2019.10.24. 07:13
Láthatósági mellényteszt – győri rendőrökkel tettük próbára az életmentő öltözetet – fotók
Bár az utóbbi napokban meleg, októberi indiánnyárban volt részünk, közeleg az őszi óraátállítás. Ezután a délutáni fényviszonyok csökkennek, gyorsan sötétedik novembertől. A legtöbben 16 óra után indulnak haza, a gyalogosok, kerékpárosok fokozott veszélyben közlekednek a szürkületben. Nem a véletlen számlájára írható, hogy a legtöbb gázolás ősz végén történik.
Életmentő lehet
Szomorú tény, de a győri bringások között a nagy többség még mindig nem használ láthatósági mellényt. Pedig az őszi félhomályban életmentő lehet, ha a sebességhatárokat tartó autós minél előbb észreveszi a gyalogosokat és a kerékpárosokat. Ehhez minimum feltétel a fényvisszaverő csíkokkal „erősített” mellény. A bringások esetében alap, hogy megfelelő fényt biztosító, első és hátsó lámpával is rendelkezzenek.
A Győri Rendőr-kapitányság két munkatársával, Makai Zsuzsanna őrnaggyal és Horváth Balázs őrmesterrel Révfaluban a rakparti úton tettünk próbára öt láthatósági mellényt. Nem véletlenül esett a választásunk a Dózsa György útra, amely átlagosan világított győri utca. Nincs olyan fényár, mint a Belvárosban, de nem is borul teljes sötétségbe a rakparti út, miután a Nap lement.
Láthatósági mellényteszt győri rendőrökkel
Öt láthatósági mellény
A láthatósági mellényteszten a rendőrök felszerelése adta a viszonyítási alapot: a mellényüket remek minőségű fényvisszaverő csíkokkal látják el. Emellett teszteltük azt a mellényt, amelyet közlekedésbiztonsági bemutatókon ingyen osztanak diákoknak. Három láthatósági mellényt üzletben vásároltunk. A Decathlon saját márkás terméke 1990, a Praktikerben kapható mellény 799, míg a Sparban árusított közlekedésbiztonsági ruha 499 forintba került.
A két legolcsóbb láthatósági mellény alig 20 méter után „vérzett el”. Ahogy távolodtunk az autó fényszórójától, úgy váltak egyre láthatatlanabbá viselői. Nem állítjuk, hogy utóbbi két termék semmire sem jó, de az biztos, hogy nem garantálják 100 százalékosan a biztonságunkat. A Decathlon saját márkás terméke és az ingyenes diákoknak varrt mellény jól vizsgázott: 50 méter távolságból is közel annyira volt észrevehető viselőjük, mint Horváth Balázs őrmester a rendőrségi felszerelésben.
Beszédes számok
„Gyalogosként azért kell legalább 50 méterre az autóstól láthatóvá tenni magunkat szürkületben, mert 50 km/órás sebességnél 27 méter a féktávolság. Ez hét és fél átlagos hosszúságú kocsinak felel meg. Ráadásul Győrben az átlagtempó közelít a 60 km/órás sebességhez. Ebben az esetben már 41-42 méter a féktávolság.
A sebességhatárokat tartó autós a kerékpárosokat 150-200 méterrel maga előtt észreveszi, ha jó a láthatósági mellény. Ne feledjük: minél nagyobb a sebesség, minél rosszabbak a látási viszonyok, annál később vesz észre bennünket a vezető” – értékelt Makai Zsuzsanna, a Győri Rendőr-kapitányság kiemelt baleset-megelőzési főelőadója.
Töltse ki a totót és nyerjen értékes Csepel-bringát!
A Győri Rendőrkapitányság és a Kisalföld közlekedésbiztonsági vetélkedőjének nyereménye egy Magyarországon gyártott, 21 sebességes Schwinn Csepel Landrider kerékpár. Az első totót itt, a másodikat ide kattintva tölthetik a bringáért. Első közlekedésbiztonsági írásunkat a közelmúltban történt écsi halálos balesetről pedig itt olvashatják.