Kisalföld logö

2017. 03. 28. kedd - Gedeon, Johanna 2°C | 19°C Még több cikk.

Hiába hibás az autó, nem kötelező a cseréje

Győr-Moson-Sopron - Egy mosógép és egy autó között nincs különbség a jótállás szempontjából. Ezzel kapcsolatos az első tanulságos eset, amit „A Kisalföld a vásárlókért" akciónk felhívására küldött olvasónk. Felkért fogyasztóvédelmi szakértőnk válaszolt kérdésére.
Új gépkocsit vásároltam szeptemberben és már az átvételkor észrevettem – jeleztem is a kereskedőnek –, hogy nehezen indul. Kaptam rá magyarázatot. Másnap reggel ugyanezt tapasztaltam, visszavittem az autót. A szakemberek megnézték, az volt a véleményük, hogy az indítási technikámmal van a baj, tanulmányozzam át részletesen a kezelési utasításokat. Ezt követően mindent a leírás szerint végeztem, de a gond megmaradt. Paprikás hangulatban, de kellő higgadtsággal újból visszavittem az autót, mondván, hogy addig nem viszem el, míg meg nem javítják. Még aznap délután értesítettek: kész a kocsi, elhárították a hibát. Ez mintha igazolódott volna, de másnap újra kezdődött minden, amit telefonon újra jeleztem. Október 8-án vittem újra vissza a kocsit a kereskedőhöz, azóta ott van, nem tudták megjavítani. Van lehetőségem az autó cseréjére vagy elállhatok a vásárlástól? Sajnos nem éltem a három napon belüli csere lehetőségével, ugyanis bíztam a szakemberek hozzáértésében, ami nem jött be. Közben az elejtett szavakból kiderült, hogy ez a típus annyira új, nem volt alkalmuk megismerni, mert még csak egyet forgalmaztak belőle" – írta olvasónk „A Kisalföld a vásárlókért" akciónk felhívására, melynek keretében karácsonyig folyamatosan küldhetik olvasóink fogyasztóvédelmi kérdéseiket szerkesztőségünkbe (rimanyi.zita@kisalfold.hu).

Horváth László, a megyei fogyasztóvédelmi egyesület elnöke válaszát azzal kezdte, hogy a személygépkocsikra is vonatkozik a Polgári törvénykönyv 306-os paragrafusa, amely kimondja: „Hibás teljesítés esetén a jogosult elsősorban – választása szerint – kijavítást vagy kicserélést követelhet, kivéve, ha a választott szavatossági igény teljesítése lehetetlen, vagy ha az a kötelezettnek a másik szavatossági igény teljesítésével összehasonlítva aránytalan többletköltséget eredményezne, figyelembe véve a szolgáltatott dolog hibátlan állapotban képviselt értékét, a szerződésszegés súlyát és a szavatossági jog teljesítésével a jogosultnak okozott kényelmetlenséget." A törvény azonban szakértőnk magyarázata szerint nem határozza meg, hányszor lehet egy terméket – például gépkocsit – javítani, hogy mennyi javítás után kérhet joggal cserét a vásárló. Tehát olvasónk tulajdonképpen a törvény alapján akár kérheti a cserét is, a probléma az, hogy a szabályozás szövegében benne van a kitétel, miszerint a kötelezettnek, azaz a kereskedőnek aránytalan többletköltséget nem okozhat. Márpedig egy gépkocsicsere elutasításakor a kereskedő könnyen hivatkozhat erre.
A fogyasztóvédő azt javasolja olvasónknak: ha hiába kéri a cserét, vetesse fel a 49/2003-as számú gazdasági minisztériumi rendelet szerinti jegyzőkönyvet, ragaszkodjon szakértői véleményhez.

Ha az neki ad igazat, de mégsem orvosolják panaszát, forduljon a megyei békéltető testülethez (96/520-217). A jótállásra vonatkozó 151/2003-as számú kormányrendeletben egyébként a kötelező jótállás alá tartozó termékek csoportjában szerepel a gépkocsi is. Tehát az eljárást tekintve nincs különbség egy autó vagy például egy mosógép közt.

Rimányi Zita
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy kiló marihuána

Hegyeshalom - Feltehetően az ünnep környéki „lazaságra" számított az a magyar férfi, akinek VW… Tovább olvasom