2019.04.17. 09:00
Táblagép és házimunka kettőse
Nádudvariné Papp Irén gyógypedagógus a figyelem játékos fejlesztésének otthoni, iskolai és óvodai lehetőségeit mutatta be nemrégiben.
A szülők, pedagógusok sokszor panaszkodnak arról, hogy a gyermek figyelmetlen, szétszórt, nehezen koncentrál. Ennek több oka is lehet. A gyermeketkörülvevő környezetnek – szülőnek, pedagógusnak – fontos szerepe van a felismerésben és a fejlesztésben – hangsúlyozta előadásában.
A digitális eszközökkel már nagyon korán találkoznak a kisgyermekek. Ha azt tapasztalják, hogy csupán egy kattintás és máris minden kívánságuk teljesül, a mindennapokban is így akarnak viselkedni. Nem fejlődik megfelelően a finommozgás, a képzelőerő.
A sok vibráló, digitális inger hatására lefárad az agy, az információfeldolgozás így felszínes lesz. Mindez figyelemkoncentrációs problémákhoz vezethet.
A figyelemzavar leküzdésére kaptak hasznos tanácsokat a szülők Nádudvariné Papp Iréntől.
A szakember bemutatta a figyelemkoncentráció feltételeit. Egyik ilyen a megfelelő éberségi szint. Ez az otthoni tanulás során akkor érhető el, ha pihent a gyermek, ha a délelőtti tanulás után volt egy kis mozgásos kikapcsolódása.
Motiváció nélkül aligha képzelhető el az iskolai tanulás. Fontos a kíváncsiság felkeltése. Ebben lehet segítségünkre az „érdeklődéstérkép". A gyerek személyiségfejlődése szempontjából a házimunka is meghatározó.
A gyakran segítő gyerekek ugyanis felelősséget tanulnak, rendszerességhez szoknak, és hasznosnak érzik magukat a családban.
Az előadó bemutatta, hogy a játékos tevékenységeknek milyen fontos szerepük van a készségfejlesztésben. A játék a gyermeket megtanítja cselekedni, tevékenykedni, önmagán uralkodni, másokkal együtt munkálkodni, egy célra koncentrálni, képességeit másokéval összemérni.
Az oldott, vidám tevékenység is jól kihasználható a tanulás-tanítás folyamatában.