Kisalföld logö

2019. 07. 17. szerda - Endre, Elek 14°C | 26°C Még több cikk.

Autóhiteles adósságcsapda

Az öt éve svájci frank hitelre vásárolt új gépkocsi szabadpiaci ára ma fele, kétharmada az annak, mint amekkora összeg tartozásként a lízingcég legutóbbi egyenlegértesítőjében szerepel.
Sokáig jól működött a Lombard Lízing Havi fix konstrukciója, több finanszírozó társaság kínálta ezt a szolgáltatást, s ezen alapul devizahitelesek védelmében kínált árfolyamgát is – tegyük hozzá: a készpénzes végtörlesztésnél kisebb sikerrel.

Legyen kiszámítható a törlesztőrészlet, mondta az ügyfél, és minden hónapban ugyanannyit fizetett devizahiteles autójára. Ha erősödött a forint, csökkent a futamidő, ha gyengült, növekedett. Az előbbire is volt példa, elvétve, de az utóbbi fektette meg igazán a komplett gépjármű-finanszírozást – ahogy az ingatlanhitelezést is a gyengülő forint és az erős svájci frank.


2011 nyarára olyan mértékre dagadt a puffer, az autós árfolyamgyűjtő, hosszabbodott meg a futamidő, hogy az számos ügyfélnél kezelhetetlenné vált. A kocsi hónapról hónapra értéktelenedett, a lízingcég felé fennálló tartozás pedig annak ellenére nőtt – vagy nem csökkent –, hogy folyamatos volt a fix havidíj befizetése.

A szerződés tartalmaz(ott) egy ügyfélvédelmi klauzulát is, nevezetesen, ha az árfolyam 25 százalékkal eltér az induláskoritól, a lízingcég egy összegben kérheti az árfolyamgyűjtőben felszaporodott tartozást. Ezzel azonban sokáig nem élt a Lombard, tavaly nyáron azonban világossá vált, hogy a trend nem fog megfordulni, muszáj lépni valamit.

Anderle Ádám
Anderle Ádám
– Eddig hétezer levél ment ki és több tízezret postázunk még – mondja Anderle Ádám, a Lombard Lízing Csoport igazgatósági tagja. Az így megszólított ügyfelek 27 százaléka kifizette tartozását, ők megértették – illetve megtehették –, hogy ha pénzük van, inkább ide tegyék, hiszen így jobban járnak, mintha BUBOR + 4 százalékkal kamatozik felgyülemlett tartozásuk. (Az irányadó bankközi kamat ma 6,5 százalék körül van – 10 százalék feletti betéti hozamot ugyanis sehol sem találnak.) Az ügyfelek további 17 százaléka áttért forint alapra, így nekik kiszámíthatóbbá vált a jövő.

Anderle Ádám elmondta, tisztában vannak helyzetükkel a levélben megkeresett ügyfelek, s megértik, hogy kezdeni kell szerződésükkel, autójukkal valamit. Legjobb, ha az ügyfél maga keres vevőt gépkocsijára, ha nem tudja kifizetni tartozását vagy nem bír a jövőbeni részletekkel. A kocsit a Lombardnak is adhatja, sőt árat is mondhat rá, ezért 1-2 hónapig saját rendszerében árulja az autót a lízingcég. Ha a remélt ár magasnak bizonyul, elkezdik azt csökkenteni, de ez teljesen nyilvános, mára mindenki által követhető liciten mennek el az autók.

– A svájci frank árfolyamváltozása minden ügyfelet érintett, de jobb ezt minél hamarabb megoldani, mint további évekre elodázni a problémát – mondja Anderle Ádám. Ez egy adósságcsapda, amiből ki kell jönni.

Mekkora a válság?

Anderle Ádám egy példával szemlélteti a magyar helyzetet. A ma 12 millió új autónak felvevőpiacot jelentő Amerikában 1927-ben 4,2 millió új autó kelt el, a nagy gazdasági világválság évében, 1930-ban ez 1,6 millióra csökkent. Nálunk idén gyakorlatilag tizedannyi magánszemély képes új autót vásárolni, mint 2007-ben, 150 ezer helyett 15 ezer – hozzátéve, hogy öt éve sem volt igazán képes csak a hitellel, illetve a lízinggel. 

 
Legrosszabbul azok jártak, akik 2007-ben kötöttek svájci frankos szerződést, azóta nagyon sokat gyengült a forint az alpesi devizához képest – és ez akkor is így van, ha az alapprobléma a frank/euroárfolyam alakulása. Ekkortájt vették a legtöbb autót Magyarországon, durván 150 ezer magánszemély lett új kocsi tulajdonosa – idén körülbelül 15 ezer.

Súlyosbította a helyzetet, hogy jellemzően 8-10 éves futamidőre, gyakran nulla, vagy minimális kezdőrészlettel indult a szerződés. Az akkori autók most 5 évesek, a meghosszabbított futamidő miatt még vagy 8 évig kell(ene) fizetni a havi részleteket, miközben a gépkocsi szabadpiaci értéke fele, kétharmada az annak, mint amekkora összeg tartozásként a lízingcég egyenlegértesítőjében szerepel. Magyarul: hitelátvállalással akkor vinné el az autót valaki, ha az eladó nem „ingyen" adná, hanem még az anyósülésre tenné – vagy a vevőnek utalná – a szabadpiaci árnak mondjuk a felét, kétharmadát.

Hibáztak a bankok is, amikor nyakló nélkül adták a lakásra, házra a svájci frankos hitelt, s amikor ez már kezelhetetlenné vált, az állam előállt mentőprogramjaival. Hibáztak a gépjármű-finanszírozók, amikor fűnek-fának adták a svájci frankos autóhitelt, önrész nélkül, hosszú futamidőre. A baj autófronton más, mint az ingatlanok esetében, mivel itt a fedezet, az autó 4-6 év alatt elveszíti újkori árának a felét – és az ingatlanpiacon azért messze nem volt ekkora az áresés.


A Magyar Nemzeti Bank már 2004-ben morgolódott a devizahitelek miatt, ám akkor sokan azért vették fel euróban a hitelt, mert úgy gondolták, jóval hamarabb megérkezik Magyarországra a közös valuta, mint ahogy kifut a tízéves autólízing. Miután Ausztria is megégette magát a svájci frankkal, a sógorok egyszerűen betiltották az ilyen konstrukciót.

10-ből 15 év lehet
Egy Suzuki SX4-re vagy egy Opel Astrára 2007 januárjában kötött 3 millió forintos – önrész nélküli –, 10 éves futamidejű svájci frankos szerződés, több, mint 15 évre hosszabbodik a fix törlesztőrészlet és a felgyülemlett árfolyam-különbözet miatt, ha semmi nem történik. Az induló és azóta fix havi részlet 37 ezer 875 forint. Az ügyfelek többsége azért ezt a konstrukciót választotta, mert forint hitelnél 54 ezer forint lett volna a kezdő részlet. Az eddig felhalmozott árfolyam-különbözet és kamat összege 847,5 ezer forint, ami már most 30 hónappal hosszabbítja meg az eredeti, tíz éves lejáratot. Feltételezve a jelenlegi 238-239 forintos frankárfolyamot, erre még újabb 31 hónap jön – összesen tehát már 61, azaz több mint öt év. Ha az ügyfél innentől vállal a havi plusz 20 ezer forintot, az újabb 31 hónapos hosszabbodás elkerülhető.

Olvasóink írták

31 hozzászólás
12
  • 31. gyugyu1 2013. február 03. 11:31
    „itt lehet jelentkezni a bankok feljelentéséhez !!! minél többen jelentkeztek annál nagyobb az esély !!!!!

    Csatlakozó regisztráció



    Az alábbi regisztrációs felületen csatlakozási lehetőség van mindenki számára, aki névvel, email címmel támogatja ezt a feljelentést, amely a Legfőbb Ügyészséghez lett benyújtva csalás és a fogyasztók megtévesztésének megalapozott gyanúja miatt, a devizaalapú hitelezések szerződéseivel kapcsolatban. Aki ide regisztrál, annak neve és elektronikus elérhetősége át lesz adva az illetékes hatóságnak. Kérek mindenkit, hogy ne bombázzanak ez ügyben emailekkel, hogy milyen következménye lesz a csatlakozásának. Aki mérlegeli, az nincs elég nagy bajban és nem látja még át azt, hogy elárulták és becsapták. Elárulták a mindenkori politikusok és becsapták a bankok, hadüzenet nélküli támadást intézve ellene és a családja ellen, veszélyeztetve biztonságát.



    A kapcsolódó cikk: itt érhető el!”
  • 30. Dwatson 2012. november 26. 22:18
    „Azért arról se feledkezzünk meg hogy kellett ez a kormány is a beszólásikkal együtt a hitelek bedöntéséhez...”
  • 29. tradermike 2012. november 26. 20:50
    „28 - Alekínyó - Leírtad a devizahiteles témakör egyik nagyon fontos tanulságát! Ügyintézőnek, tanácsadónak, banki alkalmazottnak, biztosítási ügynöknek, brókernek akkor hiszünk, ha majd ló legel a sírján. Ez mind olyan szakma, ahol alapvetően üzletszerzési- és egyéb jutalékokból él a dolgozó, és a nagy többséget alapvetően a minél több pénz motiválja, nem pedig az, hogy segíthet valakinek, akiről látja, hogy nem ért hozzá. Természetesen tisztelet a kivételnek... Vagy a bevételnek?”
  • 28. alekínyó 2012. november 26. 19:01
    „Jó estét! Én nem okoskodni akarok,csak elmesélni valamit: 2004-ben 800 ezer kp-el bementem egy kereskedésbe és vettem egy autót 4 év hitelre. Mondtam a hiteles csajnak,hogy FT alapú hitel érdekel csak,fix törlesztőrészlettel. <moderálva>va nagyot nézett,próbált lebeszélni,hogy az nem éri meg,mert magasabb a havi törlesztője. Nem engedtem,azt mondtam,ha nem segít,megyek a ..csába,oszt veszek másik autót.Nem akarta elbukni a jutalékot,lett is hitel 1 nap alatt a Budapest Banktól.Megvettük a kocsit,azóta is megvan,tökéletesen üzemel. A BB 1 hónap múlva küldött 48 db csekket azonos összeggel és elkezdtük a törlesztést. Le is fogyott szépen a kocsi 4 éves korára,mert tudtam,hogy mennyit tudok bevállalni!!! A 3. szomszédom 10 évre vett egy új Corsát, 5 éve fizeti,majd belerokkan,már tankolni sincs pénzük.Hogy miért? Mert elhitte a hitelügyintéző dumáját! Ők nem nekünk segítettek,hanem a bankoknak,ugyanis sokkal több jutalékot kaptak a deviza hitelekre,mint a forint alapúra. 1994-ben minimum 30% önrész volt a beugró,alatta nem adtak semmit! Tudom,mert akkor is vettem kocsit Ft hitelre:) Nézzétek meg a mostani reklám újságokat,jön a karácsony,már megint 0 Ft kezdővel megvehetsz szinte mindent. És sorban áll a sok <moderálva> a pultoknál. Tudom,mert vasárnap láttam Győrben. Remélem belebukik mindegyik...
    Bocs,hogy ilyen hosszú voltam,csak már kikívánkozott belőlem. További szép estét mindenkinek!”
  • 27. vera2012 2012. november 26. 17:30
    „Németországban centre pontosan ki van számolva a részlet, egy fél hónappal se tovább, mint ami a szerzödésben áll. Ha van néha felesleges pénze az ügyfélnek, befizetheti és annak arányában csökken a finanszírozott összeg, annyival elöbb telik le.”
  • 26. Kimi74 2012. november 26. 16:42
    „Ez az egész devizahitel egy nagy átverés.
    Hitel felvételekor megnézik az ügyfelet van-e munkahelye,mennyit keres,mennyit bír vállalni,stb....
    Az ügyfél elmondja mennyit keres,mióta van munkahelye,s maximum mondjuk 32 000 ft-ot bír vállalni,mert van egy fix munkahelye.
    Ezzel nincs is semmi baj,egy új autó aki vigyáz rá 10 év múlva is szép állapotú maradhat,független attól,hogy a kocsi nem fog annyit érni mint amennyit már kifizetett.
    Akik így vettek autót azok nem eladásra vették.
    Szerintem a bankoknak kötelességük lett volna újabb hitelvizsgálatot elvégezni akkor,amikor már 10-15 ezer forinttal emelkedett az ügyfél törlesztője.”
  • 25. vera2012 2012. november 26. 16:38
    „16. Pontosan így van.”
  • 24. Mankapunka 2012. november 26. 16:13
    „Szerinted arra nem gondolt,hogy 10 év múlva a szomszédok előtt ciki lesz a Buzuki,mert ugye autócseréren nem lesz pénze a hitelfizetés miatt?

    Látod,lehet előre gondolkodni,józan paraszti ésszel is,nem kellenek ehhez számok.”
  • 23. drKotász 2012. november 26. 14:58
    „16. 49.
    Köszönjük Emese ezt az igazán bölcs és soha sem hallott mondatot.”
  • 22. vera2012 2012. november 26. 14:15
    „13 orion

    Mondjuk az autó 20.000 euróba kerül (árfolyam 250), ha az árfolyam 290, a 20.000 euró csak 17.000 . A 3000 eurós éves különbözetet átszámolja havi 250 euróra, ami 72500 forint. Ennyivel több lesz a havi részlet. De ha az euró megint 250 lenne, nem megy vissza az elözö szintre, legalábbis szerintem elképzelhetetlen. Bolond is lenne, ez jellemzö rájuk, ebböl vannak a milliárdos hasznuk. Nem tudom pontosan, hogy tényleg igy van-e, csak egy kis exel számítást csináltam.”
  • 21. okostojas007 2012. november 26. 13:47
    „nekem is ez a cinikus vigyor tűnt fel....
    2007.- ben vettem autót havi 23.000- ft törlesztéssel....( fizetésem 1 / 6 - a )
    ma több mint 70 ezer lenne ( a fizetésem több mint a fele ), ha még meg lenne ....de nem erre szerződtem...
    2008, - ban a chf és az eur árfolyam a béka segge alatt volt vagy legalábbis a 2007 - s 146 ft chf árfolyam alatt
    az eur ekkor 138. - ft volt.....
    elvileg kevesebbet kellett volna fizetnem az árfolyam nyereség miatt.......
    de a lombard akkor is kihozta úgy hogy még az alap törlesztésen felül kellett fizetni.....
    ha valami csoda folytán 80 - ft lenne 1 chf , akkor sem csökkenne a törlesztő....mert a vigyor mögött egy sátán lapul......”
  • 20. néha_benézek_ha_marhaságot_látok 2012. november 26. 13:29
    „Tipikus "magyar" /"" jel, mert az ilyeneket nem tartok magyarnak, hanem *****-nak/ mentalitás, gúnyoljuk, lenézzük azokat akik beleugrottak anno a bankok hazugságainak.
    Büszkén verni a mellett, "én" okos voltam, nem vettem semmit hitelre.
    Ezek vagytok, ezért tart itt az ország.

    Azzal csöppet se törődjetek, hogy az egész frank hitelezés egy nagy hazugság, a világon nincs annyi frank amennyit állítólag szétosztottak hitelbe a világon.
    Utána lehet járni, tele van a net az igazsággal. Nem baj, ti csak tiporjátok egymást, hajrá!
    Ja nem vagyok hiteles, ha épp ilyet kárognátok.”
  • 19. Bali01 2012. november 26. 12:38
    „szerintem ez a cikk kamu.
    a hozzászólásokat olvasva legalábbis annak tűnik.Mindenki ért hozzá,mindenki előre látta.
    Akkor kik azok akik rosszul jártak?Hol vannak?
    Mindenesetre ha én tudom,hogy elgurul az árfolyam ennyire,frankot veszek és most valamelyik Monacói kaszinóból mosolyogva olvasom az okos monológokat.
    De nem így történt,sajnos.Igaz hitelem sincs.
    Azért maradjunk annyiba,ha a törlesztő részletek maradtak volna ahol vannak,fele ennyi bedőlt hitel lenne vagy negyede.Meg a többi finanszírozóval együtt a Lombard lizingnek sem lenne több telepe csurig eladhatatlan roncsokkal.
    Anderle Úr azért elmondhatná a tutit,hogy miért is van szükség valójában forrásbevonásra...
    Mert ez épp pont az.
    Bár ha valaki kicsit is megismeri a jelenlegi finanszírozási számokat,szerintem roppant gyorsan átlátja,majd megérti.
    Esetleg ég a ház?”
  • 18. rubeola 2012. november 26. 12:32
    „Mit vigyorog a képen ez a cipóképű majom, sok ember életét megkeserítették, tönkretették, röhögnek, vigyorognak csak, ők soha nem járnak rosszul, de a naiv embernek a gatyája is rá megy. Tudom, nem kötelező lizinre autót venni, de ha naivul belement öt éve a csapdába, legalább kivánszoroghatna valahogy, ember módjára. De a piszok bankok, meg szemét lízing cégek módosíthatták egyoldalúan a szerződéseket következmények nélkül. Sajnos tényleg következmények nélküli ország vagyunk.”
  • 17. Pedró 2012. november 26. 12:19
    „12. Szintén jelentkezek!
    Megoldottam a dolgot úgy, hogy megtermeltem a családomnak szükséges mennyiséget a kertbe...
    Autó ügyhöz szólva:
    Szerintem senkinek nem nyomtak stukkert a homlokához, hogy hitelre vegyen új autót!
    Csak a nagyzolás...
    Jelenleg én egy 24 éves ütött kopott vasat nyúzok, amit kemény fél havi fizumért vettem.
    Ja, hogy ez nem menő? Kit érdekel? Alvisz a-ból b-be és keész...”
  • 16. 49. 2012. november 26. 12:10
    „Ha az új kocsimmal kigördülök az autókereskedő kapuján, már nem ér annyit, mint amennyiért vettem!”
  • 15. Tündenéne 2012. november 26. 11:57
    „Utólag mindenki okos...”
  • 14. apokalipszis 2012. november 26. 11:36
    „12.okostojas007 2012.11.26. 11:11

    Én jelentkeznék! )))Az angolok mivel kevés búza,kukorica termett a világban az összes felvásárolható krumplira lecsaptak nyár végén ősz elején. Már akkor tudni lehetett....”
  • 13. orion1 2012. november 26. 11:24
    „Én azt nem fogom soha megérteni, hogy ha 250 ft-os eurónál volt a havi törlesztő mondjuk 50,000 forint, akkor 290-es eurónál miért lett 120,000 forint?”
  • 12. okostojas007 2012. november 26. 11:11
    „ja és még egy ...
    a sok okostojás közül jelentkezzen az aki előre bekalkulálta hogy a krumpli árfolyama 200 ft fölé megy .....”
31 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bemutatkozott a Skoda Rapid

A 3,2 millió forintos indulóárú modell a Fabia és az Octavia közé érkezett - galériával. Tovább olvasom