Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Közösségi lesz a tömegközlekedés

Győr - Pályázaton nyert több mint félmilliárd forintos támogatásból lényegesen átalakul Győr autóbusz-közlekedése, úgy is mondhatnánk, a tömegközlekedésből „közösségi" lesz. Az erről szóló szerződést tegnap írták alá a városházán.
A Győr önkormányzata és a Kisalföld Volán Zrt. által alkotott konzorcium az autóbusz-közlekedés átalakítására benyújtott pályázatával több mint félmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást nyert el az Európai Unió társfinanszírozásában megvalósuló Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztés Operatív Programból. Az erről szóló szerződést tegnap írta alá a városházán Borkai Zsolt polgármester és Horváth Jácint, a Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség ügyvezető igazgatója. Az eseményen jelen volt a konzorciumi partner Kisalföld Volán Zrt. vezérigazgatója, Pócza Mihály.

A tervezett fejlesztés teljes költségvetése 564 millió forint, ennek 90 százaléka a támogatás (507 millió forint) és 10 százalék a saját erő. Az autóbusz-közlekedés jelenlegi rendszerének lényeges átalakítása több okból is indokolt. A cél tehát, hogy a „tömegközlekedésből" legyen modern, kulturált „közösségi" közlekedés.

Az átalakításnak sokféle összetevője van, ilyen például a forgalomirányítási rendszer korszerűsítése. Az egyközpontúvá tétellel nem lesz szükség decentrumokra (ezekből most három van), így a járattervezők keze sem lesz megkötve, amikor az igények szerinti útvonalakat alakítják ki. A forgalomirányítás teljes egészében elektronikus, szükség esetén azonnali beavatkozásokra alkalmas. A buszok fedélzeti számítógépet kapnak GPRS-kommunikációval, így sok egyéb adat mellett mindig pontosan lehet tudni, merre járnak.

Fontos eleme a kialakítandó rendszernek az is, hogy járműveken elhelyezett kis hatótávolságú rádióadó segítségével a sofőrök a jelzőlámpáknál (a város öt nagy csomópontjában) zöld utat kérhetnek, ha például a menetrend szerint késésben vannak. A központi irányítás „beleszólhat" abba is, hogy egy-egy megállóba ne érkezzenek előbb a buszok a menetrendnél, vagyis ne menjenek el úgymond az utas orra elől.

A megvalósuló programban vizuális és hangos utastájékoztatás lesz 115 buszon, hasonló 24 megállóhelyi „totemoszlopon", 20 helyen új típusú jegyek kiadására is alkalmas automatákat szerelnek fel. (A nagyszabású program részleteire lapunkban visszatérünk.)

Olvasóink írták

  • 4. qrob 2008. november 16. 09:14
    „A közösségi közlekedést minden beruházásnál figyelembe kéne venni.
    A jelenlegi városvezetés sem festett biztonsági sávot a városháztér
    átépítése során átépített autóbusz megállókba, mint ahogy az előző is
    spórolt például a Honvéd liget megállóiban.
    (Európa városaiban legtöbb nagy utasforgalmú helyen működik ez az
    olcsó, biztonságot szolgáló sáv.Győrben jelenleg csak a Vidéki
    pályaudvaron van felfestve.) Ehhez még milliók sem kellenének.”
  • 3. upho 2008. november 13. 21:41
    „nem kell evente ezt ujra feltalalni szerintem... attol hogy lesz egy intelligensebb utastajekoztatas, esetleg zoldhullam, attol meg nem lesz tobb jarat, nem lesznek jobb csatlakozasok. ami bringaval 15 perc, autoval 8, az busszal meg mindig 25, es ezt egy jaraton, csatlakozas nelkul. szabadhegyrol meg mindig gyalog jarok marcalvarosba mert egyszeruen nincs eszszeru megoldas busszal. adyvarosi decentrumbol indulo buszokra csatlakozni szinten lehetetlen, 1-2 perces rafedes van de az esetek 90%-ban az orrom elott megy el a 14-es, 2-es. ez 17 ora utan 20 percers varakozast jelent. egy 130.000 lakosu varosban, 2008-ban. a vekenek volt egy nagyon jo terve, biztos sokan emlekeznek ra, de persze nem fogadtak el, pedig nem kis penzt takaritott volna meg vele a varos, es a jaratok is surubbek, jobban hazsnalhatobbak lettek. evek ota egy helyben toporognak ebben a temaban, leszamitva az itt publikalt hangzatos de megvalositatlan, ures terveket...”
  • 2. Goldmund 2008. november 13. 09:39
    „Franciaországban (Grenoble-ban) már 1993-ban olyan villamosmegállók voltak, amelyek mutatták, merre jár a következő járat. Így tudta az ember, hogy már elment-e az a járat, amelyikre vár, vagy éppenséggel valami miatt lassabban ér ide és 1-2 megállóval visszább van még.
    A fő problémám, vajon a vandáloktól sikerül-e megvédeni ezeket a "totemoszlopokat".”
  • 1. Legenda 2008. november 12. 14:18
    „Na végre.
    A jegykiadó automaták, meg a "totemoszlopok" mind nagyon jó ötlet.
    A "zöldkérés" is beválhat. Mindezek ellenére a buszok ugyanúgy késni fognak,
    mert nem tudnak majd átrepülni a dugókon. Meg a credók műszaki állapota
    továbbra is botrányos (a régebbi buszokról nem is beszélve).
    Se tartalék autóbusz, se tartalék sofőr, se normális műhely...
    Kíváncsi leszek, hogy erre a problémára kitalálnak-e valamit,
    mert ha nem, akkor a helyzet egy picit sem lesz jobb, a mostanihoz képest.
    Maximum a "közösségi közlekedés" elnevezés jobban hangzik, mint
    a "tömegközlekedés" kifejezés... De hajrá !”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Mindenkibe beleszúrnak

Győr-Moson-Sopron megye – Akkora igény van az influenza elleni oltóanyagra, hogy a háziorvosok… Tovább olvasom