Kisalföld logö

2017. 06. 28. szerda - Levente, Irén 23°C | 33°C Még több cikk.

Parlament: módosított költségvetés, drogellenes stratégia

A nemzeti drogellenes stratégiáról szóló országgyűlési határozat általános vitájával folytatódott az Országgyűlés keddi ülése.
19:50 - A tavalyi költségvetés zárszámadásának általános vitájával ért véget az Országgyűlés keddi ülése.

Zárszámadás: képviselői felszólalások

A tavalyi zárszámadás előző héten kezdődött általános vitájában ismételten felszólalt Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke. Azt mondta, megérti, hogy a képviselők a számok mögé akarnak látni, de ez nem az ellenőrzési, hanem tanácsadói feladatkörbe tartozik.

Kiemelte, hogy a törvény az ÁSZ feladatává tette a költségvetési elemzések készítését is. Mint mondta, egy ilyen tanulmány már elkészült, kedden a számvevőszék a honlapján nyilvánosságra is hozták. Domokos László megjegyezte, szívesen vesznek javaslatokat arról, hogy a képviselőknek milyen plusz adatokra van szükségük az értékeléshez.

A Fidesz-frakcióból Babák Mihály arról beszélt, hogy a szocialistáknak az elmúlt nyolc évben "semmit sem sikerült a törvények szerint teljesíteniük", a három évvel ezelőtti kormányváltás után azonban sikerült felhagyni ezzel a gyakorlattal, és elszámoltatható, stabil alapokra helyezték az ország költségvetését.

Hangsúlyozta, a kormány zárszámadása megbízhatóbb és átláthatóbb is a korábbiaknál, a hiánycélt pedig "túlteljesítette".

Az MSZP nevében felszólaló Gúr Nándor azt hangoztatta, hogy a 2012-es költségvetés hűen tükrözte az Orbán-kormány "hiteltelen, kiszámíthatatlan (...) és dilettáns mivoltát". Hozzátette: a makrogazdasági tervszámokban nem sikerült sem a bruttó nemzeti össztermék (GDP), sem a költségvetési hiány, sem pedig az infláció mértékét eltalálni.

Elmondta továbbá, hogy az átlag alatt keresők bérének vásárlóereje csökkent, a gazdagok viszont jobban jártak, az áfát 27 százalékra emelték, emelkedett az adósságszint, nem nőtt a foglalkoztatás, tehát az ellenkezőjét csinálták annak, amit ígértek.

Bana Tibor (Jobbik) az uniós pénzek felhasználásával kapcsolatban azt mondta, a tervezettnél 2012-ben is kevesebb uniós pénzt használt fel az ország: 1817 milliárd helyett 1367 milliárd forintot fizettek ki. Ennek okaként a képviselő a számlaleadások elmaradását, illetve a projektek elhúzódását jelölte meg.

Hangsúlyozta, hogy további lépések szükségesek a pályázati rendszerben, mert több operatív program esetében is jelentős kifizetési elmaradás van, és azt is érdemes lenne vizsgálni, hogy a hatóságok mennyiben könnyítik vagy nehezítik a források felhasználását.

Baracskai József (független), a Demokratikus Koalíció politikusa arról beszélt, hogy nem valósult meg a foglalkoztatás érdemi bővülése, az adórendszer átalakítása alapvetően elhibázott, a banki különadó csökkentette a hitelezési képességet, az ágazati különadók pedig visszafogják a növekedést.

Az ülést vezető Balczó Zoltán lezárta a zárszámadás általános vitáját.

A jobbikos Suhajda Krisztiánnak a Kalocsai Főszékesegyházi Könyvtárról szóló napirend utáni felszólalását követően Balczó Zoltán bezárta a Ház keddi ülésnapját is.

Az Országgyűlés a jövő héten várhatóan kétnapos üléssel folytatja munkáját.

14:56 - Megvitatta az Országgyűlés keddi ülésén a nemzeti drogellenes stratégiáról szóló országgyűlési határozati javaslatot.

Vita a drogellenes stratégiáról

A család és a kortárscsoportok szerepe, valamint a megelőzés kérdése is téma volt a nemzeti drogellenes stratégia általános vitájában.
Az LMP-s Vágó Gábor arról beszélt, hogy a serdülők körében a kortárscsoportok szocializációs szerepe magasabb, mint a családé.
Ezt többen is vitatták. Simicskó István ifjúságért felelős államtitkár például azt hangsúlyozta, hogy a család elsődlegességét nem szabad megkérdőjelezni, mert a szülőknek van a legnagyobb felelősségük abban, hogyan nőnek fel a gyermekek.

A szocialista Pál Tibor úgy fogalmazott, hogy a családnak és a kortársaknak egyaránt szerepük van, a jobbikos Vágó Sebestyén pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy ha nincs meg a megfelelő szocializációs alap a családban, akkor a gyermek nagyobb valószínűséggel választ olyan kortárscsoportot, amely beleviszi a kábítószer-használatba.

Az LMP-s Vágó Gábor úgy reagált a hozzászólásokra: többen félreértelmezték szavait, mert nem azt mondta, hogy egyáltalán nem fontos a család, hanem azt, hogy legalább olyan fontos, ha nem fontosabb a kortárscsoport kérdésköre is.

Ezt követően a megelőzés témájáról vitatkoztak a képviselők.

A független, a PM színeiben politizáló Szilágyi László úgy vélte, önmagában a drogprevenció üres cél, ha nincs hozzárendelve megfelelő cselekvési terv, ha nincs kiépítve a szükséges intézményrendszer. Kifogásolta azt is, hogy a megelőzésre szánt források az elmúlt években drasztikusan csökkentek. A jobbikos Vágó Sebestyén szerint a megfelelő drogprevencióhoz az iskolák szocializációs feladatait kellene tágítani. A független Baracskai József, a DK politikusa pedig azt mondta, a kistelepülések iskoláiban ki kellene terjeszteni az iskolapszichológusi munkát.

Simicskó: fontos feladat értékrendet adni a fiataloknak

Simicskó István ifjúságért felelős államtitkár a vitában elhangzottakra adott válaszában azt mondta, úgy tűnik, hogy abban egyetértenek a pártok, fontos feladat, stabil, helyes értékrendet adni a fiataloknak. A drogellenes stratégia arra vállalkozik, hogy célokat fogalmazzon meg, hogy a gyermekekre ez a veszély ne leselkedjen - fogalmazott.

Hozzátette: akik szándékosan kárt akarnak okozni gyermekeknek, a drogdílerek, azokat keményen meg kell büntetni.

Mint mondta, céljuk, hogy a drogprevencióra európai uniós forrásokból is szerezzenek pénzt.

Az általános vitát lezárták, a részletes vita a következő ülésen lesz.
A választási szabályokat módosítják a hegyközségi törvényben
Az előterjesztő Font Sándor (Fidesz) elmondta, két oka van a hegyközségi törvény módosításának. Hamarosan elnökválasztás lesz Hegyközségek Nemzeti Tanácsában, és eltörlik azt a jelenlegi rendelkezést, miszerint elnök csak szőlész, alelnök csak a borász lehet - ismertette.

Hozzátette: az előterjesztés a vidékfejlesztési miniszter előzetes jóváhagyásához köti a tanács főtitkára hivatalba lépését, amire szerinte azért van szükség, mert államigazgatási feladatokat vett át a tanács és azokra 250 millió forintot kap.

Font Sándor kitért arra, hogy a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH) észrevételeinek megfelelően módosítják a törvényt.

Czerván György, a Vidékfejlesztési Minisztérium agrárgazdaságért felelős államtitkára elmondta, hogy a kormány támogatja a javaslatot. Közölte, az előterjesztéssel eleget tesznek a NAIH azon elvárásnak, hogy törvényi felhatalmazása legyen a főtitkárnak és a hegybíróknak az adatkezelésre.
A kormánypárt támogatja, az ellenzékiek elvetik a törvénymódosítást
Tóth József (Fidesz) megismételve a törvényjavaslat főbb céljait azt mondta, hogy támogatják az előterjesztést.

Az MSZP és a Jobbik is kifogásolta, hogy a főtitkár hivatalba lépéséhez a miniszter előzetes jóváhagyása szükséges.

Magyar Zoltán (Jobbik) szerint nem a mindenkori hatalomnak kell eldöntenie, ki legyen a főtitkár, ezért elfogják utasítani a javaslatot. Ha kivennék a kérdéses pontot, akkor támogatnák az előterjesztést.

Göndör István (MSZP) azt a példát hozta, hogy az önkormányzatoknak is vannak államtól átvett feladatai, de még a megyei kormányhivatalnak sem kell ellenjegyeznie a jegyzői pályázatokat. Felhívta arra figyelmet, hogy a miniszter törvényességi felügyeletet is gyakorolhat a főtitkár felett. Azon véleményének adott hangot, hogy a törvénymódosítás nem szólhat másról, minthogy valamiért a miniszter vagy valakik megorroltak a leendő főtitkárra és most megpróbálnak kísérletet tenni a kinevezés befolyásolására.

Font Sándor a vitában elhangzottakra válaszolva közölte: képtelen példákat hoztak fel az ellenzékiek álláspontjuk igazolására, hogy feltételezhetik, hogy egy miniszteri biztos kicsinyes bosszújáról van szó. Visszautasította azt, hogy politikai hátsó szándék lenne a főtitkár kinevezésével összefüggő rendelkezés mögött. Utalt arra, hogy a törvény szigorú szakmai feltételekhez köti a pályázatot.

Az általános vitát lezárták, a részletes vita a következő ülésen lesz.

12:43 - A nemzeti drogellenes stratégiáról szóló országgyűlési határozat általános vitájával folytatódott az Országgyűlés keddi ülése.

Kormány: az új drogellenes stratégia célja a drogok nélküli életmodell népszerűsítése

A drogok használatának megakadályozása és a drogok nélküli életmodell népszerűsítése a fő feladata a 2013 és 2020 közötti időszakra vonatkozó új nemzeti drogellenes stratégiának - ismertette expozéjában Simicskó István, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) sportért és ifjúságért felelős államtitkára.

A Tiszta tudat, józanság, küzdelem a kábítószer-bűnözés ellen című dokumentum tárgyalása során az államtitkár kiemelte: az anyagban hangsúlyosan jelenik meg a rendőri intézkedések erősítése, a korszerű bűnmegelőzési és bűnüldözési stratégiák hatékonyabb alkalmazása, a köznevelési területtel való együttműködés. Emellett a stratégia a szerhasználat megelőzését és minimalizálását célozza.

Hangsúlyozta: a dokumentum a teljes társadalom számára adja meg az irányelveket, de célcsoportokhoz igazítottan fogalmaz meg üzeneteket. Így a társadalomnak azt üzeni, hogy a kormány elkötelezett a drogprobléma visszaszorítása mellett, és ehhez átfogó, hatékony eszközökkel rendelkezik; a kipróbálóknak jelzi, hogy kockázatot vállalnak a drogok használatával; a függőknek megmutatja, hogy felépülésük lehetséges; az egyéneknek pedig azt üzeni, hogy mindenki felelős a környezetében élők sorsáért.

Képviselői felszólalások

Mátrai Márta (Fidesz) arról beszélt, hogy a szakmai észrevételek túlnyomó többségét átvezették a stratégiába, amelyet egyébként az összes történelmi egyház is támogatott. A be nem fogadott észrevételek között említette a szenvedélybetegségek kezelésére irányuló integrált stratégia megalkotását, valamint a szerfogyasztók emberi jogainak hangsúlyosabb megjelenítését célzó kezdeményezéseket. A fideszes képviselő érvelése szerint előbbire nincsenek nemzetközi példák, utóbbi pedig azért nem támogatható, mert a szerfogyasztók emberi jogai nem helyezhetőek a társadalom egészére vonatkozó az egyén élethez való alapjoga elé.

Mátrai Márta beszélt arról is: az egyik legnehezebben ellenőrizhető terület az internetes kereskedés, amelynek megakadályozása gyorsan foganatosítható intézkedéseket igényel. Ezért kell lehetővé tenni az ilyen jellegű bűncselekmények eljárása során az elektronikus adat ideiglenes hozzáférhetetlenné tételét.

A kormánypárti képviselő kiemelte azt is: a stratégia célja az ifjúság elrettentése a kábítószerek használatától és Magyarország kábítószer-mentes övezetté tétele 2020-ig. Hangsúlyozta: nem szabad különbséget tenni kábítószer és kábítószer között.

A dokumentumban ugyanakkor a jelenleginél lényegesen nagyobb szerepet kap a megelőzési tevékenység a családok és helyi közösségek bevonásával, valamint a kormány a "józanság kultúráját kívánja megteremteni".

Pál Béla (MSZP) érthetetlennek tartotta, hogy a kormány eddig elmulasztotta végrehajtani a korábbi parlament által elfogadott stratégiát, és cselekvési tervet sem készített ahhoz.

Bírálta a kabinetet, amiért csökkentette az erre a célra rendelkezésre álló forrásokat, és már a stratégia címével sem értett egyet. Azt mondta: az ország nem drogellenes háborút folytat, hanem a népegészségügyi célokat kell szem előtt tartania.

A dizájner drogok megjelenése szerinte lényeges változásokat hozott a kérdésben, ennek ellenére a stratégia nem kezeli súlyának megfelelően ezt a problémát. Hiányolta az alkohol- és a mentálhigiéniás stratégiát, valamint egy népegészségügyi stratégia elkészítését, amelyek szerinte együttesen vezetnének célhoz.

Gaal Gergely (KDNP), idézve II. János Pál pápát, azt mondta: nem lehet a kábítószer-szabadság jogáról beszélni, mert az emberek nincs joga kárt tenni magában, nincs joga az Istentől kapott emberi méltóságáról lemondania.

A drogozás megítélése nem egységes minden politikai oldal részéről- mutatott rá, és kijelentette: olyan, a baloldalhoz kötődő formáció is létezik, amelynek egyik frontembere maga is szenvedélyfüggő.

Szólt arról a szemléletbeli változásról, amely a határon túliakat is bekapcsolja a probléma megelőzésébe és kezelésébe.

Farkas Gergely (Jobbik) szintén bírálta, hogy 2010 óta nem létezett hatályban lévő drogstratégia az országban. Feltette a kérdést: a gyorsan változó területre miért alkot hétéves stratégiát a kormányzat?

Szerinte az elmúlt három év tevékenysége ellentétben áll azzal, amit most kommunikál a kormány, emellett bírálta a forráskivonásokat. Ugyanakkor azokat is kritikával illette, akik a teljes drogmentesítés célját vitatták, mert megvalósíthatatlannak tartják.

Kapus Krisztián (Fidesz) a kábítószerpiac átalakulásáról beszélt, sőt úgy fogalmazott: a mai fiatalokon szinte emberkísérleteket végeznek, miközben a szerhasználat egyre fiatalabb korra tolódik.

Szerinte nincs kemény- vagy könnyűdrog, csak kábítószer van. A stratégia a teljes magyar társadalomhoz szól - mondta -, a használatot elutasítóknak megerősítést ad, hogy jó dolgot képviselnek, a szakmai közösségek és a segítő hivatást űzőkbe pedig tudatosítja markáns szerepüket. A függőknek azt üzeni, hogy felépülésük lehetséges, a közösségeknek azt üzeni, hogy mindenki felelős a környezetében élőkért - mondta.

Vágó Gábor (LMP) szerint a stratégia nem tudja teljesíteni feladatát. Bírálta a Fideszt, amiért nem támogatta azt az eseti bizottságot, amely a munkájába a szakértő szervezeteket is bevonta volna. Nem értett egyet, hogy a stratégia nem érinti az alkohol kérdését.

Az ország drogmentesítését 2020-ig elképzelhetetlennek tartotta, amelyhez szerinte nem áll rendelkezésre megfelelő eszköz.

Az ártalomcsökkentéssel kapcsolatban "pofátlanságnak" nevezte a józsefvárosi tűcsere program megszüntetését.

11:10 - A rezsicsökkentésről, az áfacsökkentésről, a fiatalok helyzetéről és a mobilitási hétről volt szó kedden napirend előtt az Országgyűlésben.

Fidesz: a frakciószövetség elé kerül a rezsicsökkentés alkotmányba foglalása

Rogán Antal Fidesz-frakcióvezető közölte: jövő hétfőn tárgyalja a Fidesz-KDNP, hogy kétharmados törvénnyel bebetonozzák-e a rezsicsökkentést. Azzal érvelt emellett, hogy a szocialisták ebben a kérdésben egyáltalán "nem megbízhatóak", de vannak náluk komolyabb ellenfeleik is, a "szocialisták megbízói", a multinacionális szolgáltató vállalatok és az EU.
A szolgáltatók nem szeretik a rezsicsökkentést és az EU sem, ezért most kell megvédeni azt, amikor van kétharmad, mert "a gyurcsányisták, a bajnaisták és a szocialisták" az első lehetőséget meg fogják ragadni arra, hogy az árakat emeljék - értékelte. Azt mondta, a szocialista kormányoknak lehetőségük lett volna arra, hogy az energiaszolgáltatókat ne privatizálják, vagy hogy csak évente egyszer, az infláció mértékével emelkedjenek az árak. Ezzel szemben 2002 és 2010 között 15-ször emelték meg a rezsi árát - közölte, hozzátéve: a szolgáltató cégek bevallott profitja a privatizáció óta meghaladta az 1000 milliárd forintot, amit kivittek az országból.


Az Országgyűlés plenáris ülése szeptember 24-én
Rogán Antal szavai szerint a szocialisták még azt a jogot is privatizálták, hogy Magyarország szabadon állapodhasson meg a legnagyobb gázszállítóval, Oroszországgal. A fideszes politikus szerint a szocialisták még a Jobbikkal is összefogtak, hogy a kormány ne tudja visszavásárolni az E.ON-t, hogy ne tudjon megállapodni Oroszországgal, hogy ne tudja csökkenteni a gáz árát.

Fónagy János, a fejlesztési tárca államtitkára az energiapolitika legfontosabb célkitűzéseinek az ellátásbiztonságot, az energiafüggetlenség visszaszerzését, a szolgáltatások megfizethetőségének kérdését nevezte.

MSZP: lesz-e áfacsökkentés?

Gőgös Zoltán (MSZP) azt kérdezte, valóban csökken-e egyes élelmiszerek áfakulcsa. Szerinte ellentmondásosan nyilatkoznak erről a kormánypárti politikusok, miniszterek. Felidézte, hogy a Fidesz 2008-ban húszról tíz százalékra javasolta csökkenteni az élelmiszerek áfáját, de azóta sem történt semmi, sőt "világcsúcsra", 27 százalékra emelték a legmagasabb áfakulcsot.

Szatmáry Kristóf, a Nemzetgazdasági Minisztérium gazdaságszabályozásért felelős államtitkára azt vetette a képviselő szemére, hogy a szocialisták kormányzása alatt nem volt rezsicsökkentés, inkább emelték ezen költségeket. Negyven éve nem volt ilyen alacsony, három százalék alatti az infláció, az alapvető élelmiszerek ára soha ilyen alacsony nem volt; vizsgálja a kormányzat, hogy milyen élelmiszerkörben lehet csökkenteni az áfát - közölte.

LMP: a kilátástalanság a fiatalok fő problémája

Vágó Gábor (LMP) a múlt héten nyilvánosságra hozott Ifjúság 2012 kutatás kapcsán arról beszélt, hogy a kilátástalanság, a munkanélküliség és a létbizonytalanság jelenti a legnagyobb problémát A 15-29 éves korosztály 49 százaléka akar külföldön dolgozni; míg 2008-ban 48 százalék most csak 36 százalék gondolja úgy, hogy egy jó állampolgár aktívan politizál - sorolta a politikus, jelezve: a kutatás szerint azok fiatalok, akik még kisdobosok sem voltak, azt gondolják, hogy a Kádár-rendszer jobb volt.

Simicskó István, az Emberi Erőforrások Minisztériuma sportért és ifjúságért felelős államtitkára szerint a fiatalok kiemelten fontosak a kormány számára. A kabinet dolga elsősorban lehetőséget teremteni számukra, és eddig is számos olyan intézkedést hoztak - többek között a családok szerepének erősítésével -, amelyekkel megfelelő kereteket biztosítanak a fiatalok életéhez.

KDNP: a mobilitás más jelent a kormánypártoknak és a szocialistáknak

Tarnai Richárd (KDNP) a múlt heti európai mobilitási hét kapcsán arról beszélt, hogy teljesen mást jelent a mobilitás a Fidesz-KDNP és az MSZP számára. Míg a kormánypártok a közösségi közlekedés fejlesztését, kerékpárutak építését értik rajta, addig Hagyó Miklós volt szocialista főpolgármester-helyettesnek a nokiás dobozokat, a tömegközlekedésből kivett összegeket jelenti. Hasonlóan Zuschlag János volt szocialista országgyűlési képviselőhöz, aki a Mobilitás ifjúsági szolgáltatótól síbolt közpénzeket - mondta.

Fónagy János államtitkár elmondta, hogy az európai mobilitási hét az EU egyik legnagyobb kampánya. Arra bátorítja a településeket, hogy igyekezzenek meggyőzni polgáraikat az alternatív közlekedési módok, a kerékpár, a gyaloglás, a közösségi közlekedés igénybevételére. Kitért arra, hogy idén 129 magyar település vállalt szerepet a kampányban, a hétvégi budapesti rendezvényekre pedig félmillió ember látogatott ki.
Jobbik: szigorítani kellene a Btk.-t

Mirkóczki Ádám (Jobbik) a bűnügyi zsargonban "öregezésnek" nevezett bűncselekményről beszélt, amelynek során fiatalok egyedülálló, védtelen idős embereket támadnak meg otthonukban. Úgy fogalmazott, hogy ezek a bűncselekmények "a cigányság törvényen kívüli részére jellemző kizárólag". A politikus még szigorúbb büntetéseket javasolt. Nem pusztán a rendőrség megerősítésére, vagy a büntető törvénykönyv (Btk.) szigorítására van szükség, hanem például a büntetés-végrehajtás szigorítására, de a halálbüntetés visszaállításának legalább társadalmi vitára bocsátására is - tette hozzá.

Rétvári Bence, a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium parlamenti államtitkára szerint a képviselő mintha itt sem lett volna az elmúlt három év jogalkotásánál, a problémák régóta ismertek a kormány előtt, azokat az alaptörvényben és a Btk.-ban is próbálták rendezni. Példaként említette, hogy az új Btk. szerint az emberölés alapesetben 5-10 évvel büntetik, de ha idős ember sérelmére követik el 10-20 év a büntetés.

10:30 - A drogok használatának megakadályozása és a drogok nélküli életmodell népszerűsítése a fő feladata a 2013 és 2020 közötti időszakra vonatkozó új nemzeti drogellenes stratégiának - hangzott el a stratégiáról szóló országgyűlési határozat általános vitájának megkezdésekor kedden az Országgyűlésben.

A Tiszta tudat, józanság, küzdelem a kábítószer-bűnözés ellen című dokumentum tárgyalása során Simicskó István, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EMMI) sportért és ifjúságért felelős államtitkára expozéjában ismertette: az anyagban hangsúlyosan jelenik meg a rendőri intézkedések erősítése, a korszerű bűnmegelőzési és bűnüldözési stratégiák hatékonyabb alkalmazása, a köznevelési területtel való együttműködés. Emellett a stratégia a szerhasználat megelőzését és minimalizálását célozza.

Hangsúlyozta: a dokumentum a teljes társadalom számára fogalmazza meg az irányelveket, de célcsoportokhoz igazítottan fogalmaz meg üzeneteket. Így a társadalomnak azt üzeni, hogy a kormány elkötelezett a drogprobléma visszaszorítása mellett, és ehhez átfogó, hatékony eszközökkel rendelkezik; a kipróbálóknak jelzi, hogy kockázatot vállalnak a drogok használatával; a függőknek megmutatja, hogy felépülésük lehetséges; az egyéneknek pedig azt üzeni, hogy mindenki felelős a környezetében élők sorsáért.

Simicskó István kiemelte azt is: a stratégia fontos célja, hogy a "sport a legjobb gyógyszer" elve alapján a sport népszerűsítésével és a sportolás támogatásával csökkentse a kábítószerhez forduló fiatalok számát.
Hozzátette: az új drogellenes stratégiáról szóló országgyűlési határozat elfogadása "rendkívül sürgős" feladat, hiszen csak ezután lehet elkészíteni a rövid távú tervdokumentumot.

Ismertette: a harmadik magyarországi drogellenes stratégia kidolgozására a kormány nemzetközi szinten is kiemelkedő szakértőket kért fel. Az összesen 96 oldalas dokumentum világos helyzetképet ad és tartalmazza a célkitűzéseket is.

10:10 - Elfogadta az Országgyűlés kedden az idei költségvetés hatodik módosítását. A változtatásra egyebek mellett a pedagógusbér-emelés finanszírozása, az E.ON magyarországi gázüzletágának megvásárlása és a takarékszövetkezeti integrációval összefüggő tőkeemelés miatt volt szükség.

A parlament 218 igen, 24 nem szavazattal, 1 tartózkodás mellett fogadta el Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter előterjesztését, amely összesen 171 milliárd forinttal növeli a költségvetés központi alrendszerének hiányát, ám - mint azt a tárcavezető két héttel ezelőtti expozéjában hangsúlyozta - az európai uniós módszertan szerinti hiánycélt nem veszélyeztetik a módosítások. Az E.ON-gázüzletág visszavásárlása és a takarékszövetkezeti szektor megerősítése miatti tőkeemelések ugyanis úgynevezett piaci műveletnek minősülnek, az egyes kiadásnövelő tételek fedezete pedig az országvédelmi alap.

Az idei büdzsé bevételi főösszege 15 325 milliárd, kiadási főösszege pedig 16 376 milliárd forintra nő, így a tervezett hiány 1050 milliárd forintra változik.

A törvénymódosítással mintegy 160 ezer pedagógusnak 32,5 milliárd forintot építettek be a köznevelési ágazatba a szeptembertől megemelt bérek ez évi kifizetésének forrásául.

Ugyancsak az oktatást érintő változás, hogy csökken az egy pedagógusra jutó tanulólétszám, amit az állami fenntartású köznevelési intézményekben dolgozó tanárok túlóráinak figyelembe vételével indokolt a zárószavazás előtt benyújtott módosító javaslatában Varga Mihály. Így az általános iskolákban 13,1-ről 11,8-re csökken az egy pedagógusra jutó tanulói létszám, a gimnáziumokban pedig — beleértve a hat és nyolc évfolyammal működőket is — 13,9-ről 12,5-re. A mérőszám hasonló mértékben csökken a szakiskolákban és a szakközépiskolákban is.

Átalakul a nem állami köznevelés finanszírozási rendje, az eddigi gyakorlatot az átlagbér alapú finanszírozás váltja fel. Az új rendszerre való átállás érdekében idén október-december hónapokra elszámolási kötelezettség nélküli, egyszeri kiegészítő támogatást biztosítottak a nemzetiségi önkormányzatoknak és a bevett egyházaknak. Ennek fajlagos összege 8100 forint diákonként.

Rögzítették azt is, hogy a hit- és erkölcstanoktatás támogatásánál a 12 fős elvi csoportlétszám 8-ra csökken. A kis létszámú hit- és erkölcstanoktatásra 100 millió forintos kompenzációs keretet biztosítottak az országvédelmi alapból.

Bizonyos feltételek mellett lehetővé válik a Magyarországon működő külföldi óvodák támogatása.

A keddi döntéssel 11 milliárd forint többletforráshoz jut a felsőoktatás az idei működéséhez. Az összeggel a kormány márciusi intézkedése alapján 2 milliárd forinttal létrehozott, majd további 1 milliárddal növelt, a felsőoktatási intézmények strukturális átalakítását elősegítő Felsőoktatási Struktúraátalakítási Alap előirányzatát növelték meg.

A büdzsé módosításával hatályon kívül helyezte a parlament azt a passzust, amely lehetővé tette, hogy az önkormányzati adósságkonszolidáció után a települési helyhatóságoknál maradt adósságelemeket a hitelezők felkínálják átvállalásra az államnak.

Kósa Lajos, a Fidesz alelnöke korábban ezzel kapcsolatban elmondta, hogy az ötezer lakos feletti önkormányzatoknál továbbra is jelentős adósság van, ezért lehetővé tették, hogy ha a bank befizeti a tartozás 7 százalékát a költségvetésbe, akkor az állam a teljes adósságot átvállalja az önkormányzattól. Szeptember végéig lehetett volna élni ezzel a lehetőséggel, de nem tudnak olyan esetről, hogy valamely bank jelezte volna, befizetné a 7 százalékot - közölte Kósa Lajos, ezzel magyarázva ennek az adósságrendezési eszköznek a lezárását.

A kedden elfogadott módosítások között szerepel az E.ON magyarországi gázüzletágának megvásárlásához szükséges fedezet biztosítása is. Az általános indoklás szerint az E.ON Földgáz Trade Földgázkereskedő Zrt. és az E.ON Földgáz Storage Földgáztároló Zrt. által kibocsátott részvények megvásárlásához az MVM Magyar Villamos Művek Zrt. erre a célra rendelkezésére álló forrásai mellett 71 milliárd forint költségvetési fedezet biztosítása szükséges.

Az idei hatodik költségvetés-módosítás érinti a takarékszövetkezeti integráció finanszírozását is. A kormánynak ugyanis a szövetkezeti hitelintézeti szektor stratégiai átalakítására legalább százmilliárd forintos fedezetet kell biztosítania az Integrációs Szervezetnek.

A takarékszövetkezetek integrációjáról szóló törvény szerint az Integrációs Szervezetnek a Magyar Fejlesztési Bank Zrt. (MFB) bocsátja rendelkezésre a pénzt, így az MFB mostani tőkeemelése e rendelkezések végrehajtását, áttételesen pedig a hitelezési tevékenység, a gazdasági növekedés élénkítését szolgálja - indokolta a változtatást Varga Mihály.

Emellett megteremtették a Nyugdíjbiztosítási Alap és az államháztartás központi bevételei közötti átcsoportosítás lehetőségét. Az általános indoklás szerint erre azért volt szükség, mert az idén bevezetett új kisvállalati adók tervezésekor azzal számoltak, hogy minden vállalkozás a neki legkedvezőbb adózási formát választja, ám ez nem így történt, így a kisadózók tételes adójából és a kisvállalati adóból nem folyik be a várt bevétel, ugyanakkor az új adónemek által kiváltott adókból több pénz várható.

A büdzsében ezen felül forrást biztosítottak az e-útdíj rendszeréhez kapcsolódó többletköltségek fedezésére, változtattak a Magyar Nemzeti Filmalap Zrt. finanszírozásán - 600 millió forinttal megnövelve a filmalap feladatainak ellátására szánt előirányzatot -, és 20 milliárd forinttal megemelték az EU Önerő Alap 30 milliárd forintos támogatási keretét, kiemelten a derogációs kötelezettségű ivóvízminőség-javító, szennyvíz- és hulladékkezelési projektek sikeres befejezése, valamint a 2007-2013 programozási időszak EU-s fejlesztési támogatásainak mielőbbi maradéktalan felhasználása érdekében.

Korábban:

A pedagógus-életpályamodell bevezetése, az E.ON gázüzletágának állami felvásárlása és a takarékszövetkezeti integráció érdekében módosíthatja az idei költségvetést mai ülésén az Országgyűlés.

A Ház a reggel 9 órakor kezdődő napirend előtti felszólalásokat követően szavaz Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter előterjesztéséről, amely 71 milliárd forinttal növelné az idei költségvetés hiányát, ugyanakkor a tárcavezető szerint a deficit emiatt nem növekszik 3 százalék fölé.

A kabinet a büdzsé módosításában 32,5 milliárd forintot szán 160 ezer pedagógus béremelésére, a villamosművek rendelkezésre álló forrásai mellett pedig további 71 milliárd forintot biztosít az E.ON gázüzletágának állami felvásárlására. Varga Mihály javaslata emellett fedezetet nyújt az MFB tőkeemeléséhez is a takarékszövetkezetek egységesítése érdekében.

Az ülés további részében a következő hét év drogellenes stratégiáját kezdhetik tárgyalni a képviselők, majd folytathatják a tavalyi zárszámadás általános vitáját.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Négy termékkel bővült a hungarikumok gyűjteménye

A csabai kolbásszal, a hízott libából előállított termékekkel, a tokaji aszúval és a Béres-cseppel… Tovább olvasom