Forma 1-től az elektromos autókig

2021.11.10. 09:58

Győri mérnök tervezett az Aston Martinnak

Székely Béla mérnök és családja ha teheti, hazalátogat.

Bella Violetta

Legördült a gyártósorról a közutak leggyorsabb autója, az Aston Martin Valkyrie modellje. A volánnál az egyik tervező, a győri Székely Béla.

Forma–1-es élmény egy országúti járműben: a múlt héten gördült le az angliai Aston Martin első Valkyrie modellje a cég gaydoni gyártósoráról. A hiper­autóból mindössze 150 készül, és ezek mindegyike el is kelt már 2018-ban. A tervezésben a győri születésű, az angliai Silverstone-tól pár kilométerre fekvő Brackley-ben élő Székely Béla is részt vett a Red Bull Advanced Technologies zászlaja alatt. A harmincas évei elején járó mérnök, bár dolgozott már elektromos hiperautók és versenyautók építésében, élete projektjének tekinti az angol cég újdonságát: „Akármikor meglátom, az hasonló érzés, mintha a gyermekemet pillantanám meg – megdobban a szívem.”

Legördült a gyártósorról a közutak leggyorsabb autója, az Aston Martin Valkyrie modellje. A volánnál az egyik tervező, a győri Székely Béla.

A diploma kevés

Székely Béla már óvodáskorában is vízhajtású autókat rajzolgatott. Hálás a családjában tanult munkamorálért, aminek köszönhetően az autótervezés nem maradt gyermeki álmodozás. A Székely család férfi tagjai mind mérnökök: édesapja a győri Audi elektromos hajtásait tervezi, öccse, András a svéd Koenigseggnél dolgozik hasonló projekteken, mint bátyja. Édesanyja, Zsuzsa szülésznő a győri Petz-kórházban, húga, Zsófi pedig az ELTE pszichológus szakán a mesterképzésben tanul. A fizikai távolság ellenére összetart a család, Béla is igyekszik minél többször hazalátogatni szintén győri feleségével, Székely-Szabó Renátával és kétéves lányukkal, aki minden mondókát két nyelven tud – édesapját is megszégyenítő angol kiejtéssel.

A mérnök a győri Jedlik Ányos Gépipari és Informatikai Technikumban tanult, az iskola nagyon erős alapot adott neki nemcsak a mérnöki szemlélet terén, de az idegen nyelvek elsajátításában is. A Budapesti Műszaki Egyetem (BME) első éve után érezte azt, hogy mindössze megszerezni egy diplomát az kevés lesz később.

Akkor csatlakozott a BME Formula Racing Teamhez. A hallgatók cégekkel tárgyalnak, támogatást szereznek és megépítenek egy versenyautót a nemzetközi megmérettetésre – mindezt határidőre és költségkerettel. Béla öt évet töltött a projektben, ezalatt nemcsak tapasztalatokat, de rengeteg kapcsolatot is gyűjtött. Többek között azért is lelkesedik a Valkyrie-ért, mert azokkal az anyagokkal dolgozhatott, amikről egykor, egyetemistaként csak álmodozott.

Angliába a Dyson cég elektromos autóinak fejlesztése hívta, majd később együtt dolgozott a Red Bull-lal is az RB14-en, amivel 2018-ban Max Verstappen megnyerte a Mexikói Nagydíjat. Ezután hívták a Valkyrie-projektbe, amit a Red Bull Advanced Technologies tervezett az Aston Martin számára.

A Valkyrie szénszálas anyagból készül, mint egy Forma–1-es autó, 1155 lóerős hajtáslánccal, 350 kilométer per óra feletti végsebességgel.

A Valkyrie-projekt

Bár közúti forgalomra szánták, a Valkyrie egy versenytechnikával felszerelt autó. Szénszálas anyagból készül, mint egy Forma–1-es autó, 1155 lóerős hajtáslánccal, 350 kilométer per óra feletti végsebességgel. A hiperautók világában nem ritka, hogy már a tervezési fázisban elkelnek az autók: ezeket a modelleket elsősorban gyűjtők és befektetők vásárolják meg, a limitált széria ára a festményekéhez hasonlóan kúszik felfelé. A kupét a gyártósoron 25 darab – kizárólag versenypályán használható – AMR Pro változat, és a nyitott Spiderből további 85 példány követi majd a tervek szerint. A kis testvérének mondott, praktikusabb és olcsóbb Valhalla prototípusát pedig szemfüles nézők kiszúrhatták már a legújabb James Bond-filmben.

„Kis túlzással az egész életem erről szólt: a heti 80–90 munkaóra sem volt ritka azokban a hónapokban, amíg ezen a projekten dolgoztam.” A fejlesztés végstádiumában szinte nem marad olyan rész az autóban, amit Bélának ne kellett volna finomhangolnia: dolgozott például az alumínium alkatrészeken, az elektronikán, a hidraulikán és a futóművön is.

az otthona a motorsportvölgy

Béla közreműködött a következő Bugatti modell előkészítésében is, és dolgozott azon a horvát hipersportkocsin, ami a világ jelenleg leg- gyorsabb elektromos autója. Őszinte örömmel tud visszatekinteni az útjára: „2010-ben jártam Silver­stone-ban először, az első Formula Student autónkkal, és most, tíz évvel később itt lakunk, ahol hét Forma–1-es csapat főhadiszállása van elérhető távolságban, s azzal az autóval elvittek pár körre a silverstone-i tesztpályán, amit a Red Bullon keresztül az Aston Martinnak terveztem.”

Béla sok állásajánlatot kap a világ minden tájáról, időnként nehéz elfogadnia, hogy egyetlen életet tud csak élni.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában