Hidegaszfalt március végéig

2021.02.02. 07:58

Híznak a kátyúk – hírgrafikán mutatjuk, hol dolgozott a legtöbbet a gödrökkel a Közút megyénkben

A Magyar Közút november közepétől január végéig több mint 300 tonna meleg- és hidegaszfaltot dolgozott a burkolatba Győr-Moson-Sopron megye úthálózatán. A téli munkálatok a technológiából adódóan nem tartósak, elsősorban a balesetek megelőzését szolgálják.

Szeghalmi Balázs

20210108 Kaposvár A Magyar Közút munkatársai, a kátyúkba tették a bitumenes aszfaltkeveréket, amelyet egy kézi szerszámmal döngöltek le. Ebben az időben hideg csak nagyobb kátyúkat javítanak. A téli időszakban ha száraz a burkolat és a hőmérséklet 0 fok feletti, akkor ez ideiglenes, hidegaszfaltos technológiával tudják betömni a kátyúkat. Fotó: Lang Róbert lr Somogyi Hírlap

Forrás: Mediaworks-archívum

Fotó: Lang Róbert

Hengerrel dolgozzák be

Veszélyes, sokszor alattomosan megbújó úthibák télen a keréknyomban alakulnak ki. Az állandó hőingadozás miatt a fagyás-olvadás-fagyás folyamatosan gyarapítja a gödröket. Nehezíti az útkezelők dolgát, hogy melegaszfalt hagyományosan december 20-ig kapható. Március végéig zárva tartanak az aszfaltkeverő telepek hazánkban. Annyira magas ugyanis a gáz- és áramköltség télen, hogy nem éri meg felfűteni őket. Ráadásul már ősz végén csökken a melegaszfalt bedolgozási minősége, mivel hamarabb hűl a flaszter.

Januárban és februárban – jobb híján – hidegaszfaltot használnak a szakemberek. Utóbbi neve félrevezető, hiszen a hidegaszfaltot nyáron is be lehet vetni. Az anyag nem termikusan köt, hanem henger segítségével, tömörítés útján.

Már ősszel készültek az M1-esen

„Győr-Moson-Sopron megyében melegaszfaltból 160 tonnát dolgoztunk be a mellékutakba és 26 tonnát a főutakba” – kezdte Pécsi Norbert Sándor. A Magyar Közút kommunikációs osztályvezetője hangsúlyozta: hazánk legforgalmasabb útszakaszán, az M1-es autópályán már ősszel készültek a télre.

A sztráda megyei szakaszán 71 tonna melegaszfaltot terítettek szét megelőzés gyanánt. A „hadművelet” sikeresnek bizonyult: januárban mindössze 1 tonna hidegaszfaltot használtak el az M1-esen. Ez klasszisokkal kisebb mennyiség, mint amire tavaly volt szükség, igaz, az útépítők sokat javították az M1-es autópályát az elmúlt években.

„Idén Lébény térségében – a 129-es kilométerszelvénytől az országhatárig –, a Budapest felé haladó oldal külső sávjában várhatók jelentős korrekciók a sztrádán” – tudtuk meg Pécsi Norbert Sándortól.

A Közút megyei munkatársai hétfőn az 1-es főúton, Gönyű térségében kátyúztak. Fotó: Csapó Balázs

A megelőzés a cél

Azt a szakemberek sem titkolják, hogy a hidegaszfaltos kátyúzás inkább tűzoltás, mintsem minőségi megoldás. A tapasztalatok alapján ugyanakkor a hidegaszfalt bevetése az esetek 90 százalékában megállja a helyét. Az utak bírják azt a két-három hónapot, ameddig a melegaszfaltot keverő telepek újra nyitnak. Most az a fő cél, hogy a baleseteket megelőzzék.

Összesen 55 tonna hidegaszfalt került január végéig a Győr-Moson-Sopron megyei úthálózatra. Például az 1-es és a 84-es főúton eddig összesen 6 tonnányival kátyúztak. A korábbi évek tapasztalatai szerint március végéig még legalább 100 tonnára szükség lesz a régióban.

Győr környékén, Kismegyertől a töltéstavai elágazóig az autósoknak sok kátyúval kell megküzdeniük. Fotó: Nagy Gábor

Ha veszélyes burkolathibát látunk

Amennyiben méretes kátyút észlelünk és az érintett útszakasz a Magyar Közút Nonprofit Zrt. kezelésébe tartozik, a következő elérhetőségeken lehet bejelenteni: 96/819-410, [email protected]. Azt, hogy adott útszakasz a Magyar Közút kezelésébe tartozik-e, ingyenes regisztrációt követően a kira.gov.hu oldalon tudjuk megnézni.

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában