Kisalföld logö

2017. 02. 26. vasárnap - Edina -1°C | 9°C Még több cikk.

A magánrepülőké a jövő?

Pér - A helyi gazdasági életből ismert arcok is jelen voltak szerdán a péri repülőtéren rendezett szemlén, ahol VIP-kisrepülőgépeket mutattak be számukra.

A szervezők szerint ez lehet a jövő, jelenleg mindenesetre heti átlagban öt-hat alkalommal szállnak le magánrepülők Péren.

Nehéz nem Richard Gere-t magunk elé képzelni, amikor magánrepülőkről esik szó. Holott ez néhány üzletembernek már ma is a jelen Magyarországon; aki pedig ilyen gépet szeretne eladni vagy lízingbe adni a hazai érdeklődőknek, annak a legütősebb érve: ˝lényegesen olcsóbb, mint gondolná˝. Természetesen minden relatív, de egy luxusautó áráért már ˝egynegyednyi˝ repülőgép kapható.

Úgyis mindenkit ez érdekel, ezért a péri repülőtéren bemutatott, a kisgépes kategóriában kiemelkedőnek számító DA 42-es árával kezdjük: a repülő 120 millió forintba kerül, de mód van csoportos résztulajdonszerzésre. Ez azt jelenti, hogy ha egy üzletember összeáll három társával, akkor a rá eső rész 30 millió forint – ezért az összegért évente adott óra repülési idő jár neki; a hozadékos költségeken pedig négyen osztoznak. Arra a kérdésünkre, hogy egy ilyen gép fenntartása fejenként mennyibe kerülhet, ha repül is vele az ember, a válasz az volt: hozzávetőlegesen egymillió forint évente, de nyilván nem mindegy, hogy mennyit tölt a levegőben a gép.

A cikk elején említett ˝lényegesen olcsóbb˝ kategóriát ezek a mondatok számunkra még nem igazán támasztották alá, az viszont már-már hihetetlennek tűnt, amit Szász Alajos pilóta a fogyasztásra vonatkozóan mondott: ˝Zadar és  Pér között körülbelül 10 ezer forint értékű üzemanyaggal meg lehet fordulni.˝ Az oktatópilóta hozzátette azt is, hogy a bajok akkor kezdődnek az ilyen kisgépek megítélésénél, ha a tulajdonos státusszimbólumnak tekinti, s nem olyan eszköznek, amellyel időt tud nyerni.

Érdeklődő bőven akadt a VIP-kisgépek bemutatóján, a kérdés nyilvánvalóan az, közülük hányan hajlandóak költeni egy repülőre. Fotó: Krizsán Csaba
Érdeklődő bőven akadt a VIP-kisgépek bemutatóján, a kérdés nyilvánvalóan az, közülük hányan hajlandóak költeni egy repülőre. Fotó: Krizsán Csaba

Ezzel eljutottunk oda, amit az érdeklődők elsőként emeltek ki indokként, hogy miért is érdekli őket ez a lehetőség. A nekünk nyilatkozók névtelenséget kérve ugyan, de elmondták: még ha óránként 100 ezer forintos költségért tudják is bérelni a gépet, nekik megéri, hogy hét óra helyett akár másfél-két órán belül (családjukkal) eljussanak a horvátországi nyaralóhelyükig vagy a svájci tárgyalópartnerükhöz. Volt olyan is, akinek már egy Győr–Debrecen úton is megérné a repülőbérlés, mert autóval azt sem ússza meg több órán belül.

A bemutatót szervező Varga István és szintén jelen lévő fia nem titkolta: nem véletlen, hogy Győr-Moson-Sopron megyét, s azon belül Pért szemelték ki az első lehetséges központként. Szerintük a helyi üzleti szférában van elég számú lehetséges partner, akinek megérné, hogy a péri hangárból kiguruló géppel utazzanak el vagy azzal hozzák Győrbe az üzleti partnerüket. Erre nyilvánvalóan hamarosan választ kapnak, addig azért megnéztük, hogy a péri repülőtér milyen forgalmat bonyolít le a kisrepülőgépek terén.

Nos, a legnagyobb előnye a Győr melletti nemzetközi repülőtérnek az olcsósága, az ilyen kisrepülőknél a súly alapján számított landolási díj 12 euró (3200–3300 forint) Péren, ugyanez Ferihegyen 70 ezer forint. Éves átlagban hetente 5–6 kisrepülő érkezik a Győr melletti repülőtérre, de egyelőre a tulajdonosok 90 százaléka külföldi (azon belül is német), s csak a töredéke magyar. Jelenleg. 

Olvasóink írták

  • 13. adalfold 2009. október 25. 19:37
    „elemér elemér menté vóna inkább elemér!
    nem látod?
    ezek még csak pórázon üzemelnek ...
    úgy tápolják beléjük az villamossagoth!”
  • 12. adalfold 2009. október 25. 19:31
    „moderálva”
  • 11. zotya975 2009. október 24. 18:15
    „Annyira nem, de erről a helyből felszállóról pont olvastam.”
  • 10. elemér 2009. október 24. 11:07
    „Hát tudom, mert tapasztaltam hogy ti nagyon tájékozottak vagytok.;))”
  • 9. zotya975 2009. október 24. 07:45
    „Hát Elemér, ezzel nem mutattál újjat.”
  • 8. elemér 2009. október 23. 22:48
    „Itt a jövöröl van szó. Ez egy repülö autó. Felszálsz mind a madár és leszállsz mikor megérkezel és hajtod a kocsit. Nem pedig reptértöl reptérre repülsz, érted ?

    http://www.moller.com/”
  • 7. elemér 2009. október 23. 22:32
    „Ki mondta hogy csak az USA-rol van szó. Itt agytágitásrol van szó.”
  • 6. zotya975 2009. október 23. 18:19
    „Most nem csak az USA-ról van szó, ha leugorhatok Szegedre röpcsivel fél óra alatt, akkor miért ne tegyem, ha van rá miből?”
  • 5. elemér 2009. október 23. 16:27
    „Eu. távolságok csak kutyafüle. U.SA. vezet az iparban és amit mi produkálunk az a jövö. Megigértem hogy nyitok egy rovatot, "Ugrik a bicska." Itt nem lehet belekotyogni, vagy törölgetni. Itt én agytágitást adok.”
  • 4. janika 2009. október 23. 12:57
    „Nyugi bele még egy repülőgép sem maradt fönn!”
  • 3. zotya975 2009. október 23. 09:27
    „Most mit kell írígykedni, jópár embert ismerek aki a semmiből küzdötték fel magugat arra a szintre ahol most élnek, miért sajnáljam tőlük a gazdagságot? Amúgy teljesen logikus, ha megtehetem minek autózzak órákat, ha ott lehetek valahol fél óra alatt kényelmesen, kikerülve a dugókat, városokat. És én még az Alföldön sem jártam a családommal.”
  • 2. elemér 2009. október 23. 02:04
    „A magánrepülőké a jövő ez igy igaz, de nemkell reptér. Ilyen a Moller Sky car.”
  • 1. gyene 2009. október 22. 11:58
    „Sajnálom szerencsétleneket azért, hogy nem tudnak ejutni horváthországi nyaralójukba a családhoz 1-2 órán belül. Én örülök annak, ha eljutok a családomhoz az Alföldre 3-4-5 órán belül, főleg ilyen ünnepi dőben. Csak úgy mellesleg, nekem még nem adatott meg a külföldi nyaralás..... kinek miből telik erre?”
Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Hat garázs, kilenc parkoló

Győr hat garázzsal és kilenc parkolóhellyel gazdagodott nemrégiben – tudatta Somogyi Tivadar. Tovább olvasom