2019.10.19. 06:40
Teszteltük a Giro d’Italia Győr közeli szakaszát – fotók
Ha valaki azt mondja pár éve, hogy Chris Froome, Tom Dumoulin vagy Vincenzo Nibali fog tekerni Tápon, mosolyt csalt volna az arcunkra. A kerékpársport legjobbjainak érkezése szűkebb pátriánkba olyan lesz jövő tavasszal, mintha Federer vagy Nadal teniszezne Nyalkán. Riportunkban arra fókuszáltunk, hogy Kisbér és Pannonhalma között milyen minőségű utakon tekernek majd a kerékpársport ikonjai.
193 km után befutó Győrben
„2020. május 10-én világszerte több millióan nézik majd, ahogy a Giro d’Italia mezőnye elhagyja Nyúlt és Győr felé veszi az irányt. A televíziós felvételeken látszani fog, hogy Győr és Pannonhalma között kerékpárút épül” – mondta Révész Máriusz a kulcsfontosságú bringaút alapkő-letételén múlt héten.
Teszteltük a Giro d’Italia Győr közeli szakaszát
Az aktív Magyarországért felelős kormánybiztos a nézettségi adatokat tekintve nem téved, a Giro d’Italia abszolút A kategóriás, tömegeket vonzó, globális, profi sportesemény. A klasszikus háromhetes körversenyek egyike; a Giro mellett a Tour de France és a Vuelta jelenti a kerékpársport csúcsát.
A Giro második napja lesz a „miénk”. A mezőnyt a Hősök teréről indítják, ám az éles rajt Budapest határában, a 11-es úton lesz. A mezőny Szentendre után leküzdi a pilisszentlászlói emelkedőt, majd Lepencénél tér vissza a 11-es útra. Innen irány Esztergom, aztán délnyugat felé veszik az irányt, Tatabányát kikerülve, de Pannonhalmát érintve. A 193 kilométeres szakasz befutója Győrben lesz.
Bukás nélkül
A Kisalföld munkatársa Kisbérről indult és tekert Pannonhalmáig. Közel 30 km-es szakaszról beszélünk, a szintemelkedés Győr környékén a Pannonhalmi Főapátság kapuja előtt lesz a legmagasabb 260 méterrel. Kisbér után Bakonyszombathely az első falu. A Komárom-Esztergom megyei kisváros és település között átlagosnál jobb hazai harmad-, negyedrangú út vár a versenyzőkre, viszonylag kevés gödörrel találkoztunk.
A profi kerékpárosok ritkán haladnak csúcsminőségű, Forma–1-es pályákat idéző aszfalton. A versenyek összetettségét, sokszínűségét adja, hogy gyakran az útviszonyokkal is meg kell birkózniuk. Természetesen a biztonság kulcsfontosságú. A bakonybánki 10 százalékos emelkedőt 40–45 km/órás sebességgel fogja „mászni” a mezőny. Átlagembernek elképzelhetetlen tempóban tekernek tehát a profi kerékpárosok.
Ebből következik, hogy néha óriási bukásokat szenvednek. Országimázs szempontjából rosszul jönnénk ki, ha Froome vagy bármelyik világsztár „nyakát törné” a hazai méretes kátyúkban. Bakonybánk előtt és után ettől nem kell tartani. A Kisbér–Pannonhalma közötti szakasz legszebb részén hazai viszonyokhoz képest első osztályú a közelmúltban rendbe tett út.
„Túl jó híreket nem kaptam”
Tápszentmiklós lesz az első Győr-Moson-Sopron megyei falu, amelyet a Giro d’Italia-mezőny érint. Bakonybánk és Tápszentmiklós között viszonylag hosszú szakaszon kisebb kő- és kavicsfelverődésekre kell majd figyelniük a bringásoknak. A mezőny elején haladók ezt jelzik majd a mögöttük lévőknek – ez a fajta szolidaritás jellemző a kerékpársportra.
„Örülünk annak, hogy községünkön áthalad ez a népes mezőny. Hogy ehhez mi mit tudunk hozzátenni, azt még nem tudom, de egészen biztos, hogy valamivel készülni fogunk. Az utakkal kapcsolatban már felkerestem a közútkezelőt, sajnos, túl jó híreket nem kaptam. A Táp és Tápszentmiklós közti 1100 méteres szakasz valóban nagyon rossz, mondhatom, balesetveszélyes. Csak bízni tudok abban, hogy rövidesen megjelennek itt a munkagépek” – közölte Kovács József, Tápszentmiklós polgármestere.
Fokozódik a helyzet
Képzeletben vissza a túránkhoz. Tápszentmiklóson közepes útviszonyokkal fognak farkasszemet nézni a bringások, aztán fokozódik a helyzet. Tápszentmiklós és Táp között egyenetlen az útfelület, a kátyúk mind barátságtalanabbak. Tápon a falu útja „felemás”: a Tápszentmiklóshoz közelebbi rész jobb állapotban van, mint a Nyalkához közeli.
Az út jelenleg a legkritikusabb állapotban Táp és Nyalka között van. Ez az etap a „szürke ötven árnyalatában pompázik”. Nyalka hellyel-közzel rendben, mint ahogy Pannonhalma felé is konszolidált utakon kerekeznek majd a sztárok. A verseny hivatalos honlapján közölt térkép szerint Kisbér–Pannonhalma között 49,2 km vár a mezőnyre. Nem mi „csaltunk” túránkon. A különbség oka: a bringások „köröznek” majd a főapátság körül.
Javítások, finomítások várhatók
„A Giro d’Italia kapcsán folyamatosan tartjuk a kapcsolatot a verseny szervezőivel, az érintett önkormányzatokkal, hatóságokkal és minisztériumokkal. A magyarországi etapok útvonalát a szakemberek vizsgálták, a szervezőkkel folyamatosan egyeztetünk, hogy hol, milyen beavatkozásokat lenne érdemes, illetve milyen munkálatokat lehetséges végezni a versenyekig” – kezdte érdeklődésünkre Pécsi Norbert Sándor.
A Magyar Közút kommunikációs vezetője hozzátette: „Hasonlóan a Tour de Hongrie kerékpáros-körversenyhez, a Giro d’Italiánál is mindent megteszünk, hogy a versenyzők a lehető legbiztonságosabb módon haladjanak, az üzemeltetési és fenntartási munkákat az érintett szakaszoknál a versenyhez igazítjuk. Az ezen felüli, esetleges nagyobb volumenű beavatkozásokról zajlanak az egyeztetések, így arról később áll módunkban részletesebb tájékoztatást adni.”
A Magyar Falu Program részeként
Kérdésünkre több konkrétumot árult el Kara Ákos. „Nyalka és Táp között 2,4 km-es szakaszon újul meg az útfelület jövőre. Hangsúlyozni szeretném: erre elsősorban nem a Giro d’Italia, hanem az itt lakók életkörülményeinek javítása miatt kerül sor, a Magyar Falu Program részeként” – közölte Győr egyik országgyűlési képviselője.
Mint az riportunkból kiderült: mi is a Nyalka–Táp közötti szakaszt éreztük a legrosszabbnak. Pannonhalmán az önkormányzati fenntartású Dózsa György úton is dolgoznak az útépítők. Ezen a 350 méter hosszú szakaszon szintén „elviharzanak” majd a világ legjobb profi kerékpárosai.
Kiket láthatunk?
A három legrangosabb körversenyt (Giro, Tour de France, Vuelta) a legnagyobb sztárok sem vállalják naptári évben. Annyira jelentős a terhelés, hogy ezt ők sem bírják. Az elmúlt évtized „királya”, Chris Froome idén kétszer csúnyán összetörte magát, 33 éves apuka, ám Twitter-oldala szerint bizonyítaná, hogy tud még háromhetest nyerni.
Az olaszok legjobbja, Nibali eddig kétszer nyert, idén második lett összetettben a Girón. Ő biztos hajt majd a triplázásra. Az idei meglepetés- győztesnek, az ecuadori Richard Carapaznak nehéz dolga lesz a címvédéssel. Óriási történet az övé: annyira esélytelennek számított korábban, hogy felesége és édesanyja egyetlen tengerentúli versenyre sem kísérte el az idei Giro előtt, repülőn sem ültek. Édesapja pedig azért nem ünnepelt a veronai befutón, mert akkor senki nem etette volna a család szarvasmarháit.
Chris Froome a modern kerékpársport egyik legemlékezetesebb támadása után a 2018-as Girón. 80 km-t haladt egyedül az Alpok hágóin, méteres hófal mellett, majd a lejtőkön 80–85 km/órás sebességgel repesztett.