Kisalföld logö

2017. 03. 23. csütörtök - Emőke 5°C | 19°C Még több cikk.

Célkeresztben az internet a 2014-es választások előtt

Akár egy választást is eldönthet egy jól felépített internetes kampány.
A köztéri hirdetések megszüntetésével az internet még jelentősebb felületté vált a 2014-es választások előtt. A választáson induló pártok ezért is kénytelenek az online jelenlétükre koncentrálni, hogy minél több választóhoz eljuttassák üzeneteiket - olvasható a kulcsszo.hu összeállításában.

Ez által a hivatalos holnapok, a Facebook oldalak, Youtube csatornák, Google plus és Twitter oldalak válhatnak a szavazatok megszerzésének hatékony eszközévé.

Akár egy választást is eldönthet egy jól felépített internetes kampány, amint azt Obama amerikai elnök példája is mutatja. A kulcsszo.hu felmérésében azt vizsgálta, melyik párt, mennyire tudatosan él az online marketing eszköztárával.

Hogyan sül el a Facebook fegyver?

Az offline hirdetések korlátozásával a Facebook közösségi portál jelentős szerepet kapott azon választók körében, akik rendszeresen használják az internetet. A rajongói számok sok mindent elárulhatnak a pártok mobilizáló képességeiről. Ebben a Jobbik a vezető erő, amelynek 179 ezer követője van a legnagyobb közösségi portálon. Szorosan mögötte az Együtt-PM, amely 164 ezer követővel rendelkezik. A Fidesz csak a dobogó harmadik fokára fér fel, 108 ezer követőjével messze leszakadva az első két helyezett mögött.



Természetesen a puszta követők száma keveset mond el a tábor aktivitásáról. Ennél beszédesebb szám az, hogy hányan osztják meg, vagy like-olják kedvenc pártjuk bejegyzéseit. Nos, ebben a versenyben a Jobbik áll az élen 67 ezer aktív taggal, de a második helyet már elhódította a FIDESZ, a harmadik helyen pedig a kisebb, de aktív táborral rendelkező MSZP áll.

A Parlamentben lévő pártok közül az KDNP rendelkezik a legkevesebb követővel (2700), amelyet a frissen alakult PM is megelőz a Facebookon (30 ezer).

Az MSZP a videót szereti, az LMP a Twitterre koncentrál

A Facebookhoz képest a többi közösségi oldalt lényegesen kevésbé használják a pártok. A követők számát tekintve a Twitter áll a második helyen, ahol a Fidesz a nyerő 6909 követővel. Őt a Jobbik (4703), majd az MSZP követi (3100), míg a negyedik helyre az LMP jelentkezett be (2700).
Igazi érdekesség a KDNP, amely csak 80 követővel rendelkezik, de őket aktívan ellátja információval, hiszen több, mint hatezer csiripjével a nagyokkal is felveszi a versenyt.

A Youtube a harmadik legfontosabb online médiafelület. A Jobbik iránt érdeklődők használják legtöbben a videó megosztó portált, így a mezőnyt 3700 feliratkozójával ő vezeti, majd az Együtt2014 és a PM következik holtversenyben 1300 feliratkozóval. Bár az MSZP feliratkozóinak száma viszonylag alacsony, mintegy 924 fő, ám ők több ezer videó között böngészhetnek.

A Fidesz a Youtube-bal láthatólag nem törődik, összesen 161 ember követi videóikat, amit csak a DK tud alulmúlni 69 követőjével.



Pinterest? Az micsoda?

Míg szemmel láthatólag a pártok lassan kezdik felfedezni maguknak a közösségi oldalakat, egyelőre igazán csak a Facebookkal törődnek. Az LMP messze éllovas a Google+ fiókjával és 185 követőjével, rajta kívül csak az MSZP, és az Együtt 2014 vette a fáradtságot, hogy regisztráljon a Google közösségi oldalára.
Pinterest fiókja egyetlen magyar pártnak sincs, és LinkedIn-nel is csak az LMP és a PM rendelkezik.

Senki nem törődik az okostelefonokkal

A pártok weboldalai az online arculat meghatározó elemei, és a szimpatizánsokkal, sajtóval való kommunikáció legfőbb eszközei. Éppen ezért a színek, a design és a tartalom mind üzenetértékű és annak összhangban illik lenni a párt üzeneteivel.
Az már önmagában sokat elmond a pártok felkészültségéről, hogy egyetlen weboldalnak sincs mobilnézete, így az okostelefonnal rendelkező társadalmi csoportok csak igen nehezen tájékozódhatnak a weboldalakon. A hírlevél esetében lényegesen jobb a helyzet, egyedül a KDNP, és az Együtt2014 nem rendelkezik feliratkozási lehetőséggel.

Weboldalak értékelése

A weboldalak megítélése igen szubjektív, ám webergonómiai szempontból mégis értékelhetőek.

A FIDESZ weboldala kontrasztos, erős színekkel operál, ami jól összhangban van az oldal tartalmával is. Hátránya, hogy sok tartalom ismétlődik az oldalon, és a gyengébbik nem képviselői szinte alig jelennek meg az oldalon. Pozitívum azonban, hogy rendelkezik gyengénlátó verzióval is.

A napokban megújult MSZP oldala modern, sok képi elemet tartalmaz, melyek elrendezése meglehetősen zavaró. Harsányságával felveszi a versenyt a legnagyobb riválisával.

Az Együtt2014 oldala kissé igénytelen kivitelezésű, azon még a párt logója sem jelenik meg. Egyetlen pozitívuma, hogy van gyengénlátó verziója.

Hasonlóan kissé kezdetleges a DK weboldala is, ám az informatívabb és jobban áttekinthető, mint szövetségesének weboldala.
A Jobbik honlapja talán a legjobban felépített, jól él a színek, és jelképek adta lehetőségekkel.(Meg kell jegyeznünk, hogy sajnálatos módon a párt üzenete enyhén szólva kirekesztő és antidemokratikus).

Az LMP weboldala, bár tartalomban talán leggazdagabb az összes párt közül, azonban, éppen a rengeteg hír, és információ miatt nincs egy egyértelmű üzenete, a háromhasábos elrendezés pedig kissé kaotikussá teszi a weboldalt. Több képi elemmel és szellősebb elrendezéssel sokat javulhatna az átláthatósága.

Mi lesz a bizonytalanokkal?

A fent említetteken túl számos kérdés merülhet fel az online felületek hatékonyságával kapcsolatban, pl: a közel 50% bizonytalan szavazót hogyan lehetséges vagy egyáltalán meg lehet-e szólítani az internetes felületeken keresztül? A kis falvakban élőkhöz vagy idősebb korosztályhoz ez lenne a megfelelő kommunikációs csatorna?

Furcsa módon nem az MSZP és nem a FIDESZ az a párt, amelyik legjobban használja a fent vizsgált online felületeket. Az eredmények azt mutatják, hogy a Jobbik és az LMP az a párt, amelyik úgy tekint az internet adta lehetőségekre ahogyan azt 2014-ben tenni ajánlatos.

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

Brüsszel kétoldalú egyeztetéseket folytat a rezsicsökkentésről

Az egyeztetésekkel Brüsszel azt szeretné elérni, hogy idővel minden tagállam vállalja, hogy… Tovább olvasom