Győr és környéke

2018.12.22. 08:24

Az új vasúti menetrenddel pofont kapott az elővárosi közlekedés Győr környékén

A december elején életbe lépett új vasúti menetrend szerint a Győr és Pápa közötti szakaszon nem minden személyvonat áll meg Ménfőcsanak felsőn, Ménfőcsanakon, Győrszemerén, Halipusztán és Gyömörén. Az okokat firtató kérdésünkre a MÁV sajtóosztálya annyit válaszolt, hogy "az alacsony utasforgalom miatt" döntöttek így Tény, hogy egyre kevesebb utas szállt fel az öt megállóhelyen. Abban viszont Olvasóinknak van igazuk, hogy törvényszerű volt az alacsony utasforgalom korábban.

Szeghalmi Balázs

Népszerű elővárosi vonatok


Az új menetrend említett része visszaesést jelent a Győr környéki vasút-közlekedésben. Pedig a környező országokban, de említhetünk hazai példát is, Budapest környékén népszerűek az elővárosi vonatok. A Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) már évekkel ezelőtt hangsúlyozta a kisalföldi megyeszékhely növekvő közlekedési problémáit nem kizárólag út- és parkolóházak építésével kellene orvosolni. Egy 2012-es tanulmányuk szerint, "Győr elővárosának jelenlegi közlekedési rendszere elért a teljesítőképessége határához".


Ez volt hat éve, érdemben biztos nem javult a helyzet, sőt. Németországban és Ausztriában Győr-léptékű kisebb régiós központok esetében is sikerült korszerű elővárosi vasúti közlekedést építeni. Az "S-Bahn koncepció" legfontosabb alappillérei: a vasúti gerinchálózat, a tarifális integráció és a közös szolgáltatástervezés.

 

 

Időtálló hálózat lenne


A VEKE anno úgy látta, hogy "Győr vasút-hálózatán létre kell hozni olyan központi törzsvonalat, mely alkalmas az elővárosi vonatok fogadására. A központi gyorsvasúti gerincszakaszon két új megállót (Adyváros, Marcalváros) szükséges kialakítani. Az új gerincvonal a járatok sűrűsége és az új megállók miatt alkalmassá válhat városon belül közlekedésre is, így tehermentesítve a várost. Győr vasúti rendszerének ilyen módon történő újragondolása hatalmas területeket szabadíthat fel a város számára, továbbá kevésbé frekventált településrészeket is a régió csuklópontjaivá tehet".


"Az idézett megoldásokkal, körülbelül 35-40 milliárd forintos költségből az egész győri előváros számára fenntartható, 30-40 éves távlatban is időtálló közlekedési hálózat alakítható ki" - állította a VEKE. Ettől jelenleg fájóan messze vagyunk.

 

Csőbe húzva a marcalvárosi vasútállomás. 2011-es látványtervek Füzy Zsuzsannától.

látványtervek Füzy Zsuzsannától.


Negyedóra vonaton


Miután kiderült, hogy több vonat nem fog megállni az öt Győr környéki megállóhelyen, két Olvasónk is tollat ragadott. "Csúcsidőben a busz néha 45 perc alatt ér be Ménfőcsanakról a központba, a vonat 15 perces menetidejével szemben. Ezt a tényt hangsúlyozva, a járatok sűrítésével jelentősen növelni lehetne az utasok számát. Ha a Budapesten bevált módszer szerint a buszbérlet városon belüli utazásra a vasúton is érvényes lenne, tovább növekedne a kötött pálya népszerűsége. Ha még vasúti megállót is alakítanának ki a csanaki társasházak mellett, igenis lenne jövője a vasúti közlekedésnek" – közölte Olvasónk.

 

Az új menetrend szerint napi négy vonat áll meg a ménfőcsanaki állomáson és indul Győrbe hétfőtől vasárnapig. Az indulási időpontok a következők: 4:54, 10:38, 16:04, 22:37. Ezek a szerelvének 15-20 perc alatt érnek a városmagba. Fotó: Bertleff András

Az új menetrend szerint napi négy vonat áll meg a ménfőcsanaki állomáson és indul Győrbe hétfőtől vasárnapig. Az indulási időpontok a következők: 4:54, 10:38, 16:04, 22:37. Ezek a szerelvének 15-20 perc alatt érnek a városmagba. Fotó: Bertleff András

 

belföldi vasúti utastájékoztatás, útvonalkeresés, állomási menetrend, díjszabás

Útbővítés=nagyobb forgalom


Másik Olvasónk győri közlekedésmérnök, ő is rossz döntésnek tartja, hogy a Győr és Celldömölk közötti személyvonatok közül több járatnak törölték a ménfőcsanaki megállását a menetrendből. "A Ménfőcsanak és Győr közötti közlekedés jelenleg is nagyon szűk keresztmetszet, ami a jövőben csak fokozódni fog. A 83-as főút négysávosításával a közlekedési dugók a még nagyobb forgalom miatt súlyosbodni fognak. Az új út - jelen esetben a négysávos gyorsforgalmi út Pápáig - nagyobb forgalmat generál majd, de ez a növekedett forgalom ugyanazon a szűk keresztmetszeten próbál majd Győrbe jutni. Így a jelenlegi 5-10 perces várakozás a bevásárló központok környékén mind reggel, mind a délutáni csúcsidőben emelkedik majd" - kezdte a szakember.

 

A győri körvasút vonalvezetése és megállói a VEKE tervein.

A győri körvasút vonalvezetése és megállói a VEKE tervein.


Az útépítés nem old meg mindent


"A Győr-Celldömölk vasútvonal hasznosításáról, fejlesztéséről több tanulmány készült. Mind a jelenlegi nyomvonal ideálisabb, optimálisabb felhasználásáról (például új megállók létesítése frekventált helyeken: bevásárló-központoknál, Adyvárosban), mind a marcalvárosi bekötésről több dokumentum porosodik fiókok alján. A kötöttpályás eljutás - többek között - Ménfőcsanakról Győrbe tényleg igazi közlekedési alternatíva, független a reggeli és a délutáni közlekedési dugóktól. Még a jelenlegi pályaállapotok között is versenyképes idővel rendelkezik a városközpont és az előváros között" - folytatta közlekedésmérnök Olvasónk.


Hozzátette: "nyugaton már a hetvenes években bizonyították, hogy csak a közúthálózat fejlesztésétől nem lesz jobb a közlekedés. Az új út új forgalmat generál. Győrben ezt jól példázza a Nádor aluljáró esete: nem csökkent annyival a Baross híd és a 81-es főút felüljárójának forgalma, amekkorára duzzadt az aluljáróé".

 

A busz és a vonat nem ellenség. Épp ellenkezőleg: a modern közlekedésben segítik egymást.

A busz és a vonat nem ellenség. Épp ellenkezőleg: a modern közlekedésben segítik egymást.

Összefogás kell


"Az egész régió összefogása nélkül a közlekedési problémák nem oldódnak. A város forgalma nem áll meg a Győr táblánál, a város agglomerációja nagy kiterjedésű és egyre nő, több települést foglal magában. A forgalom közös, így a probléma is közös. Közösen kell megoldást találni rá" - zárta szavait a győri közlekedésmérnök.

Felelősek vagyunk a közlekedési kultúráért


"Mi, utasok, közlekedők, emberek ugyanígy tehetünk a kialakult helyzetről. Napjainkban divat a környezetvédelem fontosságának hangsúlyozása. A környezetvédelem azonban nekünk, győrieknek nem a nagy csendes-óceáni szemétszigetnél kezdődik, hanem például pont Ménfőcsanak és Győr között. Ott kezdődik, hogy minden egyes alkalommal, amikor csak tehetem, nem a személyautóval megyek Győrbe, hanem kerékpárral vagy vasúttal" - osztotta meg véleményt Olvasónk. Ha a mai naptól eggyel többen értünk vele egyet, már megérte.


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!