Kisalföld logö

2017. 06. 29. csütörtök - Péter, Pál 21°C | 31°C Még több cikk.

Lipóton sütötte ki a sikerét

Tóth József Péter 1988-ban alapította – alig túl huszadik életévén – az első vállalkozását. Három húsbolttal kezdett, három községben. Majd jött a pékség és a mintaboltok.

Tóth József Péter 1988-ban alapította – alig túl huszadik életévén – az első vállalkozását. Három húsbolttal kezdett, három községben. Majd jött a pékség és a mintaboltok. Lipóton szállodát épített, ma  a község polgármestere. A megyeszékhelyen ő indította el a lipóti pékség mintabolthálózatát, látványos harcot kezdve a vevőkért. Szám szerint egy időben öt ilyen mintaboltot megnyitva. (Ma Mosonmagyaóváron 2, Győrben 8 üzemel.) Az biztos, jól kisütötte a sikerét.

– Naponta kora reggel kezdtem a vágóhídon, majd folytattam az üzletekben. A szakmát ismertem, de mit tudtam én akkor még a vállalkozásról! Honnan is tudtunk volna abban az időben? Miután azonban az elsők között kezdtem, ráadásul fiatalon, ez most előnyt jelent számomra, hiszen a 18 év alatt rengeteg tapasztalatot szereztem.

– Egy idő után az ön által előkészített és csomagolt húsárut már a szomszédos élelmiszerbolt is árulta. Talán ez volt az első kreatív ötlet a szolgáltatás bővítésére?

 – Mindig igyekeztem előre gondolkodni. Ha már az ember vállalkozásra adta a fejét, akkor nincs megállás. Három év után, ahogy a szerződések leteltek, a bátyámmal közösen 1991-ben egy élelmiszerbolttal folytattuk a vállalkozást, amelynek a „Mindent a vevőkért" vegyesbolt nevet adtuk. A bolt ma is működik, ugyanezzel a felirattal.

– Hogyan lett a húsboltból, majd az élelmiszerboltból pékség?

– A kínálatot látványpékséggel szerettem volna bővíteni. E terv kapcsán utaztam ki Norvégiába gépekért. Oslóban találkoztam egy kivándorolt magyarral, aki pont ilyen gépekkel kereskedett, és ő hívta fel a figyelmemet, hogy ne látványpékséggel kísérletezzek, hanem nyissak pékséget, és a kenyeret adjam el másnak is. Meggyőző volt. Az ő tapasztalataira építve indítottuk el a pékséget.

– Ez azért nem kis bátorságra vall.

– Először én is meglepődtem a javaslaton, hiszen ez azért lényegesen másabb, mint egy látványpékség, ahol előkészített anyagokkal kell dolgozni. A pékséghez nem értettem. Újdonsült oslói barátom azonban biztatott, hogy a pékség nem ördöngösség. Egy jó szakember kell hozzá. Meggyőzött, és miután sikerült elcsábítanom a környék legjobb pékét – tavaly ment el tőlünk 15 év után nyugdíjba –, a szülői háznál 1992-ben négy emberrel megnyitottuk a pékséget. Azóta ugyancsak megugrott a létszám és a teljesítmény is. A folyamatos bővülés eredményeként 2004-re már 80 főre nőtt a foglalkoztatottak száma.

– Miközben a pékségek megélhetési gondokkal küszködnek, a Lipóti terjeszkedik. Mintabolthálózatot hozott létre Mosonmagyaróváron és Győrött. Növelte a választékot, a minőséget, a specialitásokra, a helyi ízek sokféleségére helyezte a hangsúlyt, és ezzel tarolt a piacon. Ötlet, bátorság? Vagy igazából előremenekülés?

– Elértünk az elmúlt évben egy olyan szintre, amikor a pékek – főleg a multik által – kemény szorítóba kerültek. Arra kényszerültünk, hogy egyre alacsonyabb áron adjuk el a termékeket. Ez hosszú távon a lassú halálhoz vezet. Ezért jól átgondolva egyetlen kiutat láttam a nyugati példák figyelembevételével: színvonalas mintaboltok nyitásával kell a multikkal felvenni a versenyt, ahol széles a választék, magas a minőség. Tudatosan nyitottunk Győr minden városrészében olyan mintaboltot, ahol nagy a választék. Hatvan-hetvenfajta saját termékkel,
cukrászsüteménnyel minden igényt ki tudunk elégíteni. A terv sikerült, 6–7 ezer vevő tér be naponta a mintaboltjainkba.

 – Amibe belevág, az rendre bejön. Így volt ez az idegenforgalomba való belépéssel is 2001-ben. Mi késztette arra, hogy wellnesshotelt építsen?

 – 2001 tájékán egy nagy alapterületű, elhanyagolt iskolaépülettel nem tudott mit kezdeni az önkormányzat. Azt javasoltam, hogy a termálvízre alapozva 22 apartmanlakást építsünk közös vállalkozásban egy termálmedencével. Az önkormányzat adja az ingatlant, a vállalkozás a pénzt. El is indult a beruházás, de felgyorsultak az események. Megjelent a Széchenyi-pályázat, ami újabb ötletet adott. Ne apartmanok legyenek, hanem olyan szobák, amelyek a betervezett medencével együtt kielégítik a wellness-szálló igényeit. A testület támogatta az elképzelést, de pénzzel nem tudott hozzájárulni. Pályáztam, nyertem és vállalva a kockázatot felépítettük a szállodát.

 – A siker mennyire változtatta meg?

– Nem hiszem, hogy meg kell változni. Nem szabad átesni a ló túlsó oldalára. Számomra fontos, hogy még inkább olyan legyek, mint voltam. Azért is mertem elvállalni a polgármesterséget. Fontos számomra az emberek visszajelzése.

 – Fontos-e a pénz az életében?

– Számomra a pénz inkább eszköz. Nálam úgy működik, mint egy társasjáték, mondjuk mint a „Gazdálkodj okosan!". Élvezem, amit csinálok. Ez a játék, és benne a pénz azért fontos, hogy az álmainkat meg tudjam valósítani. Nincs luxusigényem. Szeretem a kihívásokat, az újabb feladatokat. Büszke vagyok rá, hogy ma már 200 családnak adok megélhetést.

Heller László

Villámkérdések - Villámválaszok

1. Emlékszik, milyen érzés volt az első millióját megszerezni?
– Nem emlékszem rá, mert akkor sem maga a pénz érdekelt, hanem inkább a kihívások.

2. Elég akarni a sikert?
– Ez bizony nagyon fontos. A sikert akarni kell. Ha valaki nem bízik önmagában, nincs akaratereje, kitartása, akkor ne is álljon neki új dolgoknak. Én soha nem gondoltam, ha valamit elhatároztam, hogy az nem fog menni. Nem voltak ezért álmatlan éjszakáim.

3. Mit tart a legjobb befektetésnek?
– A jó példát a környezetem és gyermekeim számára.

4. Mennyit áldoz jótékonysági célokra?
– Igyekszem megtenni, ami tőlem telik.

5. Gazdag embernek tartja magát?
– Ma sem költök sokkal többet magamra, mint öt vagy tíz évvel ezelőtt. Számomra az igazi gazdagság az, ha reggel jókedvvel ébredek, este nyugodtan fekszem le, a kettő között pedig azzal foglalkozom, amit igazán szeretek.

6. Mi a sikeres vállalkozás titka?
– Sok van, de ha a legfontosabbakat kellene felsorolnom, akkor a biztos családi hátteret, a becsületességet, a megbízhatóságot, megfelelő rutint és tapasztalatot, kreativitást, bátorságot és önbizalmat jelölném meg, nem feltétlenül fontossági sorrendben.

7. Lesz a vállalkozásának újabb dobása?
– Mindig előre gondolkodunk. Nem titok, hogy a 2007-es évre a pékség tartogat meglepetéseket. 2008-ban szeretném, ha a hotel és az idegenforgalom adna lehetőségeket újabb kihívásokra.

8. Támogat-e fiatal pályakezdő vállalkozókat, vállalkozásokat?
– Akik eddig megkerestek és a véleményemet kérték, soha nem csalódtak. Nem zárkózom el ugyanis az ilyen típusú beszélgetések elől. Tapasztalataimat örömmel adom át, hátha más is tudja hasznosítani saját és környezete boldogulására.

hirdetés

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

SMAFC–Fehérvár KC 73–81 (21–19, 21–20, 16–21, 15–21)

Sopron, NB I/B-s férfimérkőzés, 300 néző. V.: Sabáli, Kurucz. Tovább olvasom