kisalfold.hu videó

2024.03.26. 08:00

Szíjra cserélte a láncot győri kollégánk - Új lehetőség a kerékpár hajtás horizontján - fotók, videó

Nincs olyan bringás, akinek még ne főtt volna a feje az elszakadó vagy lecsúszó lánc miatt. A javítás kész rémálom, ahogy az út szélén olajos kezekkel és nem ritkán fekete foltos ruhával próbáljuk visszaügyeskedni a helyére. Külföldön egy új megoldás hódít, ami szépen lassan idehaza is elterjedőben van: lánc helyet szíjat használnak. Kollégánk nemrég vásárolt szíjhajtással rendelkező kerékpárt. Megkérdeztük milyenek a tapasztalatai?

Dániel Viktória

Németh Ádám kollégák napi szinten járja az utakat két keréken, a közlekedés mellett pedig futárként is kerékpárral járja a várost. Emiatt az átlagosnál jobban igénybe veszi a gépezetet, nem mindegy mennyi idő kell a hajtás karbantartására. A napokban hosszas mérlegelés után egy Magyarországon még kuriózumnak számító, de elterjedőben lévő új hajtástípusra cserélte a régi bringaláncot. A szíjhajtásról és eddigi tapasztalatairól mesélt a kisalfold.hu-nak.

szíjhajtás
Németh Ádám saját kerékpárján tapasztalhatta meg a láncos és a szíjas meghajtás közötti különbséget.
Fotó: Csapó Balázs

Sok a gond a lánccal

– A napi használat során egyre több bosszúságot okozott a lánc. Viszonylag sok karbantartást igényel, gyorsan koszolódik és ha elkap egy komolyabb eső, újra kell olajozni. Ha az ember sokat használja, a váltó pontatlanná válik, gyakran kell beállítani, és akkor még a szakadást nem is említem. Ezért kezdtem új alternatívák után nézni, így találtam meg a még újnak számító szíjas megoldást. Anyagát tekintve leginkább az autók ékszíjához hasonlít az ötvözet. Karbantartása pofon egyszerű: csak le kell öblíteni vízzel.

Húsz ezer kilométer egy szíjjal

A csábító új fejlesztés ellenére azonban a hagyományos kenőolajos kerékpárlánc hazánkban egyelőre őrzi monopolhelyzetét.

– Az elterjedést szerintem jelenleg legjobban az hátráltatja, hogy a normál kerékpárláncokhoz viszonyítva jelentősen drágábbak szíjas szettek. A hagyományos láncok 8-10 ezer forint körül kezdődnek, míg egy jobb minőségű szíj 40 ezer forint környékén mozog. A bicikli átalakításához szükséges szettek közel 100 ezer forintra rúgnak, arról nem is beszélve, hogy nem minden váz szíj kompatibilis. Más felhasználók tapasztalatai alapján viszont hosszú távon behozhatja az árát. A láncok átlagos élettartalma, ha rendesen karban tartjuk körülbelül 5 ezer kilométer, míg a szíjak 20 ezer kilométert is bírnak.

Városi bringásoknak ajánlott

A jelenlegi modellek kizárólag agyváltós kerékpárokkal működnek, se elöl se hátul nem lehet a hagyományos értelemben váltani. Ezen kívül olyan kerékpár szükséges hozzá, aminek a váza úgy van kialakítva, hogy a lánc vagy esetünkben a szíj a vázon belül futhat. Ezért ha nem vagyunk biztosak a bringák alkalmasságában, vásárlás előtt kérjük ki egy szakember véleményét.

– Azzal, hogy a szíj nem kívül fut még kevésbé sérül, kevésbé koszolódik, illetve le sem tud csúszni, úgy mint a hagyományos láncok. Váltás tekintetében még nem tudnak annyi fokozatot, mint a profibb láncos váltok, vannak köztük 3, 8, 11 és 14 fokozatú modellek is, de minél több fokozatot szeretnénk annál drágább lesz. Ez az egyik oka, hogy profi kerékpárosok között egyelőre nem terjedt el, mert nem lehet vele olyan finoman váltani, mint a lánccal. Másik hátránya, hogy nehezebb. Jövőbe mutató fejlesztés, hogy az E-bike-okra is felszerelhetőek, talán ezeken még gyakoribbak, mint a hagyományos kerékpárokon. Összességében jelenleg inkább azoknak ajánlanám, akik napi szinten sokat tekernek városban, mivel nem igényel sok karbantartást, ugyanakkor strapabíró és halk.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában