Kisalföld logö

2017. 07. 26. szerda - Anna, Anikó 16°C | 23°C Még több cikk.

Se fényjelzés, se sorompó, a vonat meg jött Csornán - fotók

Olvasónk jelezte, hogy hétfőn délben ismét nem működött Csornán a 85-ös főúton a vasúti átjáró fényjelzése és a sorompó rúdja is állva maradt.



 

 
A Kisalföld a GYSEV Zrt. szóvivőjétől megtudta: kábelbeázás miatt voltak gondok. Hasonló esetekre a KRESZ előírásai vonatkoznak – közölte Rázó László.

– A hasonló hibákról a GYSEV Zrt. központi forgalomirányítói valós, azonnali információt kapnak. Így szükség esetén rögtön intézkednek. Az eddigi vizsgálatok szerint a Csorna és Bősárkány közötti szakaszon a biztosítóberendezés kábelének beázása okozott zárlatot. Ennek következménye, hogy automatikusan sötétre kapcsol a vasúti fénysorompó, a félsorompók felemelkednek, hogy ne zárják el indokolatlanul a közutat. Ilyenkor a közlekedőknek maradéktalanul be kell tartani a KRESZ vonatkozó szabályozásait: kötelező megállni az átjáró előtt és meggyőződni arról, hogy közeledik-e vonat az átjáró felé. Sötétre kapcsolt fénysorompó esetén a vonatok áthaladhatnak ugyan, de legfeljebb 15 kilométeres óránkénti sebességgel közelíthetik meg a vasúti átjárót, továbbá a mozdonyvezető áthaladáskor hangjelzéssel figyelmezteti a közúton közlekedőket – fogalmazott válaszában Rázó László, a GYSEV Zrt. szóvivője.

Előzmények:

Már hétvégén is találkoztunk hasonló fotókkal a facebook-on, hétfőn pedig szerkesztőségünkbe is eljutott két felvétel a meghibásodott átjáróról.

Ne feledje!

A sötét fénysorompó esetén a KRESZ ide vonatkozó szabályai szerint az átjárón történő biztonságos áthaladásért kizárólag a vezető a felelős.


Egy korábbi esettel kapcsolatban a MÁV szakértője a kisalfold.hu kérdésére elmondta, "Ha a piros jelzés valamilyen tartós hiba miatt 6-10 percnél tovább tart, a jelzőkészülék általában önműködően sötétre kapcsolódik. Ha a fénysorompó jelzők sötétek, azaz egyik lámpa sem villog, akkor a sorompóberendezés nem működik, és a vonatkozó KRESZ előírások szerint kell eljárni (a szabályokat lentebb feltüntettük). A fehér helyett sötét fénysorompó jelző a közúton közlekedőket fokozott figyelemre kényszeríti.

A fénysorompók meghibásodás esetén azért is váltanak előírás szerint önműködően sötét jelzésre, illetve nyílnak fel a félsorompók, hogy a meghibásodás ne okozzon tartós fennakadást a keresztező közúton, és ne alakuljanak ki nagyobb dugók.

Ide vonatkozóan fontos megjegyezni, hogy amikor a biztosítóberendezés állomási visszajelentő, ellenőrző felületén sorompóhibát észlelnek, akkor a mozdonyvezetőket is azonnal értesítik a meghibásodásról, így a vonatok a balesetek elkerülése érdekében lassabb, 15 km/h-s sebességgel közelítik meg az adott átjáró(ka)t.


Olvasónk fotója
Olvasónk fotója

Olvasónk fotója
Olvasónk fotója


Ide vonatkozó KRESZ szabályok:
Közlekedés vasúti átjáróban
39. §234 (1)235 A vasúti átjárót megközelíteni csak fokozott óvatossággal szabad. A vasúti átjáró megközelítésekor, illetve a vasúti átjárón történő áthaladás során eleget kell tenni a vasúti átjáró biztosítására szolgáló közúti jelzéseknek.
(2) A vasúti átjárón csak folyamatosan - megállás nélkül - legalább 5 km/óra átlagsebességgel szabad áthaladni.
(3) A vasúti átjáró előtt a 98., 99., 99/a. vagy 99/b. ábra szerinti jelzésnél, vagy a megállás helyét jelző útburkolati jel előtt meg kell állni, ha
a) bármely irányból vasúti jármű közeledik,
b) a teljes sorompó vagy a félsorompó sorompó rúdja nem teljesen nyitott helyzetben áll vagy mozog,
c) a teljes sorompót kiegészítő fényjelző berendezés, illetőleg a fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó piros jelzést ad,
d) a teljes sorompót kiegészítő berendezés hangjelzést ad,
e) fénysorompó vagy félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér jelzést nem ad,
f) vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést ad,
g) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra nincs lehetőség,
h) ott „Állj! Elsőbbségadás kötelező" jelzőtábla van.
(4) Biztosítatlan vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha a vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű egyik irányból sem közeledik, és a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(5) Biztosított vasúti átjáróra járművel csak abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a teljes sorompó mindként sorompó rúdja nyitott véghelyzetben áll, és esetleges fényjelző és/vagy hangjelző berendezése jelzést nem ad,
b) a fénysorompó vagy a félsorompóval kiegészített fénysorompó villogó fehér fényjelzést ad,
c) a vasúti jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,
d) a (2) bekezdésben meghatározott folyamatos áthaladásra lehetőség van.
(6)236 A vasúti átjárót biztosító jelzőberendezés üzemzavara esetén járművel a vasúti átjáróra - a (3) bekezdésben említett megállást követően - abban az esetben szabad ráhajtani, ha
a) a vasúti átjáró olyan kialakítású, hogy a megállás helyéről a vasúti pálya mindkét irányban kellő távolságra belátható és a jármű vezetője meggyőződött arról, hogy az átjáró felé vasúti jármű nem közeledik, vagy
b) a vasúti átjáró forgalmát vasúti jelzőőr irányítja és a jelzőőr „Megállj" jelzést nem ad,
feltéve - mindkét esetben - hogy a (2) bekezdésben említett folyamatos áthaladás lehetséges.
(7)237 Ha a vasúti átjáróban a jármű elakad, és vezetője azt bármilyen módszerrel vagy eszközzel azonnal eltávolítani nem képes, köteles mindent megtenni annak érdekében, hogy a közeledő vasúti jármű vezetője vagy a vasút más alkalmazottja a veszélyhelyzetről a lehető legrövidebb időn belül tudomást szerezzen.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Bazi nagy lyuk tátong a forgalmas úton Győrben - fotók

Óvodába menet hajtott bele a szinte kikerülhetetlen lyukba olvasónk a Vasvári Pál és Tihanyi Árpád… Tovább olvasom