Kisalföld logö

2017. 10. 24. kedd - Salamon 9°C | 13°C Még több cikk.

Így közlekedj télen! Hasznos infók járművezetőknek és gyalogosoknak

A közlekedésben a téli időszak tudatos felkészülést igényel. Megváltoznak az út- és látási viszonyok, amelyekhez a gyalogosoknak és a járművezetőknek egyaránt alkalmazkodniuk kell.


A gépjárműveket - főleg hosszabb autóút előtt - ajánlatos alaposan átnézni, megvizsgálva minden biztonsági berendezést és tartozékot. Elengedhetetlen az akkumulátor, a gumiabroncsok, a világítás és a fékrendszer ellenőrzése. A téli közlekedés kapcsán ezek mellett a gépkocsival történő közlekedés fontos kelléke lehet a jól működő ablaktörlő, a jégkaparó, a jégoldó spray, a megfelelő ablakmosó folyadék vagy a páramentesítő. Az ablaktörlő gumikat már a tél beállta előtt érdemes kicserélni, hiszen az elhasználódott gumi nem töröl, hanem maszatol. Az akkumulátor esetében ellenőrizni kell a pólusok és vezetékek állapotát, ha pedig huzamosabb ideig nem használják az autót, érdemes az akkumulátort kiszerelni és melegebb helyen tárolni.

A téli időszakban a látási viszonyok gyakran rosszak, korán sötétedik, hosszabb ideig kell használni a gépjármű világítóberendezéseit - ezért is nagyon fontos, hogy azok megfelelően működjenek. A fényszórókat és a többi lámpát ilyenkor gyakrabban kell tisztítani. Ugyanakkor a rosszabb látási viszonyok miatt nagyobb követési távolságot tartva lassabban kell vezetni, így kisebb a balesetek bekövetkeztének kockázata, rossz manőverezés esetén pedig a hibák könnyebben korrigálhatóak.

A síkos utakon való fékezés teljes összpontosítást kíván, ráadásul a fékút télen általában hosszabb, mint optimális fékezésnél. Amennyiben a kocsiban nincs blokkolásgátló (ABS), úgy a kerekek gyorsan leblokkolnak, a jármű kormányozhatatlanná válhat és könnyen kicsúszhat. Ilyenkor lábunkat vegyük le a fékről, hozzuk egyenesbe az autót, és csak akkor fékezzünk, amikor az autó már újra a kívánt irányban áll. (Lefagyott, jeges úttesten a blokkoló fékezést, a hirtelen kormánymozdulatokat kerülni kell. )

A csúszós, jeges utakon való biztonságos közlekedéshez téli gumikra van szükség. Még akkor is téli abroncsokkal induljunk útnak, ha éppen nincs hó. A nyári gumi már +7 fok alatt csúszni kezd, fagypont körüli hőmérsékleten megmerevedik, nagyon kis tapadással rendelkezik, így használata veszélyes lehet. A téli gumit ezzel szemben úgy fejlesztették ki, hogy alacsony hőmérsékleten megnő a tapadási értéke. Ezek az abroncsok különleges anyagból készülnek, speciális bordázattal vannak ellátva, és rendkívül alacsony hőmérséklet esetén is rugalmasak maradnak. Téli gumival rövidebb a fékút is. A nyomás a téli gumikban 0,2-0,3 barral legyen magasabb, mint a nyári abroncsokban, mert a túl alacsony nyomás befolyásolja a profil öntisztuló képességét. A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák, ezért egyes szakemberek áthidaló megoldást javasolnak: a négy évszakos gumi nem helyettesíti ugyan a téli gumit, de lényegesen jobb, mint a nyári abroncs.

Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó. A hólánc feltételét és levételét érdemes még otthon kipróbálni, hogy a gyakorlatlanság ne okozzon problémát a hidegben. Ez nem jelenti azt, hogy mindenkinek készenlétben kell tartani a hóláncot a tél beköszöntével, de azt tudni kell, amennyiben a „Hólánc használata kötelező" táblát kihelyezik, az adott úton - a „Hólánc használata kötelező vége" tábláig - csak olyan járművek közlekedhetnek, amelyek legalább egy hajtott tengelyén a gumiabroncsok hólánccal vannak felszerelve. Amennyiben e korlátozó jelzőtáblát közúti határátkelőhelyen helyezték el, csak azok a járművek léphetnek be a Magyar Köztársaság területére, amelyeken készenlétben van legalább egy hajtott tengely gumiabroncsainak felszereléséhez szükséges hólánc. Hóláncot csak havas, jeges úton szabad használni.

Aki hosszabb téli autóútra indul, a fentieken kívül érdemes figyelnie az alábbiakra is:
• Huzamosabb utazás esetén szükség lehet takaróra, téli ruhadarabokra, lapátra (autó hóból való kiszabadítása esetén), rugalmas vontatókötélre, fagymentesítő zárolajozóra, elegendő mennyiségű élelmiszerre és italra is.
• Hosszabb utak előtt érdemes tájékozódni az Útinformnál az út - és időjárási viszonyokról. Előfordulhatnak olyan helyzetek is, amikor nem érdemes kockáztatni, és biztonságosabb, ha vonattal indulunk útnak.
• Az országos médiumokon kívül érdemes figyelemmel kísérni a helyi sajtó, rádió és televízió híradásait, beszámolóit, hiszen ezeken keresztül is fontos és hasznos információkat szerezhetünk a közlekedéssel és közlekedésbiztonsággal kapcsolatban.

Fel kell hívni a közúti forgalomban résztvevők figyelmét, hogy mindig az időjárási-, látási- és útviszonyoknak megfelelően vezessék gépjárműveiket, próbáljanak meg fokozatosan alkalmazkodni a megváltozott látási és útviszonyokhoz, tekintettel az esetleges ködös, esős, havas időjárásra. Nagyobb követési távolság tartásával megelőzhetőek az erre az időszakra leginkább jellemző balesetek. Lassabb, körültekintőbb, előrelátóbb vezetéssel meg lehet előzni a gyalogos baleseteket, még ha azt a gyalogos figyelmetlensége is váltotta ki. Ebben az időszakban fokozott figyelemmel kell lenni a „zebrák", iskolák, buszmegállók környékén figyelmetlenül az úttestre lépő gyalogosokra.

Mostanában sokat emlegetjük a „látni és látszani" szókapcsolatot. Baleseti elemzések igazolják, hogy a legtöbb halálos kerékpáros baleset abból adódik, hogy a kerékpáron nem volt világítás, a kerékpáros nem volt látható! A gyalogoselütéseknél is hasonló a helyzet, a gyalogos „beleolvadt" környezetébe. A fényvisszaverős dzseki, fényvisszaverő karszalag, matrica láthatóvá tesz, megvédhet. Lakott területen kívül mind a kerékpárosoknak, mind a gyalogosoknak éjszaka és korlátozott látási viszonyok esetén fényvisszaverő ruházatot kell viselni. A fényvisszaverő anyagok és prizmák nem helyettesíthetik a világítást, de növelik a láthatóságot, és ezzel a biztonságot. Egy fényvisszaverő prizmát már 100 - 200 méterről észre lehet venni. A fényvisszaverő eszközök és megfelelő öltözék viselete, valamint a jól működő világítás esetén a gyalogosok és a kerékpárosok sötétben is jól láthatóvá válnak.

• elöl fehér vagy kadmiumsárga lámpa, hátul piros lámpa vagy villogó és piros fényvisszaverő prizma, az első keréken sárga küllőprizma, láthatósági mellény (látni és látszani elv).

Ebben az időszakban fokozottan kell figyelni az oldalszélre is, hiszen a kerékpár könnyen felborul, ha egy nagy sebességű gépjármű elhalad mellette. Sok baleset oka a szabálytalan kanyarodás, ezért lényeges, hogy a művelet megkezdése előtt a kerékpáros mindig nézzen hátra, és ne feledkezzen meg az irányjelzésről sem.

Ezen alapvető szabályok és tanácsok betartásával minimálisra csökkenthető a balesetek kockázata még a kritikusabb téli időszakban is.

Olvasóink írták

  • 9. Pistike 2011. december 17. 13:21
    „4. Lobbo71

    Én meg azt remélem, hogy veled nem találkozom télen, amint a csúszós úton száguldozol a téli gumi "mindenhatóságában" bízva...”
  • 8. Contar 2011. december 17. 11:07
    „"Heves hóesés vagy fagyott hótakaró esetén jó szolgálatot tehet a hólánc, melyet érdemes a hajtott tengelyen lévő kerékre rakni, így kormányozható marad az autó."
    Ez csak akkor érvényes,, ha a hajtott és a kormányzott tengely ugyanaz!”
  • 7. Tündenéne 2011. december 17. 10:41
    „"Ezen alapvető szabályok és tanácsok betartásával minimálisra csökkenthető a balesetek kockázata még a kritikusabb téli időszakban is."

    No meg természetesen az utak jégmentesítésével, sózásával, kedves közútkezelő(k). Persze ez csak valami utópisztikus elképzelés...”
  • 6. kurbli 2011. december 16. 18:42
    „Én Macizolival értek egyet. Én is kb azóta vezetek hivatásszerűen, mint Ő.
    Macizoli sem kérdőjelezte meg a téligumi hasznosságát, csak azt írta:
    ""a téli gumi nem mindenható. Sőt még azt is ,hogy hamis biztonságérzetet ad!""
    Ez szóról szóra igaz!
    Nekem is van az autómon téligumi, tapasztalatból mondom, tényleg nagyon hasznos, akárcsak az ABS. Igaz, az Abs-t nem hallottam még "kopogni", csak ha olyan forgalommentes helyen voltam, ahol kipróbáltam. (7 éves az autóm, az előzőn még nem volt!)
    Csupán csak azért írom ezt, mert mi akkor megtanultuk, hogy a téli útviszonyokhoz alkalmazkodni kell, nem lehet úgy menni, mint nyáron.
    Némi rutin van mögöttem, 7 számjegyü Km-t vezettem igazoltan csak városban (!) és nem okoztam még balesetet, (kopp-kopp) de már többször jöttek nekem olyanok, akik téligumival, ABS-el felszerelt autót vezettek, és azt hitték, hogy a luxuskocsiknál szériatartozék a vezetési tudás, és érzék!
    Sajnos ma sokan a téligumi,. és az ABS mögé bújnak, azt hiszik ezek segítségével ugyanúgy lehet eszetlenül hajtani, mint nyáron.
    Egy apróságot hagynak csak figyelmen kívül, azt, hogy az embert, aki fogja a kormányt, egyik sem helyettesíti, csak kiegészíti!”
  • 5. igazmosoni 2011. december 16. 16:47
    „macizoli!
    bocs de ebből a véleményből egyértelműen kiderül hogy halvány lila fogalmad sincs a téli-nyári gumik hasznosságáról,működéséről. A nyugati autók behozatala előtt valóban kisebb teljesítményű autók közlekedtek valamint az utak minősége valószínűleg jobb volt.Az akkori nyári gumik összetételüknél és mintázatuknál fogva valóban alkalmasabbak voltak a téli közlekedésre mint mai társaik. Sajnos a gumigyártó cégek manapság olyan abroncsokat gyártanak amelyek kimondottan egy bizonyos időjárási tényező esetén teljesítenek jól, nem kell itt ecsetelni hogy miért. A mai nyári abroncsok téli útviszonyok közt életveszélyesek. A gyárak ezeket nyári meleg körülmények közt tesztelik, és kimondottan a hőmérsékletre és a vízkivezetésre koncentrálnak.
    A téli gumik barázdái jóval mélyebbek, mint a nyáriaké, ennek az az oka, hogy a téli körülmények között általában több anyagot kell kiszorítani a gumi tapadófelülete alól.
    Sajnos a jó minőségű téli abroncs sokaknak csak álom,az igaz viszont hogy jégen tökmindegy mi van az autón.
    balesetmentes közlekedést.”
  • 4. Lobbo71 2011. december 16. 16:25
    „Remélem, egyikőtökkel sem találkozom télen, amint 30cal bénázik a csúszós úton...”
  • 3. macizoli 2011. december 16. 15:41
    „Lobbo!
    Nem osztom a véleményed!
    Én 1978 óta vezetek mint hivatásos gépjármű vezető. Azt bátran ki merem jelenteni,hogy a téli gumi nem mindenható. Sőt még azt is ,hogy hamis biztonságérzetet ad! A kopáshatár előtti cserét nekem is meg kellett csinálnom,így két nyári szezont buktam el a gumik öregedése miatt. pedig ápoltam őket rendesen!
    Amíg nem jöttek be a nyugati autók addig nem is volt még az országban sem téli gumi,mégis közlekedtünk sokkal nagyobb hóba mint mostanában.
    Ha a télinek telerakodnak a bordái ugyan annyit ér mint a nyári.
    A jó sofőr az mindegyikkel hazaér!!!”
  • 2. Pistike 2011. december 16. 15:19
    „Ez nem igaz, hogy hosszabb távon ugyanannyit költ gumira az is, aki télit vesz meg az is aki nyárival bohóckodik télen. Nekem 6 éves volt a nyári gumim, és csak azért kellett kidobni, mert a kora miatt a műszakin nem ment át. Ha lett volna téli gumim is, akkor a (fele ennyire kopott) két garnitúra gumit kellett volna kidobni.
    Nem értem, hogy miért hiszik azt az emberek, hogy a téli gumi mindenható! Jeges úton ugyanúgy csúszik mind a kettő, hóban meg lassan kell menni.”
  • 1. Lobbo71 2011. december 16. 14:43
    „"A téli gumikkal kapcsolatban néha elhangzik, hogy azok igen drágák"

    Ami nem igaz, mert akinek van téli gumija, az télen nem használja a nyárit, tehát az kétszer annyi ideig tart. Magyarul hosszabb távon ugyanannyit költ gumira az is, aki télit vesz meg az is aki nyárival bohóckodik télen. Csak az első biztonságban autózik, a másik meg életveszélyben.”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hétvégére fel! Szemezgess a hétvégi programokból

Igazán széles skálát fed le a megyei hétvégi programkínálat. Ön is részt vesz valamilyen esemélyen? Tovább olvasom