Egymást motiválták

2022.11.04. 05:53

Apa-lánya páros indult a serpaversenyen - Fanni 20, Sándor 60 kiló súllyal a hátán hódította meg az Eger feletti hegyet - videó, fotók

A Győrben dolgozó Tóth Sándor tavaly mászta meg először Nagy-Eged hegyét fakeretre erősített, 60 kilónyi téglával a hátán. Az ácsi férfi lánya, Fanni egy éve segítőként kísérte végig a meredek úton édesapját, de már akkor felvetődött, hogy a következő versenyen együtt vágnak neki a 2,6 kilométeres, embert próbáló távnak. A terv valósággá vált idén.

Szeghalmi Balázs

Tóth Sándor és lánya, Fanni az egyik közös edzés során.

Egy éven át edzettek együtt

„Már tavaly szerettem volna ott lenni a női mezőnyben a hazai serpaversenyen. Apu sok felvételt mutatott az Eger melletti viadalról, s láttam, milyen lelkesen készült a megmérettetésre. Egy éve azonban a futam előtt bő másfél hónappal tudtam volna csak nekiállni edzeni, így elfogadtam a tanácsát, hogy ennyi idő kevés a felkészítésre” – kezdte Tóth Fanni. A civilben szakácsként dolgozó ifjú hölgy kis túlzással a serpafutam másnapján szaván fogta édesapját tavaly október végén.

„Megígérte, hogy együtt erősítünk a Nagy-Egedre. Az egészséges életmód, a fittség engem is régóta érdekel, de ahhoz, hogy 20 kiló súllyal a hátamon leküzdjem a 300 méteres szintkülönbséget, komolyan kellett vennem az edzéstervet” – folytatta Fanni.

Az erős láb az alap

„Tavaly ősszel sok-sok lépcsőzéssel kezdtünk. Idén tavasszal ezt már 10–15 kilónyi súlyokkal tettük. Mint a legtöbb sportnak, a teherhordásnak is a minden fájdalmat bíró, erős láb az alapja. Idővel egyre több időt fordítottunk a törzs erősítésére, nyáron pedig már a családi vakációt is a serpaversenyhez igazítottuk. A Mátrában próbáltuk a körülményeket megidézni. Sőt, különleges kihívásokat is kerestünk, például hat órán át tartó éjszakai túrát is teljesítettünk a Bakonyban” – vette át a szót Sándor.

Örök emlék marad

A Tóth család végül felért a Nagy-Eged csúcsára. Az édesapa, akárcsak tavaly, ezúttal is a királykategóriában nevezett, míg Fanni a nők számára kiírt maximális súlyt, 20 kilót cipelt fel magával.

„Az egyik szemünk sír, a másik nevet. Örökre emlékezetes marad, ahogy rengeteget gyakoroltunk és mókáztunk együtt az edzések során. Az eredményeket tekintve ugyanakkor hiányérzetünk van. Sajnos, nem voltam képes meg- ismételni a tavalyi teljesítményemet (akkor »elsőbálozóként« óriási meglepetésre hatodikként ért célba az ácsi férfi 56 percnyi mászás után), közel 10 perccel elmaradtam a 2021-es időmtől. A tanulságokat egyelőre elemzem. Úgy tűnik, felesleges plusznyomást helyeztem magamra azzal, hogy tavaly az első hatban végeztem, s akkor remekül ment a mászás” – hallottuk Sándortól.

Tóth Sándor (elöl sárga pólóban) hatvan kilogrammnyi téglával a hátán küzdötte le Nagy-Eged hegyét Eger mellett. A legjobb hazai serpák több mint két és fél kilométeren át cipekedtek a meredek emelkedőn.
Fotós: Huszár Márk

Trióvá bővülhetnek

„Az 54 perces időmmel én sem vagyok elégedett – szerettem volna háromnegyed óra alatt a hegygerincre érni –, ám így van közös motivációnk a 2023-as versenyre” – búcsúzott Fanni. A családi teherhordóduó jövőre trióvá bővülhet. Látva az élményeket, a hangulatos versenyt, Fanni párja szintén azt tervezi, hogy a hátára kap „pár” téglát, s feljut az Eger melletti hegy csúcsára.

Tóth Fanni felvételünkön mosolyogva integet. A fiatal nő először teljesítette a legrangosabb hazai serpafutamot.
Fotós: Huszár Márk

Közép-Európai serpák

Kevesen tudják, de serpák nemcsak a Himalájánál, hanem a közelünkben, a Magas-Tátrában is dolgoznak. Lengyelországban, Szlovákiában és Cseh- országban is akadnak még szép számmal olyan hegyi házikók, pihenőhelyek, ahová az üdítőket, söröket, rágcsálnivalókat nem helikopterekkel szállítják. Az ételeket-italokat hivatásos serpák veszik a vállukra, s az 50–60 kilós csomagokkal akár több fordulót is vállalnak naponta. Szabad- idejükben a serpák szívesen vetélkednek egymással, így több helyszínen is rendeznek számukra versenyeket.