2019. 04. 26. péntek - Ervin Még több cikk.

Vulkánkitöréssel született új szigetet tanulmányoznak

Egy vulkánkitöréssel született új szigeten szálltak partra japán tudósok, hogy tanulmányozzák ökológiáját és kialakulását.
A környezetvédelmi minisztérium kutatócsoportja a múlt héten érkezett a Tokiótól mintegy ezer kilométerre délre lévő Nisinosima szigetére, az utolsó métereket úszva tették meg, hogy a lehető legkisebb szennyezést okozzák a 2013 novemberében felbukkant szárazföldön, amelyen ők az első emberi látogatók.

Kőzetet, növényeket és rovarokat gyűjtöttek és megfigyelték, hogyan hódítja meg a szigetet az álarcos szula nevű, nagy testű tengeri madár.

2013 novemberében a Nisinosima lakatlan sziget közelében vulkánkitörés nyomán kis kőzetkupac bukkant ki a tengerből, decemberre már 20-25 méterrel emelkedett a vízszint fölé, a területe 56 ezer négyzetméteresre gyarapodott, de gyors növekedése nem állt meg.

December 20-án a szakértők azt jósolták, össze fog nőni Nisinosimával, 26-ára ez be is következett. Amíg önálló volt, nem kapott nevet, csak új szigetként írtak róla.

Azért vártak a névadással, hogy megbizonyosodjanak arról, tartós marad-e a képződmény. Amikor viszont összeolvadt Nisinosimával, már ezen a néven emlegették.

A sziget új része ma nagyobb, mint az eredeti Nisinosima, a kettő együtt jelenleg nagyjából 1 kilométer széles.

Az ökológiai vizsgálatokon túl kutatók szeretnének láva- és hamumintákat is gyűjteni, hogy tanulmányozhassák a vulkanikus szigetek kialakulását.

A lakatlan szigeten számos földmozgásmérőt is elhelyeztek. A tűzhányók tevékenységének monitorozása rendkívül fontos az úgynevezett csendes-óceáni tűzgyűrűn, a vulkánok és törésvonalak alkotta patkó alakú vonalon fekvő Japán számára.

Rengeteg pénzt kap, aki megfejti ezeket a feliratokat