Zöld lámpát kaptak a megállók

2019.12.10. 06:50

Győr elővárosi vonatközlekedése nyer az új menetrenddel

December 15-én vasárnap lép életbe a MÁV-START 2019/2020-as menetrendje. Ebben sikerül kiköszörülni azt a csorbát, amely a tavaly év végén életbe lépett menetrend hibája volt (Kisalföld, 2018. december 22.). Így a reggeli és délutáni csúcs idején lesz közösségi, környezetkímélő alternatívája a zsúfolt 83-as főútnak.

Szeghalmi Balázs

2019.12.09. Vasúti közlekedés a 83-as fõút mentén Gyõr elõvárosában, Az új vasúti menetrend valós alternativát nyújt az autókkal szemben a 83-as mentén. Gyõr-Ménfõcsanak, Fotó: Csapó Balázs Kisalföld

Elővárosi vonatok

Az elmúlt esztendőben Győr és Pápa közötti szakaszon nem minden személyvonat állt meg Ménfőcsanak felsőn, Ménfőcsanakon, Győrszemerén, Halipusztán és Gyömörén. Ez egyértelműen visszaesést jelentett a Győr környéki vasút-közlekedésben, különösen a reggeli órákban. A MÁV sajtóosztálya az alacsony utasforgalommal indokolta a döntést egy éve. Pedig a főváros környékén egyre népszerűbbek az elővárosi vonatok, a Budapest-Székesfehérvár vonalon évente közel 10 millió jegyet adnak el.

Mindenki előtt ismert tény: a 83-as főúton a reggeli és délutáni csúcsidőben lépésben halad a forgalom, rengeteg a koccanás itt. Csúcsidőben a busz átlagosan 45 perc alatt ér Ménfőcsanakról a városközpontba – a vonat 15 perces menetidejével szemben. Az új vasúti menetrenddel pozitívan „bírálta felül” egy évvel ezelőtti határozatát a MÁV, így kis lépésben esélyt kapott a közösségi közlekedés az autókkal szemben Győrben és a város környékén.

Ménfőcsanak felső állomáson az elmúlt évben a reggeli órákban egyetlen vonat sem állt meg. December 15-től négy is felveszi majd az utasokat.

13 perc

A Pápa irányából reggel érkező vonatok közül óránként fog megállni az összes szerelvény Vaszar, Gecse-Gyarmat, Szerecseny, Gyömöre-Tét és Ménfőcsanak felső állomáson. Az első vonat Csanakra 4:45-kor, a második 5:52-kor, a harmadik 6:56-kor, a negyedik 7:38-kor „gyűjti majd össze” a remélhetőleg minél több utast. A vonatok 13 perc alatt érnek a győri központi vasútállomásra úgy, hogy Szabadhegyen és Gyárvárosban is leszállhatnak az utasok. Aki ismeri a győri közlekedést, jól tudja: az említett 13 perc „verhetetlen”.

Kevesebb mint negyedóra alatt csúcs időn kívül sem lehet Ménfőcsanakról Győr városmagjába érni. Délután 14 óra és este 21 óra között óránkénti bontásban indulnak Győrből vissza a vonatok Pápa és Celldömölk irányába, melyek közül jellemzően minden második áll meg Ménfőcsanak-felsőn. Minden második pedig egészen Balatonszentgyörgyig közlekedik tovább, gyors és kényelmes eljutást biztosítva nyáron a Balatonhoz, iskolai időszakban pedig a diákok hétvégi utazásához is.

Fotók: Csapó Balázs

Lehetőség

Igaz, a menetrend „jobban is igazodhatna” a győri munkakezdésekhez és munkavégzésekhez. Ha pedig a Budapesten évekkel korábban bevált módszer szerint a buszbérlet városon belüli utazásra a vasúton is érvényes lenne, komolyan növekedne a kötött pálya népszerűsége Győr környékén és a városban. Utóbbi lehetőségnek jelentős lökést adna, ha Csanakon az új társasházak közelében, illetve Győrben Adyvárosban kialakítanának új vasúti megállókat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!