Kisalföld logö

2017. 05. 28. vasárnap - Emil, Csanád 13°C | 24°C Még több cikk.

Át a piroson - a mosonmagyaróvári mentők egy napja

Ha hívjuk őket, jönnek - tűzön, vízen, havon és piroson át. Életeket mentenek, saját egészségüket és életüket kockáztatva. Egy napra magam is a mosonmagyaróvári esetkocsi csapatának tagja lehettem, beleláthattam szolgálatukba és az életmentésbe is.
A szükséges engedélyek megszerzése után egy napsütötte márciusi napon álltam be egy napra a mosonmagyaróvári esetkocsi csapatához azzal a céllal, hogy dokumentálom egy napjukat. Annak tudatában láttam hozzá a feladathoz, hogy néhány jelentéktelen riasztástól a tömegbalesetig bármi történhet, így hát, a "sztori" a véletlenre volt bízva.

Fél hétkor érkeztem a mosonmagyaróvári mentőállomásra, s mivel én is vonultam az esetekhez, egy kölcsönkapott Országos Mentőszolgálat egyen-pólóba és pulcsiba öltöztem, hogy ne törjem meg a rendet.

Az autók

A mosonmagyaróvári állomáson négy autó vár bevetésre, mindegyiken
külön szolgálat: a mi szolgálatunké volt az esetkocsi, a legjobb felszereltséggel a négy közül. Személyzete egy gépkocsivezető, egy mentő-szakápoló és egy mentőtiszt (valamint esetünkben az újságíró). A KIM, azaz kiemelt-mentő személyzete egy mentő-szakápoló valamint a gépkocsivezető. Ez az autó ránézésre majdnem ugyanolyan, mint az esetkocsi, felszereltségben van eltérés. A másik két mentőautó felszereltsége is elegendő bármilyen életmentő beavatkozáshoz, személyzete megegyezik a kiemelt-mentőével.

A mentőautók
A mentőautók


Szocializálódás

A társaság hamar befogadott, szóba elegyedünk arról, mennyire
figyelmetlenek az autósok az utakon. Meséltek extrém helyzeteket, mentő előtt átvágó biciklisről meg arról, akármennyire hangosan szirénáznak, mindennapos eset, hogy a többi autós nem húzódik félre, hátráltatva a munkát. Sérelmezték, hogy sokan úgy gondolják, a mentő sokszor ok nélkül szirénázik - mint megtudtam, a balesetekhez vonulva folyamatos megkülönböztető fényjelzés mellett forgalomtól függően hangjelzést is használniuk kell.

A kórház felé a szirénázás indokoltsága attól függ, kit, hova és miért szállít a mentő. A fiúk a kocsik műszaki állapotáról is meséltek: az autók sokat futottak és elhasználódottak, az Országos Mentőszolgálat által új autókra kiírt pályázattól várnak segítséget.

Az első riasztás

Beszélgetésünket a nap első esetkocsi-riasztása szakította félbe. A mentőautóknak saját riasztójelzése van, utána jön a rohanás a kocsihoz. A mentő-szakápoló rádión felveszi a beteg adatait, panaszait és tartózkodási helyét, ha szükséges, a gépkocsivezető GPS készülékbe nyomkodja az adatokat, és "mehet a menet". Egy fiatal lányért indultunk, aki az iskolában lett rosszul, és erős szúrásra panaszkodott az oldalánál. A gondnok már az iskola bejáratánál várta a mentőt, az orvosi szobába irányított minket a beteghez. Vércukor és vérnyomásmérés után a Karolina Kórház gyermekosztályára szállítottuk.

Amikor kiderül, miért, hova, és kiért indulunk
Amikor kiderül, miért, hova, és kiért indulunk


A mentők hobbi, utána jön a pluszmunka

Az állomásra visszaérve ismét szocializálódtam. Nyugodt délelőtt volt, a fiúk mentőautót mostak - mint megtudtam, minden autót egy héten egyszer alaposan kimosnak és kifertőtlenítenek. Nem akartam indiszkrét lenni, és megkérdezni, mégis mennyi pénzt keresnek ezzel a munkával. 

A kellemetlen kérdést megelőzve maguk kezdtek el beszélni a piszkos anyagiakról - szinte mindenki vállal másodállást amellett, hogy a mentőszolgálatnál dolgozik. A pluszmunka szinte lehetetlenné teszi a "kipihenten kell a munkahelyre érkezni" kritériumot, de a fiúk szerint nincs más választás. A fizetés a ledolgozott munkaórák számával sem nő radikálisan. Az "induló összeg" 80-90 ezer forint között ingadozik, ami körülbelül harminc év munkaviszony után elérheti a 110-120 ezer forintot. Ebből az összegből akkor sem lehetne habzsi-dőzsi, ha egyedül élnének, az itt dolgozók legtöbbje azonban családos.

Ez a tény számos kérdést vet fel bennem. Először is, miért lesz valaki a mentőszolgálat dolgozója? Azt hiszem, "hobbiból" és "szerelemből". Életeket mentenek, emberi életeket. Nem tanítanak, nem kutatók, focisták vagy bankárok - ha kell, ők mentik meg a tanítók, kutatók, focisták és bankárok életét. Kockára teszik saját életüket és egészségüket, hogy másokat megmentsenek - minimális fizetésért.

Kocsimosás
Kocsimosás


"Hátrafelé sétált"

Elmélkedésemet a pénzügyekről egy 91 éves, zavart bácsihoz induló
vonulásunk szakította meg. Néhány perc alatt odaértünk a jó kedélyű, mosolygó, bár valóban zavart bácsihoz, aki az utcán hátrafelé sétált: ez keltett gyanút a mentőt hívókban. A mentőtiszt megmérte a vércukrát, feltett néhány kérdést a bácsi egészségi állapotáról, EKG-t készített, mindezek után a Karolina Kórház sürgősségi osztályára szállítottuk, és visszatértünk a "bázisra".

Át a piroson

A megérkezéstől számított tíz percen belül indultunk is egy távolabbi faluba, egy idős hölgyhöz, aki leesett a székről, beverte a fejét és zavartan viselkedett. A mentőtiszt helyére ültem, előre, hogy mindent lássak, mialatt átrobogunk a városon. Fura érzés volt, hogy az autók lehúzódtak, mi pedig szirénáztunk, mentünk át a piroson, ellentétes sávba, nagyon gyorsan - mintha valami autós számítógépes játékban lennénk, KRESZ szabályok nélkül. Ám itt nem lehet "újrajátszani". Biztos kezek, és megfontolt mozdulatok irányítják a mentőautót.

Az eset az előzőhöz hasonló volt, rutinvizsgálatokkal. Célunk ezúttal a traumatológia, visszaérve az állomásra pedig rám szóltak, ha éhes vagyok nagyon gyorsan kezdjek el enni. Először nem értettem, miért. Amikor a harmadik falat után jött a következő riasztás, megértettem. Az idős, lázas bácsitól rutinvizsgálatok és egy Algopyrin injekció után tértünk vissza az állomásra, ő maradhatott otthon.

Keresztbe-kasul
Keresztbe-kasul


Elsősegélynyújtásból egyes

Az ebéd folytatásakor arról beszélgettünk, mennyire súlyos probléma, hogy kevés ember rendelkezik megfelelő elsősegélynyújtó végzettséggel. Fontosnak tartottam feszegetni a témát, hiszen bujkált bennem a kérdés, mi van akkor, ha mi az idős, lázas bácsinál vagyunk éppen, aki a vizsgálatok és papírok kitöltése után otthon is maradhatott, közben pedig egy súlyos balesetnél lenne az esetkocsi helye. Tulajdonképpen néhány helyzetben betegszállítói feladatot láttunk el, amiket háziorvos vagy kis pihenés is orvosolhatott volna.

Megmosolyogtató sztorik

A délután csendesen telt, a mentősök esetekről meséltek, arról, ki hogyan éli meg. És arról is hallottam, hogy nem szabad hazavinni. Úgy gondolom, elborzasztó történeteket minden nap hallunk, látunk a médiumokban, így azt írom le, ami "jókedvünk" tárgya volt a délutáni órákban.

A történet januári - a mentőket korcsolyázóhoz riasztották, aki leesett a fáról. A fiatal pár Szigetköz árterén, a befagyott Dunán tervezte a korcsolyázást. A fiút magával ragadta a táj szépsége, hogy megcsodálhassa, felmászott egy fára, ahonnan körülbelül hét métert zuhant - turbózva azzal, hogy zuhanás közben rácsapódott még egy ágra. A meghitt környezet mélyen, bent az erdőben azonban áldozatokkal járt, például, hogy nincs térerő. Így barátnőjének körülbelül egy kilométert kellett megtennie kifelé az erdőből, miközben kedvese a hóban feküdt, a mentőknek pedig ugyanígy, hordággyal és felszereléssel.

Annak a fiatalembernek az esete sem mindennapi, akinek az ujja beszorult postaládájának bedobó nyílásába, és ujján az ajtóval ment be a mentőállomásra, hogy segítsenek neki levenni. A történek pikantériája, hogy másodszorra fordult vele elő.

A sokk - megéri?

Következő és egyben utolsó riasztásunk váltás előtt fél órával, este 6 óra körül érkezett, gyógyszermérgezésről. A sírdogáló hölgy tíz darab erős nyugtatót vett be. Miután a mentő-szakápoló hányásán érezte az alkohol szagát, bevallott még néhány sört is. Megrázó élmény volt, magam sem gondoltam volna, hogy ennyire megérint. Nem tartom magam túlságosan együttérzőnek, sem pedig lelkileg gyengének, de a sírás fojtogatott. Magam sem tudom, miért.

Miközben a hölgyet a sürgősségi osztályra szállítottuk, elgondolkodtam azon, ha egy ilyen - mint elmondták, mindennapos eset ennyire megérint, milyen lehet egy eseménydúsabb nap. Milyen lehet minden nap átélni ezt, sőt, rosszabbat. Hiszen, balesetet, vért és halottat nem láttam. Túlzás nélkül állíthatom, hogy a mentők munkája felbecsülhetetlen - pénzben mérni pedig lehetetlen, pláne azoknak, akik az életüket köszönhetik nekik.

Olvasóink írták

36 hozzászólás
12
  • 36. Contar 2012. április 02. 12:45
    „32. Mankapunka: "Ez a baj a mai világban,hogy nem ismerik el foglalkozásnak a Hivatásos Gépkocsivezetőt."
    Nekem pedig az volt benne a munkaszerződésembe! Neked mi van beírva? Te is sofőrködsz, nem?”
  • 35. Contar 2012. április 02. 12:33
    „19. Seduxen!
    Biztos van ott Győrben olyan kolléga aki még járt Totyával (Toyota Hiace). Azokról is ideírhatnád a véleményt! Azok, biztos vagyok benne, motorcsere nélkül élték le a szolgálatukat!”
  • 34. Japo 2012. március 29. 08:01
    „Kurblinak! Tegyük tisztába a dolgot. A rendőrségnél csak és kizárólag az ügyeletes parancsnok adhat engedélyt a megkülönböztető jelzés használatára. Ill. az aki a rádió másik felén ül és estenként kiadja a riasztási utasításokat. Rendőrségről beszélek. gyorsan leszögezem,nem volt joga átmenni a piroson ugyanis, a következőképpen zajlik a jelzés használata. A járműparancsnok a rádión keresztül a következőt mondja" Kérek engedélyt a megkülönböztető jelzés használatára" csak ezután használhatja, vagy nem használhatja. Természetesen vannak kivételek is de ez nem volt az.”
  • 33. Losba 2012. március 28. 08:05
    „..le a kalappal minden mentős, ápoló, orvos, rendőr, tűzoltó, börtönőr előtt, aki nem így gondolja az nosza, mindenhol hiány van belőlük álljon be közéjük, mutassa meg hogy kell azt csinálni...de ez olyan mint ebbe az országba minden ..focizni az "tud" a legjobban aki a pálya mellett ül...”
  • 32. Mankapunka 2012. március 28. 00:45
    „mlksx078 Kutyát nem érdekli,hogy rozsdásodik-e az ajtó alja, Ezek a kocsik amúgy is,nap nagyrészét itt Győrben a Tarcsay töltik,nem a szabad ég alatt. Szép is lenne,ha télen a jeget kellene kapargatnia vonulás elött.

    Almika Ez a baj a mai világban,hogy nem ismerik el foglalkozásnak a Hivatásos Gépkocsivezetőt.
    Akármilyen hihetetlen,neki kell a kocsi műszaki állapotára figyelnie,neki kell az olajat megnéznie,vizet rakni bele,szélvédőmosótartályba vizet rakni,fékfolyadékot ellenőrizni,guminyomást ellenőrizni.
    Ennyin múlik,hogy a motor is ne legyen kuka ennyi km után.
    Vezetéstechnikájukról meg nem ejtettünk szót egyáltalán,így látszik,hogy laikusként szóltál hozzá.

    Nem csak a vezetés a dolga,hanem a kocsi átnézése,és ha hibát talál,akkor le kell a kocsit adni a szervizbe.
    Gondolom nálatok van így,hogy te csak beülsz a kocsiba,és mész. Most is látom az utcán,mennyien mennek lapos gumikkal a városban.”
  • 31. hszma 2012. március 27. 23:59
    „Magyarországon a megkülönböztető fény és hangjelzés használata párhuzamosan használatos. Ezt nem a felsővezetés dönti el, hanem jogszabályok. Tudniillik, ha a mentő úgy szenved balesetet, hogy csak fényjelzést használt, az autós nem róható teljes mértékben felelőssé.
    A Merciről annyit, hogy a jelenlegi exrohamkocsnaki Győrben (2008-ban forgalomba helyezett 315 CDI) volt egy elődje, amit Győr 2007-ben kapott (az új Sprinterből 2007 és 2008-ban adták át autókat), az még 313 CDI volt és pár hónaposan motorcserére szorult ezért kaptak a 2008-as autókból egyet és javítás után a másikat Budapesten helyezték vissza a forgalomba, és a 2008-asak azért lettek 315-ök mert az új Sprinterből a 313 nem bizonyult jónak, sok volt a hiba. A Sprinterekkel igenis sok hiba van, az óvári autó évente kétszer lerobban az üzemanyagszivattyú hiábaj miatt, ami nem egy szuper alkatrész és Mercedes szervíz szerelte be többször. Ennyit az autókról.
    Nincs elhasználódva? Ember... Arról beszélj amiről tudsz. Ezek az autók hajtva vannak, hidegen. (az új Craferben van állófűtés a motornak, h kímélje). És sokat megy a motor álló helyzetben (gondoljunk arra amikor balesetnél egy órát áll az autó). És Óvárról nyilatkoznék, az esetkocsi (Sprinter) közel 400 000 km-t futott, a Ford (KIM) közel 450 000 km (a Fordokkal is nagyon sok hiba, az elejétől fogva). És azt sem kell elfelejteni, hogy mivel most autót Sopron kapott Győr mellett, legközelebb egy év múlva lehet Óváron esetkocsi csere, a többi autóból egy éven belül max 1 lesz lecserélve, jobb esetben kettő három, úgy h esetleg Győrből használtat leküldenek. Szóval egy évig még lesz km-tevés az autóba. És abszolút nem mennek se jól, és nincsenek jó állapotban. A mai turbódízeleket nem erre teremtik, a jó régi szívódízelek bírták az ipart, de ezek az autók nem hidegen hajtásra vannak tervezve, és nem arra, h 150-nel megpakolva hajtsanak velük, pedig néha kell.
    A hangjelzésre még annyit, h még ígyis sok sajnos a mentőbaleset, hangjelzéssel, el lehet képzelni nélküle mi lenne. És igenis néha az a pár másodperc amit a hang jelent segít.
    Ja és h tudjátok,a megyei irányítócsoportok számítógépén látszik térképen hol az autó (10 másodpercenként frissít helyzetet), jár-e a motor, megy-e a hang ill. fényjelzés. Szóval visszaellenőrizhető. És igenis komolyan veszik a mentőknél. Mivel itt az ICS-hez tartozik. A rendőrség más cég ne keverjük ide, ott a rendőrnek nem kell bejelenteni a központba, h ő most kékfénnyel megy mert meglátott egy gyorshajtót. Az egy más dolog, h sokszor visszaélnek vele, de egyszer kétszer meg kellene büntetni őket érte és akkor talán abbahagynák (már aki csinálja, mert igenis van normális, rend tisztelő rendőr). Nem szeretem amikor olyanról okoskodik valaki, amihez nem ért. Tessék megnézni az interneten található vonulós videókból egyet-kettőt, majd meglátjátok, h igenis kell a hang. Még olyan videó is van, ahol mentőautó karambolozik, pedig az az áll. idegesítő és felesleges hangjelzés működött. És ha annyira tudja valaki, lehet menni, van hely az OMSZ-nál és meg lehet mutatni h kell vezetni. Kívülről könnyű kritizálni és okosnak lenni.”
  • 30. Gery83 2012. március 27. 21:36
    „A megkülönböztető jelzés használata szigorú szabályokhoz kötött! Fegyelmi és állás vesztés jár a bohóckodásért és higgyétek el, ezt senki nem vállalja be. Nem gyerekek ülnek a volán mögött. Csakis utasításra kapcsolhatjuk a jelzést ami az irányító csoportunktól érkezik, akik a bejelentés alapján úgy itélik meg, hogy arra bizony szükség van...
    Egyébként mindannyiunk nevében köszönöm az autósok figyelmét és segítségét, higgyétek el, nem is hinnétek mennyit segítetek, hozzájárulva ezzel egy esetleges élet megmentéséhez...”
  • 29. hard 2012. március 27. 20:13
    „Sajnos Győrben sok a láma sofőr, aki nem figyel. Nagy faluban meg tesznek magasról a kéklámpásra (tapasztalat). Én ha hallom a szirénát azonnal lesem honnét jöhet és próbálom segíteni. Nekünk is jól esik amikor elengednek vonuláskor, bár mi nem életet mentünk. A mentősöknek meg köszönet a munkájukért, nagyon sokan alkalmatlanok lennének rá!”
  • 28. Almika 2012. március 27. 18:55
    „Ez is jellemző. A mentők munkájáról, autójukról van szó és azon vitáztok, hogy melyik autó jobb, melyik rosszabb. A cél nem az lenne, hogy ezzel ne a mentősofőrjének kelljen bajlódni, hanem olyan autót kapjon amibe beül és használhassa. Persze biztosan van olyan körülmény, amire a sofőr jobban odafigyelhetne, de kérdem én mennyi ideje van szerencsétlennek ésszerűen gondolkodni, amikor az autósok nem tudják, hogyan kell lehúzódni egy feléje közeledő mentő elől, arról nem is beszélve, hogy ha kereszteződésbe érnek.
    Aki szidja ezeket az embereket, annak ajánlom, hogy jelentkezzen mentősofőrnek és csinálja jobban!”
  • 27. kispao 2012. március 27. 18:50
    „Ja és "respect" minden kék lámpásnak.”
  • 26. kispao 2012. március 27. 18:49
    „Csak egy szabályt kellene betartani/szem előtt tartani: A megkülönböztetett kék fénynek és hangjelzésnek mindig és minden körülmények között elsőbbsége van. Ez olyan rohadt nehéz lenne???”
  • 25. Túrabakancs 2012. március 27. 18:07
    „Japo!
    Hogyan lehet összehasonlítani Bécset Magyarországgal? /Győrrel/ Az egyikben
    megadják az elsőbbséget az autósok, itt nálunk nem. Ott nem szemetelnek az emberek
    össze-vissza, nálunk meg mindenhol. Csupán ennyi a különbség emberi mentalitásban!
    Mivel ezek a járművek esetenként nagy sebességgel haladnak, emiatt nem lehetséges
    csak az útkereszteződéseknél bekapcsolni a szirénát, mert az sok esetben már késő lenne.
    Akit zavar az a szirénahang ami az embertársaink érdekében szól, az nem normális!!!!!!!”
  • 24. Oedenburger49 2012. március 27. 17:43
    „Minden elismerésem és köszönetem a mentődolgozóké akik képesek a megszégyenítően alacsony bérük ellenére a testüket és lelküket kockáztatva a bajbajutottak segítségére lenni, nem ismerve az éjszakai pihenést az ünnepeket valamint a családdal való közös programmokat, ami egy polgári foglakozásunál természetes ! Ők a múlt renszerben is és a jelenlegi rendszerben is az egészségügy és a társadalom "mostoha-gyerekei" voltak és M A R A D T A K munkájukra csak nagyritkán figyelnek fel az emberek a kormány tagjai és a tárca vezetői pedig soha !”
  • 23. mlksx078 2012. március 27. 17:35
    „Jaj Manka, te már megint itt okoskodsz? :) Van fuvarozó ismerősöm, aki szerint a régi Sprinter egy kalap <moderálva>. Motorgenerálok egymás után, sérülésmentes autók rohadnak át. Az új is hasonló. Egyébként ez nagyjából el is mondható minden személyautó Mercire is. A CDI motorok egyáltalán nem mentesek a hibáktól (saját tapasztalat) és volt olyan ismerősöm, akinek a 10 éves sérülésmentes S osztály ajtajainak alja kezdett el rügyezni. Azóta több helyen olvasom, hogy ez is divat újabban a Mercedesnél.
    A Crafter meg gyakorlatilag egy új Sprinter, csak a motorja nem CDI.
    Persze, hogy fokozott igénybevételnek vannak kitéve, de egy ilyen áruszállítóból lett mentőautónak nem 190ezer, hanem 490ezer km-t kellene bírnia, még akkor is, ha nagy az igénybevétel.”
  • 22. Martinbá 2012. március 27. 15:24
    „Megkülönböztető jelzés=világítás+ködlámpa+fény-és hangjelzés . Ez tuti!!”
  • 21. Mankapunka 2012. március 27. 15:15
    „Nem hiszel nekem,akkor kérdezz meg egy nemzetközi fuvaros céget,aki majd elmondja neked,hogy ezek a régi Sprinterek milyenek az új kocsikhoz képest.
    Crafterről még nem is tudsz nyilatkozni,mert nem is húzott le még 1 évet sem az iparban.

    Lehet inkább az emberekkel van a gond,hogy nincs egy minimális műszaki érzékük.

    Motorcsere abból is adódhat,hogy vagy olaj nélkül tekertek vele a városban,vagy fagyálló nem volt benne,és megfőzték a motort. Ez nem a Merci hibája,hanem a sofőré.
    Egy hidegen szétpörgetett motort még lehet orvosolni,de a fentebb említett dolgokat már tény,egy ilyen kis köbcentis kocsiban lehetettlen.

    7 éves kocsiban a 250 000 pont,hogy optimális futás,mint a fent említett dolgok is szerepet játszanak ebben.
    T”
  • 20. 01010 2012. március 27. 15:13
    „17. astra1.. és hol van ez ön verziójában leírva ? Hol olvasta ?”
  • 19. Seduxen 2012. március 27. 15:05
    „Kedves Mankapunka!
    Óriási tévedésben élsz!
    A győri autókról tudok neked nyilatkozni.
    a régi rohamkocsiban most cseréltek motort (190ezer km-nél)
    a másik 7 éves autóban pedig 1,5 éve kb 250 ezer km-nél.
    Szóval a motorjuk nem elnyűhetetlen. Lehet hogy egy céges áruszállítóban is van ennyi km, de az beül az autójába és utazik vele 50 és 90 km/h sebességgel x km-t. A mentők pedig a folyamatos gyorsítás fékezésben kicsit jobban elhasználódnak. Ezek az autók ha elérik ilyen felhasználás mellett az 500ezer km-t, akkor a generált én fizetem a mentőktől kapott szerény fizetésemből. A crafter pedig motorikusan egy nagyon jó autó.”
  • 18. Mankapunka 2012. március 27. 14:21
    „Nem kell elhinni,hogy sokat futottak ezek a Merci Sprinterek. A motor elnyűhetetlen,akárhogy hidegen sokat pörgetik a városban őket,így kicsit más a bánásmód,ez tény.
    Mivel alapból non-stop használatban vannak,így nem hül ki annyira a blokk.

    Nem kell minden demagóg szövegnek bedőlni. Annyi km van bennük,mint másnak az céges árúszállítójában,vagy még több. Inkább a szervizelésük,amiretöbbet költenének,más lenne a műszaki állapotuk.

    500 000 km után meg jöhet egy motorgenerál,és utána lehet jobban fog teljesíteni,mint egy vadiúj Crafter,amit most állítanak az országban forgalomba.”
  • 17. astra1 2012. március 27. 14:14
    „16. 01010 2012.03.27. 14:07

    Fényjelzés önmagában is megkülönböztető jelzés!!

    Neked lehet. De vannak szabályok is.”
36 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Ötven liter kénsav folyt ki a megsérült tartályból - Fotók

Egy megsérült tartály vagonból folyt a kénsav szombat délután Mosonmagyaróváron, az ipartelepi… Tovább olvasom