Élménypedagógia

2021.01.18. 07:19

Hídépítés az ovi és a suli között – győri gyógypedagógust kérdeztünk arról, miért nehéz az átmenet

Sokat hallott tapasztalat, hogy a kisgyerekek folyamatosan nyüzsögnek napjainkban. Ez a viselkedés hátrány az iskolakezdéskor, a jelenség egyre több családot érint. Mivel az iskolakezdést halasztani csak a Pedagógiai Szakszolgálat szakvéleménye alapján lehet, így szeptembertől szinte biztosan több örökmozgó kisgyerek lesz a padokban.

Szeghalmi Balázs

2021.01.14.Átmenet az ovi és a suli között.Gyógypedadógus Lovász Fruzsina,pici lány Németh emilía, másik kislány Téglás-Felsõ Borostyán Lea.Gyõr.Fotó:Huszár Gábor,Kisalföld

Fotó: HUSZAR GABOR

Örökmozgó kicsik

A kicsik sűrűn kapják azt a kritikát is, hogy egy pillanatra sem képesek elmélyedni a játékokban. Folyamatosan követelik a felnőttek figyelmét. Van ebben igazság, de ne felejtsük: a 2000-es évek elejéhez képest is roppant felgyorsult a világ, és a szülők többsége még inkább leterhelt. Ennek következménye, hogy kevesebb minőségi időt töltenek gyermekeikkel.

Nem jut energiájuk arra, hogy meséljenek nekik. Helyette inkább a kicsik kezébe nyomják a tabletet vagy leültetik a tévé elé őket. Az eltérő viselkedést mutató gyerekek ráadásul gyakran koraszülöttként jöttek a világra. Így olyan idegrendszeri problémákat (mozgáskoor-dinációs gondok, beszédkészségi hiányosságok) cipelnek, amelyekről nem tehetnek.

Iskola előtt a járvány idején

Az óvodák feladatai közé tartozik, hogy a kicsiket felkészítse az iskolára. Azokban az intézményekben ez az elv „alapjáraton” nehézségbe ütközik, ahol vegyes csoportokban – vagyis együtt töltik az időt a háromévesek az ötéves társaikkal – zajlanak a foglalkozások.

Az iskolára történő felkészülést a járvány sem segíti. A tavaszi karantén idején a mostani elsősök két hónapnyi kulcsfontosságú időtől estek el. Olyan időszaktól, amelynek a sulira történő előkészületről kellett volna szólnia. Ezekben a hetekben-hónapokban sem egyszerű a helyzet, sok ovis került karanténba fertőzés miatt.

Téglás-Felső Borostyán Lea (jobbra) és Németh Emília (középen) fejlesztő foglalkozáson Lovász Józsa Fruzsinával. A játékos feladatok segítik a kicsiket, hogy minél több sikerélményben legyen részük az iskolában.

Áthidaló program

„Tény, hogy a rohamosan változó mindennapokban nehezen boldogulnak a gyerekek az óvoda után az első osztályban. Amíg az oviban viszonylag kötetlenül a játékokon van a hangsúly, addig az iskolában gyors átállás szükséges az oktatási rendszerre. A tanórák 45 percig tartanak. Elméletileg az elsősöknek ilyen hosszú ideig kell figyelniük a tanító nénire” – kezdte Lovász Józsa Fruzsina.

A győri szakember tanulásban akadályozottak pedagógiája szakirányon diplomázott a Széchenyi István Egyetemen. A kisalföldi megyeszékhelyen elsőként csatlakozott az Áthidaló Iskola Előkészítő Programhoz. Ennek célja, hogy hidat képezzen óvoda és iskola között. Pincz Petra óvodapedagógus, tanító és mozgásterapeuta állította össze az iskola-előkészítő programot, amelyben 42 hazai településen működnek már csoportok. Győr-Moson-Sopron megyében azonban jelenleg csak Győrben.

Fotók: Huszár Gábor

Játszva készülni

„A közösen töltött idő során nem tanítjuk olvasni, írni a kicsiket. A gyerekek az élménypedagógia módszereivel sajátítják el vagy erősítik azokat a készségeket és képességeket, amelyek elengedhetetlenek a sikeres iskolakezdéshez” – hangsúlyozta a gyógypedagógus.

Az egyedi, játékos feladatok fejlesztik a kicsik érzelmi intelligenciáját, memóriáját, figyelemkoncentrációjukat, erősítik finommozgásukat (kézügyességüket), utóbbi elengedhetetlen az írás elsajátításához. Az áthidaló program lényeges eleme, hogy minden oktatói képzésen egy helyet olyan szakembernek tartanak fenn, aki hátrányos helyzetű gyerekeket szeretne felkészíteni az iskolára.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában