Kisalföld logö

2019. 07. 16. kedd - Valter 14°C | 25°C Még több cikk.

Tényfeltárással telt az első száz nap

Sopron polgármesterét, dr. Fodor Tamást arra kértük, értékelje az elmúlt száz napot, a választások óta.

Az októberi önkormányzati választások óta eltelt az első száz nap. Sopron polgármesterét, dr. Fodor Tamást arra kértük, értékelje a magunk mögött hagyott időszakot.

– Pár héttel a választások után azt nyilatkozta, nem bánta meg, hogy felcserélte az egyetemi katedrát a polgármesteri székkel, sőt, biztosabb a dolgában, mint korábban volt. Milyennek látja most a helyzetet?

– Ha röviden kell mondanom, akkor színesnek és változatosnak. Az első időszak, vagyis az elmúlt száz nap fő feladata a város tényleges helyzetének felmérése volt, hogy tisztába kerüljünk azokkal a problémákkal, amik többé, kevésbé körvonalazódtak a választásokat megelőzően. Ez azért is fontos, mert a magunk részéről a személyes felelősséget komolyan gondoljuk. A vizsgálódás során kiderült, fő vonalakban helyesen ítéltük meg a dolgokat, de azért értek meglepetések is.

– Említene néhányat?

– Az első és legfontosabb a város gazdasági helyzete, ez mindennek a kiinduló pontja. A 12 milliárdos hitelállomány, amiről sokáig beszéltünk, sajnos igaz. Most nem is az a lényeg, hogy ez hogyan lett ennyi, hanem az, milyen az összetétele. A legsúlyosabb rész a megnövekedett működési hiány. Ez azért problémás, mert évről évre megjelenik a költségvetésben, és mindig elő kell teremteni a fedezetét.

– Ezzel azt is mondja, hogy az intézményrendszer ennyivel túlméretezett, vagy másképpen fogalmazva: ennyivel meghaladja a város lehetőségeit?

– Így igaz. Látható, hogy nincsenek meg azok a források, amivel ezt a rendszert biztonságosan el lehet látni. Nyilvánvalóan ez a hiány egy hosszabb folyamat eredménye, de látszik, hogy az utóbbi időben egyre gyorsabban nyílt az olló. A kormány egyre több feladatokat ruház át az önkormányzatokra, miközben a hozzá tartozó költségeket nem rendezi megfelelően.

– Mi a helyzet a beruházásokkal? Eddig úgy lehetet értelmezni a nyilatkozataikat, hogy a sok megkezdett építkezés miatt halmozott fel tetemes adósságot Sopron?

– Ott is óriási a hitelállomány, de egy fokkal jobban kezelhető és valamilyen módon meg van az ellentételezése.

– Többször is beszéltek arról, hogy átvilágítják az önkormányzat szerződéseit és az önkormányzati cégeket magában foglaló holding tevékenységét. Milyen hibákat, visszaéléseket találtak?

– Sajnos vannak olyan szerződések, amelyek a város számára nem kedvezőek. Mások számára annál inkább. Ezek az önkormányzat szemszögéből rendkívül előnytelen üzleti megállapodások.

– Említene néhányat?

– Csak az általánosság szintjén szeretnék most beszélni, mert ennek a szakszerű megfogalmazása a jogászok feladata lesz. Nem szeretnék elébe menni a dolgoknak, meg vannak erre a megfelelő szakemberek.

– Ha már a szakembereknél tartunk! Azt lehet hallani, hogy országszerte a Fidesz jogászai vizsgálódnak az önkormányzatoknál. Sopronban kik nézik át a szerződéseket?

– Ez olyan, mint amikor az ember orvoshoz megy. Akkor is azt választja, akiben megbízik.

– Budapesti ügyvédekről van szó?

– Is, is. A polgármesteri hivatal jogászait is használjuk erre a feladatra és külsősöket is.

– Térjünk vissza kicsit a szerződésekhez! Legalább általánosságban említsen néhány „típushibát"!

– Vegyük a mélygarázs ügyét! Nem titok, amit mondok, hiszen a közgyűlés is foglalkozott vele. Ott is elmondtuk, hogy 24 évre egy rendkívül előnytelen bérleti szerződést kötöttek, ami nem a város érdekeit szolgálja. A részleteket még vizsgálják a jogászok. Köztudomású, hogy az apartmanház költségei is megközelítik lassan az egymilliárdot, a tényleges piaci értéke pedig ennél jóval alacsonyabb. Ha a városnak arra lenne szüksége, hogy eladja az ingatlant, csak több százmilliós veszteséggel tudná megtenni. 

– Ez a két ügy a jéghegy csúcsa?

– Lehet így is mondani, hiszen ennél lényegesen több problémás ügy van. Ezeket csak azért emeltem ki, mert az a célunk, hogy megoldjuk a feladatokat. Pénzügyileg ez a kettő a legnagyobb falat. Ez nem jelenti azt, hogy morális és gazdasági szempontból más probléma nincs. Számtalan áron aluli értékesítéssel találkoztunk, ott van a tűzoltó laktanya ügye, de most, amikor ilyen nagy adósságszolgálat mellett kell finanszírozni a várost, a legfontosabbakra koncentrálunk.

– Beszéljünk a személycserékről! A holding elnök-vezérigazgatóját, Beck Györgyöt már leváltották. Lesz-e folytatás?

– A törvényi előírásnak megfelelően a választásokat követően az önkormányzati cégek igazgatótanácsait és felügyelő bizottságait visszahívtuk és újraválasztottuk. Tehát változások máshol is voltak. A holding esetében azonban nem egyszerű bizalmi kérdésről van szó, ott történt olyan tevékenység, amelynél felmerült a szakmai felelősség kérdése.

– Hogyan váltak el egymástól? Közös megegyezéssel, vagy fegyelmivel?

– Mivel a másik fél nincs itt, és nem kaptam tőle felhatalmazást, nem szeretnék a munkaviszony megszűnésének körülményeiről beszélni.

– Az új felállásban dr. Komornoki László látja el a vezérigazgatói és dr. Czike Albert az elnöki teendőket. Miért éppen ők?


– Dr. Komornoki László nagy tapasztalattal és vezetői gyakorlattal rendelkező mérnök. Az igazgatóság elnöke, dr. Czike Albert pedig kitűnő jogász. Úgy gondolom, ez a párosítás szakmailag tökéletesen megfelelő. Számunkra megnyugtató, hogy két tapasztalt szakember került egy ilyen nagy cég élére, mint a holding.

– További változások is várhatók?

– Az már a holding belügye lesz. A megválasztott vezetők felelőssége, hogy a személyi állományt kialakítsák és a kitűzött célokat, megvalósítsák. Azt azért tudni kell, hogy több probléma is volt a holdingnál. Nem működött például rendesen a könyvelés, a háromnegyedéves zárszámadását sem tudták megcsinálni.

– Új rendszert vezettek be, azt mondták az átállás miatt volt probléma.

– Egy ekkora cégnél ilyen hiba nem engedhető meg. Addig meg kell tartani a régi rendszert, amíg az új nem működik rendesen. A szervezeti és működési szabályzatuk sem volt készen. Kérdezem, hogy lehetett így munkaköri leírásokat adni, ki, miért volt felelős?

– Lépjünk túl a holdingon. Az intézmények élén várható változás? A közeljövőben több igazgató mandátuma is lejár.

– A lejárt megbízatások miatt megüresedő helyeket természetesen meg fogjuk pályáztatni.

– Bejelentették, hogy a polgármesteri hivatal szerkezetét is szeretnék megváltoztatni.

– A három hónap tapasztalatai alapján arra jutottunk, hogy az egész struktúrát át kell alakítani. Nem lehet toldozni, foldozni a rendszert, a XXI. század követelményeinek megfelelően kell kialakítani a hivatal minden szervezeti egységét. Ez a munka most folyik. Hozzáteszem, a hivatal bevonásával. Nyilván meg van az elképzelésünk, hogy milyen struktúrával szeretnénk működtetni a polgármesteri hivatalt annak érdekében, hogy hatékonyabb legyen.

– Az irodarendszer megmarad?

– A funkciók természetesen megmaradnak, de hogy milyen osztályszerkezetben csoportosítjuk, abban lényeges változás lesz. Új funkciók és feladatok jelennek meg, mások pedig mennyiségében csökkennek, vagy esetleg meg is szűnnek.

– Mondana példát?

– Az építéshatósági ügyek törvényileg a kistérségtől a városokhoz kerültek. Emiatt a soproni hivatalban is megszaporodtak a feladatok. Szociális téren ugyanez a helyzet. Itt meg kell jegyezni, hogy a több ellátott természetesen plusz bevételt is jelent, amivel javulhat a gazdaságosság és a működés színvonala. 

– A városüzemeltetési irodán az üzemeltetést és a beruházások felügyeletét külön választották. Ez már az átalakítás része?

– Szervesen illeszkedik ahhoz. Mindkét terület nagyon fontos, hiszen rajtuk múlik a város működésének milyensége és a fejlesztések színvonala.

– Lesz-e létszámleépítés, vagy bővítés a hivatalban?

– Semmiképpen nem szeretnénk növelni a létszámot, sőt ésszerűsítéssel megtakarításra, egy olcsóbb szerkezetre törekszünk. A célunk kettős: szerkezetében igazodni az új igényekhez és racionalizálással megteremteni a gazdaságos működtetés feltételeit.

– Tavaly azt nyilatkozta, év végére végeznek a tényfeltárással, az eredményt nyilvánosságra hozzák és januártól már a saját programjuk megvalósítására koncentrálnak.

– Ebben meglepetés ért, valóban azt hittem, decemberig be tudjuk fejezni a helyzetfelmérést, az alapok tisztázását. Hozzáteszem, most már mások dolgoznak a témán. Az igazi építkezés pedig január végén elkezdődhet.

– Hogyan vált be az a munkamegosztás, amiben az alpolgármesterekkel megállapodtak?

– Döntően jól. Volt némi változás az eredeti elképzeléshez képest, de a fontosabb dolgok maradtak. Dr. Simon István alpolgármester az általános helyettesem, ő felel a gazdasági ügyekért és a kórházért. Az intézmények felügyeletét, az oktatás szakmai részének kivételével, Abdai Géza látja el. Ez utóbbit áttettük énhozzám, úgy gondoltam, a szakmai tisztesség ezt kívánja. Havas Andráshoz tartozik a pénzügy és a beruházások.

– Az ilyen pozícióban, mint az öné, megszaporodnak az ember barátai, no és persze az ellenségei is. Sokan megállítják az utcán?

– Valóban megállítanak. Kérdeznek, vagy mondanak valamit, de ezek pozitív dolgok. Úgy érzem, a hivatalban is ugyanilyen pozitív a hozzáállás. Természetesen én is mindenkinek megadom a kellő tiszteletet, ugyanakkor megkövetelem, hogy a munkát mindenki a legjobb tudása szerint végezze el. Mérnökként megoldáscentrikus vagyok, ebből kifolyólag kicsit talán türelmetlen is. A kollégáimnak megmondtam, nekem problémákat ne soroljanak, mert azokat én is tudok mondani tucatjával. Arról beszéljünk, hogyan lehet megoldani a dolgot.

– Fideszes polgármesterként kapott-e olyan pártutasítást, amivel nem értett egyet?

– Egy polgármestert nem lehet utasítani. Szuverén egyén, akinek tájékoztatást lehet adni, hogy mi a párt álláspontja bizonyos ügyekben egy adott cél érdekében, de a döntés és a felelősség az övé.

– Azért mégis érzékelhető egy-egy témában a fideszes vezetésű települések közötti hasonló fellépés. Ez nyilván nem a véletlen műve.

– Nézze, én mindenki polgármestere vagyok, de ha a másik oldalról nézzük, akkor tudomásul kell venni, hogy a Fidesz jelöltje voltam. Ez egyfajta közös értékrendet, látásmódot jelent. Ugyanakkor, hogy ne térjek ki a kérdés lényege elől elmondom, a munkám során eddig mindent össze tudtam egyeztetni az elveimmel.  

– Mi lesz azokkal a tervekkel, amelyeket az előző városvezetés készített elő? Beszéltek erről az elődjével?

– Vágyak voltak, de ha nincs róluk dokumentum, nem tudok velük mit kezdeni. Azokról a tervekről beszélhetek csak, aminek van kézzelfogható előzménye. Ide tartozik például a vasúti közlekedés helyzete, amit magam is lényegesnek tartok. Amennyiben sikerül a bejövő és a kimenő vasúti vonalakat egy vágányra átkötni, az már önmagában is kézzelfogható eredmény. Égetően fontos, a Frankenburg úti aluljárón túl még egy átjáró megnyitása a Lövérek felé, mert a sorompók igen sok bosszúságot okoznak. Nagyjából ennyit várok a közeljövőben a vasúti fejlesztésektől.

– Az önök programjában is szerepelt a közútfejlesztés. Azzal mi a helyzet?

– Fontos, hogy legyen a városnak közlekedési koncepciója. A mi terveink között is ott van az észak-nyugati összekötőút megépítése, amit kiegészítek egy árvízvédelmi tervvel, amivel az Ikva problémája megoldódik. Továbbá egy rekreációs központ is kialakítható a víztározó körül. 

– Térjünk vissza a jelenbe! Úgy hallani, tervbe vették a Liszt-központ és a GyIK integrációját.

– Valóban ilyesmiben gondolkodunk, de erről még korai beszélni.

– Minek örül a legjobban az elmúlt időszak eredményei közül?

- Annak, hogy közös erővel sikerült megmenteni az Erzsébet-kórházat. Ez az összefogás szép példája. További eredményeink közé tartozik a kisgyermekes szülök utazási kedvezményének bevezetése, a fűtési költség szociális kompenzációja, a folyó beruházások határidejének rendezése és a Deák tér projekt sikeres korrekciója. Befejezéséhez közeledik az önkormányzat négyéves gazdasági programjának kidolgozása is.

Bódvai Ildikó

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Dr. Józan Tibor lett az elnök

A Soproni Városszépítő Egyesület dr. Józan Tibort választotta elnöknek hétfői tisztújító… Tovább olvasom