A védősisak erősen ajánlott

2023.03.09. 07:53

Teszteltük az e-rollereket Győrben – tempósan indulnak a kis türkiz „ördögök” – videó

Nemrég 250 kétkerekűvel felállt a győri e-roller-hálózat, s a tervek szerint májusig ötszázra bővül a flotta. A berlini székhelyű Tier cég elektromos járműveit Skandináviától a Brit-szigeteken át Olaszországig használják – sőt, a Közel-Kelet három államában is –, s nekünk sem kellett kétszer mondani, hogy tegyünk egy kört Győrben.

Szeghalmi Balázs

Elmentünk egy körre – A Kisalföld munkatársai, Németh Ádám és Szeghalmi Balázs első próbálkozásra Adyvárosból a belvárosba bő 10 perc alatt jutottak el az e-rollereken.

Amikor felvettük a kapcsolatot a Tier magyarországi menedzserével, Lendvai Tímeával, abban maradtunk, hogy bő egy órán át tehetjük próbára a környezetbarát eszközöket.

Így a cég győri munkatársa két rollert feloldva adott át nekünk, vagyis telefonnal nem csatlakoztunk a rendszerhez. Ennek a lépéseit külön videón nézhetik meg hírünkben.

A végsebesség

Videós-operatőr kollégámmal, Németh Ádámmal lelkes bringásoknak valljuk magunkat, ennek megfelelően jó előre megbeszéltük: sisakot a biztonság kedvéért viszünk magunkkal a tesztre. Nos, a védőeszköz előnyét már az első másodpercekben éreztük, a kerékpárokhoz képest szokatlanul tempósan indulnak a kis türkizszínű „ördögök”.

A Tier rollerek végsebessége 25 km/óra. Ádám már az első kilométereken bátran ostromolta ezt a csúcsot, jelen írás szerzője eleinte óvatos duhajként 17–18 km/órára állt be. A visszafogott tempónak több oka is volt.

Az úthibák dobnak rendesen

Egyrészt, ha valaki első blikkre ösztönösen érzi is a rollert, az útviszonyokra ettől még erősen fókuszálnia kell. A tömör gumiból álló, alacsony kerekeket a felgyűrt aszfaltcsíkok, a kátyúk bizony megdobhatják rendesen, s akkor a kanyarodási technika elsajátításáról nem is beszéltünk.

A Tihanyi út és Földes Gábor utca találkozásánál a buszmegálló mögött kellemetlen „ösvényen” vezet a bringaút. Itt bizony-bizony akadt gondom azzal, hogy az úton tartsam a rollert. Mentünk tovább rendületlenül, a Petz-kórház plázához közeli részétől a Nádor aluljáróig nem egész 8 perc alatt jutottunk el.

Az indulás utáni első héten naponta 300–500 alkalommal vették igénybe az elektromos rollereket a győriek, főleg fiatalok.

10 perc alatt Adyvárosból a Belvárosba

Apropó, aluljáró: utunk egyik legizgalmasabb szakasza volt ez, de itt is észnél kellett lenni. Nemcsak a viszonylag sűrű gyalogos- és kerékpáros-forgalom miatt, hanem azért is, mert a rollerek dobfékjei a lejtős úton valamivel lassabban reagáltak. A kormányon lévő dupla kézifék egyébként olyan érzetet ad, mintha bringán tekernénk.

A fék közelében, a kormány bal oldalán index is rendelkezésre áll, vagyis a forgalom résztvevőinek jelezhetjük a haladási irányt. A célunk a belvárosi Batthyány park volt, ahová bő 10 perc alatt értünk. Egy perc díja a rolleren 100 forint, vagyis 1000 forint körüli összegért biztosan el lehet jutni Adyvárosból a városmagba.

Előcsalogatja a gyermeki ént

Visszafelé – már kicsit edzettebb rolleresként – ugyanezen a távon a menetidőt 8 és fél percre faragtuk. Az oda-vissza utat több mint élveztük videós kollégámmal, számunkra élményszámba ment a rollerezés. „Miközben hajtod a kis gépet, a gyermeki énedet csalogatja elő a roller” – összegezte Ádám győri túránkat.