2022.02.23. 09:16
Kátyúhelyzet Győr-Moson-Sopron megyében – A hidegaszfalt ideiglenes megoldás
A Magyar Közút szakemberei folyamatosan dolgoznak az utakon. Idén eddig 108 tonnányi hidegaszfaltot használtak fel kátyúzásra a megyében.
Hidegaszfaltos módszerrel javították kedden a 86-os főút burkolatát Szil határában. A Magyar Közút szakemberei a téli hónapokban is folyamatosan dolgoznak. Bár kevésbé volt csapadékos az elmúlt néhány hónap, a fagyási-olvadási ciklusok, vagyis az éjszakai fagyok és a nappali pluszhőmérsékletek, a változékony időjárás miatt van teendője a társaságnak. Az új burkolathibák jelentős része éppen a tél végén alakul ki, elsősorban a korosabb vagy forgalmasabb utakon.
Napi feladat a sürgős javítás
A Közút munkatársai a megyében 1881,5 kilométer közutat és 67 kilométer kerékpárutat gondoz, illetve a M1-es autópályán a tatarozáshoz külső vállalkozót is alkalmaznak – tájékoztatta a Kisalföldet Pécsi Norbert Sándor kommunikációs osztályvezető. A javításokat általában brigádok végzik, emellett az útellenőr-szolgálatot ellátó mérnökségek egy-egy munkatársának a közlekedésbiztonságot veszélyeztető burkolathibák azonnali eltüntetése a feladata.
A veszély és a forgalom nagysága számít
– Tavaly télen, január és március között, illetve novemberben, decemberben 470 tonnányi hidegaszfaltot dolgoztunk a burkolatba. Idén eddig 108 tonnányi hidegaszfaltot használtak fel munkatársaink a megyében. A javításokat jellemzően az útellenőri szolgálatunk által végzett rendszeres hibafeltárások alapján ütemezzük, de figyelembe vesszük a lakossági bejelentéseket is, és a burkolathibák baleset-veszélyessége, valamint az egyes útszakaszok forgalma alapján ütemezzük a munkákat – nyilatkozta a szakember.
Tavasszal jöhet a tartós melegaszfalt
A téli hónapokban alapvetően ideiglenes jelleggel, hidegaszfalttal dolgoznak. Ez úgynevezett utántömörödő anyag, amely az előzetes tömörítést követően az utakon közlekedő járművek bedolgozó hatásának köszönhetően tömörödik be véglegesen a burkolatba. Ha a lyuk csak kisebb, akkor egy zsáknyi elég belőle, ha nagyobb, akkor már egy brigád kell hozzá, akik géppel ömlesztik a sérült részre. A megfelelő hőmérsékleten és technológiával történő javítás azokon az útszakaszokon, amelyeken nincsenek teherbírási problémák, akár évekre szóló megoldást jelenthet.
A melegaszfaltos technológia tartósabb, azonban csak tavasztól őszig alkalmazható, mivel az aszfaltkeverő telepek téli szünetet tartanak, illetve melegaszfaltot egy meghatározott hőmérsékleten kell tartani ahhoz, hogy bedolgozható legyen, ez pedig a téli időszakban nehéz, még melegítő konténerekkel is.