Kisalföld logö

2018. 06. 20. szerda - Rafael 18°C | 29°C Még több cikk.

És Isten megteremté...

Merész dologra vállalkozott a győri Vaskakas Bábszínház: Haydn „A Teremtés" oratóriumát állította színpadra – egy cirkusz díszletei között. A „mennyei" és a profán világ pikáns összekapcsolása sok-sok humorral teszi élvezhetővé az egyébként nem éppen populáris művet.

Egy két évvel ezelőtti közös szilveszteri műsor adta az ötletet a Vaskakas Bábszínháznak és a Bolero Fúvósegyüttesnek, hogy ismét közös produkcióba fogjanak, s ha már elhatározásra jutottak, rögtön „nagyot haraptak": Haydn „A Teremtés" című oratóriumát tették mindenki számára emészthetővé és élvezhetővé. A zeneszerző életének egyik legnagyobb sikere a világ teremtésének bibliai leírása alapján íródott – adódik tehát rögtön a kérdés: mit keres az Úr egy cirkuszban??? Merthogy a történetet egy „Circus Divinus" azaz isteni cirkusz díszletei közé helyezték a bábosok, az eredeti zeneműben főszerepet játszó négy arkangyal szerepét pedig itt négy cirkuszi egyéniség – az erőművész, a műlovarnő, a bohóc és a balerina – veszi át. Őket instruálja az „égi cirkuszigazgató", az elnéző atyáskodás és a szigorú fegyelem kettősségével kísérve segítőit, akik a „legnagyobb mutatvány", azaz az univerzum megteremtése (pontosabban az ahhoz való asszisztálás) mellett egymással is játszanak.

A teremtés - Fotó: H. Baranyai Edina

Nos, már az előadás elején kiderül, nem is olyan elvetemült az ötlet, s az első jelenetek után már a világ legtermészetesebb dolga, hogy a világ teremtésének egy cirkusz kulisszái mögé bepillantó nézőként lehetünk szemtanúi. A teremtés hét napjának mindegyike ugyanis egy-egy cirkuszi mutatványban testesül meg: a bolygók teremtése zsonglőr produkció, a vízé vízibalett, a Föld benépesítésében pedig fontos szerep jut az állatidomárnak... na de ennél többet igazán nem árulhatunk el (ha már a „sztorit" úgyis mindenki óvodáskorától ismeri) Igaz, a „slusszpoén" okoz némi meglepetést... („Haydn a happy endre ment, úgy látszik, olyan öreg volt, amikor írta, hogy a bűnbeeséssel és a kiűzetéssel már nem foglalkozott...", jegyezte meg Kocsis Rozi, a bábszínház vezetője, a darab dramaturgja.)

„Az már csak hab a tortán, hogy a cirkuszi díszletbe nagyszerűen beleillenek a kamarazenekarra átírt művet élőben előadó fúvósok. Ők egyébként kifejezetten élvezik, hogy a megszokott fekete-fehér „pingvinszerelés" helyett most talpig fehérben, glóriával a fejük felett játszhatnak...", mondja meg Kocsis Rozi, aki alaposan megizzadt, mire társaival színpadra állították a darabot. A bábszínészek pedig még nála is jobban, az előadás ugyanis nemcsak technika-, hanem „izomigényes" is, olyannyira, hogy a cirkuszi alapokért – emelésekért, forgásokért –, egyenesen a fővárosi artistaképzőbe utaztak tanulni. Pallai Mara, Rab Viki, Ragán Edit, Szúkenyik Tamás és Tengely Gábor azonban nagyszerűen megoldotta a feladatot, s ígérik, őszre, a bábszínházi évad kezdetére minden mozdulat még inkább döccenőmentesen a helyére kerül.

Az éteri díszletek és jelmezek – csupa fehér, csupa arany –, és éteri zene mellett a technika érdemel még említést, itt ugyanis több a trükk, mint egy igazi cirkuszban. Animációk sokasága, fényjáték és vízsugarak, rafinált eszközök tucatjai teszik teljessé az előadást, amely – a múlt heti előbemutatót követően – ősszel kerül a nagyközönség elé a győri Vaskakas Bábszínházban, igazi családi darabként hozva mindenkihez közel A Teremtés zenéjét és történetét.

Olvasóink írták

  • 2. Ing.Böck 2009. június 23. 10:10
    „RETTENETES !!!! Még elképzelni is borzasztó !!!”
  • 1. bugriskin 2009. június 22. 19:16
    „No, ezt lássa csak megy az "István 13"! Lesz nekik hittanra járás!”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Buszban vakációzhatnak a diákok

Győr - Filmeket vetítenek, tanácsadást és kézműves-foglalkozásokat is szerveznek a vakációzó… Tovább olvasom