Kisalföld logö

2016. 12. 06. kedd - Miklós -6°C | 2°C

Vulkánkitörés - Nyílik az európai légtér

Az európai légi járatok körülbelül fele közlekedik már kedden az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérhasználati tilalom fokozatos feloldásának köszönhetően.


19.10 -  A légtér ellenőrzésével megbízott nemzetközi szervezet, az Eurocontrol jelezte azt is, hogy hétfőn ennél jóval kevesebb tudott repülni, a járatok mintegy 33 százaléka.

Az Izland felé tartó alacsony légnyomású légtömegek hatására a hétvégére eltűnhet az a vulkáni hamufelhő, amely napokon keresztül akadályozta a légi közlekedést Európa nagy részében - jelentette ki kedden a Meteorológiai Világszervezet (WMO) egy szakértője.

Herbert Puempel újságíróknak elmondta, hogy az előrejelzések szerint az eső majd elmossa a levegőben lévő hamuszemcséket, és a megmaradó felhők az Északi-sark felé haladva feloszlanak.

A repülési tilalom előreláthatólag az alábbi időpontokig lesz érvényben a különböző országokban (közép-európai nyári időszámítás szerint, kedd esti állapot):

Ausztria: hétfőn reggel 5 órakor megnyílt a légtér.

Belgium: kedden reggel részlegesen újraindult a forgalom. A brüsszeli Zaventem nemzetközi repülőtéren még csak a tervezett járatok 50 százalékának engedik a leszállást. Százszázalékos fogadó kapacitást déltől tudnak biztosítani az érkező gépek számára. Bulgária: a légteret megnyitották.

Csehország: hétfőn 12 órakor 48 óra időtartamra megnyitották a légteret.

Dánia: szerdán hajnalban 2 órától reggel 8 óráig ideiglenesen megnyitják a légteret. Az ország területe fölött 6400 méternél magasabban jelenleg is engedélyezett a repülés. A hatóságok ugyanakkor lezárták a Grönland déli része feletti légteret minden, hatezer méternél alacsonyabban haladó repülő számára.

Észtország: kedden továbbra is részlegesen nyitott a légtér. A tallinni repülőtér üzemeltetésének az újrakezdése este 9 óra tájban várható. Az észt főváros légterében 6 ezer és 11.500 méter fölött engedélyezett a repülés.

Fehéroroszország: 7000 és 11 ezer méter közötti magasságban korlátozzák a légi forgalmat, több, Minszkből induló járatot törölnek, vagy késleltetnek.

Finnország: újra meghosszabbították a légtér zárlatát szerdáig.

Franciaország: az Air France francia légitársaság keddtől normális rendben indítja távolsági járatait a fővárosból, és belföldi járatainak nagy része is elindul már, a párizsi Roissy és Orly repülőtérről a nemzetközi forgalom háromnegyede fokozatosan újra elindulhat. Reggel a párizsi légikikötőkből a járatok 30 százaléka szállhatott fel kül- és belföldi úti célja felé.

Hollandia: fokozatosan visszatér a normális üzemrend az amszterdami reptéren.

Horvátország: vasárnap minden reptér megnyílt.

Írország: Dublin reptere kedd este 19 óráig zárva tart. Az átrepüléseket ugyanakkor a hatezer méter feletti magasságban engedélyezik. A Ryanair szerda délig nem közlekedteti észak-európai járatait.

Izland: minden repülőtér nyitva van, de Európába nem közlekednek járatok.

Lettország: reggel 8 órakor megnyílt a légtér, majd egy órával későb az összes repülési korlátozást feloldották

Litvánia: a légteret vasárnap este megnyitották.

Lengyelország: kedden az összes repülőtér zárva marad.

Luxembourg: kedden reggel beindult a légi közlekedés. Magyarország: Nyitva marad a magyar légtér 6 ezer méter felett és alatt is, legközelebb hat óra múlva döntenek arról, hogy elrendelik-e a légtérzárat, az előrejelzések alapján erre azonban nem kell számítani - mondta keddi sajtótájékoztatóján Hangyál Gyula, a HungaroControl légiforgalmi vezérigazgató-helyettese. Arról azonban a légitársaságok döntenek, hogy elindítják-e a járatokat. Nagy-Britannia: a londoni Heathrow szerdáig zárva marad. Néhány járat felszállhatott a skóciai, illetve észak-angliai repterekről. Szó van arról, hogy kedd estétől esetleg engedélyezik a hatezer méter feletti repüléseket. Az országos légi irányítási szolgálat (NATS) kedd délelőtt közölte, hogy az újabb hamufelhő miatt a korábbi, valamelyest derűlátó légtérnyitási menetrend felülvizsgálatára kényszerült. A felhő Észak-Írország felől tart délkeletre, és éjszakára beborítja a szigetország nagy részét.

Németország: teljes káosz alakult ki a légi közlekedésben; a német légtér zárva van a menetrend szerint közlekedő járatok előtt. A légitársaságoknak ugyanakkor engedélyt adtak arra, hogy alacsony magasságban korlátozott számú utast szállítsanak, de kizárólag a német légtérben.

Norvégia: Kedd délután megnyitották a légteret. A hatóságok azonban a délnyugati reptereket zárva tartják, míg Oslóban a nemzetközi légikikötő nyitva van.

Olaszország: Kedd reggel 8 órakor a belföldi járatok számára megnyílt a két milánói repülőtér, majd sorra újraindították a forgalmat az észak-olaszországi légikikötők. Ezt követően a római Leonardo da Vinci repülőtérről is elindult az amszterdami és a prágai járat.

Oroszország: nyitva van a légtér és minden repülőtér.

Románia: hétfőn 20 órakor megnyílt a teljes légtér.

Spanyolország: tizenhét repülőtér áll nyitva.

Svájc: kedd reggel 8-kor megnyílt a légtér.

Svédország: a légtér nyitva van a Göteborg városától Stockholmig tartó országrész felett, a SAS légitársaság újra elindítja belföldi, valamint a svéd és a norvég főváros közötti közlekedő járatait.

Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina: a légtér vasárnap megnyílt.

Szlovákia: a légtér szerdán hajnali két óráig nyitva lesz, ezt követően majd újraértékelik a helyzetet.

Szlovénia: kedden hajnali négy órakor részlegesen lezárták a légteret, a korlátozás délután 15 óráig volt érvényben.

Törökország: nincs korlátozás.

Ukrajna: nyitva van a repülőterek zöme, közte a kijevi Boriszpil légikikötő

17.02 - Nyitva marad a magyar légtér 6 ezer méter felett és alatt is, legközelebb hat óra múlva döntenek arról, hogy elrendelik-e a légtérzárat.

Ha az utasbiztosítással rendelkező ügyfél járműve oda-útban késik, akkor az ebből eredő költségeket megtéríti a biztosító, de a járattörlés miatti károkra nem - mondta Horváth Péter, a Magyar Biztosítók Szövetsége utazásbiztosítási tagozatának vezetője az MTI-nek.

Az utasbiztosítások általában csak a kiutazás során bekövetkezett járatkéséskor fizetnek, a hazautazás késedelme nem szerepel a vállalt kockázatok között - áll a KÚH biztosító MTI-hez eljuttatott közleményében.

Horváth Péter megerősítette ezt a gyakorlatot, kiegészítve azzal, hogy a késedelem és a járattörlés különböző fogalmak, és ez utóbbi szintén hiányzik a vállalt kockázatokból. A járatkésés azt jelenti, hogy az érkezési ponton nem éri el a csatlakozást az utas, emiatt szállást kell foglalnia, és telefonon szervezni a további utat, amely többlet költséggel jár. Ilyenkor a biztosítók egy fix összeget fizetnek.

A tagozatvezető szerint a járattörlés nem késés, mivel el sem indul a jármű. Viszont előfordulhat olyan eset, hogy az átszállásnál - ahol az utas a tranzit váróban tartózkodik - törlik a tovább vivő járatot. Ilyenkor viszont fizeti a járatkésésért járó összeget a biztosító.

Marosvölgyi Péter az Aegondirekt.hu - az Aegon direkt, vagyis internetes biztosítója - szakmai igazgatója az MTI-nek elmondta, hogy náluk a járatkésési átalány 100-500 ezer forint, attól függően, hogy milyen biztosítást vásárolt az ügyfél. A járattörlés viszont nem szerepel a kockázatok között, azért nem is fizetett vásárláskor a biztosított.

16.52 - Napi 3,2 millió forint bevételtől esik el a repülőtéri busztársaság, az AirportShuttle.hu Zrt. a légtérzár, és amiatt, hogy az utasok fuvarozását a környező országokba egy utazási iroda, és nem ez, a Budapest Airport Zrt.-vel fuvarszervezésre és utasszállításra szerződött társaság szállítja - közölte Antal Mihály, az AirportShuttle.hu Zrt. operatív vezetője az MTI-vel kedden.

A Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal (BA) olyan szerződése van az AirportShuttle.hu Zrt.-nek, miszerint a nyolc utasnál nagyobb gépjárművekkel ez a társaság (a kisebbekkel a Zóna taxi) fuvarozhatja a repülőtérről, illetve a repülőtérre az utasokat.

Antal Mihály közlése szerint jelenleg egy utazási iroda szállít ferihegyi utasokat, és ezt az irodát reklámozza a BA a honlapján és közösségi oldalakon.

Szilágyi Károly, a BA szóvivője az MTI kérdésére azt mondta, hogy az AirportShuttle nem ajánlott fel hasonló szolgáltatást, így azt nem is tudták reklámozni. A szóvivő hozzátette: szerződésszegésről pedig nincs szó.

Ezt a szolgáltatást az Airportshuttle.zu Zrt.-nek fel sem kell ajánlania, közölte Antal Mihály, mivel erre a tevékenységre vonatkozóan hatályos szerződése van a Budapest Airport Zrt-vel, e szerződés alapján kötött le az Airportshuttle.hu Zrt. nagybuszos kapacitást: napi 30 autóbuszt közlekedtettek volna európai városokat érintve. Az elmaradt utak miatt napi 45 ezer euró kötbér terheli a társaságot.

Az elmúlt hét végén, amikor Ferihegy nem fogadott és nem indított repülőgépeket a légtérzár miatt, akkor az AirportShuttle az egy évvel korábbihoz képest 78 százalékkal kevesebb utast szállított.

16.22 - A Nissan Motor szerdán egy napra felfüggeszti autógyártását két japán üzemében alkatrész-szállítási gondok miatt, amit az Európa nagy része fölött elrendelt repülési tilalom okozott.

A cég szóvivője azt mondta kedden, hogy a Tokió melletti Oppama és a Dél-Japánban található Kyushu gyárban áll le a termelés szerdán egy napra.

A termelést azért függesztik fel, mert nem érkeztek meg az Írországban gyártott keréknyomás-mérők, amelyeket a Nissan észak-amerikai piacra gyártott három autótípusába építenek be.

Az intézkedés mintegy 2 ezer autót érint.

A Nissan az első japán cég, amelynek a termelését érinti az izlandi vulkánkitörés.

16.20 - A BMW két napra felfüggeszti járműgyártását három németországi üzemében az Európa nagy részét érintő légiközlekedési tilalom hatására - jelentette be a német cég egyik szóvivője kedden.

A légiközlekedési tilalom miatt ugyanis nem jutottak el egyes elektronikus alkatrészek a gyárakba - mondta a szóvivő.

A dingolfingi üzemben már kedden délután leállították a termelést, míg a regensburgi és a müncheni gyárban szerdán és csütörtökön áll a munka. A Mathias Schmidt szerint az intézkedés miatt közel 7 ezer autó nem készül el.

15.16 - Elindította néhány európai járatát az Air China kínai légitársaság - jelentette be a cég szóvivője kedden, a Hainan légitársaság Peking-Budapest jártára várók viszont még nem tudják, hogy mikor juthatnak haza leghamarabb.

A Pekingben rekedt 15 fős magyar turistacsoport ügyében Sárközy Péter magyar főkonzul elérte, hogy az utasok a rendőrségtől ígéretet kaptak: szerdára kiterjesztett érvényességi idejű vízumot kapnak.

Sárközy tájékoztatása szerint a 15 embernek április 23-ára és 24-ére van érvényes foglalása, minden attól függ, hogy a Hainan légitársaság gépe elindulhat-e.

A legutóbbi információk szerint a szerda hajnali budapesti gép nem száll fel, de a légitársaság elképzelhetőnek tartja, hogy egy későbbi, nem a menetrend szerinti időpontban elindítja a gépet. A főkonzul arról is beszámolt, hogy 30 körülire tehető azoknak a magyaroknak a száma, akik már jelezték, hogy nem tudnak a tervezett időben elutazni. Tudomása szerint ugyanakkor vannak olyanok, akik alternatív útvonalon kísérlik meg a hazajutást.

Kínában - korábban közzé tett számokból ítélve - eddig 200 körül lehet a törölt európai járatoknak a száma. A China Southernnek, az ország legnagyobb légitársaságának az elmúlt napokban legkevesebb 700 utasról kellett gondoskodnia.

Keddi hírek szerint az Air China elindult Moszkvába, Stockholmba és Rómába, de a londoni, párizsi és frankfurti járatokat nem indították el. Meg nem erősített hírek szerint volt viszont olyan gép, amelynek útközben vissza kellett fordulnia, mert időközben kiderült, hogy nem tud leszállni a célállomáson. Ugyancsak elterjedt, hogy kedden két Lufthansa gép - egy Sanghajból és egy Pekingből - utasokkal a fedélzetén elindult Kínából Németországba.

15.04 - Több mint 600 vendégéjszaka lemondását, és ezzel mintegy 10 millió forint veszteséget okozott Hévíz legnagyobb szállodáinak az elmúlt napokban a légtérzár, ami a sármelléki repülőtéren is jelentős bevételkieséssel járt a kimaradt járatok és kisgépek miatt.

Gubicza Ágoston, a FlyBalaton repülőteret üzemeltető FB Airport Kft. ügyvezetője az MTI megkeresésére kedden arról számolt be, hogy péntek este óta öt menetrend szerinti németországi járatot kellett törölni, elhalasztották egy teherszállító gép érkezését, és nagyjából 60-80 kisgép sem tudott leszállni Sármelléken. A bevételkiesés mindezek miatt mintegy 5 millió forintra tehető.

Az elmaradt járatok pótlásáról még tárgyalnak a Lufthansával, így a hét folyamán, vagy legkésőbb a hét végén megérkezhetnek az egyebek mellett Düsseldorfból, Hamburgból és Frankfurtból várt gépek. Azt remélik, hogy a német légtér megnyitása után szerdán már leszállhatnak Sármelléken a menetrend szerinti járatok.

Miután a FlyBalaton repülőtérre érkező vendégek elsősorban Hévízen töltik pihenésüket, a fürdőváros nagyobb szállodáiban is érződik a kiesés. Fekete György, a Danubius Szállodaüzemeltető és Szolgáltató Zrt. hévízi egységének vezérigazgatója azt mondta az MTI-nek, hogy két szállodájukban eddig összesen 400 vendégéjszakát mondtak le a légtérzár következményeként. A bevételkiesés 5-6 millió forintra tehető.

Budavári Zoltán, a Hotel Carbona értékesítési és marketing igazgatója úgy számolt, hogy mintegy 230 éjszakával csökkent a foglalásuk, ami körülbelül 4 millió forintos veszteséget jelent.

Mindkét szállodaüzemeltetőnél arról is beszámoltak, hogy a légtérzár miatt több vendégük sem tudott visszautazni hazájába. A Danubiusnál például izraeli, a Carbonában pedig szerb vendégek kényszerültek meghosszabbítani szabadságuk idejét.

14.52 - Megvizsgálja majd az Európai Unió az izlandi vulkánkitörést követő légi közlekedési káosz tapasztalatai alapján, hogyan lehet tovább javítani a szervezet reagálóképességét és a tagországok közti együttműködést ilyen esetekben - hangoztatta Siim Kallas közlekedési EU-biztos a téma plenáris európai parlamenti vitájában, kedden Strasbourgban.

Mint mondta, elemezni kell a mostani rendkívüli helyzet következményeit, de jelenleg az a legfontosabb, hogy a légi közlekedés helyreálljon, és minden utas eljuthasson végre céljához.

Kallas visszautasította azokat a bírálatokat, hogy az EU-miniszterek késve hoztak döntést a légtérhasználat fokozatos kiterjesztéséről. Az uniós tagországok közlekedési tárcáinak vezetői - a nemzetközi légtérellenőrzésért is felelős szervezetekkel konzultálva - hétfő délutáni egyeztetésük után határoztak erről. Kallas kérte, vegyék figyelembe, hogy nehéz kérdésről van szó, hiszen elsősorban a biztonságot kell szem előtt tartani, az utasok életére kell tekintettel lenni.

Az észt biztos rámutatott, hogy a jelenlegi helyzetben a döntések valójában "szakértők és független szervezetek" kezében vannak.

A vitában a képviselők részéről is érték bírálatok az EU lassúnak vagy bizonytalannak ítélt reagálását. Az észt biztos ezekre egyebek között azzal reagált, tudatában van annak, hogy néhány országban választások közelednek.

A magyar képviselők közül Göncz Kinga (MSZP) írásbeli hozzászólást nyújtott be a vitához, amelyben úgy vélte, "noha a légügyi hatóságok fellépésének eredményeként a vulkáni porfelhő szerencsére nem tett kárt emberéletekben, a tájékoztatás és a koordináció elégtelenre vizsgázott Európában".

A képviselő üdvözölte ugyanakkor az Európai Bizottság határozott válságkezelő lépéseit. "Az életre hívott munkacsoportnak erősítenie kell a légügyi és a légtérellenőrzést végző hatóságok közötti koordinációt, valamint érdemes lenne megvizsgálni a 80-as években hozott biztonsági intézkedések érvényességét is" - tette hozzá Göncz Kinga.

A témáról korábban kiadott közleményében Kósa Ádám (Fidesz) azt szögezte le, "az izlandi vulkánkitörés miatti járattörlések megmutatták, hogy percek alatt semmissé válhatnak a korábban tiszteletben tartott utasjogok, mivel a kellemetlen helyzetbe került utasokat a légitársaságok képviselői nem látták el kellő információval a továbbutazás vagy éppen a szálláslehetőségekkel kapcsolatban". Szerinte is "további európai uniós szabályozásra van szükség azért, hogy ne ismétlődhessen meg a légitársaságok és az illetékes szervek tehetetlensége".

Hozzátette azt is, hogy "a fogyatékossággal élő utasok, idősek és kisgyermekes családok egy rendkívüli helyzetben jóval kiszolgáltatottabbá válnak, ahogy ez most is történt".

A légi közlekedési nehézségek egyébként az EP munkájában is okoztak fennakadásokat. A képviselőknek ugyan több mint a fele (736-ból 408) el tudott utazni Strasbourgba a plenáris ülésre, de a frakciók vezetői úgy döntöttek, ennek ellenére a héten nem tartanak szavazásokat, csak vitákat.

13.35 - Az európai légi járatok körülbelül fele közlekedik már kedden az izlandi vulkánkitörés miatt elrendelt légtérhasználati tilalom fokozatos feloldásának köszönhetően - közölte a légtér ellenőrzésével megbízott nemzetközi szervezet, az Eurocontrol Brüsszelben.

Jelezte azt is, hogy hétfőn ennél jóval kevesebb tudott repülni, a járatok mintegy 33 százaléka.

Az Európai Bizottság szóvivője a testület szokásos napi sajtótájékoztatóján arról beszélt, hogy a kontinens légi közlekedésében a lassú javulás jelei mutatkoznak. Hozzátette, hogy járatkimaradások még a hét hátralévő részében is várhatók.

Helen Kearns leszögezte: az uniós végrehajtó testület elégedett azzal, hogy a korábbinál több járat tudott elindulni, még akkor is, ha a fejlődés fokozatos és lassú. Rendkívüli helyzetről van szó, amelynek rendezése még napokon át feladatot ad az illetékeseknek - fejtette ki.

A bizottság szóvivője azt is elmondta, hogy az uniós tagállamoktól még nem érkezett kérés a légitársaságokat segítő állami támogatások engedélyezésére. Hozzátette, hogy ez még túl korai is lenne, a társaságok még maguk sem tudták felmérni a károkat.

Az Európai Unió tagországainak közlekedési miniszterei - az Eurocontrol és más szakértői fórumok véleményét meghallgatva - hétfőn állapodtak meg abban, hogy fokozatosan enyhíteni fogják a légtérhasználatra vonatkozó korlátozásokat, amelyeket az izlandi vulkánkitörés miatt kellett elrendelni.

Megállapodásuk nyomán kedd reggeltől folyamatosan növekszik a légi forgalom a kritikusabb térségekben is.

A brüsszeli szóvivő Amszterdamot, Párizst és az olasz repülőtereket említette, ahol látványos közlekedés újrafelvétele.

Az Eurocontrol közlése szerint a nap folyamán ezzel együtt a szokásos 27-28 ezer repüléssel szemben csak mintegy 14 ezer járattal lehet számolni.

10.55 - Nyitva marad a magyar légtér 6 ezer méter felett és alatt is, legközelebb hat óra múlva döntenek arról, hogy elrendelik-e a légtérzárat, az előrejelzések alapján erre azonban nem kell számítani - mondta keddi sajtótájékoztatóján Hangyál Gyula, a HungaroControl légiforgalmi vezérigazgató-helyettese.

Arról azonban a légitársaságok döntenek, hogy elindítják-e a járatokat, Szilágyi Károly, a Budapest Airport kommunikációs vezetője az MTI-nek azt mondta, hogy Ferihegyről eddig hét gép indult el.

Mint azt Hangyál Gyula elmondta, az elmúlt éjszaka a szakemberek új eljárásrendet dolgoztak ki, ez alapján a hamu hatását és súlyosságát két kategóriára osztották. Erről minden hatodik órában térképet adnak ki és jelölik, hogy melyik az a légtér, amely nem repülhető a szennyezettség miatt. Ez jelenleg az Izlandhoz közeli országok légtereit érinti, Nyugat-Európa jelentős részét nem.

A másik kategória a potenciálisan szennyezett légtér, ezekben az országokban az államok döntenek arról, hogy biztonságos-e a repülés - mondta.

Berényi Lívia, az Országos Meteorológiai Szolgálat repülésmeteorológusa arról tájékoztatott, hogy kedd hajnalban egy újabb hamufelhő érte el az országot, amely 5 ezer méter alatt található. Az áramlás észak-nyugati marad, amely újabb, nagyobb koncentrációjú hamufelhőt hozhat az ország felé, ha aktív marad az izlandi vulkán.

Hozzátette, hogy jelentősebb javulás szombattól várható, amikor délire fordul az áramlás és a mediterrán térségből frissebb levegő érkezik az ország fölé.

10.10
- Az egész Európában légiközlekedési káoszt okozó izlandi vulkán továbbra is aktívnak mutatkozik, de egyre kevesebb hamut lövell ki magából - közölték kedden izlandi szakemberek.

A szigetország meteorológiai intézetének jelentése szerint a vulkáni tevékenység folyamatos, de a kiáramló hamu már alacsonyabban lebegő felhőt képez.

Sigtrudur Arnsdottir földrajztudós a brit hírügynökségnek elmondta: a legfrissebb felmérések szerint a korábbinál nagyobb mennyiségű láva képződött. Björn Einarsson meteorológus ehhez hozzáfűzte: a láva mennyiségének a növekedése azt jelenti, hogy a tűzhányó kevesebb hamut lövell ki magából.

9.00
- A Balassagyarmat-Szentgotthárd vonaltól keletre eső légtér kedden 9.30 óráig biztosan nyitott lesz, de a kedden hajnalban két órától lezárt részen az ellenőrzött légtérben továbbra is érvényben van a repülési tilalom - közölte Fehér Imre, a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. szóvivője kedden reggel az MTI-vel.

Az ellenőrzött légtérben - háromezer és hatezer méter között - szabad a repülés, és a lezárt légtérrész,7.500 méter felett nyitott az átrepülő forgalom számára.

Jelenleg Ferihegyen szabad a forgalom, de a járatok csak akkor tudnak közlekedni, ha a célállomás fogadni tudja azokat.

8.55
- Norvégia kedd reggel ismét lezárta légtere egy részét - közölték az észak európai ország hatóságai.

A szakemberek úgy ítélték meg, hogy az izlandi vulkánkitörés nyomán keletkezett hamufelhő miatt egyelőre nem biztonságos a repülés Norvégia délnyugati légterében.

Norvégiában vasárnap este óta majdnem teljesen nyitva volt a légtér, és a fő repülőterek működtek.

Kedd, 6.00 - Ismét erősödik az izlandi vulkán hamukibocsátása, és a kilövellt hamu Nagy-Britannia felé tart - jelentette hétfőn a brit légiforgalmi hatóság (NATS). A nyugat-európai légikikötők már éppen arra készültek hétfőn, hogy fokozatosan elindítják a légi forgalmat. A NATS közleménye szerint a skót légteret meg lehet nyitni kedd reggel (közép-európai idő szerint 8 órakor), de az észak-írországi sorsa bizonytalan.

Anglia egyes részein és Walesben kedd kora délután megnyílhat a légtér, de lehet, hogy éppen a legforgalmasabb területen, London felett nem. Az izlandi vulkán tevékenysége kiszámíthatatlan, emiatt a helyzet nagyon gyorsan változik - tette hozzá a NATS. Az Air France francia légitársaság keddtől fokozatosan elkezdi újraindítani járatait, miután az európai uniós hatóságok beleegyeztek abba, hogy enyhítsenek a vulkáni hamu miatt szükségessé vált légi forgalmi korlátozásokon. A légitársaság keddtől normális rendben indítja hosszú távú járatait a fővárosból, és belföldi járatainak nagy része is elindul már. Az Air France az Orly és a Roissy-Charles de Gaulle légikikötőből indítja gépeit.

A Roissyn kedd délelőtt még csak az induló járatok közlekednek majd normális rendben, déltől azonban már az európai úti célokra indulók is. Finnország ezzel szemben kénytelen volt meghosszabbítani a légtér zárlatát legalább kedd 18 óráig - közölte a Finavia légiforgalmi hatóság. Hétfőn néhány óráig volt szabad a finn légtér. A svájci légteret kedd reggel 8 órakor nyitják meg az ország légiforgalmi hatóságának bejelentése szerint, amely hozzáteszi, hogy bár vannak még hamufelhők Svájc felett, koncentrációjuk sokkal kisebb, mint korábban. Ezenkívül az elvégzett próbarepülések eredménye is lehetővé teszi a forgalom fokozatos újraindítását - tették hozzá.

A német légtér hivatalosan kedden 14 óráig zárva marad, de a légitársaságok külön engedélyek alapján indíthatnak személyszállító járatokat - közölte a német légi biztonsági hatóság. Így tehát 12 órával hosszabbították meg a légtérzárlatot az országban a legutóbbi tilalomhoz képest. A külön engedéllyel történő járatindítás lehetősége miatt a Lufthansa légitársaság bejelentette hétfőn, hogy azonnal újraindítja összes külföldre menő járatát, sőt kedden néhány belföldi járatot is elindítanak. Az Air Berlin is elkezdte hétfőn újraindítani egyes járatait.


A légtér zárlata a különböző európai országokban

A repülési tilalom előreláthatólag az alábbi időpontokig lesz érvényben a különböző országokban (közép-európai nyári időszámítás szerint, hétfő késő esti állapot).

Ausztria: hétfő reggel 5 órakor megnyílt a légtér.

Belgium: kedd reggel 8 órától fokozatosan nyílik meg a légtér Bulgária: a légtér hétfő este teljesen zárva volt.

Csehország: hétfő 12 órakor 48 óra időtartamra megnyitották a légteret.

Dánia: a repülőterek kedd 14 óráig zárva vannak.

Egyiptom: több tucat induló járatot töröltek hétfőn.

Észtország: kedd hajnali 3 órakor 6 óra időtartamra megnyílt a légtér.

Fehéroroszország: 7000 és 11 ezer méter közötti magasságban korlátozzák a légi forgalmat, több, Minszkből induló járatot törölnek, vagy késleltetnek.

Finnország: újra meghosszabbították a légtér zárlatát legalább kedd 18 óráig.

Franciaország: az Air France francia légitársaság keddtől normális rendben indítja hosszú távú járatait a fővárosból, és belföldi járatainak nagy része is elindul már Hollandia: hétfő este három utasszállító gép elindult Amszterdamból tengerentúlra Horvátország: vasárnap minden reptér megnyílt.

Írország: kedd reggel 6-kor korlátozottan megnyílnak a repülőterek, az Aer Lingus reméli, hogy 15 órára helyreáll a menetrend, a Ryanair csak szerdán kezd járatokat indítani.

Izland: minden repülőtér nyitva van, de Európába nem közlekednek járatok .

Kanada: 9 belföldi járatot töröltek az ország keleti partján, ez az első közvetlen korlátozás az amerikai kontinensen a hamu miatt.

Lettország: csak átrepülni szabad az ország felett legalább 6500 méteres magasságban.

Litvánia: a légteret vasárnap este megnyitották. Lengyelország: ismét bezárták a varsói, a lodzi és a krakkói repülőteret.

Magyarország: újra korlátozzák a légi forgalmat kedden hajnali 2 órától a Balassagyarmat-Szentgotthárd vonaltól nyugatra eső ellenőrzött légtérben, 6000 méter alatt, ettől a vonaltól keletre reggel 8-ig lehet repülni, ezt követően azonban várható, hogy erre a területre is kiterjesztik a légtérzárat.

Nagy-Britannia: a skót légteret meg lehet nyitni kedd reggel 8 órakor, de az észak-írországi sorsa bizonytalan, Anglia egyes részein és Walesben kedd kora délután megnyílhat a légtér, de lehet, hogy éppen a legforgalmasabb területen, London felett nem.

Németország: A német légtér hivatalosan kedden 14 óráig zárva marad, de a légitársaságok külön engedélyek alapján indíthatnak személyszállító járatokat, a Lufthansa bejelentette hétfőn, hogy azonnal újraindítja összes külföldre menő járatát, sőt kedden néhány belföldi járatot is elindítanak, az Air Berlin is elkezdte hétfőn újraindítani egyes járatait.

Norvégia: vasárnap este óta majdnem teljesen nyitva a légtér, és a fő repülőterek működnek.

Olaszország: kedd reggel 8-ig zárva van minden reptér az ország északi részén.

Oroszország: nyitva van a légtér és minden repülőtér Románia: hétfőn 20 órakor megnyílt a teljes légtér.

Spanyolország: minden repülőtér nyitva volt hétfő reggel.

Svájc: kedd reggel 8-kor megnyílik a légtér.

Svédország: a légtér nyitva van vasárnap óta a Stockholmtól 250 kilométerrel északra kezdődő északi országrészben, hétfőn 8 órakor részlegesen megnyílt a stockholmi Arlanda, Malmö zárva van.

Szerbia, Montenegró, Bosznia-Hercegovina: a légtér vasárnap megnyílt.

Szlovákia: a légtér hétfőn 14 óra 30-kor megnyílt 12 órára.

Szlovénia: hétfőn 6 órakor ideiglenesen megnyitották a légteret.

Törökország: semmilyen légi forgalmi korlátozás nincs.

Ukrajna: nyitva van a repülőterek zöme, köztük a kijevi.

Olvasóink írták

  • 8. erstehilfe 2010. április 20. 13:51
    „Legveszélyesebb...,elnézést!”
  • 7. erstehilfe 2010. április 20. 13:45
    „Törpe!
    Az utolsó,ehhez hasonló kitörés,1815-ben történt,az Indonéz térségben.(Tambora)Akkor azért nem okozott ekkora galibát,mert azt hiszem, akkor még nem voltak repülőgépek.Ellenben,a hamufelhö,három évig volt a légkörben,eltakarva a napot,tönkretéve,egész Európa mezőgazdaságát is,ami miatt Magyarországon is sok ezer ember halt éhen.
    Az európai vulkánok többsége,"jó vulkán",szépen lassan engedi ki magát,pl.:Etna,Stromboli,Vulcanó,vagy Szantorini,és az izlandiak többsége.És sajnos,a java még hátra lehet,mert a világ legvaszélyesebb vulkánja,hosszú ideje hallgat,a mélyben iszonyatos dolgok gyülemlenek,a tudósok szerint is.
    Ez a Vezúv,Olaszország közepén...”
  • 6. Agent 2010. április 20. 10:55
    „5, 10km magas füstoszlopot egyik sem "tud", ez a probléma.”
  • 5. Törpe 2010. április 20. 10:41
    „korábbi vulkánkitörések miért nem okoztak ekkora galibát?!
    Mint laikus kérdezem, de ha jól tudom több működő vulkán is van akár Európa akár más földrész területén.... Vagy nem mind lövell füstöt?!”
  • 4. arrabonem 2010. április 20. 10:28
    „Szegény vulkán is unja már a hisztit ami a kitörését övezi...”
  • 3. Agent 2010. április 20. 10:01
    „Bármi értetlen kérdés/feltevés előtt javaslom ezt elolvasni:
    http://idogepem.blog.hu/2010/04/19/izland_a_pokol_bugyra

    2. repülni pedig jó dolog, érdemes kipróbálni:)”
  • 2. enéh 2010. április 20. 08:51
    „Mi, röghöz kötöttek, akik nem repülünk ide-oda, csak ülünk itt a porban :(
    De legalább nem zuhanhatunk nagyot...”
  • 1. milakri 2010. április 20. 08:42
    „A német tv-bet nyilatkozott egy izlandi szakértö: a jelenlegi vulkán kitörés végét nem tudják megjósolni. Azonban az eddigi több éves tapasztalatok, feljegyzések alapján a mostani vulkánhoz közeli ( 28 Km), nagyobb Katla vulkán is ki szokott törni ez után a vulkán után Kb. 1 hónapon belül. Ez nem elöírás, de eddig még mindig így történt. Egyébként van egy harmadik vulkán is a mostani aktív közelében, 17 Km-re töle.”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Informális miniszteri találkozó az európai turizmus érdekében

Az Európai Bizottság turizmussal kapcsolatos politikája fő irányainak kijelölése érdekében informális turisztikai miniszteri ülést szervezett az unió soros spanyol elnöksége. Tovább olvasom