Kisalföld logö

2017. 08. 18. péntek - Ilona 18°C | 32°C Még több cikk.

Iskolák vitahelyzetben Sopronban - szavazás

Mit csinálhat egy iskolaigazgató, ha csöpög a csap, vagy ha elfogyott a WC-papír? Semmit, mert nem az ő dolga, hogy megoldja az intézmény műszaki problémáit vagy pótolja a hiányzó eszközöket.
  
Több sebből is vérzik az önkormányzati iskolák működése a tanév közepén, példa erre az a számtalan jelzés és levél, amit pedagógusoktól, szülőktől kapunk szinte hetente. Legutóbb a Lackner-iskola alatt eltört fűtéscső okozott gondokat, két hétig nem lehetett használni a tornatermet és az öltözőt. Az épületek nagy része elöregedett, többségükben évtizedek óta nem volt átfogó felújítás, legfeljebb tűzoltásnak beillő javításokra futotta.

A város több iskolaépülete, többek között a Deák téri is, elöregedett már, sokáig nem odázható a felújításuk. Fotó: Magasi
A város több iskolaépülete, többek között a Deák téri is, elöregedett már, sokáig nem odázható a felújításuk. Fotó: Magasi


De nem csak a forráshiányra panaszkodnak a rendszer szereplői. Az iskolaigazgatóknak gyakorlatilag nincs hatáskörük arra, hogy az intézmény falain belül keletkező problémákat megoldják – és nincs számonkérési lehetőségük sem... A takarítók, a gondnokok, a karbantartók, a portások ugyanis a Soproni Szociális Intézmény alkalmazottai.

Várjuk véleményét!

Írja meg saját tapasztalatait, várjuk akár fotóit is a témában a kommentek között Facebook oldalunkon, vagy küldje el az online@kisalfold.hu címre.


Tizenegy iskolában hetvenen dolgoznak. A feladatokra (takarítás, karbantartás, portaszolgálat) 2014-ben 47,6 millió forintot fordítottak, plusz 82 millió forint volt a bérköltség. Ezen kívül az iskolák rezsi és egyéb kiadásai további közel 260 millió forintba kerültek.

– A rendszer kialakításának egyik oka éppen az volt, hogy a pedagógusnak, iskolaigazgatónak ne kelljen csöpögő csapokkal, eszközigénylésekkel, hóeltakarítással foglalkoznia, törődhessen kizárólag szakmai kérdésekkel. Ebben a felállásban költséghatékony és biztonságos az intézmények működése, hiszen, ha az egyik helyen nagyobb erőre vagy helyettesítésre van szükség, tudunk az igényeknek megfelelően csoportosítani.



A másik oldalon viszont valóban ott van az a hiányosság, hogy a mi dolgunk a rend és tisztaság biztosítása, és nem fogjuk mondjuk az aulát az évszaknak megfelelően feldíszíteni, csinosítani a folyosót vagy a kapu környékét. A tulajdonosi szemlélet talán valóban hiányzik – mondja Tengerdi Antal, a Soproni Szocális Intézmény igazgatója. Lehetőségük szerint próbálják minél zökkenőmentesebben és minden érintett megelégedésére ellátni az üzemeltetési feladatokat, de nincs könnyű dolguk...

A feladatmegosztás is tovább árnyalja a képet. A szociális intézmény csak akkor oldhatja meg például a műszaki problémákat, ha azok költsége ötvenezer forint alatt marad. Ha ennél többe kerül, az önkormányzat humánszolgáltatási osztálya az illetékes. Megint más szervezethez tartozik a szakmai felügyelet, így az iskolavezetők munkaidejének jó részét a jelentések és igénylések papírmunkája teszi ki. (A rendszer sajátossága az is, hogy ők viszont nem nyilatkoznak, nincs erre felhatalmazásuk...)

De vissza az iskolák állapotához! – Tény, hogy több iskolaépület is elöregedett, sokáig már nem odázható a nagyobb léptékű felújításuk – mondja Tengerdi Antal. A Széchenyi-gimnáziumot és a Petőfi-iskolát pályázati forrásból már korszerűsítették.

Tavaly sikerült a Középiskolai Kollégiumban megszüntetni az évek óta problémát jelentő beázást, teljesen felújítottak húsz kollégiumi szobát, több iskolában a védőnői, iskolaorvosi rendelőt, mosdót. A továbblépéshez azonban még több száz millió forintra lenne szükség...

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Fertőbozról indult hetven éve a második aranyvonat

A vonat a deportált zsidóktól a magyar hatóságok által elkobzott kincseket szállította, Bécsújhelyen… Tovább olvasom