Kisalföld logö

2017. 10. 17. kedd - Hedvig 9°C | 22°C Még több cikk.

Villamossíneket raktak le Győrben - Újvárosban kezdték el építeni a pályát

Egy legenda szerint, az első világháború előtt a mai 1-es busz vonalára tervezték a villamost. Már a síneket is elkezdték lefektetni, ám a pályát nem tudták befejezni a háború miatt. A síneket beöntötték. Utánajártunk, mi igaz a győri villamos legendájából.

A nyár folyamán portálunkon olvashattak arról, hogy egykor Szombathelyen is közlekedett villamos. Az erről szóló cikket és egy fennmaradt hangulatos videót itt nézhetik meg.

A történet kapcsán többen is felvetették olvasóink közül, hogy egyszer - igaz már réges régen - Győrben is elkezdtek villamospályát építeni.

A cikk hatására elsőként a facebookon kezdtek el keringeni különböző mítoszok.

Igaz, ezek a legendák meglehetősen régiek, egészen az első világháború előtti évekre nyúlnak vissza. Sajnos ebből kifolyólag szemtanút már aligha találhatunk, aki megerősítené ezeket a fennmaradt mendemondákat.

Fotónk illusztráció.
Fotónk illusztráció.


Winkler Ágostontól, a Kisalföld Volán menetrendi előadójától megtudtuk a győri villamos legendájának néhány részletét.

˝Az 1-es villamos Újváros-Belváros-Gyárváros útvonalon közlekedett volna. A legenda szerint később ennek a meg nem valósult villamosnak az ˝emlékére˝ kapta az újvárosi autóbuszvonal az 1-es jelzést! 

Az első 1-es busz indulása Marcalvárosból. Állítólag a villamos emlékére kapta az 1-es jelzést. Fotó: Nagy Gábor
Az első 1-es busz indulása Marcalvárosból. Állítólag a villamos emlékére kapta az 1-es jelzést. Fotó: Nagy Gábor

Az autóbusz útvonalát később egészen Gyárvárosig hosszabbították, így jó pár évig pontosan a villamos valamikor tervezett viszonylatában járt. 

Míg a többi autóbuszvonal jelölése sokszor változott, az 1-es stabilan az újvárosi vonalat jelölte. Legutóbb 2004-ben történt változás, amikor összevonásra került az 1-es és a 3-as vonal. A ˝legendát megtartva˝ az új, összevont vonal továbbra is megtartotta az 1-es számjelzést.

Réges régi képeslap Győrről.
Réges régi képeslap Győrről: "Győr a jövőben" villamosokkal.


Győrben a megyei levéltárat is felkerestük, hátha további részletekre akadunk a villamos kapcsán. Ehhez Nagy Róbert, a levéltár munkatársa segítségét kértük.

Írásos emléket sajnos nem találtunk.

Fellapoztuk és alaposan átolvastuk a Winkler-Kurcsics féle Győr könyvet is, melynek első kötete 1539-től, egészen a második világháborúig, 1939-ig összegzi Győr életének fontos eseményeit, érdekességeit. Villamosra utaló nyomokat azonban itt sem találtunk.



Ugyanakkor érdekes emlékek keringenek a köztudatban. Egy most 24 éves veszprémi vasutas, Szekeres László, a dédapja által mesélt emlékeket osztotta meg velünk.

"A családomban a kötöttpályás közlekedésnek nagy szerepe volt, apám, nagyapám és dédapám is a vasútnál dolgozott, ehhez társult egy megszállottság is, nekik a vasút nem csak munkát, de hobbit is jelentett.

Dédapám Győrben nőtt fel, és sokat mesélt a környéken a vasútvonalak kialakulásáról, kiépítéséről. Arról, hogy milyen munkákat végeztek és milyen körülmények között. Ő hallott többek között a legendás villamosról is, melyet Győr utcáira terveztek. Akkoriban még frissebb volt a történet, ám részleteket akkor sem sikerült kideríteni.
 

Fotónk illusztráció.
Fotónk illusztráció.

Egy családi beszélgetés kapcsán jött szóba a győri villamos létezése is. Dédapám elmondása szerint a jármű nem a klasszikus értelemben vett villamosnak készült, amely személyszállításra is alkalmas, elsősorban ipari célokat szolgált volna.

Dédapám azt is elmesélte, hogy villamossíneket nem láttak lefektetve, de több olyan villanyoszlopot is felállítottak az utcán, melyre állítólag a pálya villanyvezetékét rögzítették volna. Később azonban ezek eltűntek."

Villamosoké a jövő Győrben?

Nem tévedés! Ilyen címmel jelent meg cikk hat évvel ezelőtt.

Portálunk többször is beszámolt olyan törekvésekről, melyek a győri villamos kiépülését szorgalmazták. Erről szóló cikkünket itt találja.
Kisalföld archívum.
Kisalföld archívum.

Korábban már azt is megálmodták, hogy merre menjen a villamos. A látványterveket és az elképzeléseket szintén megírta portálunk. Erről itt olvashat.

Hat évvel ezelőtt már azt is kiszámolták, hogy mennyi pénzből valósulhatna meg a villamos közlekedés. Akkor 60 milliárd forintra saccolták a szakértők a villamos üzemeltetését. Ezt a cikket ezen a linken olvashatja.

Olvasóink írták

  • 19. Axl.Bundy 2011. szeptember 07. 22:54
    „Minek ide villamos?
    Hogy a Kisalföld Villamos Volán sírjon a veszteségei miatt?
    Legyetek már észnél!
    Felesleges.
    Ennyi erővel épüljön Metro nem?
    Inkább újítsák már fel végre a Baross hídat és a szar utakat, meg legyen sok munkalehetőség ITT GYŐRBBN!”
  • 18. Dwatson 2011. szeptember 07. 21:00
    „Győrben azért nem lesz villamos,mert a Borkaiék az egész várost drága utcakővel akarják burkolni,a tágabb részeket pedig ízléstelen szökőkutakkal akarják elbarikádozni.Sajnos ezekből az utcákból még a városnéző kisvasutat és a kerékpárokat is kitiltják mert a gumijuk befeketíti a szép fehér mészkőburkolatot.Egyszer talán még azt is megérhetjük hogy fekete talpú cipőben sem mehetünk arra.”
  • 17. kisem 2011. szeptember 07. 19:57
    „Az Árkád felépítése előtt feladott a város egy meglévő közlekedési folyosót. Nevezetesen azt, amely a Dunakapu tér és a Híd utcai volt SZTK Rendelő között biztoíthatta volna a normál nyomközű villamos közlekedést.
    Sem azt nem gondoltam volna megvalósíthatatlannak, hogy a MÁV-val használati egyezségre jusson a város, sem pedig azt a műszaki kérdést, amely esetleg megkövetelte volna a villamosok kétféle feszültségű hálózatról történő működtetését.
    De nem kellett a városnak a meglévő adottság, így aztán - szerintem felelőtlenül - eldobták.”
  • 16. pappe 2011. szeptember 07. 11:49
    „15-höz: "hol vannak a fiatalok a főiskoláról, tessenek terveket készíteni," Nos ők másban utaznak. Írd be a keresőbe a következőt: Formula Student”
  • 15. medwe 2011. szeptember 07. 11:13
    „njozsi! A keskeny nyomtávnál a metrikusra (1000) gondoltál? Igen. De lehetséges, hogy érdemes lenne megvizsgálni az egysínes, gumikerekes villamos megoldást is. No, akkor hol vannak a fiatalok a főiskoláról, tessenek terveket készíteni, hogy legyen miről tovább agyalnunk!!!”
  • 14. medwe 2011. szeptember 07. 11:07
    „pappe, Tiéd a pont igazad van. Én, mint vasútbarátknt keresnék megoldást, de nem vbagyok szakember, csak szívesen látnám a vaskereket. Ez így igaz, ahol ma is járnak villamosok, nem ma kezdték. Ezért bátokodtam korábban írni, hogy ez a város nem alkalmas rá. De egy felvetést, egy kis beszélgetést megér. Addig pedig felvetném a troli gondolatát. S volna még kérdésem. A város alkalmas arra, hogy buszsávjai legyenek? Az elektromos közlekedésről annyit, hogy Győrből Nyírbátorba nem lehet leutazni egy fenékkel, vagy tankolás nélkül. Amikor robbanóanyagot pakolsz at autódba, az tán 10 őerc. Amíg rendesen feltöltesz egy aksit, talán negyed nap. Javaslat: szélerőműveket a benzinkutakhoz. Termeli a villanyt, azzal lehet két rész hidrogént és egy részt oxigént előállítani vízbontással, amihez áram kell. Majd hidrogén betankol, hozzá oxigén, szív, sűrit, robban kipufog s a végén még a nagy kánikulában locsolhatunk is. Figyelem ez csak naív elképzelés, a szakmai részét a hozzáértőkre bízom.”
  • 13. oPTiKa 2011. szeptember 07. 11:05
    „macizoli, amikor ezt tervezték, még nem ott laktak lakatosék.”
  • 12. njozsi 2011. szeptember 07. 10:39
    „Az elektromos közlekedésé a jövő. Az EU is azt támogatja. A szegedi, a miskolci és a debereceni project kb 70-80%-át EU támogatásból fedezik. Győr ugyanígy megkapná ezt a támogatást. Tehát az 6 évvel ezelőtti számítás szerinti 60 milliárd Ft "csak" 12 - 18 milliárdba kerülne. Ez két vonalat takart.
    Szerintem viszont ki lehetne váltani villamossal a 2, 11, 14, 23/A autóbusz vonalát. Olcsóbb is és környezetkímélőbb is is lehetne az üzemeltetése. Gráci és pozsonyi mintára keskeny nyomtávú villamosvonalakat kellene építeni a keskeny utcák miatt (kisebb ívben tudnának kanyarodni).”
  • 11. pappe 2011. szeptember 07. 10:17
    „7-hez: Tényleg nem a vita kedvéért, mert a Baross úti villamos témája abszolút irreleváns, de ezen a sétálóutcán soha nem volt, nincs és nem is lesz villamos. Ezért nem is érdemes róla fantáziálgatni. Meg értelme sem sok lenne, hiszen az évtizedek óta sétálóutca. Nem érdemes Miskolccal sem összehasonlítani, mert ott viszont 1897 óta van villamosközlekedés, ellentétben Győrrel. Miskolc főutcája jóval hosszabb a győrinél, de Szeged is nagyobb város. Győrben meg marad tömegközlekedésnek a többé-kevésbé bevált autóbusz...”
  • 10. zsukov 2011. szeptember 07. 10:03
    „Remek éet kitalálta ki....”
  • 9. medwe 2011. szeptember 07. 09:31
    „A 7-eshez két kimaradt betű: a a”
  • 8. arrabonem 2011. szeptember 07. 09:27
    „2. macizoli
    A villamoson villamosszékben ülve utaznak a kulturált utasok.”
  • 7. medwe 2011. szeptember 07. 09:26
    „peppe! Engem nem zavarna, bár nem ott lakom, de a teraszok mellett, pontosabban között simán elférne egy körvasút (villamos). Csak nézzük meg Prágát, Brno-t, vagy Majnai Frankfurtot, de akár maradjunk itthon "vidéken", Miskolc, Debrecen, Szeged. Itt egy jútyubos video Szegedről. Az egyetemisták örülnek z éjszaki próbamenetnek, de erről már nem akarok szólni, meg kell nézni a felvételt. Ezt szeretném átélni Győrben:
    Itt a link: http://www.youtube.com/watch?v=CjF9VB_3_EU”
  • 6. pappe 2011. szeptember 07. 09:08
    „Mondjuk a cikk címe így lenne korrekt: "Villamossíneket raktak le anno Győrben..."”
  • 5. pappe 2011. szeptember 07. 09:02
    „3-hoz: "A belváros sétáló utcáiban simán helye lenne egyvágányos rendszernek." Nos csak akkor, ha az összes cukrászdai és éttermi teraszt megszüntetnék. Gondolom a tulajdonosok fellázadnának ellene!”
  • 4. atomqkac 2011. szeptember 07. 08:53
    „Én kb 12 évvel ezelőtt találkoztam ezzel a "legendával" egy középiskolai honismereti pályázatban. A levéltári iratok (jegyzőkönyvek) akkor arról szóltak, hogy valamikor a 20. század első évtizedében az akkori városvezetés és az akkori kereskedelmi kamara szavazott meg villamosvasút kiépítésére pénzt. A vonal az akkori "kereskedelmi városrész", a mai Kossuth utca és az akkoriban Gyárvárosban átadott munkásnegyed összeköttetését hivatott segíteni. A már részben elkészült infrastruktúrát az első vh. befejezésével a románok vitték el az ágyúgyárral együtt.”
  • 3. medwe 2011. szeptember 07. 08:45
    „A villamos jó és remek! Győrben már nehéz kiépíteni, mert nincs hely. A villamos lényege az lenne, hogy kötöttpályán megy a vas. Azaz, ha ha olyan helyre tesszük a síneket, ahol az autók is járhatnak, akkor már nem érvényesül a kötöttpálya, azaz a szabad mozgás. A belváros sétáló utcáiban simán helye lenne egyvágányos rendszernek. A Földes Gábor úti elképzelés is jó, kérdés hol menne a belvárosba. S nemrég olvashattuk egy hallgató tervét, aki vasutat tervezett a Marcalvárosba. S, ha belegondulunk, már van győrben körvasút pálya. A nyomvonal ugyanaz. Egy kis plfontapasztás, venni, felújítani mondjuk bengálikat, UV-ket, venni pár Skoda villamost, vagy gyártani győrben. Miskolcon Lillafüreden az Mk48-as kisvasúti mozdony győri. Tehát bármikor lehet Győrben villamos.”
  • 2. macizoli 2011. szeptember 07. 08:19
    „Tisztelt gig- big!
    Győr a folyók városa. A vizek városa Tata! A többi igaz. Bocs a kiigazításért.
    A tervezett villamos vonal azért Újváros és Gyárváros között közlekedett volna,hogy dolgozni hordja a romákat!
    Szemben a mai valósággal amikor is este 6 óra magasságában a fiamat a Marcal városi aluljáróban három roma fiatal vette közre.Csak a lélekjelenlétén múlott,hogy megúszta!”
  • 1. gig-big 2011. szeptember 07. 07:49
    „Jó és szép lenne, de mivel a "vizek városa" vagyunk, a rengeteg híd miatt gazdasági okokból reménytelen...”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Szelektív gyűjtőszigetek Győrben: melltartót és kibelezett tévét is találtunk - fotók

A kisalfold.hu munkatársai több városrészben, összesen 11 szelektív gyűjtőszigetet tekintették meg… Tovább olvasom