Fekete Macska

2021.06.12. 08:17

Üzlet a belvárosban, amely ma is megcirógatja a győriek lelkét

Győr belvárosában, a Király utcában már harminchat éve található egy illatszer- és fot szaküzlet. A vállalkozás egy régi, nem túl vállalkozásbarát korban született, de a kezdetektől a vásárlók igényei szerint alakította üzletpolitikáját. Nem csoda, hogy a Fekete Macska név ma is jól cseng a győriek fülében.

Hécz Attila

Blaum Sándorné Zsuzsanna, Kiss Andrea, Lipovics Tibor, Magassy Gábor

Fotó: Huszár Gábor

A nyitás körülményeiről, a több évtizedes sikertörténet titkáról az üzlet tulajdonosát, vezetőjét kérdeztük:

– Az üzletet 1985-ben a Győr-Sopron megyei Iparcikk-kiskereskedelmi Vállalat hirdette meg szerződéses üzletként, kötött profillal – mondta Blum Sándorné, az üzlet tulajdonosa, üzletvezetője. – Tehát a kezdetektől illatszerbolt voltunk. Ebben az időben csupán két ilyen szerződéses üzlet volt Győrben, a Fapipa nevű dohány- és bélyegüzlet a Baross úton és mi. A Fekete Macska név egyébként a Chat Noir francia parfüm nevének magyar fordításából ered, és a mai napig nem csak mi szeretjük.

Blaum Sándorné Zsuzsanna, Kiss Andrea, Lipovics Tibor, Magassy Gábor
Fotó: Huszár Gábor

Napi kétezer tekercs film

A tulajdonos elmondta, hogy az üzletet kezdetben ketten vitték, majd egy szerencsés véletlennek köszönhetően 1989-ben egy Japánból hajón érkezett, gazdátlanná vált Fuji labort sikerült lízingelni. Innen kezdve indult be igazán a Fekete Macska, és csakhamar már heten álltak a kiszolgálópultok mögött.

– Abban az időben csak az Arrabona Áruház aljában és nálunk volt fotóelőhívó gyorslabor, így az üzlet profilját át kellett alakítanunk – emlékezett vissza a vezető. – Így az addigi illatszerforgalmunk a kezdeti 80-ról 40 százalék lett, míg a képelőhívási és fotókellékes tevékenységünk 20-ról 60 százalékra szökött. A 2000-es évek elején nemritkán napi 2000 tekercset hívtunk elő, ami egy év alatt körülbelül 2 millió képet jelentett.

Az üzletvezető megjegyezte, hogy a rendszerváltás környékén üzletükben az illatszerekre is nagy volt a kereslet. Sokan vitték az Igora Royal és Lady Bell hajfestékeket, az Impulse és Limara dezodorokat, egy időben pedig a kőpúder volt óriási sláger. Az idősebb korosztály például a kimért parfümöt részesítette előnyben.

– A híres győri lengyel piacok idején például a lepkés, magyar Claudia dezodorokat vitték nagyon – mesélte a tulajdonos. – Olyan is előfordult, hogy szombati piacnapokon szlovákok álltak hosszú sorban az üzlet előtt 8x4 spray-ért. Mivel a „sűrű fillér, ritka forint” elvet vallottuk – és valljuk ma is –, árainkkal igyekeztünk mindig a földön maradni. Emellett mindenkor a vásárlói elvárások, az egyedi igények kielégítésére törekedtünk.

Egy korszak lezárul

A vezető elmondta, hogy az igazi fotós aranykornak a digitális fényképezőgépek korszaka, illetve a mobiltelefonok megjelenése vetett véget.

– Mára a fotóelőhívás alaposan visszaesett, vásárlóink leginkább különleges alkalmakra igényelnek szerkesztést, retust, nyomtatást, nagyítást vagy egyedi képkeretet – mondta Blum Sándorné. – A nemzetközi multidrogériák megjelenésével és azzal, hogy az ábécékben is kaphatóvá váltak a napi kozmetikumok, szintén át kellett gondolnunk a termékpalettánkat. Ma ismét parfümben vagyunk a legerősebbek. Egészen a kezdetektől a vevőkör kialakításán fáradoztunk, és az egyik legnagyobb, legszebb szakmai eredményünk, hogy Győrben ma is mindenki tudja, hol van a Fekete Macska.

Kisalföldes barátságok

A Fekete Macskában rendszeres vásárlók, megrendelők, törzsvendégek voltak a Kisalföld fotósai. Az előhívatásért, nagyításért betérő Szük Ödönnel vagy Matusz Károllyal az üzlet személyzete szinte baráti viszonyt ápolt. Sok fotós szakember ma is szívesen veszi igénybe az üzlet szolgáltatásait.

 

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában