Kisalföld logö

2017. 03. 30. csütörtök - Zalán 8°C | 19°C Még több cikk.

Minden kész a Jedlik híd körül

Hivatalosan is lezárult Győrben a 2009 végén kezdődött 5,6 milliárdos hídprojekt. Az utolsó nagy mérföldkő a révfalui körforgalom volt még tél előtt, azután csak kisebb simításokat végzett a kivitelező.

A pályázatot négy éve írták ki, s nyilvánvaló volt, hogy a Jedlik híd önmagában kevés, hiszen a két városrészt összekötő új csapásirány nagy forgalmat generál.

Így a projekt középpontjában álló – azaz nyújtózó – híd valójában már több mint 16 hónapja elkészült, de Sziget, Újváros és Révfalu infrastruktúráján folyamatosan dolgoztak a kivitelezők.

Az autósok több mint 16 hónapja használják a két városrészt összekötő Jedlik hidat. Fotó: Mészáros Mátyás
Az autósok több mint 16 hónapja használják a két városrészt összekötő Jedlik hidat. Fotó: Mészáros Mátyás

A projekt záróakkordjaként Borkai Zsolt polgármester tegnap arról beszélt, hogy a városnak hosszú évtizedek óta nem volt ekkora beruházása, hiszen saját költségvetésből épült a híd, a hat körforgalom, s a mintegy hat kilométernyi út.

Mindez 5,6 milliárd forintba került – tudatta a polgármester, megköszönve a lakosság türelmét. Szigeti Ferenc, a Közgép Zrt. vezérigazgató-helyettese az eredeti kiírásról szólt az ünnep apropóján, e szerint a város elképzelése az volt, hogy a híd „átvezesse a szemlélő tekintetét az egyik partról a másikra", ezért a szerkezetnek csak minimális ívelése lehetett.

A beruházó végül egy háromnyílású, párhuzamos övű, acél-vasbeton öszvérszerkezetű híd mellett döntött. Külön kihívás volt, hogy a gyalogosforgalom is fenntartható legyen a Vásárhelyi hídon (amit a köznyelv Kis Erzsébet hídnak nevezett), miközben épül a 140 méter hosszú monstrum.

Szigeti Ferenc végül készre jelentette a három ütemből álló beruházást. Borkai Zsolt a Kisalföldnek elmondta: a lakók életét megnehezítette a munka, de talán érezték a győriek, hogy mindez nekik épül.

Kihívást jelentett az is, hogy a két városrész közötti közműveket hiánytalanul működtetni kellett az építkezés során, s ami még több fejtörést okozott, hogy mi legyen a sorsa a régi hídnak. Felújítása, áthelyezése irreálisan drága lett volna, s az sem volt elképzelhető, hogy ez a két híd egymás mellett húzódjon.

Végül a kiállított makettdarabbal – úgy látszik – jó megoldást sikerült találni – véli a polgármester.

Hozzátette, nem volt könnyű megoldani a révfalui csomópont forgalmának ideiglenes elvezetését és nehéz feladatot hárított a résztvevőkre, hogy a híd beruházása a vele egy időben kezdődő egyetemi projekttel ne gátolja, hanem segítse egymást.

Borkai Zsoltot faggattuk arról is, lesz-e mindennek folytatása, hiszen például arról már korábban is szó esett, hogy a híd forgalmát a Liget utcán, Nyár utcán, Nép utcán át végül megfelelően kikötnék az 1-es főútra.

– Idekapcsolódik, hogy a 2017-es Európai Ifjúsági Olimpiai Projektre várhatóan komoly állami támogatásokat fogunk kapni és az önkormányzat erejét is erre koncentráljuk. Emiatt a Radnóti utca meghosszabbítása és egész folytatása is szükségessé válik.

De ugyanide kapcsolódik Újváros rehabilitációja is, amire nyertes pályázattal rendelkezünk – tudatta Borkai Zsolt, leszögezve, hogy ezek a tervek szerint 2017-ig biztosan el fognak készülni.

Olvasóink írták

  • 18. urbaniastapista 2012. április 05. 20:03
    „Ma megpróbáltam végigtekerni szabályosan a "kész" művön.
    Hát!
    Csak a burkolatokban van legalább tucatnyi olyan zökkenő, ami miatt egy vékony kerekes biciklivel csak felnisérülés kockáztatásával lehet a győri közlekedésmérnökök által elgondolt módon végigmenni. A problémát érzékelhették a kivitelezők vagy az átvevők is, ezeket helyenként megpróbáltak hol valami habarccsal, hol aszfalttal kiegyenlíteni. Hogy miért nem mindenhol, azt már nem is kérdezem! Ezek a kókányok már most mállanak, a kivitelező fog visszajárni minden tavasszal javítgatni? A bicikliúti híd-dilatáció is botrány, az úttesten miért nem építettek ilyen zökkentőt?
    Minél alaposabban megnézem a "kész" művet, annál szomorúbb vagyok.”
  • 17. urbaniastapista 2012. április 04. 22:47
    „Még néhány dolog, ami megint csak nem a város és lakói érdekeiben történt:
    A jó méterrel magasabb púp miatt nem a kivitelező fog több üzemanyagot elégetni és nem a kivitelező környezete lesz szennyezettebb emiatt.
    Az előzetes tervekben vasbeton hidat gondoltak ide. Azt nem kell festeni 5-10 évente. Megint csak a laza kiírásnak köszönhetően acélhíd lett, amit nyilván nem a kivitelező fog újrafesteni, először 10-15 év múlva.
    Amúgy az nagyon jó, hogy körforgalmak lettek mindkét oldalon és nem az unintelligens és drága üzemeltetésű, közlekedők idejét pazarló közlekedési lámpákkal szórták tele a környéket.”
  • 16. bojtár 2012. április 04. 15:28
    „13. arrabonem 2012.04.04. 13:06
    :)”
  • 15. W118 2012. április 04. 13:40
    „A minden kész azért erős túlzás.
    A Kisalföld rákérdezhetne,hogy a Rónay Jácint dűlőút mikor kerül sorra!”
  • 14. bojtár 2012. április 04. 13:28
    „5,6 milliárdért :) ez Magyarország és hány hónapot kell várnunk mikor előjönnek a szerkezeti és statikai hibák .
    Egy kinti építőipari cég kb 3milliárdért megcsinálta volna:) és 10 évig csak a szükséges karbantartás kellene elvégezni,de majd az idő mindent bebizonyít.”
  • 13. arrabonem 2012. április 04. 13:06
    „Kevés a közlekedési tábla. Még van ahol átlátni köztük. Sürgősen tessék pótolni!”
  • 12. apolika 2012. április 04. 13:00
    „És ebben a cikkben miért nincs szó, a "gyönyörűen" megépített körforgalomról, amire a busz csak egy kör tételével tud a hídra felmenni? Zsebükben volt az eszük?????????!”
  • 11. Gu 2012. április 04. 12:49
    „Még nincs kész!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!”
  • 10. urbaniastapista 2012. április 04. 12:12
    „Jó, hogy lett híd.
    Az, ahogy, az már kevésbé jó.
    Amit a kivitelező beszélt : " híd átvezesse a szemlélő tekintetét az egyik partról a másikra", az egy szemfényvesztés. A város nem kötötte meg az egyetlen pályázó kezét a szerkezetben és a legnagyobb magasságban, ezért a híd egy méterrel magasabb lett, mint az első terveken volt (amihez a nagyívű szavak valójában tartoztak).
    Az egy rossz vicc közpénzügyi szempontból, hogy a kivitelező terveztetett is. Így a kivitelező írja a költségvetéseket, az ellenőrzés meg vagy, vagy ...
    Ugyanez igaz a tervezés minőségére is. Az egész beruházáson látszik, hogy nem volt egy ember, aki az egész összehangolásáért és esztétikai minőségéért felelt volna: Táblaerdők, háromféle korlát és kétféle mellvéd egy hídfőben, igénytelen burkolatok, még igénytelenebb részletmegoldások, tűzcsap a gyalogátkelőben stb. A városvezetés fejében a közterület úgy látszik egyenlő az út+közmű megoldásával. Pad, fa, zöldfelület, utcabútor, esztétika? Nincs a fejekben. A szivárványszín kivilágítás és a mozaikok önmagában még talán megállhatnának, de így csak a szedett-vedett összképét erősítik.
    Tényleg nem lehet mást mondani, hogy ennyi pénzt nagyobb odafigyeléssel kellett volna elkölteni.”
  • 9. Epoxigyanta 2012. április 04. 11:58
    „Oreg35!
    Ott a pont!”
  • 8. Oreg35 2012. április 04. 11:35
    „Az említett régi fahíd még a háború előtt létezett, amikor még csak néhány szekér és talán pár autó közlekedett csak, egyébként semmi összeköttetése nem volt a bécsi úttal./ Akkor még a Radnóti út sem volt!/
    Én is sajnálom ha ész nélkül rombolnak történelmi értékeket, de egy város fejlődését nem lehet kényelmi okok miatt megállítani. Az egyetemre pedig Győr csak büszke lehet, amely néhány rozoga ház és kert helyén létesült!”
  • 7. HarconaMarcos 2012. április 04. 11:21
    „Szerintem csak a csúnya, gonosz rosszhiszemű emberek gondolják úgy, hogy Mr. 10 és Mr. 20 Százalékok léteznek még...
    ...deazér asszem vidámabb lenne a napom, ha hozzám vágnák egy tételben, ami itt eltűnt a zsebekben! :-)
    A forgalmat terelhetik bárhova, mindig lesz, akit zavarni fog.”
  • 6. Totya 2012. április 04. 11:11
    „Meg ez a "mindenhova körforgalmat" mánia! Már nem is lesz olyan főbb út, ahol ne lenne 100 méterenként egy lassító a körforgalmak miatt? Fekvőrendőr helyett is ezt alkalmazzák? Ez egy újabb szélsőség, hogy minden kereszteződést ezzel váltanak fel. Igaz a körforgalom is egyre többeknek bonyolult (befelé indexel kifelé nem, nehogy letörjön az indexkar; megáll amikor nem jönnek és kihajt amikor jönnek; végig indexel balra!; stb.), nemhogy egy kereszteződés, esetleg táblák, meg útburkolati jelek! Úgyhogy kritika nemcsak a vezetést illeti, hanem azokat is, akiket vezetnek. Pedig kellett a híd!”
  • 5. nagy971103 2012. április 04. 11:00
    „A híd jó lett volna, kicsit feljebb. A város szélén végigfutott volna az út, nem kellett volna kitolni az itt lakókkal. Biztos drágább lett volna, de kulturáltabb. Így meg sikerült az átmenő forgalmat a városba terelni.”
  • 4. révfaluiszúnyog 2012. április 04. 10:11
    „Azért vannak bajok is a beruházás körül. Különösen a régi révfalusiak számára. Vigyázni nemcsak műemlékekre szokás, hanem helyi értékekre is. Ilyen volt a Káldy villa és a Holler ház. Még a hetvenes évek elején a főiskola építésére fogva elpusztították a komonisták a Kálóczi park nyugati végében álló kis kápolnát, ami a révfalui templomnál is régebbi volt. Akkoriban a park nem a mostani, szellős formában létezett, hanem egy vadregényes kiserdőre hajazott. A kápolnától kicsi út vezetett a bájos Vásárhelyi Pál utcába, ahol palánkkerítéssel védett kertes házak sora következett, az utca másik oldala a töltés volt, s azon túl a nagyjából két kilóméter hosszú, bővízű homokos. Aki mindezt még ismerte, csak okádni tud attól, ami ma van. Az egyetem új épülettömbjei irtózatosan rondák, agyonnyomják a környéket, tervezőjének nemhogy ízlése, de talán még gyerekszobája se volt.
    A hídra kétségtelenül szükség volt. De vajon hányan tudják, hogy valamikor itt egy fahíd állott, amelyen közúti forgalom zajlott, a Szigetközből Bécs felé irányuló közúti forgalom fő útvonala ez volt. Tehát meg lehetett volna oldani ezt a problémát egy kisebb, karcsúbb híddal, meghagyva a helyi építészeti emlékeket.
    Ami pedig a hétköznapi nyugalmat illeti, mi révfalusiak jól érzékeljük, mennyire megnőtt errefelé az euroindiánok száma is. Már nemcsak rozsdás biciklijeikkel kerekeznek Révfalu egykor csendes, békés utcáin, hanem rendszám nélküli lepukkant autóikkal is erre vadásznak, hogy azután hála az új hídnak, villámgyorsan eltűnjenek Újváros és Sziget valamely rejtelmes, kopott kapuja mögött. Betörések sorozata zajlik Révfaluban, amelyről hogyan-hogyan se nem beszél senki. Szóval az új híd megítélése nem egyértelmű. Kellett, persze, de mennyi minden kell az embernek, ami végsősoron nem a hasznára van, mégis erőlteti?”
  • 3. ATX 2012. április 04. 09:47
    „Az eltűnt csúszópénzeket és az ott lakók (esetleges) panaszait leszámítva már nagyon kellett ez a beruházás! A forgalom szempontjából...”
  • 2. Infamous 2012. április 04. 09:22
    „legjobban persze a politikusok járta a zsebbe csúszott 20%-kal... ezért fontos a Dunakapu tér is...”
  • 1. nagy971103 2012. április 04. 08:35
    „Az utolsó szakaszokban említett utcák lakóit is megkérdeznék? A nagy örömben azért ők szerintem nem osztoznak!”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Győrbe is jön a Tankcsapda áprilisban!

A Tankcsapda április elejétől indul országos turnéra, élőben április 27-én látható a győri… Tovább olvasom