Kisalföld logö

2017. 02. 25. szombat - Géza -1°C | 8°C Még több cikk.

Befékezés a közlekedési bűnözésnek - szerkesztetlen változat

Nagyvilág - Újabb körkérdésünknek apropót adott a nyár, amikor többen kelnek útra, de emellett korunk egyik legnagyobb szomorúsága is indokolja a témát: a technika fejlődik, egyre több helyre eljuthatunk, egyre mobilabbak vagyunk, de egyre többen maradnak ott az utakon. Összeállításunkban külföldi olvasóink szerkesztetlen válaszai olvashatók.
A téma: a közlekedési „bűnözés" megfékezése.
A kérdések: Mit kellene tenni? Milyen próbálkozások vannak külföldön? Szabályok, szabályok változtatása vagy ellenőrzések formájában milyen eszközöket alkalmaznak erre más országokban? Magyarországon például nagyobbak lettek a szabályt sértők büntetései. Nyáron több az ellenőrzési akció. Több fekvőrendőrt építenek, van ahol lakosok gyűjtenek sorompóra, hogy legyen a vasúti átjárónál. És az autó tulajdonosa már nem mondhatja, hogy más vezetett: vagy elárulja, ki volt a „más" vagy ő fizet, ő a felelős. Más országokban is vannak hasonló törekvések? Mik azok?

Szabatin István, Ausztria:
A téma nagyon érdekes, biztos párezer éve foglalkoztatja az embereket, kormányokat, közbiztonsági szakembereket. Egy jobb, biztonságosabb, bünözésmentesebb társadalomért sok probálkozás történt már, de ha statisztikát vezetnénk a változásról, nem sok fejlödést mutatna. Magyarban, itt Ausztriában és az egész világon a rendfentartó erök az elnyomásra, büntetésre, megtorlásra épülnek nem pedig az emberek jó útra téritésére. A szabályok és a törvények az örülteket védik és akadályozzák a képeseket tevékenységeikben, pl. nappal miért kell egy autó lámpájának világitani? hogy lássák? aki nincs a jelenben (stress, elnyomás, mások leértékelése stb. miatt) és az utakon közlekedik, az nem veszi észre a kivilágitott autót sem! A bünözés pedig egy másik fejezet, tudom, hogy ez unalmas és a postakukába kerül, de attól még tény marad. Az emberek értékeit kell megerösiteni nem a hibáikat, elhinni hogy minden lény ezen a bolygón képes változni, jobb lenni és hasznára válni a közösségének amiben él. Legalább a lehetöséget kapják meg.

Ildikó, California/USA
A kérdés nálunk is éppen aktuális, mert július 1-jétol él az a törvény, ami ebben az államban is tiltani fogja a vezetés közbeni telefonálást. Illetve, nem magát a telefonálást, de fej- vagy fülhallgató nélkül tilos lesz telefonálni, valamint az sms írás is tiltott lesz.
Los Angelesben rengeteg a koccanásos baleset (belém eddig 10 hónap alatt kétszer jöttek belém hátulról, egyszer oldalról, egyszer pedig a parkoló autónkat törte totálkárosra egy ittas vezeto, aki a sebességhatárt sem tartotta be), aminek az oka legtöbbször az, hogy a soforök nem tartják be a követési távolságot. (Éppen tegnap volt közvetlenül az orrunk elott egy négyautós koccanásos baleset, az elso autón karcolás sem látszott, a másodiknak a hátsó lökhárítója esett le, a harmadiknak viszont az egész csomagtartó része felcsúszott az autó "testébe". A negyedik autónak hátulról nem lett baja, mert az ötödik sofor én voltam, és a követési távot is betartottam.) Sajnos, ez ellen a rendorök sokat nem tudnak tenni, talán magán a "KRESZ" oktatáson kellene változtatni, ami itt egy kb 10-12 oldalas füzetecske elolvasásából, egy kérdéssor megoldásából és 20 perc közúti vezetésbol áll, és ennyi!
A családi házas környékeken, ahol nagy az esélye annak, hogy gyerekek bukkanak fel az utcán váratlanul, a sebességhatár 25 mérföld/óra (40 km/h), és a legtöbb ilyen utcában kb 10-15 méterenként fekvorendort fektettek le, ami általában kb 2,5 m széles, és ha nem lassul le elotte az autós megfeleloen, rendesen meg tudja "dobni" a kocsit.
Az olyan környékéken, forgalmas foutakon, ahol gyalogos az utat ritkán keresztezi, ott a zebrák felett villogó sárga jelzés van, ami vagy folyamatosan villog, vagy pedig szenzor aktiválja, ha a gyalogos át akar kelni ott. Autók között, nem kijelölt átkelohelyen átszaladó gyalogossal nagyon-nagyon-nagyon ritkán találkozni.
A másik megoldás a forgalmas utakon, hogy a zöld jelzés villogó pirosra vált, ilyenkor, ha éppen átkelt vagy még nem lépett le a gyalogos, akkor minden "villanásra" egy autós mehet át a jelzésen.
A forgalmat és a felesleges várakozásokat gyorsítja az, hogy amikor az egyenes haladóknak piros van, a legtöbb helyen a jobbra kanyarodók a piros jelzésen is áthaladhatnak, mintha az zöld lenne. Szóval, ha ellenkezo (tiltó) tábla nincs, akkor a piroson lehet jobbra, kis ívben kanyarodni, ekkor viszont figyelni kell azokra a gyalogosokra, akiknek a zebrán ugyanekkor zöld van.
A sebességhatár itt Los Angelesben a városon belül 35 mph (kb 50 km/h), családi házas övezetben vagy iskolák környékén 25 mph (40 km/h) - iskolák környékén ezt akkor kell tartani, amikor a gyerekek ott vannak, tehát kb reggel 7-tol délután 4-ig), számos helyen, ahol a sok gyalogátkelo miatt besurusödik a forgalom, ott csak 30 mph a megengedett sebesség.
A városból kivezeto utakon, ahol nincsenek gyalogosok, 45 mph-val (70 km/h) haladhatunk, a kettonél több sávos (irányonként minimum 3 sáv) autópályákon 65 mph (105 km/h) a legnagyobb megengedett sebesség (ami jóval alacsonyabb az otthoni 130 km/h-nál!), de az autósok többsége a belso sávokban 70-75 mph-val halad, amiért még nem "húzza le" a rendor. Az irányonként 2 sávos autópályákon a maximális sebesség 55 mph (90 km/h).
Közlekedési kihágásért megállított autóssal ritkán találkozni, ha mégis, akkor az a sevességhatár durva megsértésért, vagy pedig piroson való szabálytalan áthaladásért, vagy pedig tiltott helyen való megfordulásért fordul elo. Illetve akkor, ha a tiltó tábla ellenére valaki befordul jobbra a piroson vagy pedig ott, ahol a balra kanyarodást tábla tiltja (ezek a táblák elég gyakoriak), és ott fordul balra az autó.
LA különbözo részein gyakran szerveznek autós "razziákat", amikor a több (3) sávos utat bójákkal 1 sávra szukítik úgy, hogy ne lehessen visszafordulni, ha esetleg valakinek ilyen szándéka lenne; és amúgy is, a szukíto "kijáratához" közeledve rendorök tömege várakozik, szóval, nem érdemes ezzel kockáztatni. Az ilyen razziákon az ellenorzési pontokon az autósok egyesével haladnak át, és a rendorök minden gyanúsnak tuno elemet kiszurnek. Legtöbbször ittas vagy egyéb tudatmódosító hatása alatt álló vezetoket kapnak el, de ellenorizhetik a jogosítványt és az kocsi biztosítását is. Körözött bunözoket is elfoghatnak ilyen módon.
Az autópályákon számítógéppel vezérelt táblák vannak, amire különbözo hasznos információkat írnak ki, pl, hogy milyen hosszú (hány perces) vezetésre számítsanak a közlekedok, míg elérik pl a keresztezo autópályákat, vagy hogy egy keresztezo autópályán vagy a közelben baleset volt, és ezért torlódásra, lassulásra lehet számítani, stb.
De elofordul az is, hogy ezeken a kijelzokön olyan autósra hívják fel a figyelmet, akit a rendorség köröz valamilyen nagyon súlyos buncselekmény elkövetéséért.
Legutóbb egy gyermekrabló gépkocsijának adatait (kocsi márkája, színe, rendszáma) lehetett látni minden autópályán a környéken.
Nagyon komolyan veszik azt, hogy az autó regisztrálva legyen, a rendszámon elhelyezett kis matricák jelzik a regisztráció lejártát (hónap, év). A regisztrációt évente meg kell újítani, az új matricákat ki kell tenni.
Egy újonnan (kereskedotol) vásárolt autót 3 hónapig lehet az ideiglenes regisztrációval vezetni, ez egy kis papír, amit általában az elso szélvédore ragaszt a kereskedo. Ilyenkor nem szükséges a rendszám sem (mivel sokszor még nincs is, foleg, ha a kocsi új, nem pedig használtautó-kereskedotol vettük azt).
Minden Calilforniában regisztrált autón kötelezoen kell lennie biztosításnak, ezt szintén nagyon szigorúan veszik.
A biztonsági öv használata kötelezo, elmulasztásáért súlyos összegeket kell fizetni.
A gyerekeket életkoruknak és magasságuknak megfelelo ülésben kell elhelyezni, az újszülötteket a kórházból csak olyan gyerekülésben lehet elhozni, amit elotte a kórház személyzete bevizsgált.
Ha autóbaleset történik, a gyereküléseket nem szabad tovább használni, minden autóbalesetben részt vett gyerekülést ki KELL cserélni, akkor is, ha sem a gyerekek, sem az o ülésük nem sérült. (Amikor az a három hetes autónk hátsó lökhárítóját letörte egy figyelmetlen no, a biztosító új gyereküléseket vett nekünk, pedig a gyerekek észre sem vették, hogy mi történt!)
Ha az úton mento/rendor/tuzoltó közeledik, az autósoknak kötelezo lehúzódni az út szélére, és elengedni a azokat. Itt ezt szigorúan be is tartják.
Másik érdekes dolog, ezt itt, LA-ben nem nagyon látni, de kisebb városokban igen, hogy ha a gyerekeket szállító jellegzetes sárga iskolabusz megáll (mindegy, hogy hol, lehet az zebra, magánház, iskola, bármi), és a sofor kiteszi a villogó piros jelzést, az autósoknak kötelező megállniuk, mindkét irányból, azaz egy szabad sávot kell biztosítani a gyerekeknek a biztonságos átkelésre.

Lali - Svédország:
Eddig a leghatékonyabb eljárást európai viszonylatban, Németországban láttam/tapasztaltam. A redörség egyfolytában cirkulál kint az autópályákon és a felsöbbrendü utvonalakon, ha valami gyanusat látnak azonnal igazóltatják a személyt-eket, ez föleg a parkolókra és bezinkutakra vonatkozik. De ha netán megáll egy kocsi szinte pillanatok allatt ott vannak. Itt svédben nem megy ennyire rugalmasan (husszú távolság) de azért itt is van, egy fajta szabályos ellenörzö rendszer. Az viszont ismerös, hogy itt van és volt is, Európa legszigorubb, legdrágább büntetései a kihágások ellen.
Na és a legfontosabb, hogy itt senki sem ussza meg. Nincs haver, rokon, testvér (ugy ahogy mondom), fönök és rendöfönök söt miniszter se. Nem is olyan régen történt, hogy a Stockholmi redörfönököt állitotta meg a rendör és elvette a jogsiát, mert 35-tel többet mint a megengedettnél egy gyorsforgalmi uton (fél évmúlva kapta vissza).
Ugyanakkor olyan nem fordúlhat elö az országban, hogy nem volnának meg a veszélyestetés elleni intézkedések.
Az persze már már nevetségesnek tünik, hogy otthon (M) pl sorompóra gyüjtenek, vagy ezt meg azt priváltan (kivülálló) vásárólnak és szereltetnek fel. Ez a fent emlitett eset elképesztö és mindenféleképpen szabálytalan.
A közlekedés terülén csak az arra kijelölt szervezet munkálkodhat és semmiféle privát-beszerzett készülékeket nem szereltethetnek fel.
Itt is elöfordúl, hogy csak lámpajelzös vasuti áttjáró van, de a sorompó igényét csak is az illetékes hivatal intézheti és birálhatja el, hogy egyáltalán szükség e van rá.
A leghathatósabb és a legegyszerübb az a már régbevált, (mondjuk ugy) nyugati rendszer, hogy városok, faluk rendezésekor vagy bármiféle épitkezéskos már elöre be van tervezve az összes közlekedésvédelmi utrendszer.
Eznélkül senki az országban nem kaphat rendezési-épitkezési engedélyt.
Egy szó mint száz, rend-fegyelem és áttláthatóságnak kell lenni a közlekedésben is és ennek irányitásában, ez nem kerül semmibe csak odafigyelés az egész. Na és, még egy fontos megjegyzés: az állandó hathatós szigoruság és fegyelem, elriasztóan hat a szabálysértés elkövetésére.

Bandi Kaliforniából:
Nalunk a legnagyobb problema a gyorshajtas. Ahogy a nyari szabadsag szezon elkezdodott a radio a TV hozza a figyelmeztetest a forgalmi szabalyokkal kapcsolatban. Itt valoban a gyors hajtas okozza a legtobb halalos kimenetelu baleseteket. A masodik az ittasag- kabitoszer hatasa alatt lavo vezetok hajtasa. Kulonosen az itteni unnepek elott jon a figyelmeztetes, hogy hogyan hajtson az utazo kozonseg. Nem sok eredmenye lathato legtobb esetben, mivel a kozuti rendorseg alig gyozi a birsagok osztasat. Most mar itt bizony a gyorshajtas ara nagyon magas, mar az elso esetben is. Jo pelda a gyorsasaggal kapcsolatban a Las Vegas fele halado auto ut. Az amugy is gyorsabb megengedett sebesseget altalaban mindenki elfelejti, igy nem ritkasag,hogy 160-180km sebesseggel rohannak. Igy balestnel nem sok remeny van az eletben maradasra.
Hamarosan ujabb kozlekedesi szabaly lep eletbe a Mobil Telefonokkal kapcsolatban. A kezben tartott telefon hasznalatat buntetni fogjak, 18 even aluliaknal meg teljesen tiltva lesz az auto vezetoknel. Az elso birsag 20$, de a hozzacsatolt kezelesi es egyeb koltsegekkel mar tobb mint 100$ lesz. A Mobil Telefonok hasznalata okoz nagyon sok balesetet itt nalunk. Itt nalunk forgalmi kihagasnal a vezetot buntetik az a szemely a "Kapitany". Nalunk nem ellenorzik, hogy van-e az autoban biztonsagi- elsosegellyel kapcsolatos felszereles. Csak nagyon komoly gyanu alatt levo jarmu belsejet nezheti at a rendorseg.
A lassubb hajtas kezd megmutatkozni, nem csak a szabalyok miatt, de leginkabb az egbemeno benzin arak miatt lassulnak a vezetok. Ezt mutaja a legujab rendorsegi statisztika. Itt meg nem szoktuk meg a kozel 5$ Per Gallon arakat. Lassab hajtas kevesebb benzin fogyasztas az uj jelszo.

Anikó, Olaszország:
Az ittas vezetők gépkocsiját ezentúl - egy pár napja életbe léptt új jogszabály szerint - elkobozhatják Olaszországban. Tehát nemcsak időleges lefoglalásról van szó, ahogy korábban. Ha az autós vérében az alkoholszint meghaladja a 1,5 gramm/litert - a pénzbűntetés és a jogosítvány bevonása mellett - a járművet az állam elkobozza, s a bírósági ítéletet követően rendelkezhet vele: árverésre bocsáthatja, esetleg a rendfenntartó szerveknek adományozhatja. (Ez az érték egyébként a háromszorosa az Olaszországban megengedettnek, itt az 0,50 mg/l még nem számít ittas vezetésnek.)
A törvény hatályba lépése óta már két ilyen eset történt Parmaban, de csak az egyik esetben kobozták el a súlyosan ittas férfi kocsiját, mert a másik alholos befolyásoltság alatt álló személy a munkáltatója járművével okozott balesetet.
Ismerőseim egyrésze egyetért a szigorítással, mert sajnos sok balesetet részeg vagy kábítószer hatása alatt álló autósok okoznak, s közöttük több a "visszaeső", sőt, a jogosítvány nélküli vezető. Mások túlzásnak tartják ezt a valóságban több ezer eurónak megfelelő szankciót, hiszen a bűnösnek egy másik kocsit kell majd vásárolnia. Barátnőm inkább börtönbe küldené a vétkest, de az autóját meghagyná.
A közlekedési balesetek megelőzését remélik Pamaban a diszkóbuszoktól is, amelyek minden hétvégén "összeszedik" a megyeszékhelyen és a környező településeken a fiatalokat, s érintik a környék összes diszkóklubját, estétől hajnalig, oda-vissza. Az éjszakai szórakozóhelyek előtt gyakran tartanak alkoholteszt-próbát. Ilyen szondát egyébként a gyógyszertárakban mindenki vásárolhat, sőt, nemrég már egy kávézóban is láttam eldobható alkoholszint-mérőt 3 euróért.
Az ünnepek előtt, a forgalmas nyári hétvégekén a kamionok nem közlekedhetnek az autópályákon, s ilyenkor mindig a "lépcsőzetes" indulásra bíztatják a szakemberek az autósokat, remélve, hogy a nagyvárosokból nem egyszerre kel útra több tízezer autós. Tavaly nyáron volt egy szimpatikus kezdeményezés: hétvégén minden éjjel ingyen ihatták kávét az autósok az autogrillekben. A sajtó, a tv, a rádió rendszeresen felhívja a figyelmet arra, hogy csak a műszakilag rendben levő autóval közlekedjenek.
A friss jogosítvánnyal rendelkezőkre külön szabályok vonatkoznak, ők például 3 évig nem léphetik túl a 100 km/órás sebességet az autósztrádán. Egyre több kerékpárút is épül.
Mostantól drogszondát is alkalmazhat az autósok ellenőrzésére - Olaszországban elsőként - 13 Parma környéki település közös önkormányzati rendőrsége. A "Cozart DDS" elnevezésű új készülék a nyálkahártyából vett mintából pár perc alatt kimutatja, ha a gépkocsivezető kábítószert (kokaint, amfetamint, metadont, stb.) fogyasztott. Ha valaki megtagadja a tesztet, kocsiját lefoglalhatják, pénzbüntetést kap és a jogosítványát is felfüggeszthetik. Amennyiben az ellenőrzés során kiderül, hogy az illető kábítószer hatása alatt ült autóba, 1500-6000 euró pénzbírsággal sújtható, de akár 3 hónapos szabadságvesztésre is ítélheti a bíróság, s jogosítványát is bevonhatják 6-12 hónapra.

Gabriella, Németország:
Május közepén Magyarországon tartózkodtam, lányommal együtt, aki nem akar otthon autóval "közlekedni", annak ellenére, hogy több mint húsz éves balesetmentes vezetési gyakorlattal rendelkezik. A jogsit Németországban szerezte meg és a gyakorlatot is! Bementünk Györbe, ö vezetett (rábeszéltem megint, mert az ember csak úgy tudja a félelmét legyözni, ha szembesítik vele)! Nos minden rendben is lett volna, ha nem kellett volna jobbra lefordulnunk. Idöben indexelt, lassított, szeretett volna besorolni..., de senki nem engedte be! Kénytelenek voltunk egyenes irányba menni, a jobbkanyar helyett.
Nos kérdezem én, mi gátolja otthon az embereket abban, hogy beengedjenek egy autót elöttük. Látják, hogy idegen a rendszám, tehát esetleg nem ismeri jól ki magát a vezetö, de mintha még örömük is lenne abban, hogy bevasalhatnak egyet másoknak.
Nos ezzel a dologgal a lányom be is fejezte megint az otthoni autó-vezetést. Nekem még több rossz tapasztalatom is volt, mert én gyakrabban vezettem be Györbe Csorna irányából. Én is balesetmentesen vezetek, amióta 1980-ban Magyarországon megszereztem a jogsit. Csak az én jelenlétemnek köszönhetö, hogy Magyarországon nem történt komoly baleset velem. Számtalanszor elöztek akkor, illetve majdnem kizárólag csak akkor, amikor egyértelmüen elözési tilalom volt, meg záróvonal, útkeresztezödés, stb., meg fékeznem kellet, hogy megelözzek egy balesetet azzal, hogy beengedem a szabálytalanul elözöt! Miért? Nem vonatkoznak ott senkire sem a közlekedési szabályok? Hol van a rendörség?.Nem azt kellene elsösorban ellenörizni, hogy érvényes, vagy lejárt-e már az egészségügyi csomag! Annak nincs prioritása. Ügyeljenek arra, hogy be legyenek tartva a közlekedési szabályok. Nos, meg hát az udvariaságnak is helyet kellene hagyni, de az úgy tünik, idegen szó az én magyar szülöhazámban! Miért kell otthon mindenkinek "megmutatni", hogy ök aztán milyen gyorsan és milyen szuperül tudnak vezetni?! Motto: El az útból, mert én jövök és az én autóm különben is nagyobb, erösebb, szebb, mint a tiéd, tehát én megyek elsönek. Remélem, hogy a rendörség tud és fog is eszközöket találni arra, hogy ezeket az egyéneket megfékezze és ezzel biztonságosabbá tegye a közlekedést mindenki számára.
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szardínia szépsége KÉPGALÉRIA!

Caprera, sziget Szardínia észak-keleti csücskénél. Fotó: Oross Edina.
Tovább olvasom