2019. 05. 19. vasárnap - Ivó, Milán Még több cikk.

Köpenyanyagra utaló bizonyítékot találtak a Hold távoli oldalán

Köpenyanyagra utaló bizonyítékot találtak a Hold távoli oldalán: a Csang'o-4 kínai űrszonda mérései a Hold köpenyéből származó anyag jelenlétét jelezték a Nature című tudományos folyóiratban megjelent tanulmány szerint.

A Csang'o-4 űrszonda januárban landolt a Kármán Tódor magyar-amerikai fizikusról, repülőmérnökről elnevezett 180 kilométer széles Von Karman-kráterben és útnak indította a Jade Nyúl 2 (Yutu-2) elnevezésű holdjárót. Ez a kráter a 2300 kilométer széles Déli-sark-Aitken-medencében fekszik a Hold távoli oldalán.

Pontosan nem tudni, milyen régi a medence, de a szakemberek szerint legalább 3,9 milliárd éves. Az aszteroida, mely kivájta, vélhetően 170 kilométer széles lehetett.

Korábbi űrmissziók arra jutottak, hogy a holdköpeny anyagának feltárásához a legideálisabb hely a hatalmas Déli-sark-Aitken-medence lehet, amely mérete alapján a holdkérgen keresztül lenyúlhat a holdköpenyig - mondta Patrick Pinet, a francia Asztrofizikai és Planetológiai Intézet kutatója.

A Hold köpenye szerkezetének részletes megismerése régóta foglalkoztatja a kutatókat. Erőfeszítéseiket a behatolási kráterekre összpontosították, mivel ezeket olyan események hozták létre, melyek során az 50 kilométer vastag kéreg benyomódhatott a Hold belsejébe, feltárva a köpeny részleteit és szétszórva azokat a felszínen.

A Jade Nyúl 2-nek a felszín alá hatoló, a felszín közeli struktúrák kitapogatására alkalmas radarja és infravörös spektrométere segítségével végzett első megfigyelések alapján a Kínai Tudományos Akadémia vezette nemzetközi kutatócsoport a felső köpenyből származó alacsony kalciumtartalmú piroxének és olivin ásványok felszíni jelenlétére következtetett.

A holdköpeny összetételének megismerése nagyon fontos lépés, mivel ezáltal a tudósok finomíthatják a Hold belső fejlődésének modelljeit és fontos kérdéseket fogalmazhatnak meg a Hold magmaóceánjáról és annak megszilárdulásáról - mondta Pinet.

A felfedezés megerősítéséhez szükség van mintavételre és a minták földi elemzésére.

Pilácsot Algernonnak: az MTA új világító egere a pajzsmirigybetegeknek segíthet