Kisalföld logö

2018. 04. 20. péntek - Tivadar 12°C | 23°C Még több cikk.

Ladák az élen - Öreg jármű, nem vén jármű

Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.


Közel 90 ezer veterán korú autó, illetve motor van forgalomban Magyarországon, derült ki a VeteránPark által most közreadott statisztikából. A működőképes veterán autók között egy 1898-as Panhard Levassor, míg a motoroknál egy 1927-es Indian Scout a legidősebb jármű.

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú autó

1. Panhard Levassor (1898)
2. Panhard Levassor (1899)
3. Panhard Levassor (1900)
4. De Dion Bouton (1902)
5. Fiat Wiener Dolomit C3 (1910)
6. Rauch and Lang 2 Axle Rigid Body Saloon (1914)
7. Ford T-modell (1917)
8. Citroën C2 (1922)
9. Citroën Torpedo II (1922)
10. Salmson Val 3 (1923)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
A www.veteranpark.hu közösségi oldal a Központi Statisztikai Hivatallal együttműködve körképet készített a magyarországi veteránjármű parkról. A statisztikában azok az autók és motorok szerepelnek, melyek forgalomba helyezése 1980-ban vagy azt megelőzően történt, és 2010. június 30-án érvényes műszaki vizsgával rendelkeztek. „Veterán korú autóból közel 70 ezer, míg motorból valamivel több mint 20 ezer van forgalomban, de a tényleges veteránjármű park ennél jóval nagyobb lehet, hiszen nagyon sok a forgalomból kivont, felújításra váró oldtimer" – mondta a VeteránPark képviseletében Kolma Kornél.

A legidősebb működőképes autó egyébként egy 1898-as gyártású Panhard Levassor. Az autóipart számos újítással – például tengelykapcsoló – megreformáló gyártó a 10 legidősebb forgalomban lévő autó listájának második és harmadik helyén is szerepel. Ezen kívül a De Dion, a Fiat, a Rauch and Lang, a Ford, a Citroën, valamint a Salmson képviselteti még magát a top 10-ben. A veterán korú motorok az autókhoz képest már „fiataloknak" tekinthetők, hiszen a 10-es toplista élén egy 1927-es Indian Scout szerepel, míg a sort egy 1930-as gyártású Harley-Davidson zárja.

Top 10 legidősebb forgalomban lévő veterán korú motor

1. Indian Scout (1927)
2. D-Rad R-06 (1928)
3. Harley-Davidson JD (1928)
4. Indian 101 Scout (1928)
5. Jawa CZ 125 (1928)
6. MZ TS 125 (1928)
7. NSU 501 T (1928)
8. BMW R16 (1929)
9. Indian D G P (1929)
10. Harley-Davidson 30 (1930)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010
Sok az egypéldányos darab

A veterán korú autók körében a mennyiségi csatát a Lada 2101-es modellje nyerte, ebből a típusból több mint 10 ezer gördül a magyar utakon – nagy részük feltehetően még napi használatban van. A legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autók top 10-es listájában javarészt keleti márkák találhatóak, ez alól csak a Volkswagen két modellje, a Golf, illetve az 1300-as bogár a kivétel. A veterán motorok tekintetében a mennyiségi versenyt az MZ nyerte, de a VeteránPark által összeállított 10 legnagyobb darabszámú motor listájára több Pannónia típusú oldtimer és a Danuvia 125 is felküzdötte magát.



Mindezek mellett viszonylag sok az „egypéldányos" – tehát a gyűjtők számára komoly értéket képviselő – veterán autó és motor. Ha a konkrét típusok esetében a különböző évjáratokat külön számítjuk, akkor a 90 ezres veteránpark 3,5 százaléka, vagyis mintegy 3000 darab tekinthető igazi unikumnak.

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú autó

1. Lada 2101 (11896)
2. Volkswagen Golf (4280)
3. Trabant 601 (5959)
4. Wartburg 353 (3173)
5. Lada 2103 (2739)
6. Volkswagen 1300 (2710)
7. Skoda 105 (2118)
8. Polski Fiat 126P (1944)
9. Skoda 120 (1158)
10. Skoda S100 (1113)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Top 10 legnagyobb darabszámú forgalomban lévő veterán korú motor

1. MZ TS 125 (1884)
2. MZ TS 250 (1782)
3. Pannónia T5 (1547)
4. Jawa 250 (1056)
5. Pannónia P10 (739)
6. MZ TS 125/1 (650)
7. MZ ES 250/2 (591)
8. Jawa 350 (479)
9. Danuvia 125 (478)
10. Pannónia P12 (336)

Forrás: VeteránPark – KSH, 2010

Olvasóink írták

  • 11. tati 2011. január 24. 09:32
    „CSABAKIRÁLY!
    ez persze tényleg csak MESE.mert a zaporozsecben boxeres benzinmotor volt.
    a fűtés valóban nem a motorról ment,mert az léghűtésű volt.
    a hátulján volt 2db "kopoltyú".
    viccesen azt szokták mondani,hogy az arra való,hogy ott dugja ki a szarvát az a marha,aki megvette....”
  • 10. Powerarc 2011. január 22. 09:59
    „MZ TS 125 = 1928, ez biztos???????????”
  • 9. annobon 2011. január 20. 08:29
    „6-hoz: "Az osztrak szerelo odahivta a baratait, hogy "ezt nezzetek meg" es sajnalattal neztek ram" Annyiban vitatkoznék, hogy anno Burgenlandban (ami ugye Ausztria ´legszegényebb´ tartománya) elég sok Ladát meg Skodát (105 és 120) lehetett látni osztrák rendszámmal!!! Nem hiszem, hogy egymást is kinevették volna...”
  • 8. Mankapunka 2011. január 20. 00:05
    „Panhard cuccok a mai napig vannak még az utakon a 3,5 tonna fölött. Öreg tudott valamit anno.”
  • 7. CsabaKiraly 2011. január 19. 23:26
    „Mellesleg a ZAPCSI bece-neve "Kruscsev utolso Bosszuja" volt. :)”
  • 6. CsabaKiraly 2011. január 19. 23:21
    „A LADA-val kapcsolatban hozzatennem, hogy nekem is volt egy a80-as evekben. Hazamentem az USA-bol latogatoba es mivel tobb honapig maradtam kellett egy olcso jarmu amivel nem volt sok gond. De amikor atleptem a nyugati hatart vegig rohogtek rajtam az emeberek. Kulonosen amikor Service-re volt szuksegem. Az osztrak szerelo odahivta a baratait, hogy "ezt nezzetek meg" es sajnalattal neztek ram, hogy "amerikai" letemre ilyen "valamivel" kozlekedek. A vege az lett, hogy Magyarorszagra visszaterve (Ausztriablol) elloptak es bar sejtettuk a tettes voltat bizonyitas lehetetlen volt.
    Meg hozzatennem, hogy ez a "Szovjet" remekmu 30 evvel elotti Olasz gyartmany amin 30-40 ev alatt a ruszkik semmit sem valtoztattak. Ennel csak a Zaporozsec erdekesebb mert a szovjetek nem voltak kepesek olyan autot gyartani amiben a motor adta a fuyest, es ezert egy kulon motor volt benne (benzines) ami a futest biztositotta. A kocsi-motor persze diesel-el ment. 40-50 eve rohogok a "szovjet technikan". Na ennyi most gyermekeim . Szep almokat nektek. :)”
  • 5. öttönpöttön 2011. január 19. 18:17
    „A Lada élt,él,és ÉLNI FOG!Inkább egy ezeröcsi mint egy cucuki!!”
  • 4. szabozoli22 2011. január 19. 17:48
    „Nekem is van egy gyári állapotú 2101-es Ladám 1985-ös és garantált 63 000 km-el.”
  • 3. fióka 2011. január 19. 15:07
    „Arról nem is beszélve ,hogy ha beszarik menet közben kicserélem a dugattyút is:)Ne ám bemenni a márkakereskedésbe azt rákötöm a laptopot 5000 ft megnyomom az entert 2500ft és még mindíg rossz....:)”
  • 2. annobon 2011. január 19. 13:32
    „Igaz! Nekem is volt egy "ezerkettesem" és meg voltam vele elégedve. Érdekes még az is, hogy a régi Zsigulikból még mindig többet látni, mint a "kocka" Ladákból, vagy a Szamarákból, pedig utóbbiak újabbak...”
  • 1. BeE 2011. január 19. 12:15
    „Hiába, na a Lada, ugye...
    Amíg lehet, újítom és ápolom, mert egyre "nem-mindennapibb" autó. :)”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Már egymillióan a BAR-listán

Tovább nőtt a rossz adósok száma, 57 ezer magánszemély került fel a BAR-listára a múlt év utolsó… Tovább olvasom