2022.12.16. 07:28
Bírniuk kell az extrém időt – korszerűsítik a 30–40 éves távvezetékek oszlopait az M1-es autópályánál Győr térségében – fotók
A közelmúltban szemfüles olvasónk szúrta ki, hogy kosaras autó fülkéje lógott a 85-ös főút fölé Győr közelében. A jelenet oka az volt, az MVM XPert Zrt. munkatársai a Győr I–II.–országhatár (Nezsider) közötti 220 kilovoltos távvezeték cseréjét végezték.

Az MVM XPert Zrt. gárdája a napokban a 82-es főút M1-es felhajtójánál végzett munkálatokat. Felvételünk Győrújbarát közelében készült.
Fotó: Csapó Balázs
- A tudósítói felvétel apropóján megkérdeztük, milyen fejlesztéseket végeztek a szakemberek az Észak-Dunántúlon az elmúlt években.
- „A nagyfeszültségű távvezetékek autópálya-keresztezéseinek átépítése, az ott lévő oszlopok megerősítése 2016 óta futó országos program, amelyet a Magyar Villamosenergia-ipari Rendszerirányító (Mavir) Zrt. megbízásából végzünk. Ennek keretében történt az M86-os út felett a Győr–Mosonmagyaróvár távvezeték oszlopainak megerősítése, s folytatódik ez a munka a 220 kilovoltos Győr–országhatár távvezetéken – közölte portálunkkal az MVM XPert Zrt.
„A kisalföldi megyeszékhely és a magyar–osztrák határ térsége között is végeztünk kapacitásbővítést 50 kilométeres hosszúságban, többek közt oszlopemelésekkel és vezetékcserékkel” – közölte az MVM XPert Zrt. kommunikációs részlege. A 600 embert foglalkoztató cég az MVM Zrt. leányvállalata, fő tevékenységük a nagyfeszültségű távvezetékek és transzformátor-alállomások építése, szerelése és karbantartása.
Korszerűsítik a 30–40 éves távvezetékek oszlopait az M1-es autópályánál Győr térségében - fotók: Csapó Balázs
Projektek Győr térségében
Az autópálya-keresztezésekben található oszlopok többsége három-négy évtizede épült. A szabványkövetelmények azóta rengeteget változtak, ám nem csak ezért aktuális a modernizálásuk. Az új tartószerkezeteknek sokkal jelentősebb meteorológiai terheket szükséges elviselniük. A korábbi 120 helyett ma már akár 160–170 kilométer/órás szélsebességnek kell ellenállniuk a feszítő- és tartóoszlopoknak. Mindemellett olyan kombinált szél- és jégterheléseknek is meg kell felelniük, amilyeneknek korábban nem. A szükséges hálózatfejlesztési feladatokról az adott térség energiaigénye alapján dönt a Mavir vagy az energiaszolgáltató.
Győr környékén az említetteken túl két nagy volumenű munkát oldanak meg a szakemberek. A győri, 400 kilovoltos alállomás rekonstrukciója anélkül zajlik, hogy a fogyasztók abból bármit észlelnének. Emellett a 83-as számú főút kétszer két sávosra bővítése érintette az utat keresztező 132 kilovoltos távvezetéket. Így itt kilenc új oszlopot épített, majd nagyfeszültségű távvezetéket szerelt fel az MVM XPert Zrt. gárdája.

Fotós: Csapó Balázs
Látványos munka
Az Észak-Dunántúlon a legfontosabb munka az elmúlt két évben a Gönyű–országhatár–Bős (Gabcíkovo)–Nagygyőröd (Velký Dur) 400 kilovoltos magyar–szlovák távvezeték építése és a Duna feletti átfeszítése volt tavaly. Hasonló folyamkeresztező távvezeték építése utoljára a ’80-as években volt hazánkban. A kivitelezés érdekessége, hogy ritkán készülnek akkora méretű távvezetékoszlopok itthon, mint a Duna magyar oldalán felállított, 103 (!) méter magas tartó- és az 57 méter magas végfeszítő oszlop. A beruházás kapcsán megerősítették a gönyűi, 400 kilovoltos Mavir-alállomást is.

Fotós: Csapó Balázs
Speciális sodronyok és optikai kábelek
Komárom-Esztergom megyében az Oroszlány–Dunamenti Erőmű 220 kilovoltos távvezetéken a sodronyokat cserélték a közelmúltban. Itt olyan speciális, új sodronyt vetettek be, amelynek a magját nem acélhuzalok, hanem egyetlen, rendkívül nagy szilárdságú szénszálas mag alkotja. A védővezetőket pedig olyan optikai kábellel váltották ki, amely egyesíti a földelési és a kommunikációs funkciót a magasfeszültségű távvezetékeknél.