Kisalföld logö

2017. 02. 22. szerda - Gerzson 3°C | 9°C Még több cikk.

Csodaautók az átkos időkből

Ki gondolta volna, hogy eljön az idő, amikor a Trabant nem egy lekicsinyelt, inkább ne lenne kategóriájú autó lesz? Senki. Arra sem fogadtunk volna a múlt század hetvenes éveiben, hogy egy benzinfaló „orosz csodáért", melyet Moszkvics néven hoztak forgalomba, amerikaiak fizetnek dollárral.

Nem azért, hogy megvegyék, hanem azért, hogy használják szuperfilmjük forgatásához.

Az idők változnak, sőt, telnek. A KGST (Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) országaiban készült autószerű csodák mára ismét ritkaságszámba mennek. Azok voltak korábban is, mikor csak sorszámra lehetett kapni őket 2–3 vagy még több év várakozás után. Trabantok, Moszkvicsok, Skodák, Wartburgok és kimondhatatlan nevű Zaporozsecek ezrei végezték bontóban, majd kohókban, de gondos, előrelátó vagy még inkább szenvedélyes emberek sokat megmentettek belőlük. Közép-Európában hazánkban van talán a legnagyobb teljesen felújított gyűjtemény a szocialista blokk egykori autóiból. Nem véletlen, hogy a nosztalgiahullámot meglovagló rendezvényszervezők és a filmesek szinte egyetlen napig sem hagyják unatkozni Berdó Attilát és családi vállalkozásuk, az OldRent Veteránautó Kft. dolgozóit. A Bicske közeli vállalkozásnál egy virtuális kiállítást rendeztek. Bemutatva az összes járgányt, melyet működőképessé tettek. Apropóját ennek az interneten jelen lévő kiállításnak éppen a KGST megalakulása adta.

˝1949-ben Moszkvában, szovjet kezdeményezésre fogtak össze azok a közép- és kelet-európai országok, amelyek aztán a KGST (Kölcsönös Gazdasági Segítség Tanácsa) vörös csillagos zászlaja alatt egyesültek. Ahogy neve is mutatja, az ötletgazdától erősen függő KGST célul tűzte ki többek közt a szocializmus és kommunizmus építését, az országok közti gazdaság élénkítését – elsősorban munkamegosztás és szakosítás révén – és a gyengébb tagállamok felzárkóztatását˝ – meséli Berdó Attila nevetve, majd rögtön hozzá is teszi, az egésznek vajmi kevés értelme volt, hiszen tizennyolc éve, 1991. június 28-án, Budapesten oszlott fel ez a világpiacon ekkorra versenyképtelennek bizonyult, elmaradottnak számító alapokra épülő gazdasági integrációs szervezet.


˝A sajátos jubileum(ok) kapcsán tucatnyi, a KGST-hez köthető autót gyűjtöttünk össze egy csokorba és küldtük szét a képüket a világhálón.˝
És hogy mit akartak ezzel a gesztussal? Döntően semmit, csak megemlékezni arról, voltak és vannak autók, melyek tökéletes lenyomatai a kornak, amelyben készültek. Vagy egy kis hírverést a vállalkozás körül? Arra nincs igazán szükség, hiszen a filmesek napról napra kibérelik ezeket a járműveket, mert egyre több mozi készül a hatvanas-hetvenes évek szocialista országairól. Legutóbb a Made in Hungária című produkció foglalta le az autóikat, de ezeket lehet látni Steven Spielberg München című filmjében is. Sőt, egy krimiben Franco Nero is hajtotta az általuk felújított kocsikat.

˝Talán elmondhatom, szinte az összes ötvenes-hatvanas-hetvenes években gyártott szocialista autóból legalább egy felújított van a birtokunkban. Az édesapán kezdte el a régi autók gyűjtését, felújítását. Harminc éve tart ez a szenvedély, amely rám is átragadt. Taxisként dolgozott, és alig múltam hároméves, amikor egy hatalmas Oldsmobile kormányát forgattam elszántan, készen arra, elindítom a kocsit.˝
Az akkor nem indult el, de hamarosan elkezdtek a fiú keze alól is kikerülni a felújított gépek.


˝Megszereztem a szükséges szaktudást, szereltem, javítottam, gyarapodott az autóparkunk. Aztán egyszer csak azt vettük észre, jönnek a filmesek, mert megtudták, hogy ez a szenvedélyünk. Elkérnek egy-egy járgányt. Később esküvőszervezők jelentek meg, hogy már nem trendi a nagy nyugati limuzin, valami különlegesre vágynak a párok, van-e működőképes Csajkánk? Volt. Akadt, aki az édesapjának bérbe vett a hatvanadik születésnapjára egy 407-es Moszkvicsot, és azzal furikáztuk egy napig. Szem nem maradt szárazon.˝

A különleges autópark hamarosan egy kiállítás keretében is látható lesz. A Berdó család azonban a tökéletességre törekszik, és egyelőre titkolja, hol is nyitja meg a kapuit ez a retró múzeum. Addig is, míg személyesen tehetjük tiszteletünket ott, itt egy kis időutazás eredeti szocialista módra készült autókkal.


Csajka – GAZ 13

A GAZ (Gorkovszkij Avtomobil Zavod – gorkiji autógyár) 13-as Csajkát, más nevén Sirályt 1959 és 1981 között gyártották. A szovjet autógyártás egyik büszkesége volt, 1958-ban a brüsszeli világkiállításon debütált.

Összesen 3179 darab készült belőle háromféle változatban (limuzin, kombi és kabriolet), az átlagemberek számára tehát gyakorlatilag elérhetetlen volt. A karosszéria formája néhány apró módosítástól eltekintve kísértetiesen hasonlít a Packard Four Hundred ’55 és ’56 között gyártott amerikai autókéra.

Motorja 5,5 literes V8-as, amely 3 sebességes automata váltón át mozgatja a nem legendás Suzuki-vékony lemezekkel körbebástyázott tekintélyes testet.

Olvasóink írták

  • 8. extradagadt 2009. július 15. 16:55
    „Én azért megnézném a kedves bérlők ábrázatát, ha egyszer hivatalból, eredeti funkcióval értük jönne egy ilyen nagy fekete autó...”
  • 7. kefefejű 2009. július 12. 13:36
    „Azért van meg volt ami elfogadható és ami nem. Mikor az elemér okoskodik a nagy híres USA-ról, az már nem elfogadható...”
  • 6. elemér 2009. július 12. 13:28
    „Azért van meg volt ami elfogadható és ami nem. Mikor a kinaiak amcsi kocsikat akarnak árulni az USA-ban mint saját gyártmány az már nem elfogadható.”
  • 5. Imcsi 2009. július 12. 13:17
    „Én a cég honlapján örömmel fedeztem fel életem első autóját, a Moszkvics 408 típusát! Hogy csak sofőrrel lehet bérelni az autókat, az egy kicsit ront a nosztalgián, a vezetés volna az igazi élmény!”
  • 4. Powerarc 2009. július 12. 11:02
    „Ha már a Sirály szóba került a cikkben, akkor ki lehetne tenni a fotót róla.
    Ja igen, anno sokat loptak, de manapság is ez van, mindegyik autógyár lop a másiktól.”
  • 3. Amasan 2009. július 12. 06:28
    „moderálva off”
  • 2. elemér 2009. július 12. 01:17
    „Ruszkik akkor még az amcsi kocsikat majmolták hivatalbol, mert azok voltak a menök. Egyszerüen lekoppintották ami nekik tetszett.”
  • 1. Cancer 2009. július 11. 21:03
    „Vegre egy erdekes cikk!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szeretkezz, ne háborúzz!

Egyszer Volt - A közönség szeme láttára alakított át két Trabantot ef. Zámbó István. A szentendrei… Tovább olvasom