Miről szól cikkünk?
- Járványügyi jó tanácsok a karácsonyi roham idején.
- Az üzletláncok jelenlegi nyitvatartásáról.
- Az első frontban dolgozó eladók, raktárosok év végi jutalmazásról.
- Hogy állnak az üzletláncok a tesztelésekhez? Ezt is megkérdeztük.
„Ügyes trükkökkel” fékezik a tömeges jelenlétet
„Arra kérjük a vásárlókat, hogy ne hagyják az utolsó pillanatokra a bevásárlást” – kezdte Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára. Az üzletek élhetnek „ügyes trükkökkel”, hogy fékezzék a tömeges jelenlétet. A távolságtartásra figyelmeztető matricák mellett korlátozhatják az egyidejűleg használható bevásárlókocsik és -kosarak számát, ezek nélkül pedig nem engedik be az új vásárlókat.
„A járvány elleni védekezés jegyében az áruházakban – a tolongás elkerüléséért – több szakeladó, pénztáros és árufeltöltő dolgozik. Megerősítették a vevőszolgálatokat is” – hangsúlyozta Vámos György. Az üzletláncok a járvány kitörése óta több mint 10 milliárd forintot költöttek arra, hogy amennyire lehet, óvják munkatársaik és a vásárlók egészségét hazánkban.
Korai „ébresztő”
A november 11-én életbe lépett kormányrendelet alapján minden üzletnek 19 órakor kötelező zárni. Így van, ahol korai „ébresztőt” fújnak, hogy reggel is biztosítsák a vásárlást. A Tesco esetében akad üzlet, amely reggel 5 órakor nyit, a Sparnál is találtunk boltot, amely 6 órakor kitárja kapuit. A Lidl hétfőtől szombatig reggel 6 órakor már a vásárlók rendelkezésére áll, vasárnap pedig a szokásosnál hosszabban, 19 óráig.
„Fontosnak tartjuk, hogy lehetőségeinkhez képest maximálisan óvjuk vásárlóink és dolgozóink egészségét. Az új nyitvatartással célunk, hogy a reggeli időszakban a vásárlást a lehető legkényelmesebbé tegyük” – emelte ki Tőzsér Judit, a Lidl kommunikációs vezetője. Ezt a taktikát követi a nyitvatartással a másik német diszkontlánc, az Aldi is.
A rövidebb nyitvatartás miatt érdemes előre tervezni, célirányosan haladni és lehetőleg egyedül látogatni az üzleteket.
Az első frontban
Az nem vitás, hogy a hazai eladók az első frontvonalban dolgoznak, naponta rengeteg vásárlóval találkoznak, így a veszélyeztetett csoportok közé tartoznak. Fodor Attilától, a CBA kommunikációs igazgatójától megtudtuk: a hazai üzletlánc tagjai „önálló hatáskörben döntenek a munkavállalók javadalmazásáról”. (A CBA üzletek többsége franchise rendszerben működik – a szerk.)
Pákolicz Attila, az Aldi nevében azt közölte, hogy „munkatársaik kiemelkedő teljesítményét vásárlási utalvány formájában jutalmazzák” karácsony előtt. A Lidl minden bolti és raktári dolgozója számára, munkaórától függően legfeljebb bruttó 51 ezer forint értékű karácsonyi ajándékot ad. „A Tesco – akárcsak tavasszal – egyszeri, maximum bruttó 40 ezer forint összegű plusz juttatással köszöni meg minden áruházi és logisztikai központban dolgozó kolléga kitartó munkáját” – mondta Varga Eszter kommunikációs menedzser. „13. havi juttatásban részesítjük minden munkavállalónkat. Ezt a juttatást decemberben utaltuk a novemberi bérrel együtt” – tudtuk meg Maczelka Márktól, a Spar kommunikációs vezetőjétől.
Felvételeink a győri árkádos Sparban és a „nagy” Tescóban készültek. Fotók: Huszár Gábor
Tesztelésről
Mindegyik láncnál érdeklődtünk a tesztelésekről is. E téren általánosságban szűkszavú válaszokat kaptunk, leszámítva az Aldit.
„A pandémiás időszakban az Aldi minden olyan esetben saját költségén biztosít PCR tesztet munkavállalói számára, amikor a koronavírus fertőzöttség kimutatása és a betegség lefolyása után a kollégák visszatérnek a munkába. Az igazoltan fertőzött vagy a betegségre jellemző tünetekkel rendelkező munkavállalókkal kapcsolatban szükség esetén a cég belső kontaktkutatást is folytat. Ilyenkor az érintett munkatárs közvetlen környezetének tesztelését a vállalat szintén saját költségén biztosítja. Az ALDI munkatársai az eddigi tesztek során mindössze elenyésző számban adtak pozitív mintát” – hangsúlyozta Pákolicz Attila.