közlekedés

2021.04.04. 05:51

2024-re készülhet el Győr ötödik hídja – látványtervek

A Modern Városok Program győri elemei között négy fajsúlyos közlekedési projekt szerepel. Ezek közül az Ipar utca összekötésének „áll a legjobban a szénája” az Új Bácsai úttal. Prognózisok szerint 2025-re napi 12 ezer autó halad majd át a város két közlekedési ütőerén. A fejlesztés kivitelezése idén év végén rajtolhat.

Szeghalmi Balázs

A koronavírus harmadik hulláma erős hatással van a győri közlekedésre is. Kevesebb az autó az utakon, többen pattannak bringára. Ne legyenek azonban kétségeink afelől, ha véget ér az újabb karantén – bárcsak itt tartanánk –, sokkoló lesz újra szembesülni a győri torlódásokkal. Ezt tavaly szeptember elején is megtapasztalhatta a közlekedés összes résztvevője. A tanévkezdéssel menetrendszerűen érkező dugók a szokásosnál is jobban próbára tették az autósok idegeit.

Napi 12 ezer jármű 2025-re

Az írásunk elején említett új szakasz a Lukács-iskola mellett vezet a Mosoni-Duna irányába, a folyó túlpartján csatlakozik Vízivároshoz. A közlekedési szakemberek azt várják a beruházástól, hogy a két út összekapcsolása valós egérutat jelentsen. A reggeli és délutáni torlódásokat, dugókat jelző online térképet átszínezheti a fejlesztés.

„A tervezés során készült forgalmi vizsgálatok szerint négy év múlva az 1-es főút–Ipar utcai körforgalom és Új Bácsai úti (utóbbi neve hivatalosan Bárka út – a szerk.) csomópont között átlagosan közel 12 ezer autó halad el naponta” – kezdte a beruházásért felelős Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) kommunikációs igazgatója.

Hideg András hozzátette: kalkulációk szerint 2035-re az átlagos napi forgalom elérheti a napi 18 ezer járművet a két kereszteződésben. Azt a nézetet a győri közlekedési szakemberek is osztják, hogy az Ipar utca és az Új Bácsai út között kialakított új nyomvonal várhatóan pozitívabb hatást eredményez, mint a Jedlik híd–Szövetség utca útvonal az elmúlt évtizedben. Persze ez a kérdéskör nagyban függ attól is, hogy mennyivel nő Győr lélekszáma az előttünk álló másfél évtizedben.

Az 1-es főút és Ipar utca találkozásánál napi közel 12 ezer autóval számolnak a szakértők 2025-re.

Lépésben csúcsidőben

Az Ipar utca hosszabbítása régi terv: már a hetvenes években szó esett róla. Nem véletlen, hogy sem a Lukács-iskola mellett, sem a folyó túlpartján, a bácsai részen nem építettek lakásokat, üzemeket ide. A fejlesztés első üteme Gyárvárost és Bácsát köti össze, ám főleg a Belvárost tehermentesítené.

Azok, akik csúcsidőben járnak a Jedlik, a Kossuth és a Széchenyi hídon, ők hosszú percekben mérhető időt nyerhetnek a beruházás révén. Sokatmondó tény, hogy járvány idején is mindhárom hídon torlódásba ütköznek az autósok reggel fél nyolc és délután négy óra körül. A legkritikusabb szakasz most is a Széchenyi-egyetem környéke a Jedlik híd előtt, illetve a szűk, kanyargós utcák Győr-Szigetben.

A várható kezdés és befejezés

Ahhoz, hogy a várva várt fejlesztés valóra váljon, új hídra van szükségünk a Mosoni-Duna felett, körgeometriás jelzőlámpás csomópontra a gyárvárosi oldalon, az Új Bácsai úti körforgalmat pedig turbó-körforgalommá kell bővíteni. Hol tart a projekt, elkezdődhet a kivitelezés idén? – kérdeztük Hideg Andrástól.

„A projekt megvalósításához szükséges engedélyezési és kiviteli tervek készen vannak. A kivitelezésre irányuló közbeszerzési eljárást valószínűleg 2021 második negyedévében indítjuk el. A nyertes vállalkozóval a szerződéskötés várhatóan év végén lesz. Az ütemezés alapján a projekt 2024 második felére zárulhat” – hangzott a válasz.

Érdemi egérútként tekinthetünk az Ipar utcát Bácsával összekötő új nyomvonalra, ez a szakasz elsősorban a Belvárost tehermentesítheti.

Az új győri híd védjegyei

A Mosoni-Duna fölött átívelő új győri híd egy kábelsíkos felfüggesztésű, ferdekábeles, acélszerkezetű műtárgyként szolgálja majd a kisalföldi megyeszékhelyen élőket. Jelképszerűségét erősíti, hogy Magyarországon elsőként építenek ilyen típusú hidat. A műtárgy teljes hossza 213,6 méter, teljes magassága 66,74 méter – vagyis magasabb, mint a városháza –, ebből a pilon magassága közelíti a 63 métert.

A híd építése során várhatóan 3900–4000 tonna acélt használnak a szakemberek. Jelen állás szerint a projekt kizárólag hazai finanszírozásból valósul meg. „Idén a kivitelező kiválasztására, az útépítéshez szükséges területek vásárlására és tereprendezésre fókuszálunk. A hídépítés legkorábban 2022-ben indulhat” – zárta szavait Hideg András.

Átkelők a városban a Mosoni-Duna felett

Győrben most négy híd ível át a Mosoni-Duna felett. A Kossuth híd elődje 1929-ben épült, amit a II. világháborúban bombatámadás ért és 1950-ben építettek újjá. Az Árkád közeli Széchenyi hidat 1979-ben, a Jedlik Ányos hidat 2010-ben vették birtokba az autósok. A „legfiatalabb testvért”, a kiváló győri hídépítő mérnökről, Klatsmányi Tiborról elnevezett műtárgyat már több mint három éve használjuk. A híd Győrszentiván Kertvárosát Bácsával és Kisbajccsal köti össze.

Tierney Clark-díjjal jutalmazták a győri Klatsmányi Tibor hidat 2018-ban. A Lánchíd tervezőjéről elnevezett díj a legrangosabb elismerés, amelyet a hídépítő szakma kaphat hazánkban. Fotó: Dernovics Tamás, Magyar Építők

Ha útjára indulnak Győr ötödik hídjának munkálatai, akkor elmondhatjuk, hogy másfél évtizeden belül három jelentős műtárgy épült a kisalföldi megyeszékhelyen. Ez a hazai nagyvárosokhoz viszonyítva minden túlzás nélkül különleges eredménynek számít.

[eweb-voting id="10814776"]

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában