A Kisalföld kampányt indít az iskolai bántalmazás megfékezéséért
Az UNICEF 2018. augusztusi jelentése szerint a magyar gyerekek 51 százaléka élt már át iskolai erőszakot. A jelenség egyre erőteljesebb, durvább, az oktatási intézmények pedig végre kezdenek ráébredni arra, hogy nincs értelme a falak között tartani a problémákat. A társadalmi szintű kihívás válaszokért, hatékony módszerekért, párbeszédért kiált.
A Győri Váci Mihály Általános Iskola Békés Iskola, ezért minden diák pontosan tudja mi a bullying: ismétlődő, rosszindulatú cselekvés, amellyel szemben az áldozat nem képes megvédeni magát. Egy, de akár kis csapatnyi gyerek is megpróbálhat úgy erőfölényre szert tenni – félelemben tartva akár az egész osztályt –, hogy kiszemelik valamelyik társukat és kötekednek, kegyetlenkednek vele, megalázzák, szekálják, sérülést okoznak neki.
A Békés Iskola egy módszer, szemlélet a nyugodt iskolai környezet kialakításához. Az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karán második éve önálló kurzuson oktatják.
– Amikor elindítottuk 2017-ben a programot, azt mondták nekünk: mint minden nevelés, ez is egy lassú folyamat. Körülbelül öt év, mire az iskola klímája érezhetően megváltozik. Ehhez képest mi már az első éves mérésen meglepődtünk. A gyerekek nyugodtabbak lettek – mondta a Kisalföldnek Répásiné Hajnal Csilla iskolaigazgató.
Répásiné Hajnal Csilla a győri Váci-iskola igazgatója, szaktanácsadó, diplomás egészségfejlesztési mentálhigiénikus, kineziológus, emellett kétféle mediátori képzettséggel rendelkezik. Bizonyára ennek is volt szerepe abban, hogy 2017 elején a régióból elsőként az általa vezetett tantestület úgy döntött, csatlakozik a Békés Iskolák programhoz.
Répásiné Hajnal Csilla
Fotó: Mészáros Mátyás
– A módszer amerikai, az iskolai erőszak kezelésére és megelőzésére a világ számos országában sikerrel alkalmazzák – meséli az igazgató. – A kutatók szerint az agresszió megjelenéséhez nemcsak bántalmazó és áldozat, hanem szemlélők is kellenek, mivel a bántalmazók valójában csak azt tehetik meg, amit engednek nekik. Vagyis a kulcskérdés a szemlélők, a közösség passzivitásának megváltoztatása, amelybe beletartoznak a tanulók, a tanárok és a családok. Követtük a programot és egyszer csak azt vettük észre, hogy a gyerekek sokkal nyugodtabbak, eltűntek a napi fegyelmezési problémák. A kérdőívekből kiderült, hogy azért lett kevesebb a pedagógusok dolga, azért nem kellett ott állniuk ítélőbírónak vagy döntéshozónak konfliktus esetén, mert a gyerekek időben elsimítottak mindent. Megerősödött a védelmező szerep, már nem hagyták annyiban, ha látták, hogy egyik társuk kipécézte a másikat. És ugyan ki ne szeretett volna Superman lenni?
– A rend és a béke felett a Békítő team őrködik az iskolában, a kis közösség pedagógusokból áll, az igazgató nem lehet a tagja. Első körben eléjük kerülnek a megoldandó helyzetek, amelyekkel a gyerekek nem tudnak megbirkózni, de az ő feladatuk a nyugodt iskolai légkört fenntartó, megerősítő akciók, rendezvények kidolgozása is. Második éve működik például az animátorprogram. Önkéntes felső tagozatosokat képzünk ki arra, hogy a kicsikkel foglalkozzanak a szünetekben. Játékokat visznek nekik, játszanak velük, irányítják és a szabályok betartására ösztönzik őket, de egy őszinte beszélgetésre is kaphatók. Kicsengetéskor szinte megrohamozzák az alsósok a kitűzőt viselő animátorokat, nagyon várják őket.
Váci Mihály Általános Iskola
Fotó: M.M.
– A békés lépcső is a team ötlete volt, minden fokára egy békés üzenetet írtunk. Pszichológusok lektorálták őket, ügyelve arra, hogy üdítőek, pozitívak legyenek, ne tartalmazzanak tiltást. Például: Megköszönöm, ha kiállsz mellettem. Barátokat szerzek, nem ellenségeket. Vigyázok magamra, vigyázok másokra. Kiállok melletted, együttérzek veled. Karácsonykor „Ő egy angyal” kampányt indítottunk. Egymást jutalmazhatták meg a gyerekek. Aki jó cselekedetet vitt véghez, kapott egy kártyát. Az iskolai ünnepségen adtuk át minden osztályban az „Ő egy földre szállt angyal” címet tanúsító oklevelet. A szülők visszajelzése mindent elárult: megköszönték, hogy boldoggá tettük a gyerekeket, a családokat. A jó példák fontosak. És inkább ők adják a mintát és ne a csibész, a lógós vagy aki nem tanul. Volt „Nyugi-díjunk” is, ezt az egyes nehéz helyzetek higgadt kezelésével lehetett elnyerni – mesélte Répásiné Hajnal Csilla.
A Váci-iskola rövid bemutatásával lapunk kampányt indít az iskolai bántalmazás ellen. Cikksorozatunkban szakemberekkel járjuk körbe a témát, a módszereket, a tévhiteket. Megpróbáljuk megfejteni az erőszak okát, megszólalnak szülők, és arra is kísérletet teszünk, hogy gyógyírt találjunk az áldozatok által elszenvedett bántalmazások okozta lelki sebekre.