Kisalföld logö

2016. 10. 01. szombat - Malvin 13°C | 23°C

Intelligens abroncsok

A Shelby GR-1 nemcsak a guminyomást, hanem az abroncsok hőmérsékletét is folyamatosan méri. 

A Ford hazai pályán, a detroiti Cobo arénában mutatta be legújabb modelljeit a sajtónak. A show sztárja ezúttal azonban nem egy friss sorozatgyártású modell, hanem egy koncepcióautó, a Shelby GR-1-es volt. Izgalmas forma, bivalyerős motor, mindez egy kupéba csomagolva: garantált recept a sikerhez. A technika igazi szerelmeseinek a szeme ugyanakkor mégsem a karosszériára, vagy az erőforrásra, hanem az autó gumijaira szegeződött. A Shelby GR-1-esen mutatkozott be a Goodyear és a Siemens VDO Automotive közös fejlesztésű, Tire IQ elnevezésű abroncs információs rendszere.

Shelby GR-1
J. Mays, a Ford formatervezésért felelős alelnöke a megjelent több száz újságíró előtt a Shelby GR-1-est ismertetve külön kitért a forradalmian új Tire IQ-ra. A rendszer nemcsak a guminyomást, hanem az abroncsok hőmérsékletét is folyamatosan méri, és az eredményt a műszerfalon található kijelzőn jeleníti meg. A Tire IQ emellett egy, a kocsi oldalára szerelt érzékelő segítségével képes a kanyarvételkor fellépő centrifugális erő mérésére és annak alapján az ideális pályaív és a fékerő kiszámítására is. Az impozáns méretű – elöl 275/40R19-es, hátul P345/35R19-es – abroncsokat a Goodyear akroni (USA, Ohio) technikai központjában speciálisan a Shelby GR-1-es részére fejlesztették ki.

Technikai értelemben a Tire IQ egy, az abroncsok belső falához rögzített passzív szenzorból és miniatűr antennából áll. Az általuk küldött jeleket egy-egy, a kerékjáratokba rögzített vevőegység fogja és továbbítja az autó fedélzeti számítógépének. A vevőegység ezt követően energiaimpulzust sugároz vissza az abroncsszenzornak, amely működteti az elemek nélküli szerkezetet.
„Az elmúlt száz évben a járművek teljesítménye kizárólag az abroncsok mechanikai tulajdonságaira alapozódott. A Tire IQ az autó elektronikáját a gumikra is kiterjeszti és ezzel a teljesítmény irányíthatóságának és kontrolljának egy új szintjére léptünk" – jelentette ki Joe Gingo, a Goodyear műszaki fejlesztési vezetője.

Bár a Tire IQ egyelőre csak egy koncepcióautón létezik, a rendszer gyors ütemben terjedhet el a közeljövőben. A Tire IQ-t arra tervezték, hogy megfeleljen az amerikai közlekedésbiztonsági hatóság, a National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) új előírásainak. A 2006-ban életbe lépő szabályozás értelmében valamennyi Észak-Amerikában gyártott autót guminyomás ellenőrző rendszerrel kell felszerelni. A Tire IQ a tömeggyártásban előre láthatóan egy 2008-ban gyártásra kerülő platformon mutatkozik be.

A Tire IQ lehetővé teszi, hogy a jármű oda-vissza „beszélgessen" az abroncsokkal – tette hozzá Gingo. – A rendszer nemcsak elküldi, hanem memorizálja is a fejlett menetstabilizáló rendszerek kiszolgálásának érdekében az abroncsokra vonatkozó információkat.

Bár a Tire IQ napjainkban még forradalmi újításnak tűnik, Gingo szerint számos, napjainkban már megszokottnak számító technológia hasonló módon indult hódító útjára. A mai ABS-, vagy ESP-rendszerek ősei egykor szintén radikális újításnak számítottak, de ma már mindennapos dolgok – nyilatkozta a Goodyear műszaki fejlesztési vezetője.

Kövessen minket, kommentelje híreinket a Kisalfold.hu Facebook oldalán!

hirdetés

hirdetés

hirdetés

A címoldal témái

Önnek ajánljuk

9 százalékkal emelne termelésén a Suzuki

A Suzuki autógyár idén kilenc százalékkal, összesen 2,164 millióra akarja növelni a gyártott kocsik… Tovább olvasom