Nyitva maradt kérdések

2022.10.01. 17:12

3+2 állami beruházást függesztettek fel Győr-Moson-Sopronban

A Mosoni-Duna híd építése, a Lukács-iskola és az Ásványráró-Dunaszeg közötti kerékpárút felújítása marad el. Korábban eredménytelennek hirdették a a Fertő-tavi beruházásra kiírt közbeszerzést, és nincs információ a Győri Nemzeti Színház felújításával kapcsolatban, amit az eredeti tervek szerint már be is kellett volna fejezni.

Sperling Krisztina

Az országban ez lett volna az első egy kábelsíkos felfüggesztésű, egypilonos közúti híd, ami a tervek szerint 2024-re készült volna el. Az Ipar utcát a Bácsai úttal összekötő beruházás a városi közlekedés tehermentesítését szolgálta volna.

Forrás: NIF

Még júliusban jelent meg az a kormányhatározat, amelynek értelmében felfüggesztenek, illetve felülvizsgálnak minden olyan állami beruházást, amelynek kivitelezése még nem kezdődött meg. Később Gulyás Gergely kancelláriaminiszter úgy nyilatkozott, hogy lehetnek kivételek. A felfüggesztés alól alapesetben azok a projektek mentesülnek, amelyek érvényes kivitelezői szerződéssel rendelkeznek és már a munkaterületet is átadták. Hozzátette azt is, hogy a kormány döntése alapján egyedi esetekben lehetnek majd további kivételek.

Csepreghy Nándor, az Építési és Beruházási Minisztérium miniszterhelyettese pedig arról beszélt, hogy a felfüggesztett beruházásokat újratervezik, és 2025-2026-ban újraindítják őket. A Magyar Nemzetnek adott válaszában a minisztérum úgy fogalmazott:

„Nem szeretnénk torzókat az országban, ezért minden megkezdett építkezés tovább folytatódhat. A felfüggesztés csak azokra a fejlesztésekre vonatkozik, amelyek még közbeszerzési vagy tervezési fázisban vannak”.

A cikkből az is kiderül, hogy a szóban forgó fejlesztések megvalósítását csupán ideiglenesen függesztette fel a kabinet. Azok megvalósításának idejét prioritási lista határozza meg. A gazdaságélénkítő hatással járó fejlesztések kerülnek majd a lista élére.

Az elmúlt héten került nyilvánosságra a felfüggesztett beruházások listája. Ebben három projekt szerepel térségünkből:

  • Győr, Mártírok útja és 1301 jelű út közötti szakasz (új Mosoni-duna-híd) megvalósítása
  • Győri Műszaki Szakképzési Centrum Lukács Sándor Mechatronikai és Gépészeti Szakgimnáziuma, Szakközépiskolája és Kollégiuma teljes körű felújítása
  • Ásványráró-Dunaszeg kerékpárút (EuroVelo 6 – 96505-1A OtrT) 1., 2. szakasz felújítása (968412257, 68709684)

A múlt héten megkérdeztük Simon Róbert Balázs és Kara Ákos országgyűlési képviselőt, hogy folynak-e tárgyalások azügyben, hogy az új Mosoni-Duna híd építése is bekerülhessen a kivételek közé? Az esetleges újratervezés milyen hatással lehet a projektere? Kell-e új közbeszerzési eljárásokat kiírni, amikor újraindítják a beruházásokat? Valamint a Lukács-iskolával kapcsolatban nekik és az intézményvezetőnek is feltettük azt a kérdést, hogy mekkora összegű beruházást terveztek a Lukács iskola felújítása kapcsán és mit foglalt magában a teljes körű felújítás? Veszélyezteti-e a felújítás elhalasztása az intézmény hosszú távú működését?

Kérdéseinkre Simon Róbert Balázs országgyűlési képviselő elmondta, hogy folyamatosak az egyeztetések a minisztériummal. A Lukács igazgatója a Győri Szakképzési Centrumhoz, mint fenntartóhoz irányított bennünket, de mindeddig nem kaptunk tőlük választ.

Fertő-tó: forráshiány miatt eredménytelen közbeszerzés

A listában nem szerepel a Fertő-tó partjára tervezett beruházás, amelynek leállításáról július 7-én, az EKR felületére délután 3-kor felkerült az ajánlatok összegzéséből derült ki, hogy a közbeszerzést pénzhiány miatt eredménytelennek nyilvánították.

Ezzel kapcsolatban július 22-én Farkas Ciprián polgármester tette közzé azt a levelet, miszerint

Lázár János miniszter megerősítette, hogy a magyar kormány elkötelezett Sopron fejlődése mellett. A kormány nem áll el a Fertő tavi beruházástól, csupán átütemezi annak megvalósítását a háború gazdasági hatásai miatt. Ezzel kapcsolatban beruházás helyzetével és lehetséges folytatásával kapcsolatos kérdéseinkre az Építési és Beruházási Minisztériumtól azt a választ kaptuk, hogy „amíg a mélyépítési munkák befejeződnek, a beruházás további részei – részben a tervek felülvizsgálata miatt is – határozatlan időre felfüggesztésre, majd felülvizsgálatra kerülnek”.

Sem felújítás, sem kulturális negyed

Ugyanígy nem olvashatunk a Győri Nemzeti Színházról, amelynek – és az előtte lévő II. János Pál pápa tér – felújítására 22 milliárd forintot ítéltek meg a Modern Városok Program keretében. A tervpályázat is lezárult és eredményt hirdettek 2018-ban, de a munkálatok végül nem kezdődtek meg. Ebben az évben a színház megépítésének 40. évi jubileumi évadnyitóján Radnóti Ákos, Győr alpolgármestere elmondta, hogy a „Modern Városok Program keretében Győri Nemzeti Színház és környezete megújul. A meghirdetett húszmilliárdos fejlesztésből nyolc milliárd forint jut a győri teátrum teljes rekonstrukciójára. A tervezett beruházás 2019 őszétől indul, így a Győri Nemzeti Szinház társulata és a Győri Balett az Olimpiai Sportpark nagycsarnokában játszik. A tervek szerint a beruházás 2021 őszére készül el, ekkor vehetik majd a társulatok és a közönség birtokba a 21. századi modern épületet”. A győri városvezetés 2020-ban közleményt adott ki, hogy korábbi döntéssel ellentétben a következő évadban is a Győri Nemzeti Színház épületében tartja előadásait a színház és a Győri Balett társulata. "Sport és kultúra sok esetben tud kéz a kézben járni, de csak egymást erősítve, nem pedig gyengítve. A létesítményt meghagyjuk a sportolóknak" – közölte márciusban Dézsi Csaba András polgármester. Hozzátette, hogy az épület felújításának idejére a társulatoknak új otthont kell találni. Az igazgatókkal szoros együttműködésben, igényeiket figyelembe véve dolgoznak a lehető legjobb megoldáson. Javaslatok már vannak, jelenleg azok megvalósíthatóságát vizsgálják. Áprilisban pedig, a Kisalföldnek adott interjúból derült ki, hogy Dézsi Csaba András szerint, a felújítás helyett érdemes lenne egy új kulturális központot létrehozni Győr városában, a színházat pedig le kellene bontani.

Nem csak a híd, a fák is odavesztek

A NIF Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től az UNI­TEF’83 Zrt. 2019-ben kapott megbízást egy újabb Mosoni-Duna-híd terve­zé­sére az Ipar utcát a bácsai városrésszel összekötő, új tehermen­te­sítő körút utolsó, keleti szakaszának részeként.

„A projekt megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek készen vannak. A kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárást valószínűleg 2021 második negyedévében indítjuk el. A nyertes vállalkozóval a szerződéskötés várhatóan év végén lesz. Az ütemezés alapján a projekt 2024 második felére zárulhat”- mondta el kérdésünkre tavaly áprilisban Hideg András a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója.

A NIF Zrt. 2021. 10. 21-én jelentette be, hogy befejezte a Győr belső tehermentesítő út megvalósításának előkészítését. A környezetvédelmi engedély, és az építési engedélyek rendelkezésre állnak, az út- és híd kiviteli tervek elkészültek, az új Mosoni Duna híd terveinek hatósági jóváhagyása megtörtént. Folyik a kivitelezői közbeszerzési eljárás, és a kivitelezéshez szükséges területek megvásárlása. Ezzel együtt 2021. november 02-től megkezdi és még abban az évben be is fejezi a nyomvonalon lévő fák kivágását. Közleményükben azt is jelezték, hogy a kivágott fák helyére a nyomvonal mellett a projekt befejezése után mintegy 208 db 8/10 törzskörméretű, és 620 db 12/14 törzsméretű facsemete, és mintegy 2500 db cserje kerül majd elültetésre. A füvesítés 67000 m2-en fog megtörténni.


 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában