Kisalföld logö

2017. 08. 23. szerda - Bence 14°C | 22°C Még több cikk.

Kühne – Két éve az udvarra gyártanak

Meglepődve értesült a hazai legnagyobb autóbuszgyártó, a Kravtex-Kühne cégcsoport a Rába és a Volvo múlt héten kötött megállapodásáról. Süli Csabát, a Kühne Zrt. vezérigazgatóját a cég jelen helyzetéről és az autóbuszgyártásban várható szerepéről is kérdeztük.

– Néhány éve már gyülekeznek a viharfelhők a Kühne fölött a Volán-társaságok sorra elmaradó autóbusz-beszerzései miatt. Most pedig a múlt héten írt alá együttműködési megállapodást az állami tulajdonú Rába a Volvóval. Ennek révén szállíthatnak a közlekedési vállalatoknak. Mit jelent a Kühne számára ez a megállapodás?

– Váratlan és meglepő számunkra ez a megállapodás, mert Magyarországon már tizennégy éve sok milliárd forintos beruházás és fejlesztési tevékenység megvalósításán van túl cégcsoportunk. A több éven át kialakult folyamat eredményeként a Kravtex-Kühne cégcsoport lett a legnagyobb hazai autóbuszgyártó. Most úgy látjuk, ezt a kapacitásunkat nem veszi figyelembe a nemzeti autóbusz-gyártási program. Két éve is pályázati támogatással indítottunk kutatás-fejlesztési programot. Ennek keretében megújítottunk több járműcsaládot, valamint kifejlesztettük az Econell, Inovell, Optinell típusokat. A mintegy 450 milliós beruházáshoz csaknem 130 millió forint támogatást nyertünk. Ez is bizakodásra adott okot. Hittük, hogy ezekre az új autóbuszokra szükség lesz. A nehézségek ellenére igyekeztünk megtartani a dolgozói létszámunkat, noha a Volán-társaságok részére két éve nem volt autóbusz-értékesítés. Így sajnos kénytelenek vagyunk az udvarra termelni. Amennyire lehetett, visszafogtuk a buszgyártást és a százötvenhét éve létező mezőgépgyártásunkat próbáljuk fejleszteni, hogy a dolgozóinknak munkát adjunk. Ám jelenleg így is már százhetven darab legyártott busszal rendelkezünk. Ezek nagy része a Volán-társaságok igényei szerint készült, azaz Volán-specifikusak. Információink szerint a Volán-társaságoknak égető szükségük van az új buszokra, mivel járműveik átlagéletkora nagyon magas, használatuk már nem gazdaságos. Ezt erősíti a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közelmúltban kiadott közleménye is, miszerint Magyarországon évente kétszáz-háromszáz új busz beszerzése indokolt.

– Kaptak azért biztató jelzéseket a kormányzattól az elmúlt években. Legutóbb például tavaly májusban szólalt fel a térség országgyűlési képviselője a parlamentben cégük fennmaradása érdekében...

– Tény, hogy az országgyűlési képviselőnek a parlamentben feltett azonnali kérdésére a nemzeti fejlesztési miniszter válaszában számunkra biztató jelzést adott. Akkori kijelentése szerint ezután is szükség lesz a jelenleg meglévő kapacitásokra a buszgyártásban. Cégcsoportunk jelenleg még lényeges gyártási kapacitással és korszerű termékválasztékkal rendelkezik városi, elővárosi, távolsági buszokból a 9,5 méterestől egészen a 19 méteresig. Mivel azonban lényegében két éve áll az autóbusz-értékesítés, ezért a dolgozói létszámunk fogy. Amennyiben ez az értékesítés nem indul meg, úgy további létszámleépítésre kényszerülünk.

– A jelen helyzetben miként látja a Kühne jövőjét a buszgyártásban?

– A kialakult helyzet ellenére továbbra is bízunk abban, hogy részünk lehet a nemzeti autóbusz-gyártási programban. Egyrészt a Rábához kapcsolódva, valamint saját gyártású járműveink értékesítésével. Éppen ezért ilyen nehéz körülmények között is fejlesztünk. Ezekben a hetekben jelentetünk meg egy teljesen új, alacsony belépésű városi autóbuszt. A Credo Econell City 3 nyolcvanöt százalékban magyar termék. A futóművét például a Rábával közösen fejlesztettük ki.

Olvasóink írták

  • 1. elemér 2013. március 27. 06:07
    „"Szabad piac van, mindegyik volán azt vesz amit akar." Ez az elmélet.
    A gyakorlat, pedig, hogy a kórmány döntött úgy, hogy tönkreteszi a Volán vállalatok egyetlen nyereséges üzletágát a távolsági személyszállítást. Ezzel egyetértek ahogy ezt Powerarc irta elözözeg.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Átveszi a Flesch Nonprofit Kft. a Városi Ifjúsági Klubot

A Városi Ifjúsági Klub a helyi diákok számára nyújt kikapcsolódási lehetőséget. A klub működését… Tovább olvasom