Kisalföld logö

2016. 12. 05. hétfő - Vilma -6°C | 4°C

Áldozat, mely megváltja az embert

A Győri Balett új, kétrészes estje az örökkévalóságnak a tánc nyelvén való kifejezésére törekszik.

Április 8-án mutatja be a Győri Balett kétrészes estjét, melyen a Misztikus víziók és a Tavaszi áldozat című koreográfiákat láthatja a közönség.
Raphael Bianco olasz koreográfus a Misztikus víziók című műben Rahmanyinov, Ives és Reich zenéire álmodta koreográfiáját. Az emberi lét fizikai feltárására, az örökkévalóságnak a tánc nyelvén való kifejezésére és a belső világunk és a külső világ szükségszerű konfrontációjának bemutatására törekszik.

Kun Attila Igor Sztravinszkij gigászi mesterművére készített koreográfiájában a Győri Balett tizenegy művésze küzd a zene érzelmeivel, felajánlva testük és lelkük minden rezdülését. Áldozatot mutatnak be, mely megváltja az embert és ünneppé teszi az életet a halál örök kísértésével együtt.

A Győri Balett hagyományosan fellép a Budapesti Tavaszi Fesztiválon, melynek keretében néhány nappal ezelőtt  – előbemutatóként – a Thália Színházban nagy sikerrel mutatták be az új darabokat. Kiss János igazgató hasonló sikert remél Győrött is.

– Huszonhat éve rendszeresen vendégei vagyunk a Budapesti Tavaszi Fesztiválnak. A programegyeztetés hozta úgy, hogy a győri bemutató előtt a fővárosban vihettük színre új darabjainkat. A rendkívüli helyzetet az adta, hogy a fesztivál szervezői a hagyományoknak megfelelően ragaszkodtak a fellépésünkhöz. Ennek az is előnye volt, hogy megismerhettük a művek értékeit, erényeit és megláthattuk azokat a részeket is, amelyek javításra szorulnak. Az ottani nagy siker megnyugtató lehetne, de én csak akkor lélegzem fel, ha a győri közönség is kedvezően fogadja az új darabokat.

– A Misztikus víziók és a Tavaszi áldozat hogyan illeszkedik a Győri Balett negyedszázados táncszínházi hagyományaihoz?

– Minden művészembernek és együttesnek a legfőbb feladata, hogy folyamatosan próbáljon megújulni. Az egy helyben toporgás rengeteg energiát emésztene fel feleslegesen. Ezért a megújulásért vagyok nagyon büszke a Győri Balettre. A szakma is kedvezően fogadta a budapesti bemutatónkat. A színházi és táncos kollégák véleménye szerint fantasztikus művészi és fizikai formában van a társulat. Olyan koreográfusokat hívok az együtteshez, akik azonosulni tudnak azzal a művészeti törekvéssel, ami minket huszonhetedik esztendeje jellemez. Gondolkodásuk és a táncszínházi stílusunkhoz való viszonyulásuk új kapukat nyit meg a Győri Balett számára, és jelentős szerepet játszanak megújulásunkban. Ez nem azt jelenti azonban, hogy ezután csak a kortárs irányzatot követjük. Nekünk a klasszikus balett jelenti a bázist, melyből bármilyen irányban építkezhetünk a művészetünkben.

– A megújulási szándékot jelzi az is, hogy két olyan koreográfus készítette a műveket, akikkel korábban még nem dolgoztak közösen?

– Raphael Bianco olasz apától és indiai anyától született Bombayben. A kultúrák szerencsés találkozását lehet felfedezni az egyéniségében és a mozgásában is. A Misztikus víziók című koreográfiájának akár az Útkeresés címet is adhattuk volna. A mű azt fejezi ki, hogy néha az ember milyen egyedül érzi magát a világban. A kiutat keresi a személyes és az őt körülvevő problémákból. Ez a fajta útkeresés, mely a darab lényegét adja. Nagyon hálás vagyok dr. Dienes Gedeonnak, aki sajnos már nincs közöttünk. Ő egy csodálatos tánctörténész, jogász, kritikus és nyelvész volt. Az utolsó polihisztorok egyikét tisztelhettük személyében. Az ő ajánlására hívtam meg Raphael Bianco koreográfust a Győri Baletthez, miután megismertem eddigi munkáit. A vele való közös munka nagy lehetőséget jelentett az együttesünk számára, hogy új utakat próbálhasson ki. Ez a fajta művészi gyarapodás a közönségnek is jót tehet. A Győri Balett önmagát mindig európai mércével mérte, és meggyőződésem, hogy ez a mű bárhol Európában magas művészi színvonalat képvisel. A főszerepet táncoló Sóthy Virágot a dicsérő jelzőkkel fukarkodó szakma szuperlatívuszokkal illette az előbemutató után.

Sztravinszkij Tavaszi áldozat című alkotása véleményem szerint a zeneirodalom egyik legjelentősebb műve. Kun Attilát kértem fel a mű koreografálására. A művész korábban a Nemzeti Balett, majd a londoni Rambert Balett tagjaként táncolt hosszabb ideig. Több szakmai sikert mondhat magáénak koreográfusként is a hazai táncműhelyekben, melyek közül kiemelkednek a Trafóban bemutatottak. A XXI. század kortárs táncművészetéből válogatva a két mű jó egységet mutat. A művek nagy feladatot jelentettek a táncosaink számára, hiszen a testükkel mesélnek el történeteket, jelenítenek meg érzelmeket. A Tavaszi áldozat az életünk jelenségeiből merít. Számomra azt sugallja mű, ha valaki a közösségből kiemelkedik, az előbb-utóbb vagy menekülni kényszerül, vagy áldozattá válik. A falkákba tömörültek mindig ellene fordulnak az egyéniségnek, a kiemelkedőt nyújtóknak és addig üldözik, míg áldozattá nem válik. A mi világunkban mindig lesznek üldözők és üldözöttek. A Tavaszi áldozat megélt és valós történetek sokaságát jeleníti meg a táncszínpadon keresztül.
Kíváncsian várom a győri közönség reakcióit és remélem, hogy a hazai színpadokon kívül Európában sok helyen felléphetünk ezzel a művel.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Forgács Péter újra 'éhes'

Forgács Péter, a győri színház népszerű drámai- és musicalszínésze a napokban Jászai-díjat kapott. Tovább olvasom