Kisalföld logö

2017. 10. 22. vasárnap - Előd 9°C | 14°C Még több cikk.

Gondok az ódon házakkal

Sopron - A lakóközösségek tulajdonában lévő soproni belvárosi ódon házak jelentős felújításra szorulnak, viszont a többségében nyugdíjasok lakta épületeknél képtelenség a pályázáshoz szükséges önrészt előteremteni. A városháza kedvező konstrukció kialakítását szorgalmazza.
– Nézze, a több mint kétszáz éves Színház utca 10. szám alatti tömbben élő nyolc család közül heten nyugdíjasok, a 11-es számú ház tizenegy családja közül pedig tíz – mondta az említett épületek közös képviselője, Kiss János. – Ez gyakorlatilag lehetetlenné teszi a szükségessé váló felújítások pályázati önrészének előteremtését. Pedig rengeteg a megoldásra váró probléma. A 11. számú épületnél megrepedt a tetőzetet tartó fal fönti része, félő, hogy a rajta lévő oszlopok bármikor leeshetnek. Csak az állványozás több mint félmillió forintba kerülne, miközben a ház tartalékpénze 493 ezer forint. S akkor még hol van az érdemleges munka? A 10. számú ház esetében idén júniusban kaptuk meg a szerkezeti szakvéleményt. A lényeget összefoglalva: ha a télen 40–50 centis hó hull, a tető bármikor lecsúszhat a falakról, annyira rossz állapotban van. A ferde dúc és a szarufa közötti szakaszon – a tetőszerkezet mozgása következtében – a fogópár egyes elemei eltörtek, elszakadtak. Továbbá a falazott párkány több méter hosszban leomlással fenyeget. A tetőszerkezet – a cserépfedéssel együtt – teljes felújításra, cserére szorul. A komplett kivitelezés legalább 6–7 millió forintba kerülne. De így van ez a többi belvárosi épületnél is. Az önkormányzat hiába ír ki pályázatot homlokzatfelújításra, az önrészt a nyugdíjasok képtelenek összegyűjteni. A 10. számú háznak pedig mindössze 506 ezer forint tartaléka van.

Lakók: Kiszámolták, a homlokzatfelújításra sincs pénzük. Fotó: Gosztonyi
Lakók: Kiszámolták, a homlokzatfelújításra sincs pénzük. Fotó: Gosztonyi

– Szívműtétem volt, gondolhatja, mennyi pénz megy el gyógyszerre – említi a 78 éves Almási Imre nyugdíjas vasutas. – A hatezer forintos közös költség is megterhelő nekünk, s nem tudunk további összegeket biztosítani.

A 75 éves Molnár Kálmánné nyugdíjas 57 éve lakik a házban. Mint mondja, ilyen korban már nem állnak velük szóba a pénzintézetek, hogy hitelt adjanak, saját erőből pedig képtelen több mint százezer forint önrészt állni.

A főként nyugdíjasok lakta tömbök esetében képtelenség előteremteni a pályázatokhoz szükséges összeget. Fotó: Magasi
A főként nyugdíjasok lakta tömbök esetében képtelenség előteremteni a pályázatokhoz szükséges összeget. Fotó: Magasi

– Tudjuk, hogy sok magántulajdonosnak nagy gondot jelent a lakóépület felújítása, de mindenkinek meg kell értenie, hogy döntően közpénzből nem lehet a magántulajdonú problémát orvosolni – mondta Kuslics Balázs, az önkormányzat sajtószóvivője. – Az önkormányzat a már említett pályázattal a városképileg kiemelt ingatlanok felújítását támogatja, hiszen mindannyiunk közös érdeke, hogy szebb legyen a belvárosunk. Amennyiben a minisztérium kiterjeszti a műemléki védettség alá eső területeket, akkor újabb támogatási formára lesz szükség. Ezért kezdeményeztük, hogy a döntést követően a kormány és az önkormányzat közösen hozzon létre egy pénzügyi alapot, amely tovább csökkentheti az önrészek mértékét.

Olvasóink írták

  • 19. fokozódó hangulat 2008. szeptember 10. 15:18
    „Kedves Rainbow! Valamit még mindig nem értek. Ki mondja, hogy a pénzt csak a homlokzatra lehet költeni? A Fundamenta? Oké, hogy jelenleg az önkormányzatnak éppen homlokzat felújítási programja fut, de ebben nem kötelező részt venni, a saját pénzüket gondolom a tetőre is költhetik, csak arra most éppen nem adnak támogatást. Sőt, gondolom más pályázatok is léteznek pl. Wienerberger Jövővár, amiről éppen a Kisalföld számolt be egy Balfi utcai ház teljes tetőfelújításával kapcsolatban. Léteznek még a Gazdasági Minisztériumban is pályázatok, vagy a Nemzeti Kulturális Alap. A Panelprogram esetében sem költhetik a hőszigetelési pályázatra nyert pénzt mondjuk lépcsőház festésre, hiába arra lenne szükség. Szerintem elég egyértelmű, hogy az önkormányzat egyfajta közcélként az utcai homlokzatok felújítását támogatja. Abban Önnek teljesen igaza van, hogy a többi statikai és egyéb probléma ettől nem fog megszűnni, hiszen szép kirakatházakat láthatunk majd az összedőlés küszöbén. Próbálkozni kell más irányban is és hanyagolni a sültgalambváró technikát.”
  • 18. Rainbow 2008. szeptember 10. 13:17
    „Kedves "fokozódó hangulat",

    A panelprogram párhuzam annak szólt, bár valóban nem fejtettem ki egyértelműen, hogy ott nem arra kell költeni, amire nem feltétlenül kellene. Magyraázom: a paneloknál elsődleges a szigetelés és az ablakcsere, amire a panelprogram szól. A mi esetünkben csakis!!! a homlokzatra szól a kiírás, így gyakorlatilg, csak azt tudjuk megcsináltatni, holott ha már összeraktuk az önrészt és fizettük a Fundamentát, akkor inkább a saját lakásunk ablakcseréjét, a szennyvíz-csövek cseréjét vagy a tető javítását szeretnénk belőle elvégezni. De nem tehetjük, mert köteleznek minket arra,hogy csakis a ház utcafronját tatarozhatjuk, de azt viszont kell. Így hiába van megtakarítás, nem rendelkezünk felette, bár tény, jó érzés szép homlkozatú házban élni, de nem az utcát fűteni jobb érzés.

    Ha ön panelban él, gyüjti szorgosan a közös költésget, pályáznak a házzal, nyernek, akkor lesz új ablaka, szigetelt falai, tetője stb. Nekem ugyanilyen feltételekkel lesz esztétikai élvezetem, semmi más. Nem kérem, kérjük, hogy ezt bárki megértse, de sokadszor mondom és mondjuk el, a lakóknem fognak és nem tudnak újfent homlokzatot felújítani, sokan még nem is tették, mi igen, de ennyi, ha újra gond lesz, még nálunk, ahol nem nyugdíjasok élnek, ahol volt becsülettel takarékosság, itt sem lesz anyagi fedezet újra a városképpel fogalkozni, mert az ablak stb fontosabb. Ez az, amit Önök nem értenek meg, nem azt kérjük, hogy bárki pénzt adjon nekünk, hanem hogy amit magunk gyűjtöttünk a saját tulajdonunkra, azt a magunk döntése alapján használhassuk fel.”
  • 17. fokozódó hangulat 2008. szeptember 10. 12:57
    „Kedves Rainbow! Árulja már el legyen szíves, hogy milyen plusz költségekről beszél?! Mi az, hogy a panelprogramnál a lakók maguk rendelkeznek a pénzzel és azt csináltatnak meg amit akarnak? Látott már Ön életében pályázati kiírást? Ha nem azt kérik, hogy más csináltassa meg Önök helyett ami az Önök tulajdona, akkor mit kér? Hunn002-nek teljesen igaza van. Nem muszáj megvenni ezeket a lakásokat. Olcsón sem. Lehet a lakbért is fizetni továbbra is, vagy el is lehet költözni albérletbe húszszor annyiért, vagy esetleg venni egy lakást. Ön járt már nálam kifesteni a szobámat? Hát én sem fogok Ön helyett homlokzatot vakolni. Le kellene végre szokni erről a kommunista szemléletmódról, hogy mindenkinek jár itt minden, aztán amikor tenni kellene valamit, akkor majd az állam meg az önkormányzat megoldja. Kellett olcsón a jó kis belvárosi önkormányzati lakás? Tessék most meginni a levét!”
  • 16. Rainbow 2008. szeptember 10. 10:42
    „Kedves Húzzunk bele!

    Nem azt kérjük / kértük, hogy helyettüónk fizesse meg az állam, az önkormányzat vagy bárki a felújítási költségeket.Leírtam korábban, volt nekünk is pályázat, aki tud(ott) önrészt felmutatni pályázhat(ott), nyert és felújított. Így van ez a Panelprogramban is, a lakótelepi lakóknak. Csakhogy míg ott a lakók maguk rendelkeznek a pénz felett vagyis azt csináltatnak meg, amit akarnak, addig nálunk MUSZÁJ a homlokzatot rendbetenni, mert uygebár a városkép... S ez a homlokzat felújítás nem kis pluszs költséggel jár, hiszen itt szigorú előírásoknak kell megfelelni, nem úgy, mint egy átlagos háznál.

    Így aztán hiába dől ránk a tető, vagy fűtjük az utcát, nem érdekel senkit, a pénz elmegy a városképre, nekünk pedig új pályázat nincs, pénzünk nulla, fizetjük a lakás megvételéből származó törlesztőrészleteket és gyűjtünk újra közös költséget, ami mire elegendő lesz újabb felújításra, és jöhetne a tető vagy az ablakok, jön a városkép megint .... Hát itt van a baj!”
  • 15. hunn002 2008. szeptember 10. 06:55
    „Kedves"Húzzunk bele"
    Sajnos nem ismerem az Ön életkorát,de higgye el sok mindent rosszul lát.Akkoriban abban az úgynevezett "átkos"-ban,mint a gomba úgy nőttek ki a földből a Jereván-szerű lakótelepek.Aki vállalta hogy bizonyos időn belül gyereket szül,az lakást kapott egy ilyen lakótelepen.Emlékszem rá gyermekkoromban minden lakásban volt két három gyerek,és összebandáztunk,ott kő-kövön nem maradt.Azt hiszem aki ott nőtt fel annak jó emlékei vannak a lakótelepi életről.Mikor megtörtént a "Módszerváltás"akkor kezdték el árusítani a lakásokat,mert lejárt az előre megállapított szavatossági ideje és felújításra szorultak.Persze ezt csak akkor árulták el mikor a többség megvásárolta.Az a kisebbség aki nem tudta,vagy nem akarta megvenni annak a lakását eladták volna a feje fölül.Kényszerítve volt mindenki a megvételre.Ja és még annyit hogy a kiutalásnál is kellett úgynevezett használatba vételi díjat fizetni.Akik ilyen helyen laktak,azok megöregedtek,nincs pénzük felújításra.Most én is egy önkormányzati bérlakásban lakom.Nagy szerencsémre az itt lakók már átlátják a helyzetet és az önkormányzat hiába csábítja őket különböző trükkökkel,senki nem akarja megvenni a lakását.Ebben a házban már hullik szét minden,de kivárunk.Ugyanis ha csak három család venné meg,akkor a többit ismét kényszeríthetnék,és utána jönne a fekete leves!Újitsd fel,mert rontja a városképet,műemlék tehát kétszer annyiért stb.Amig önkormányzati tulajdonban van addig mindez nem számít,Évente háromszor idejönnek a tűzoltók és leverik a lógó vakolatot nehogy valakit agyonüssön,de ha már az enyém lesz,mindenért én vagyok a felelős,még azért is amit az önkormányzat negyven év alatt elhanyagolt.Köszönöm,ebből nem kérek.Tudom hogy a mai fiataloknak sokkal nehezebb a helyzetük,de erről nem a bérlakásban élők tehetnek.”
  • 14. Húzzunk bele! 2008. szeptember 09. 22:32
    „Nekem az a szerény véleményem, ha valaki egykor kiváltságosként tanácsi lakást kapott, az most viselje a következményeit. Nyilván egyszerűbb volt a protekcióval kiutalt tanácsi lakásba beleülni, mint albérletben vagy kis lakásban szülőkkel együtt élni, hatalmas kölcsönt törleszteni hosszú évekig. Ezzel egyébként nincs is semmi gond. Az azonban lényeges, akár kapta, akár vette az ember a lakását, a felújításáról neki kell gondoskodnia! Nem elég, hogy nevetséges bérleti díjért - gyakorlatilag ingyen -jutottak lakáshoz, még a felújítást is a mi adónkból fizessék? Hát azért álljunk már meg végre! Az illető hölgyeket és urakat a nevemre ne írassam? Ők beleültek a tanácsi lakásba, utána bagóért megvehették. Közben a pénzükön autót, nyaralót, hétvégi telket, bármi mást vettek. A másik ember vett magának lakást és hosszú évekig nyögte a kölcsönt, mert neki nem volt ismerőse a megfelelő helyen és nem kapott tanácsit. És most még az ő felújítását és én fizessem? Hát teljesen megbolondult a világ? Ki kényszerítette őket, hogy költözzenek be a kiutalt lakásba? Mondhatták volna, köszönjük nem kell, inkább veszünk magunknak! Hányan mondták ezt? Ha akkor jó volt, legyen jó most is! Azért jutott ide az ország, mert senki nem vállalja a felelősséget a tetteiért! El lehetne kezdeni végre!”
  • 13. soproni 2008. szeptember 09. 21:10
    „miracle!
    Hozzászólásaidban megszoktam már a lekezelő stílust,bármi is legyen a téma. Most sem lepődtem meg különösebben,hogy hoztad a tőled meszokott formádat!Azt viszont tudnod kell,hogy 20-30-40 évvel ezelőtt még nem adták el ezeket a lakásokat,mert műemlékek és műemlék jellegűek.Gondolom így már érthetőbb,hogy az ott lakók miért nem gyűjtögettek a felújításra.

    Rainbow!
    A helyzet most a mi házunkban is hasonló.Úgy tűnik 27 évi várakozás után végre megvehetjük a lakásokat.Persze most már az itt lakók felett is eljárt az idő,hisz zömében 50,60 évesek . Az tény,hogy a lakáshoz jó áron juthatnánk,főleg,ha egy összegben kifizetnénk,de a statikus szerint házunkon a tetőt sürgősen cserélni kell ,mert már a gerendák is korhadtak ,a nyílászárók még pocsékabbak és a külső tatarozás is már aktuális lenne.Gondolom ezért is döntöttek úgy az illetékesek,hogy most már a műemlék ház is eladható.Ebben az esetben nem hinném,hogy azt a 30-40-50 milliót(ha ennyi elég lenne) a 21 lakó képes lenne összespórolni a közös költségek fizetésével olyan rövid idő alatt,hisz a javítási munkák nem várhatnak már évekig.

    Az önkormányzati lakásban élőket becsmérlőknek köszönöm,hogy megtudhattam ,milyen az,amikor olyanról mondanak elítélő véleményt,amiről gőzük sincs. A másik: mi nem anyuka és apuka kenyerét ettük 30-35 éves korunkig,hanem már 20-25 évesen családos emberek voltunk pici gyerekekkel és az akkori anyagi helyzetünkre való tekintettel "csak"önkormányzati lakásra futotta,bár lett volna más megoldás is,az akkor divatba jött panel gettó,amitől talán most már mi is szabadulni akarnánk,mint az ott lakók többsége.”
  • 12. Rainbow 2008. szeptember 09. 17:01
    „mindigatutit: a megvételkor kötelező volt a társasházzá alakulás és a közös költség gyűjtése, az első perctől kedzve, sőt nekünk Fundamentánk is van. Nem lehetett gondolkodni, vagy megvettük vagy kilakoltatás. Törlesztés azóta is, lentebb írtam, pénzbehajtóknak.... gondolom, ne magyarázzam.... emellett nem jut vagy csak kevés a felújításra, bár mi pályáztunk, nyertünk, újítottunk, de alig valamire volt elég a pénz.”
  • 11. mindigatutit 2008. szeptember 09. 16:49
    „úgy gondolom,hogy amikor megvették nem gondolkodtak előre.biztos,hogy vagy nem szedtek közös költséget vagy legalábbis minimálisat.amikor megvették még nem voltak nyugdíjasok tehát ne takarózzunk azzal,hogy szegény nyugdíjas”
  • 10. miracle 2008. szeptember 09. 16:43
    „Én is csatlakozom.
    Szokásos magyar forgatókönyv: 20-30-40 évig mindenki tojik rá, aztán amikor ég a ház, széttárjuk a kezünket, hogy miből. Hát kérem abból, hogy erre 20/30/40 éve kellett volna gondolni - amikor az a nyugdíjas sem nyugdíjas volt még ugye, meg a lakásis meglepően olcsó volt - hogy nem titánötvözetből van a tető, egyszer tönkre fog menni és nem ártana ezzel számolni majd a családi kasszában.”
  • 9. belvárosi 2008. szeptember 09. 16:36
    „csrr! Gondolom Te nem olyan korú vagy,mint a képen láthatók! Szerintem,ha Te is nyugdíjból élnél ,esetleg egyedül,özvegyen,neked is kevés lenne az esélyed arra,hogy a környezetedre akkor is annyit költs,mint ,ahogy azt most teszed aktiv dolgozóként.”
  • 8. belvárosi 2008. szeptember 09. 16:32
    „kendermagos!
    Természetesen kapnak,ha az anyagi helyzetük indokolttá teszi. Lehet pályázni ,a listát mindig közzéteszik,hogy melyik lakásokra. P.l. Balfi ,Kossuth,Rákóczi,Újteleki utcai vizes,romos,lelakott bérleményekre.Gondolom igényesebb vagy annál,hogy az ottani közegben szeretnéd leélni az életedet!Lehet próbálkozni ,nem pedig itt szidni az önkormányzati lakásban élőket.Mindenki előtt ott a lehetőség! Nem arról van szó,hogy a lakók sírnak,hanem arról,hogy a lakbérekből befolyó összeget(ami nem kevés)nem a felújitásra költik és csak akkor értékesítik a bérleményeket,ha már az egekig rúg a felújítási költségük.Örülök,hogy Te soha nem todod meg,milyen az,amikor hosszú éveken,évtizedeken át fizetsz a semmiért és a Te anyagi helyzeted lehetővé teszi,hogy normális és saját tulajdonú lakáshoz juss!Sok sikert hozzá!”
  • 7. csrr 2008. szeptember 09. 16:23
    „csatlakozom az előttem szólóhoz. Mi nekünk még az utat is saját zsebből kellett kifizetni.”
  • 6. kendermagos 2008. szeptember 09. 15:52
    „ingyen megkapták a lakást 90 körül, most meg sírnak, hogy más fizesse a felújításokat. A mai fiatalok kapnak piaci ár tizedéért lakást?”
  • 5. soproni 2008. szeptember 09. 13:44
    „"döntően közpénzből nem lehet a magántulajdonú problémát orvosolni"
    Blablabla!
    Mit is várhatnánk,ha még az Ökormányzati tulajdonban levő házak problémáit sem képesek orvosolni .A tetőszerkezetek javításra ,vagy már helyenként cserére szorulnak,omladoznak a vakolatok, a nyílászárók elavultak és a lakók csak talágatják,hogy a befizetett lakbérek hova kerülnek és milyen célra használják fel.Sokan szeretnék már 15-20-25 éve megvásárolni a lakásokat,de a műemlék jellegre hivatkozva ez eddig még nem sikerült. Természetesen,most,hogy a házak felújítása,tatarozása már több 10 milliós költségeket vonna maga után és nem lehet sokáig halogatni ,most küldözgetik az értesítőket,hogy a lakások értékesítésre kerülnek.Akik megveszik(hisz nincs más lehetőség),azok ugyanúgy járnakmajd tulajdonosként,mint a cikkben szereplő lakók.Fizethetik a törlesztést és mellette nem hinném,hogy a felújítási munkálatokra is tudnának elegendő pénzt félretenni.”
  • 4. Rainbow 2008. szeptember 09. 10:51
    „Szajkózom már egy ideje, hogy szabályokra hivatkozni kuytafüle, T.Illetékes. Hiába a "kell" és a "kellene", no meg a "kötelező", ha nincs miből. Lehet kötelezni, lehet büntetni, de attól a házak még nem kerülnek felújításra, legfőképpen nem a KÖH előírásai alapján. Kicsit előbb kellett volna gondolkodni, nem kiárusítani a várost. Nyilván most lehet a tulajdonosokra mutogatni, mellet döngetni, hogy van ám itt kérem támogatás.
    Értem én és nyilvánavlós is, ha valaki tulajdonos, akkor felelős annak állagáért, csakhogy aki ezen lakások eladás előtt önkorményzati, sőt akkor még tanácsi lakásban élt, az akkor sem a gazdag réteg volt, s attól, hogy hitelből megvette a lakást - hiszen ellenkező esetben kilakoltatták volna -, s a törlesztéseket a mai napig pénzbehajtó cégnek fizeti, akik felé késni nem ildomos,szóval attól még nem lett jólszituáltabb.

    T.Városvezetés, tessék ezzel a problémával mihamarabb szembenézni, mert a házak állapota rohamosan romlik, pénz pedig sok helyen nincs, nem volt és nem lesz.”
  • 3. Substancia 2008. szeptember 09. 09:49
    „Az önkormányzat vásárolja vissza a lakóktól a felujítatlan állapotban eladott laksáokat és állítsa helyre. Egydeül ez lenne a megoldás a Szinház utcai házokban élő soproni polgárok megsegítésére. A szóvivő csak lehetőségekről beszél, amiről úgy is tudja, hogy gyakorlatban képtelen és megvalósithatatlan megoldások sora.”
  • 2. ki 2008. szeptember 09. 08:58
    „kilátó (Lőverek)

    Én javasolnám mindenkinek, hogy a Károly-kilátó, TV-torony felé vezető utat nézze meg (ahogy a Lővér körútról rákanyarodik) borzasztó út tárul elé

    Ez az út fogadja a turistákat (is), meglehet a városról a véleményük. A város és az erdészet egymásra vár és mutogat már évek óta.”
  • 1. FELÚJÍTÁS 2008. szeptember 09. 08:13
    „NO PERSZE!

    CSAK MIBŐL?

    AZ EMBEREKNEK KI VAN A S...E A GATYÁBÓL!

    JÖN A TÉL, FŰTENI KELL (KELLENE) - AZ ENERGIAHORDOZÓK ÁRA PEDIG MEGY A CSILLAGOS ÉGIG! - no meg nem ártana még enni is!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Öngyilkost is mentettek már

Sopron - A két évtizede működő telefonos lelkisegély-szolgálat új tagokat vár a soraiba. Olyan… Tovább olvasom