Web 3.0

2015.12.01. 18:57

Önvezető autó, okoskocsik, és a dolgok internete

Vezető nélküli autók, intelligens gumiabroncsok, és egyéb csodák. Mit hoz az internet a közutakon?

Vezető nélküli autók, intelligens gumiabroncsok, és egyéb csodák. Mit hoz az internet a közutakon?

A Google vezető nélküli autója 2,7 millió kilométert tett meg, és eddig összes 11 baleset volt. A balesetek zöme alacsony sebesség mellett történt, és valójában a Google autójába mentek bele hátulról, tehát nem az önjáró autó volt a hibás.

Megdöbbentő, de úgy tűnik, hogy a vezető nélküli autók már most a tesztidőszak alatt megbízhatóbban teljesítenek, mint az emberi sofőrök.

De nem csak a Google autói járják be Kalifornia utcáit, az Apple, az Audi, de a Toyota is tesztel sofőr nélküli autókat. Az államban összesen 48 önjáró autó tesztelése zajlik, tehát már most óriási a verseny ezen a még nem is létező piacon.

Vezető nélküli kamionok

De nem csak a személyautók tesztelése zajlik. Az Európai SATRE program keretében már öt évvel ezelőtt is teszteltek félig önjáró kamionokat. A konvojt egy sofőr vezette, mögötte pedig önjáró kamionok követték. Nevada államban pedig most kapott engedélyt a Daimler, hogy élesben, a közutakon tesztelje vezető nélküli kamionjait.

A Google mérnöke szerint nagyjából 5 év múlva már kereskedelmi forgalomba kerülhetnek az első vezető nélküli autók, a távlatok pedig óriásiak. Az áruszállítással foglalkozó cégek sokat spórolhatnak a munkaerőköltségen, és elvileg a balesetek száma is csökken. A személyszállításban pedig rengeteg szabadidő szabadulhat fel az önjáró autóknak köszönhetően. Átalakulhat a munkaerőpiac, de az önjáró autók akár a településszerkezeteket is átalakíthatják hosszú távon.

Gondoljuk csak el, hogy a parkolás többé nem jelent gondot, mert bármikor hívhatjuk önjáró autónkat, amely képes messzebb leparkolni. De ez csak az első lépés.

A dolgok internete és az autóipar

A forgalomfigyelő kamerák, navigációs rendszerek és időjárás előrejelzések segítségével már ma előre jelezhető a forgalom intenzitása, és a várható forgalmi dugók. Ha autónk navigációs rendszere ezeket az információkat megkapja sokkal jobban tervezhető utazásunk.

Arra is lehetőség van, hogy az autók információkat adjanak át a gyártóknak, vagy akár egy szerviznek is, az autó egyes elemeinek állapotáról, és arról, hogyan reagálnak a különböző közlekedési helyzetekre.

A gyártók ezekből az adatokból olyan információkat nyerhetnek ki, amelyek termékfejlesztésük során felhasználhatnak, de akár visszajelzést is küldhetnek az autó tulajdonosának, mielőtt egy-egy meghibásodás fellépne.

A hétköznapi tárgyak és használati eszközök összekötése az internet segítségével, az amit a Dolgok Internetének nevezünk. Ez a fajta gépek közti kommunikáció óriási kapukat nyit ki az autóiparban is.

A hagyományos autóipar is fejlődik

Míg az internet robbantja az autóipart, addig a hagyományosnak tekinthető fejlesztés is gyorsan halad.

 A Michelin nemrég dobta piacra Tweel fantázianevű termékét, amelynek lényege, hogy a gumiabroncsok helyett egy műanyagból készült küllőrendszer tartja a kerék külső felületét - írja a gumidirekt autógumis oldal. Ez képes idomulni a külső útfelülethez, és óriási előnye,  hogy nem durranhat ki, mint a hagyományos gumiabroncs. A Tweelt, ma már kereskedelmi forgalomban is használják elsősorban a munkagépek körében, de csak idő kérdése, hogy a hagyományos autógumit is elkezdje kiszorítani a személyautóknál.

De ez csak egy példa a sok közül. Lehetne még említeni a BMW szénszálas karosszériáját, ami nagy szilárdságú, de könnyű és rugalmas. És persze a különböző hybrid meghajtású autók is az évtized autóipari innovációját jelentik.

Okostelefon után az okosautó lesz a sláger?

A Nielsen piackutató intézet felmérése szerint azok, akik autóvásárlást fontolgatnak az elkövetkező két évben 39%-uk intelligens autó megvásárlását tervezik. Nyilván ez Amerika, de a tendencia egyértelmű. Szakértői becslések szerint 2018-ban már 21 millió okostelefonos alkalmazással ellátott autó fut majd az utakon. A Volkswagen becslése ennél sokkal merészebb, véleményük szerint 2020-ra csak Európában már 90 millió okosautó lesz az utakon.

Az tehát, amit ma az autókról gondolunk, alapvetően átalakul majd az előttünk álló évtizedben. A változás motorja az internet és a gépek közötti kommunikáció lesz, de a szénszálas karosszéria, a levegő nélküli autógumik, és a hybridcellák mutatják, hogy a hagyományos fejlesztési területeken is gyors átalakulás zajlik.

 

 

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!