Kisalföld logö

2016. 12. 02. péntek - Melinda, Vivien 0°C | 6°C

Ausztria-Magyarország: Ön Hévízen vagy Kubában nyaralna?

Arra keressük a választ, egy-egy átlagfizetésből ki hová utazik, meddig lóg a telefonon, és hogyan mulat Magyarországon és Ausztriában.

Legutóbbi osztrák-magyar összehasonlításunk arra világított rá: nem kevés az olyan termék, szolgáltatás, mely jóval olcsóbb nálunk, mint ausztriában. Kocsira, lakásra, albérletre például nagyságrendekkel több megy el egy hónapban, ha az ember "eggyel nyugatabbra" él.

Most arra kerestük a válszt: a saját fizetéséből meddig nyújtózkodhat egy magyar és egy osztrák. Átlagfizetésnek vegyünk itthon 120.000 forintot, Ausztria esetében legyen 1200 euró az alap.

Egy kiló kenyér
Legutóbbi cikkünkben a kenyér kilónkénti árát 315 forinttal számoltuk, legyen ez most is hasonlóan. Százhúszezer forintunkból, ha úgy döntünk, hogy kizárólag kenyérre költjük, 381 kilogrammal vásárolhatunk a mindennapi betevőből.


1200 euróért a kéteurós hausbrotból összesen hatszáz kilóval kapunk. Körülbelül hatvan százalék tehát az eltérés, ennyivel jár jobban, aki osztrák fizetéséből osztrák kenyeret vesz.

Üzemanyag – majdnem háromszoros eltérés
A legfrisseb adatok szerint egy liter benzin Magyarországon 305 forint, ami azt jelenti, 393 literrel kapunk belőle átlag magyar állampolgárként egyhónapi munkabérünkért. Ausztriában 1,08 eurós literenkénti árral számolva nem kevesebb, mint 1111 literrel tankolhatunk, győzzük kannával...

Magyarul: míg itthon 4912 kilométerre elég az egyhavi "nafta", ugyanolyan autóval 13887 kilométeren keresztül bólogathat Buksi a kalaptartón.

Nyaralás – Hévízi hétvége vagy két hét Kuba?
Magyar ember nyaraljon Magyarországon! – kurjanthatnánk, ha ránk törne a nemzeti érzület, vagy épp csak nem akarunk kölcsönhöz folyamodni. Százhúszezrünknek ugyanis itthon is gyorsan a "nyakára hághatunk", nem kell hozzá messze menni. Négycsillagos hévízi wellness-szállodában két fő részére két éjszaka kereken ennyibe kerül (na jó, pár rongyos ezressel több, de azt már párunk is igazán felajánlhatja, ugyanúgy, mint az odajutás költségeit).


1200 euró – sajnos – szívfájdítóan sokmindenre elég. Hasonló wellness-hétvégéből legalább háromra, de ha az osztrák valami egzotikusabbra vágyik, elmehet belőle két hétre – all inclusive – Kubába. Egy főre ugyanis éppen ennyit kér egy utazási iroda a teljeskörű ellátást nyújtó varadero-i négycsillagos szállodáért, természetesen utazással együtt. Nyugtasson bennünket, hogy ez csak egy főre jutó összeg, ha ketten mennek, ennek a kétszeresét fizetik kinn is.

Kikapcsolódás – 1:1
Vacsora és sörözés a haverokkal – ezt választanánk egy kellemes péntek estére. Vegyünk alapul egy főtt-füstölt csülök-tálat, friss kenyérrel, tormával-mustárral, savanyúsággal és három korsó csapolt sört, valami hagyományosat. Magyarországon ezt körülbelül háromezer forintunk bánja. Így negyven estére elég a pénzünk, de ezután már minden bizonnyal törzsvendég-kedvezményt is kapunk az adott helyen.

Ausztriában elég borsosak a vendéglátóhelyek árai, talán nem véletlen a sok osztrák vendég a magyar éttermekben. Ha az lenne az első gondolatunk, hogy a messze földön híres magyar gasztronómia vonzza ide őket, azért tartsuk szem előtt: az osztrák az euróval nálunk még jobban jár. Mindenesetre csülök plusz három sör összesen 30 euró alatt valószínűleg odakinn egy vendéglátóhelyen sem kapható. Csodák csodája: lám, szintén negyven estén keresztül mulatozhat pénzéből az osztrák is.

Telefonszámla
Egy átlagosnak tekinthető 29 forintos mobil-percdíjjal számolva itthon 4138 percig diskurálhatunk hálózaton belüli ismerősünkkel. Ez közel 70, azaz csaknem három teljes napot órát jelent.


Ausztriában ugyanaz a szolgáltató 25 eurócentet kér egy percért, így összesen 4800 percnyi beszélgetésre elegendő a havi fizetés. Ez épp nyolcvan órának felel meg.

Olvasóink írták

28 hozzászólás
12
  • 28. ungi 2009. november 02. 19:14
    „Lolita!
    Igazad van, belelatok a dolgokba. De ha itt azt leirom most, hogy a ferjem pl. kereskedökent szinten 1150 euro nettot hozott haza, szerintem senki nem hiszi el rajtad kivül. Ö a kiskereskedelembe, en a nagykereskedelembe dolgozom. Nekem 26 eves munkaviszonyom van, neki 31. Ja, es nem ingazo magyar, hanem osztrak allampolgar.De ha azt irom, hogy anyosom, aki ugye szinten osztrak allampolgar, 5 euros oraberert dolgozik kisegitökent egy etteremben, ezt sem hiszi el senki. Pedig igy van. Oke, ö csak beugros, akkor megy, ha hivjak. De nem kap többet, söt kevesebbet kap mint egyes magyarok.Es akkor meg nem emlitettem azt, hogy ugye nem 20 km tavolsagban van a munkahelyünk, hanem napi 200 km ingazunk. Nem egy müszakban dolgozunk, igy napi 400 km. Ezek mellett az üzemanyag arak mellett ugye ez "csekelyseg".Ha azt irom, hogy eves szinten 28 napot ülök ejjel -nappal az automban, az is irigylesre melto, ugye? Tudom, te erted, hogy mit akarok ezzel mondani. Mert ugye, olyan jo azoknak, akik Ausztriaban dolgoznak, mert ott kolbaszbol van a kerites is. Ott szorjak az ember utan a penzt! Csak sepregetni kell!”
  • 27. lolita 2009. november 02. 15:47
    „Krok,te miröl beszelsz?Jo lenne ha anyi lenne a minimal nyugdij ,de sajnos fogalmatok sincs semmiröl! Vakegernek! Csaladi potlekot addig kap a szülö amig gyermeke tanulo,vagyis iskolaba jar. Ungi te mar jartasabb vagy latom sokan azt hiszik Austria aranybanya,de mar nem az ami volt.”
  • 26. krok 2009. november 02. 07:01
    „6.Esther
    Csinálhatunk összehasonlítást a bantukhoz is, akkor mi marha jól élünk. Ember, A mindenséghez mérd magad!”
  • 25. krok 2009. november 02. 06:44
    „PRÉS!!
    Ne feletsd el a minimálnyugdíjat sem, ami a az osztráknak 1200 euró, nekünk meg 28 500 Ft, ami 103 euró!!!! Mi a fenéről vitatkoztok?”
  • 24. krok 2009. november 02. 06:39
    „Hurrá! Itt van Európa! A kenyér, hús, szolgáltatás, benzin 10-20 Ft plusz-minusz ugyan annyi, mint Franciaországban, Németországban . (Csak a francia 5X, a német meg 6x annyit keres mint mi itt).
    Az adórendszer meg svéd, a munkabérek albán szintűek, kell ennél színesebb Európa????
    Sajnos nekem erről az a régi slágerszöveg jut eszembe, " és aztán sírva fakadtam, Anyám én nem ilyen lovat akartam, nem ilyen lovat akartam". De hát úgye "magyarnak, számkivetve...." Ma ilyen muzikális napom van, most egy Zorán sláger jutott eszembe, miszerint: "langyos a sör, de nekünk így is jó, JOBB NEM IS JÁR, HA NEKÜNK ÍGY IS JÓ"”
  • 23. ungi 2009. november 02. 04:11
    „Fortuna 54! En is ott dolgozom, es tudom, mit keres az ember a kereskedelemben. 26 eves munkaviszony utan, havi 10 ora "pauschale" oraval, meg potlekokkal jön össze 1350 euro. De ebbe mar benne van a "pendlerpauschale" adokedvezmeny is. Tehat hidd el, amit irtam. Egy palyakezdö, mint a kollega, nem visz haza többet annal az összegnel, amit elöbb irtam. Vagy Ön is azon emberek köze tartozik, aki elhiszi, hogy 20 euros oraberert dolgoznak az osztrakok? Ilyen is van biztosan, de az nem az atlag. Oke, elöbbre tartanak mint mi, jobban elnek, de naluk nem 20 eve volt rendszervaltas. Ezt a lemaradast nem lehet egyhamar behozni.”
  • 22. Prés 2009. november 01. 16:07
    „Ez így van az újságírónak fogalma sincs az árakat illetően, de ez nem is fontos, a lényeg hogy Amusztriában a minimálbér 13+14 havival 1200 eur körül van, mig nálunk a 120000 az az átlagbér, de azt mindenki tudja h a lakosság nagyrésze minimálbérért dolgozik, ami 60000 körül van: na ezt hasonlitsák össze:)) (ja és kint a munkanélküli minimum 400 eur tehát kb mint a mi átlagbérünk)
    Na meg amúgy, sem itthon sem Ausztriában nem könnyű az élet, de az biztos hogy ott a minimálbért kereső ember viszonylagos jólétben tud élni, ami viszont nem mondható el nálunk még az átlagbért keresőről sem nem pedig a minimálbért keresőről!”
  • 21. f.varga 2009. november 01. 14:42
    „Meggyőződésem az, hogy egy "ujságíró"-nak jobban kellene tájékozódni az ilyen provokatív írások előtt, mert csak részigazságokat, esetleg feltételezéseket, netán ferdítéseket bedobni csaliként ugyanúgy nem szerencsés dolog, mint az előző két hasonló témájú -Cziráki Viktória - hézagpótló / avagy más nincs jó lesz ezis/ netán megrendelt - cikkek is.”
  • 20. fortuna54 2009. november 01. 13:33
    „16-os. Az a 1091 euró,valami segély féle? Szoljon hozzá valaki,aki ott dolgozik.”
  • 19. gall 2009. november 01. 10:41
    „12# xd86....Azért nemdolgozik ausztriába,mert nem adják meg neki a munkavállalási-engedélyt...De tény:Annak happy,aki a határszélen lakik Magyarországon,és ingázóként Ausztriában dolgozik.”
  • 18. igazságmondó 2009. november 01. 09:31
    „Nyaralni ? Miből ? Jól vagytok ?
    A 120.000 bruttó vagy nettó ?
    Örülök, hogy ha 2-3 évente haza tudok menni Németországba, pedig Easyjet-tel repülök ami oda vissza 15.800 Ft, vagy választom az Orangeways busz majdnem annyiért és nem megyek az Euroliner busszal ami kb. 25.000 FT ha a Volánnál megveszem a jegyet.”
  • 17. Vakegér 2009. november 01. 08:48
    „Ha nem megfelelő a munkabérek összehasonlítása, akkor vessék össze a családi pótlék összegét!
    Azt minden átlagpolgár megkapja itt is és ott is (feltéve ha van gyerek) és nem a beosztástól függ.
    A különbség megdöbbentő!
    Havi 154 Euro gyermekenként (3 gyermekig) és a gyermek 26 éves koráig folyósítható...”
  • 16. ungi 2009. november 01. 08:35
    „1200 euroert , söt kevesebbert sokan dolgoznak Ausztriaban. Kollegam, aki osztrak allampolgar epp tegnap mutatta a bercedulajat, (kereskedö) es 1091 euro netto jövedelme van.
    Aki meg ket het nyaralast 1200 euroert tud Kubaba, az szoljon nekem is, mert mar evekkel ezelött is 1700 euroba került, minden biztositas nelkül. Ha valamit leirnak, akkor annak legyen valosagalapja is. Ne csak blöff!
    Különben meg jobb lenne, ha a keleti blokkbol keresnenek ki egy orszagot, es avval hasonlitgatnanak. Sokkal realisabban latnank a dolgokat.”
  • 15. elemér 2009. november 01. 03:32
    „Ön Hévízen vagy Kubában nyaralna? Ilyesmi engem hidegen hagy, tudnillik pár hétre én soha nem mentem sehová amit érdemesnek tartottam. Ha mentem az inkáb pár hónap. Pár hétre legfeljeb szükség esetén mentem el. Be se melegszik az ember és már jöhet vissza. Egyébként otthol jól érzem magam.”
  • 14. RickCartman 2009. október 31. 22:23
    „ja,120 000,-,az nem olyan kevés ám, néni kérem!Gondolom, a gyerekek után is csurran-cseppen valami(cs.p.,gyerektartás,akármi),ennél kevesebből is élnek sokan,az "átlagkereset" azért fals adat,mert a közép-,és felső vezetők jövedelmét is hozzáveszik.Az amerikai,meg az ausztrál összevetés pedig még az osztrák példánál is rosszabb,l.d. a 7. hozzászólásomat.”
  • 13. fortuna54 2009. október 31. 19:35
    „coolzsu.Ha igaz amit ir,akkor mit hasonlitgat a sajtó? Vagy annyira tudatlanok lennének?”
  • 12. xd86 2009. október 31. 19:33
    „coolzsu: akkor miért nem Ausztriában vállalsz munkát?”
  • 11. fortuna54 2009. október 31. 19:29
    „Csak szeretném tudni,ki dolgozik 1200 euró ért ausztriában,és hányan keresnek 120000 forintot m.országon?”
  • 10. coolzsu 2009. október 31. 18:45
    „jaj anyám, ha én a három gyerekemhez a fenti cikkben említett 120 e ft-ot keresnék, boldog lennék, és nem kéne nélkülöznünk nap mint nap - de csodák csodája! épp a felét keresem, teljes munkaidőben, mert hogy Magyarországon ennyi a minimálbér, míg az osztrák sógornál ugyanez aig 300 e ft.... itt kéne kezdeni az összehasonlítást... ugyanazért a munkáért kint megbecsülve 2 e eurót kap egy nő, amiért én itt 60 e ft-ot... nem, nem csak az árakban van különbség, nem csak az életszínvonalban, hanem a dolgozó ember megbecsülésében is, a gyerekek megbecsülésében is (lásd cs.p. összege)... és még lehetne sorolni”
  • 9. elemér 2009. október 31. 17:25
    „Skype, ezt használom én, mert jó az egész világra. Három hónap korlátlan USA-Kanada $7.95. Mo.és a világ pedig 2cent percenként. Jól müxik, akár netbook vagy Ipod-al. Györben pedig a Mekiben meg a Bridge-ben is jó és ingyenes a net szolgáltatás. Bridge-ben ott a Laptop és net ingyen. Mo.-n pedig csak headset kell, mert a mikrofon általában vagy rossz, vagy ilyesmit ellopják. Természetes helybeli Bp. telefonszámot is árul a Skype és üzenetet fogad. Minden egyéb telefonmegoldás ami nem a net-n megy manapság csak hülyeség a bénáknak. Ja és ne feledjük a Timeshare-t nyaralni és üdülni. Ha már hasonlitgatunk az EU-ban, akkor világos hogy EU az nem USA. Magyarul, messze allul marad. Óriási különbségek és akadájokkal küszködnek ott.”
28 hozzászólás
12
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

A GYSEV jön a MÁV helyett Nyugat-Magyarországon?

A kisalfold.hu megkérdezte a GYSEV-et: a vállalat a bővüléssel kapcsolatban akkor nyilatkozik, ha… Tovább olvasom