2021.06.12. 08:17
Üzlet a belvárosban, amely ma is megcirógatja a győriek lelkét
Győr belvárosában, a Király utcában már harminchat éve található egy illatszer- és fot szaküzlet. A vállalkozás egy régi, nem túl vállalkozásbarát korban született, de a kezdetektől a vásárlók igényei szerint alakította üzletpolitikáját. Nem csoda, hogy a Fekete Macska név ma is jól cseng a győriek fülében.
Blaum Sándorné Zsuzsanna, Kiss Andrea, Lipovics Tibor, Magassy Gábor
Fotó: Huszár Gábor
A nyitás körülményeiről, a több évtizedes sikertörténet titkáról az üzlet tulajdonosát, vezetőjét kérdeztük:
– Az üzletet 1985-ben a Győr-Sopron megyei Iparcikk-kiskereskedelmi Vállalat hirdette meg szerződéses üzletként, kötött profillal – mondta Blum Sándorné, az üzlet tulajdonosa, üzletvezetője. – Tehát a kezdetektől illatszerbolt voltunk. Ebben az időben csupán két ilyen szerződéses üzlet volt Győrben, a Fapipa nevű dohány- és bélyegüzlet a Baross úton és mi. A Fekete Macska név egyébként a Chat Noir francia parfüm nevének magyar fordításából ered, és a mai napig nem csak mi szeretjük.
Napi kétezer tekercs film
A tulajdonos elmondta, hogy az üzletet kezdetben ketten vitték, majd egy szerencsés véletlennek köszönhetően 1989-ben egy Japánból hajón érkezett, gazdátlanná vált Fuji labort sikerült lízingelni. Innen kezdve indult be igazán a Fekete Macska, és csakhamar már heten álltak a kiszolgálópultok mögött.
– Abban az időben csak az Arrabona Áruház aljában és nálunk volt fotóelőhívó gyorslabor, így az üzlet profilját át kellett alakítanunk – emlékezett vissza a vezető. – Így az addigi illatszerforgalmunk a kezdeti 80-ról 40 százalék lett, míg a képelőhívási és fotókellékes tevékenységünk 20-ról 60 százalékra szökött. A 2000-es évek elején nemritkán napi 2000 tekercset hívtunk elő, ami egy év alatt körülbelül 2 millió képet jelentett.
Az üzletvezető megjegyezte, hogy a rendszerváltás környékén üzletükben az illatszerekre is nagy volt a kereslet. Sokan vitték az Igora Royal és Lady Bell hajfestékeket, az Impulse és Limara dezodorokat, egy időben pedig a kőpúder volt óriási sláger. Az idősebb korosztály például a kimért parfümöt részesítette előnyben.
– A híres győri lengyel piacok idején például a lepkés, magyar Claudia dezodorokat vitték nagyon – mesélte a tulajdonos. – Olyan is előfordult, hogy szombati piacnapokon szlovákok álltak hosszú sorban az üzlet előtt 8x4 spray-ért. Mivel a „sűrű fillér, ritka forint” elvet vallottuk – és valljuk ma is –, árainkkal igyekeztünk mindig a földön maradni. Emellett mindenkor a vásárlói elvárások, az egyedi igények kielégítésére törekedtünk.
Egy korszak lezárul
A vezető elmondta, hogy az igazi fotós aranykornak a digitális fényképezőgépek korszaka, illetve a mobiltelefonok megjelenése vetett véget.
– Mára a fotóelőhívás alaposan visszaesett, vásárlóink leginkább különleges alkalmakra igényelnek szerkesztést, retust, nyomtatást, nagyítást vagy egyedi képkeretet – mondta Blum Sándorné. – A nemzetközi multidrogériák megjelenésével és azzal, hogy az ábécékben is kaphatóvá váltak a napi kozmetikumok, szintén át kellett gondolnunk a termékpalettánkat. Ma ismét parfümben vagyunk a legerősebbek. Egészen a kezdetektől a vevőkör kialakításán fáradoztunk, és az egyik legnagyobb, legszebb szakmai eredményünk, hogy Győrben ma is mindenki tudja, hol van a Fekete Macska.
Kisalföldes barátságok
A Fekete Macskában rendszeres vásárlók, megrendelők, törzsvendégek voltak a Kisalföld fotósai. Az előhívatásért, nagyításért betérő Szük Ödönnel vagy Matusz Károllyal az üzlet személyzete szinte baráti viszonyt ápolt. Sok fotós szakember ma is szívesen veszi igénybe az üzlet szolgáltatásait.