Kisalföld logö

2017. 02. 28. kedd - Elemér 7°C | 15°C Még több cikk.

Káosz vár a Szigetközre: egy évre zárják le a halászi hidat

Máriakálnok - Fél helyett egy évre zárják le a halászi hidat – egészen 2010 tavaszáig. A forgalomelterelés Máriakálnokot érinti: a rendőrség fokozott figyelmet ígér erre az időre. A mosonmagyaróvári szakaszon a csatornarendszer összeomlásától tartanak, a busztársaság az utasokra terheli a többletköltségeit. A híd 600 millióból épül újjá, a fennmaradó 100 millióból a kálnokiak kerékpárút építésére kérnek.
A szerdai máriakálnoki falufórum – melyen az összes (a halászi híd felújítása kapcsán illetékes) vendég részt vett – Széles Sándor polgármester bevezetőjével kezdődött. Elmondta: a település tizenhat éve szenvedője a halászi híd korábbi leszakadásának. Rékasi Győző, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. győri irodavezetője mint a beruházás megrendelője vett részt a közmeghallgatáson. Kiderült: a korábbi tervekkel ellentétben nem 2009 tavaszától őszéig tart a halászi híd kivitelezése, hanem 2010 tavaszáig. A nyertes pályázó ugyanis csak jövő novemberben tudta volna kezdeni a festési, burkolási munkálatokat, így az átcsúszott a következő év tavaszára. Széles Sándor elmondta: ez rossz hír számukra, mert a Mosonmagyaróvár és Máriakálnok közötti út „legnagyobb ellensége" mindig a téli időszak.


Az összeomlás szélén áll

A fórumon elhangzott: a minisztérium megbízta a közútkezelőt, hogy a halászi híd lezárása után fokozottan figyelje a máriakálnoki út állapotát, s amikor kell, javítsa azt. Igaz, forrás még nincs erre, csak a mostani állapot fenntartása lesz a feladatuk. Csokán Csaba mosonmagyaróvári rendőrkapitány a helyi közlekedési statisztikákat ismertette. Akadt olyan év, amikor egyetlen közlekedési baleset sem történt, tavaly azonban halálos kimenetelű is volt. „Az elterelés utáni időszak fokozott figyelmet igényel" – tette hozzá, s ígéretet tett, hogy a rendőrök szükség szerint a településen ellenőriznek, sebességet mérnek, segítik a nagyobb forgalomban fenntartani a rendet. Kalincsák István a mosonmagyaróvári önkormányzatot képviselte: szerinte a város egyes szakaszain még a kálnokinál is rosszabb lesz a helyzet. Ha a Rév, a Magtár vagy az Aranyossziget utca bedugul, közlekedésre alkalmatlan lesz az egész rendszer. Ráadásul kiderült, hogy néhány érintett szakaszon a csatornarendszer az összeomlás szélén áll, így a buszforgalom erre terelése is veszélyes lehet.


Az utasokra terhelik

A Kisalföld Volán Zrt. részéről Rémai Péter elmondta: jövő márciustól a buszforgalom nyolcvan százaléka Máriakálnokon megy keresztül. Nem tudták elérni, hogy az ezzel járó, mintegy 50 millió forintos többletköltségeiket a beruházó állja, így azt kénytelenek lesznek az utasokra terhelni (ez a máriakálnokiakat nem érinti). Hozzátette: Máriakálnokon az érvényes menetrend a hídlezárás után megszűnik, hisz a szigetközi buszok többsége erre közlekedik majd. Tóth Tiborné dr. országgyűlési képviselő úgy fogalmazott: mindent megtesz, hogy akár a költségvetés módosítása árán sikerüljön kerékpárutat építeni a város és a falu között. Ő egyébként összefüggést látott a gazdasági válság s aközött, hogy erre (s az útburkolat teljes felújítására) egyelőre nincs garancia.


Maradna pénza hídfelújításból

Az előadókat követően a lakossági kérdések következtek. Sokan a főút menti házak állagromlása miatt aggódtak, mások a községben zebra kijelölését javasolták. Hamarosan bejárást is tartanak ez utóbbi kérdésben. Az egyik felszólaló szerint addig ne engedjék ide terelni a forgalmat, amíg a kerékpárút meg nem épül. Még polgári engedetlenséget is kilátásba helyezett, ám Széles szerint most a megoldást kell keresni. A szakemberek szerint is a hirtelen megnövekvő forgalom miatt 1–2 héten belül a padka beszakadhat, megnövelve a bicikliseket érő balesetveszélyt. A helyi önkormányzat a kerékpárút terveinek elkészítése mellett az összköltség 20 százalékát is magára vállalná. „Addig azonban nem tudunk lépni, amíg a felelős szakemberektől nem kapunk választ, hogy a kálnoki hídra függesztett, konzolos kerékpárút építése megvalósítható-e" – mondta a polgármester.

A kerékpárút építése 50 millióba kerülne, s Széles a fedezetet is tudná rá. „Hétszázmillió forintot különítettek el a halászi híd felújítására, a győztes pályázó viszont 490 millióért (plusz áfa) vállalta a munkát. A fennmaradó százmillió egy részét kellene a kerékpárútra fordítani." Azt is szeretnék, ha 2010-ben elkészül a híd, a költségvetés biztosítsa a máriakálnoki útburkolat felújítását, legalább a mostanihoz hasonló állapotú legyen, „ne romhalmazt hagyjanak maguk után".

Olvasóink írták

  • 18. hoppalá 2008. november 10. 15:41
    „Azt ne feledjük, hogy egykor pl: 100 évvel ezelőtt több átkelő volt a Dunán mint most. Sokan emlékezenek még a kálnoki kompra a Lajta-spiccnél. Megreszkírozom azt a gondolatot, hogy oda kellene egy híd, mert kevés a kettő. Így két község kikerülésével lehetne a szigetközi főútra jutni, a belváros érintése nélkül, az autópályáról és a 86-os útról! Talán majd az unokáink megérik!”
  • 17. Urbanus 2008. november 10. 08:25
    „Milyen érdekes: egy faktor (híd) kiesése nyomán vidéken is megjelennek a budapestihez hasonló agglomerációs problémák.
    El kellene tóprengeni, hogy nincs-e valami baj a keresztmetszeteket és a lakosság "mobilitásásával" kapcsolatban. Nevesen: mennyire lehet munkahelyet taláni helyben???”
  • 16. zenelady12 2008. november 10. 07:04
    „Hát, őszintén. Nekem a mosoni bölcsibe jár a kislányom, és kálnokról visszük. Lesz ott is akkora forgalom, hogy kicsit aggódom, hogy nehogy baj legyen. Kanyar kanyar hátán van mellette. És a Rév utca keskeny mivoltja, és a híd keskenysége már eddig is nagy odafigyelést igényelt, nehogy a hídon keletkezzen egy dugó... Bevallom, aggódom.”
  • 15. gracci 2008. november 09. 22:17
    „Még sok víz lefolyik a Mosoni-dunán mire mindenre választ kapunk! Nem értem minek ekkora pánikot kelteni, 1992 ben is meglettek oldva a problémák most is meglesznek.Ponton híd de nem az autók sztámára hanem a gyalogosok és a kerékpárosok részére ami csökkenti az autók számát mivel aki teheti majd kerékpárral fog bejárni óvárra!”
  • 14. Műszaki ezred 2008. november 09. 20:04
    „Talán a győri műszaki ezred/ zászlóalj felé kellene Halászi község vezetésének felvenni a kapcsolatot, talán egy gyakorlat keretein belül meg is lehetne oldani a problmát és a híd pedig esetlegesen ott maradhatna valamicske bérleti díj ellenében.
    Biztosan támogatásra és támogatókra találna a gondolat.
    A motorcsónakosok meg talán kibírják azt az egy nyári szezont.”
  • 13. hoppalá 2008. november 09. 18:11
    „A nagymenőknek ugyanolyan kellemetlen a híd hiánya mint másoknak, ezért bízom benne, hogy nem hogy nem ellenzik, hanem némi adókedvezmény fejében még támogatják is a pontonhíd ötletét!”
  • 12. Okoskodó 2008. november 09. 09:22
    „Ugyan már, Ponton híd??
    Ne felejtsétek el, hogy jön a nyár és akkor majd hol fog motorcsónakázni a nagymenők hada? A ponton híd alatt nehéz átmenni.....Nem véletlen, hogy ez az ötlet is meg van torpedózva......Különben, ha visszaállítanák ideiglenesen a régi kálnoki kompot, vagy oda tennének pontont, az nagyot segítene a forgalom alternatív városba vezetésén.....de minek is okoskodok itt?!.....A korupt vezetők úgyis másként döntenek majd...”
  • 11. hahaha 2008. november 08. 21:00
    „A márikálnoki hídon nics véletlenül SULYKORLÁTOZÁS..
    A Tiszán is vannak mobil Közúti Pontonhidak /jegesedésig/”
  • 10. pan.cser 2008. november 08. 18:50
    „Ha nincs ponton, akkor bérelni kell. Nem lehet azt a káoszt megengedni ami várható. Az még csak hagyján, hogy káosz, de itt emberéletekről is szó lehet. Szóval az illetékesek veressenek egy ideiglenes hidat. Kétlem egyébként, hogy a honvédség képtelen egy kis folyón hidat verni.”
  • 9. Velo 2008. november 08. 18:24
    „Egy ilyen ponton akár 70 tonnát is kibír nemde? Akkor talán a terelés (Kálnok felé) problémája is megoldódna!!!!”
  • 8. Kraz-255 2008. november 08. 18:23
    „A ponton jó ötlet, de létezik-e még kis hazánkban pontonvető gépkocsi (pl. K-255)? Sajnos attól tartok, hogy nem! Egyébiránt egy Halászi szintű mederszélesség + műszaki előkészítés mellett a híd 12 óra alatt felépíthető lenne!”
  • 7. Út Európába(n) 2008. november 08. 17:40
    „Bizonyára Önök közül is többen tapasztalták már Ausztriában, higy egy alsóbb rendű út teljes felújítása hogyan zajlik.
    Átmeneti jelleggel régi nyomvonal mellett kialakításra kerül egy teljesen önálló útpálya.
    Ennek az eljárásnak legfontosabb vonása, hogy az érintett település ne szenvedjen semminemű (gazdasági, társadalmi) csorbát.”
  • 6. lajk 2008. november 08. 13:24
    „Re:Okoskodó!

    A kerékpárosokkal is fognak majd foglalkozni. De persze csak a fakabátok! Például h kinek nincs világítása, és mellénye és h mien allapotban van a bicaja. a 4kerekűek meg száguldozhatnak majd melletük!”
  • 5. Okoskodó 2008. november 08. 10:57
    „Nagyon hallgatnak a Halászit elkerülő útról, amit közel 100%-os többséggel fogadott el Halászi falu lakossága a híd leszakadását követően. Ha azt építették volna meg a meglévő híd felújítása helyett, akkor nem is lenne szükség ezekre az aggodalmakra. Ráadásul talán pályázati forrásból a hídfelújításra is talált volna pénzt képviselő asszony, hiszen annyira elkötelezett a helyi érdekek képviseletében.....A teherautó (40t-ás nyerges szerelvények) forgalom Máriakálnokon már most is nagy, de az nem fog nőni, mivel jelenleg is csak arra mehet. A gond a buszokból és a sok személykocsiból, kisteherautóból adódik majd. A szűk keresztmetszet az Englernél és Mosonban van! Épp elég lesz a gépkocsikat majd elirányítani....gondolja valaki hogy a kerékpárosokkal komolyan foglalkoznak??...ugyan mááá:-))))) Az csak "Hal a tortán"...”
  • 4. Pofátlan 2008. november 07. 20:14
    „Gyurcsány "vezérünk" az óvári mszp vezetője volt, anno sportminisztersége előtt.Tesz ma valamit óvárért s környékéért?A szabolcsi tirpákoknak többet ad mint óvárnak!De a pénz jó neki a timföldgyárból!A Tóth Tiborné pedig...röhej hogy valakik azt hiszik hogy ez az elvtársnő valamit is el tud intézni pesten szigetközért!No persze jó dolog neki hogy szerepelhet hisz már közel 2010,s ő újra a jó fizetést hozó képviselőségbe akar beleülni...de kérem ki bizik meg benne!Még nem intézet soha semmit sem szigetköznek,s szerintem nem is tud eléggé lobbizni...
    Szigetköz és óvár valahogy sosem kap jelentős kormányzati pénzt,segítséget a duna elterelés óta...”
  • 3. pan.cser 2008. november 07. 19:19
    „Ez vicc! Viszont kedves 2. nekem is eszembe jutott a pontonhíd. Ez a megoldás, le kell gyalulni a partot, sóder kell és mehet a forgalom.”
  • 2. Pontonvető 2008. november 07. 16:54
    „erre az egy évre készül ideiglenes híd a gyalogos- és a kerékpárosforgalom lebonyolítására (pl. pontonhíd), hasonlóan az 1992-ben épített műtárgyhoz.”
  • 1. Kanális 2008. november 07. 16:45
    „Arra ki építette a csatornát, tán csak nem egy maszek....?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Forognak-forognak az új szélkerekek lapátjai Jánossomorján

Jánossomorja – Magyarország szegényes szélerőmű parkjai újabb lapátokkal lettek gazdagabbak. A… Tovább olvasom