Kisalföld logö

2018. 06. 23. szombat - Zoltán 12°C | 20°C Még több cikk.

Komp a Csallóközbe

Kedden elnyerte az uniós támogatást, így 3,23 millió euróból akár már jövőre elindulhat a Bős és Dunaremete közötti kompjárat.

Idegenforgalmi és kulturális fellendülést is várnak a térségben élők Szigetköz és Csallóköz vízi összeköttetésétől. Eleinte csak a helyiek – dunaremeteiek és lipótiak – szerették volna a kompjáratot Csallóközbe, később sikerült a szlovákiai Bőst és a szemközti falvakat is az ügy mellé állítani.

Az elképzeléshez megnyerték Nagyszombat és Győr-Moson-Sopron megyét is: sőt, a visegrádi országok regionális fóruma s a Szigetközi Fejlesztési Tanács is támogatta a kompjárat beindítását. Magyar–szlovák határon átnyúló pályázaton indultak, az első körön még tavaly sikeresen túljutottak.

A Bős és Dunaremete közötti komp beruházási összköltsége 3,23 millió euró (872 millió forint): a nyolcvanöt  százalékos támogatási igény mellett öt százalékot kellett vállalni önrészként, tíz százalék pedig állami finanszírozású. A tervek elkészültek: eszerint a vízi járművet rámpával együtt 31 méter hosszúra tervezik, 50 utas és 6 személygépkocsi befogadására lehet alkalmas.
A komp alacsony, hatvan centiméteres merülési mélységű, így nem feneklik meg az Öreg-Duna ezen szakaszán. 

 A vízi jármű menetideje Bős felé húsz, vissza Dunaremetére huszonöt perc lehet: ennyi idő alatt „gyűri le" a mintegy négy kilométeres távolságot a két kikötő között.
Az Öreg-Dunán közlekedő vízi jármű útvonala (a térképen jelölve) a szigetközi és a csallóközi kikötő között halad majd.
A remetei platánsor kavicsos útját és a töltéshez kivezető lipóti utat aszfaltozzák, az árvízvédelmi gát kettő közti szakaszát murvázzák.

A komp mellett kikötőépületekre, parkolóra, s kivezető-
utakra juthat forrás a költségvetésből. A vízi jármű menetideje Bős felé 20, vissza Dunaremetére 25 perc lehet: ennyi idő alatt „gyűri le" a mintegy négy kilométeres távolságot a két kikötő között.
Már hétfőn összeült Selmecbánya mellett, de csak kedden döntött a támogatás megítéléséről az arra jogosult magyar–szlovák vegyes bizottság. „Nagyon bizakodóak vagyunk" – mondta az elbírálás előtt Kvarda József, a szlová- kiai Nagyszombat megye alelnöke. Végül a bizottság úgy döntött: a Szigetközt Csallóközzel összekötő komp érdemes a támogatásra.

Ez azt jelenti, hogy elvileg akár már jövőre elindulhat a vízi jármű Dunaremetéről Bős felé. Ezt erősítette meg Tóth Péter lipóti polgármester is. „Örülünk a pozitív döntésnek: a csallóköziekkel való hatékonyabb kapcsolat mellett idegenforgalmi szempontból is rendkívül fontos a kompjárat elindítása" – tette hozzá. Elsőként ősszel az infrastruktúra kiépítése kezdődhet meg, a vízi jármű egy éven belül lehet kész. Kvarda József úgy fogalmazott: Pozsonytól Medvéig nem lehet átkelni az Öreg-Dunán, erre a komp most lehetőséget teremt. „Sok szempont mellett idegenforgalmi és kulturális fellendülést is hozhat majd mindkét oldalon a vízi összeköttetés" – mondta.

Kikötő: A támogatást megszerezték, Marovics Géza dunaremetei polgármester reméli, jövőre már hajókürtöt is hall az Öreg-Dunán. Fotó: Cs. A.
Kikötő: A támogatást megszerezték, Marovics Géza dunaremetei polgármester reméli, jövőre már hajókürtöt is hall az Öreg-Dunán. Fotó: Cs. A.


Marovics Géza dunaremetei polgármester szerint jó lehetőség ez a település számára. „Sokat vártunk a kompra, az idei fejlesztési elképzeléseket is visszafogtuk, s erre a beruházásra fókuszáltunk. A vízi jármű és a kikötő fejlesztése nagyot lendíthet a környék turisztikai lehetőségein, s az itt élőknek sem kell majd hatvan kilométert kerülniük Csallóköz felé" – mondta. Lipót és Dunaremete együttes testületi ülésen tárgyalja majd a finanszírozásnál felmerülő kérdéseket, köztük az önrész pontos elosztását.

Olvasóink írták

  • 8. akinemfél 2010. május 03. 10:34
    „872 millio forint egy szukségtelen kompra az adofizetok pénzébol.”
  • 7. akinemfél 2010. május 02. 22:30
    „6.
    Ha 1000 forint lenne a jegy ára egy személynek,stb. ahogy írtad,akkor évente 100 utasa lesz. Tehát az éves bevétel eléri majd ennek a hatalmas osszegnek a piaci kamatának (5 %) az egy tizedét.
    Gyurcsányizmus. Hasonlo mint az M6-os autopálya Pécs felé. Egész Europa a gyurcsányizmus emlékmuvének nevezi. 4 fantasztikus alagút van egymás után,a legnagyobb 1500 méternél is hosszabb,plusz oriási viaduktok. De ha korulnézel látod,hogy sík teruleten vezet az út,és ha 300 méterrel arrébb vezetne az út,akkor sem alagutak,sem viaduktok nem kellettek volna.
    Ez is a gyurcsányizmus emlékmuvének készul. Az EU arra ad pénzt,amire azt hazánk igényli.”
  • 6. ladarevolution 2010. április 30. 07:47
    „4. : 100ft? ne nevettess? Mit kapsz te 100 ft-ért? :D Maradjunk az 1000-be, autónak 2000, bicajnak 500 kb.”
  • 5. 01010 2010. április 28. 22:37
    „Hát elég drága ...majdenem egy Híd ára is kijönne ebből ...ami egész évben vagy esete is üzemelhetne”
  • 4. akinemfél 2010. április 28. 21:46
    „Számoljunk ! Egy oda-vissza út nagyjábol egy ora. Naponta akár tízszer is mehet. Legyen 70 % a kihasználtság,ez napi 35x2x10= 700 utas. Egy évben talán ha 200 napon,hiszen a turizmus fugg az idojárástol. Tehát akár 140 ezer utas is lehet évente ! Aligha lehet sokat kérni egy utastol. Mondjuk 100 forintot egy útra. Ez napi 70 ezer forint. Ez nem elég a komp mukodtetésére. Anyagilag tehát sosem térul meg a 872 millio forintos beruházás.
    MIERT PONT ERRE DOBNAK KI EKKORA PENZT ? Hihetetlen pazarlás ! Gyurcsányizmus !
    Sok embernek nincs pénze a gyogyszere kiváltására. Tehetséges fiataloknak nincs pénze a továbbtanulásra.
    Folytassam ? Elképeszto emberek élnek korulottunk. Hihetetlen gyurcsányizmus !!!!”
  • 3. mosonmegye 2010. április 28. 19:33
    „A mai újság címoldalán!”
  • 2. KoPi 2010. április 28. 09:50
    „Hol van a cikkben említett térkép?”
  • 1. KoPi 2010. április 28. 09:50
    „Hol van a cikkben említett tétkép?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

HPV-vírus: A lányok harmada kér oltást

Százhatvanhat 13 éves lány kedvezményes HPV-vírus elleni oltását vállalja Mosonmagyaróvár… Tovább olvasom