Kisalföld logö

2018. 08. 19. vasárnap - Huba 18°C | 31°C Még több cikk.

Épül a második parkolóház

Győr - Már az előzetes régészeti feltárás zajlik a győri kereskedelmi és iparkamara mögött, ahol hamarosan 220 autót befogadó, úgynevezett P+R parkolóház épül. Jövőre megújul az Erzsébet és a Malom liget is.
Egy hete kezdődött a régészeti feltárása a kamarai székház mögötti, eddig 70 autónak helyet adó felszíni parkolónak, ahová már nyolc éve, a székház építésekor terveztek egy parkolóházat. Most úgy tűnik, megvalósul: 1,2 milliárd forintból, 15 éves lízingkonstrukcióban úgynevezett P+R parkolóhelyeket alakít ki a város a Komszol égisze alatt.

A fejlesztésnek ideje volt, hiszen csúcsidőben szinte lehetetlen parkolóhelyet találni a belváros keleti peremén.

A négyszintes, felszín feletti – az Árkád tetőparkolóihoz hasonló – nyitott építmény elsősorban arra szolgál majd, hogy a belvárosba (például dolgozni) érkezők hosszabb időre letehessék autóikat. Ennek megfelelően Győr-kártyával, ami hamarosan a város minden háztartásába eljut, ingyen lehet majd megállni, anélkül a Jókai utcai parkolóház 240–300 forintos tarifája lesz érvényben a 2009 szeptemberére elkészülő, automatizált parkolóházban.

Az épülő parkolóház egyike annak a csaknem féltucatnyinak, amely szerepel a győri Építész- és a Mérnök Műhely szakmai koncepciójában: ezenkívül a szakemberek a Dunakapu tér, a Móricz Zsigmond rakpart és a Batthyány tér északi oldala alá, valamint a MÁV Révai utca–Tihanyi Árpád út közötti raktárépületeinek helyére tudnának elképzelni további (akár kétszintes) mélygarázsokat, valamint parkolóházakat – azaz szakmai szemmel legalább négy-öt „közgarázst" elbírna még a város.

Csejtei György, a Győri Mérnök Műhely vezetője szerint nincs más megoldás az élhető belváros eléréséhez, mint hogy korlátozni kell a forgalmat.

– Meg kell szüntetni a járdaszegély melletti parkolóhelyek túlnyomó részét, cserébe alternatívát kell nyújtani, s a belváros peremét „körbehálózni" parkolóházakkal, garázsokkal – mondja a szakember, rávilágítva, hogy a számok azt mutatják, ennél csak rosszabb lesz a helyzet. Győr ugyanis az 1000 lakosra jutó több mint 300 személygépkocsi-ellátottságával a főváros után a második helyen, s további egyenletes növekedésre kell számítani.

A Komszol számára egyébként is „a parkolók éve" lesz 2009, a Szent István úti négyemeletes házak között például további 57 parkolóhelyet alakít ki a funkciótlan területek rovására, a jelenleg kétféle parkolóórákat pedig egységesre cserélik, amelyek már az SMS-ben történő díjfizetésre is alkalmasak lesznek.

Nem fejeződik be a zöldterületek fejlesztése sem, megújul többek között az Erzsébet liget, ahol kialakítják a Vakok kertjét. Itt a tapintás, az érintés és az illatérzékelés révén nyújtanak majd új élményeket a vakoknak és gyengénlátóknak, többek között makettekkel és speciális virágágyásokkal. Folytatódik a Malom liget fejlesztése is – a tér pihenőpark funkciót kap –, a McDonald’s-udvarban pedig, kapcsolódva az ott álló térképészeti jelzőkövekhez, térképplasztikát alakítanak ki Európa nagyvárosaival. A tavalyi nagyszabású játszótérfejlesztés után megkezdik az elavult, balesetveszélyes játszóterek felszámolását is, 15 játszóparkba pedig ivókutat telepítenek. S még egy fejlesztés a jövő évre: a kommunális szolgáltató központi, Kálvária utcai telephelyén központi ügyfélszolgálati irodát hoznak létre, ahol a Komszol mellett más önkormányzati szervezetekkel is intézhetik ügyes-bajos dolgaikat a győriek.

Olvasóink írták

  • 6. Freehill 2008. december 23. 22:23
    „Hát igen, hosszabb távon valóban nem csupán a belvárost, hanem a tágabb értelemben vett központi városrészeket is tehermentesíteni kellene. Viszont ebből a szempontból még az adyvárosi buszvégállomás is túlságosan bent van, ugyanis a legnagyobb csúcsforgalomban Szabadhegyen a Jereváni út ugyanúgy be tud állni, mint Adyvárosban a Tihanyi, tehát ennek a "dugóövezetnek" a közepére szintén nem lenne túl előrelátó dolog P+R funkciót telepíteni.

    Ha most viszont csak a szűken vett (legkritikusabb) belvárost nézzük, rövidebb távon, akkor az Iparkamara szerintem viszonylag jó helyszín, legalábbis a lehetőségekhez képest. Jobb, mint a Jókai utca, vagy a Dunakapu tér. Főleg, ha kikötik a Révai utcát az Intersparnál a Fehérvári útra, valamelyest javulni fog a megközelíthetősége. De abban igazad van, Goldmund, hogy ez a lakótelepek közlekedési problémáit nem oldja meg, kizárólag a belvárost tehermentesítené valamennyire.

    Azzal a kategorikus kijelentéssel nem értek egyet, hogy "győri belvároson 10 perc alatt át lehet gyalogolni, ezért fölösleges bármire is átszállni". Pl. a Munkácsy utcától az Árkádig biztos, hogy még annak is több, mint 10 perc, aki viszonylag jó fizikai állapotban van. De pl. az idősebbek, vagy akár csak az ellustult autósok (és most ők lennének a fő célközönség!) nem szívesen gyalogolnak ennyit sem. Néhányan ennél jóval kisebb távolságra is felszállnak a buszra, és pl. az idősek esetében ezt nem is lehet felróni. Ahol működik hasonló citybusz-rendszer (pl. Bécsben az 1A, 2A, 3A vonalak), ott szépen megtelnek a járatok. Úgyhogy szerintem Győrben is lenne létjogosultsága.”
  • 5. Goldmund 2008. december 23. 12:15
    „Ez nem P+R rendszer, hanem sima parkolóhely-bővítés.
    A P+R rendszert a város külső részére (bár nem a szélére) szokás telepíteni és onnan a tömegközlekedést biztosítani. Győrben pl. ilyen hely lenne az adyvárosi buszvégállomás.
    A cikkben felsorolt helyszínek a belváros peremét jelentik. A győri belvároson 10 perc alatt át lehet gyalogolni, ezért fölösleges bármire is átszállni.
    Viszont a parkolóig eljutni! A Révai utcai MÁV-épületekhez és az Iparkamarához a Tihanyi vagy a Baross úton, a Batthyány térhez a Teleki és a Pálffy utcán, a Móricz Zs. rakparthoz és a Dunakapu térhez a révfalusi, esetleg a Széchenyi hídon át.
    Csupa olyan útvonalon, ahol csúcsidőben dugó van. Ismét egy átgondolatlan ötlet a mi pénzünkből. :-(”
  • 4. Freehill 2008. december 22. 16:21
    „A cikk hivatkozik rá, hogy "úgynevezett P+R" parkolóról van szó, azt viszont valóban nem magyarázza meg, hogy ez mit is jelent. Ez ugye a "Park and Ride" kifejezés rövidítése, ami annyit tesz: "Parkolj és utazz tömegközlekedéssel!". Tehát akkor lenne teljes a kép, ha a belvárosszéli parkolóházakhoz, parkolókhoz kapcsolódóan közlekedne egy belvárosi autóbusz-körjárat (citybusz: már volt is rá kezdeményezés), amely megfelelő gyakorisággal összekötné ezeket a parkolókat a belváros belsejével, és amelyet pl. szintén ingyen igénybe lehetne venni a Győr-kártyával (vagy akinek olyan nincs, a parkolójegyével). Akkor tényleg ki lehetne tiltani a belvárosból az autókat, vagy legalábbis erősen korlátozni őket (valamilyen közlekedési lehetőséget a belvárosban is biztosítani kell, és a közösségi közlekedés erre tökéletes megoldás).

    A cikkben említett helyszín szerintem teljesen jó (jobb, mint a meglévő Jókai utcai), ugyanakkor a szintén említett Dunakapu tér esetében aggályaim vannak afelől, hogy miként fognak odáig eljutni az autók, mivel ez hiába a belváros pereme, a folyók miatt ugyanolyan nehezen érhető el, mint a város központja. Ha ott is parkolóház épülne, a Teleki utca még inkább bedugulna, pedig már ma is botrány, ami ott van. (Annak azért örülök, hogy legalább a Széchenyi tér már nem szerepel a listában...)”
  • 3. Alfonz23 2008. december 22. 14:08
    „Győri Mérnök Műhely vezetője szerint nincs más megoldás az élhető belváros eléréséhez, mint hogy korlátozni kell a forgalmat
    Kérdés, hogy csak a győriek parkolnak a belvárosban, vagy a győrkörnyékiek, akik kocsival járnak be dolgozni. A győrkörnyékiek nem kapnak GYŐRKÁRTYÁt, tehát nekik fizetős(ek) lesz(nek) az(ok) a parkoló(k), ahol eddig még ingyen tudták lerakni a kocsijukat.
    Rossz a parkoló helyzet a belvárosban? Mikor nézik meg végre azt, hogy az adott fizető parkolóban mennyi kocsi áll bérlettel és közben mennyi pénz van a parkolójegy automatákban, azaz ki használja el a belvárosi parkolókat: az aki ügyet intéz, vagy az akinek a kocsija munkaidő alatt ott áll a cége előtt?
    Elhangzott már az is, hogy a Dunakapu téri alsórakparton sem lehet majd ingyen parkolni, ott is parkolóház illetve sétány lesz (a Dunapart rezidencia angolkertje)
    De akkor hol lehet majd megállni? Nádorvárosban sem lehet már a belvároshoz közeli helyeken parkolni.
    "úgynevezett P+R parkolóhelyeket alakít ki a város a Komszol égisze alatt" az olyan P+R, hogy attól függ ki áll be? Pártállás szerint nem lehet bejutni ingyen a parkolóba, vagy vallási felekezet alapján?”
  • 2. MTT 2008. december 21. 19:10
    „zotya, lehet hogy csakreklám fogás?”
  • 1. zotya975 2008. december 21. 13:27
    „Ma jött meg a Győr kártyám, de abban egy szó nincs arról írva, hogy ingyenes parkolásra lehet használni az új parkolóházban. Vagy csak korábban postázták, mit hogy el lett döntve, mire használható?”

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SZDSZ: Kamatmentes hitelt a vállalkozóknak

Győr - Nem csökkentené a helyi iparűzési adó jelenlegi, 2 százalékos mértékét a győri SZDSZ,… Tovább olvasom