Épül az ország legnagyobb buszgyára Mosonmagyaróváron

Megközelítően félmilliárdos beruházással új üzemcsarnokot épít a Kühne Zrt., így a legnagyobb autóbuszgyártó lesz az üzem Magyarországon. A részletekről Süli Csaba vezérigazgatót kérdeztük.

Méhes Ákos

– Nagyszabású építkezésbe kezdett a Kühne Zrt. Az autóbusz- vagy a mezőgépgyártás irányába fejlesztenek?


– A 2008-ban átadott több mint 10 ezer négyzetméteres autóbuszgyártó csarnokot bővítjük most további 5600 négyzetméterrel. Az új csarnokot a korábbival összeépítjük és elsősorban ezt is autóbuszok gyártására használjuk majd. Így a mosonmagyaróvári üzem lesz Magyarország legnagyobb autóbuszgyára. A mintegy félmilliárd forintos munkát egészében a cégcsoport finanszírozza. A tervek szerint a jövő év első felére elkészül az új csarnok.

A meglévő 10 ezer négyzetméteres mellé újabb 5600 négyzetméteres gyártócsarnokot épít a Kühne.

A meglévő 10 ezer négyzetméteres mellé újabb 5600 négyzetméteres gyártócsarnokot épít a Kühne.

– Korábban többször foglalkoztunk lapunkban is az autóbuszgyártás, -értékesítés nehézségeivel. Ezek szerint mégis ebben látják a jövőt?


– Jövőre ünnepli fennállása százhatvanadik évfordulóját a Kühne. Ez idő alatt végig mezőgépeket gyártottunk, s ezt szeretnénk továbbra is folytatni. Ahhoz azonban, hogy a Kühne jelenlegi felépítésében működni tudjon, elengedhetetlenül szükséges a buszgyártás is. A Credo buszokat 1999 óta gyártja a Kravtex–Kühne cégcsoport. Mára több mint ezerkétszáz Credo busz üzemel Magyarországon. Meggyőződésünk, hogy továbbra is sok új járműre lesz szüksége az országnak. Az uniós elvárásoknak megfelelően 2017-től liberalizálják a helyközi autóbuszjáratok piacát. Ezáltal a hazai közlekedési vállalatoknak – a korábbi Volán-társaságoknak – muszáj lesz új buszokkal kiváltaniuk elavult járműveiket, hogy versenybe szállhassanak az akár külföldi szolgáltatókkal. Kormányzati információk szerint összesen ezernégyszáz busz beszerzését tervezik a társaságok. Ehhez a tervhez nagyon jól illeszkednek a Credo buszok, és hisszük, hogy ebben részt tudunk venni. Ezért is mertünk belevágni a mostani fejlesztésbe.


– A nemrég kirobbant dízelbotrány begyűrűzhet az autóbuszgyártásba is?


– A dízelbotrány kizárólag a személyautókat érinti. A Credo buszokba Euro 6-os dízelmotorokat építünk. Ezek károsanyag-kibocsátása az előírt határérték alatt van. Lényegében az előírt normák felét bocsátják ki ezek a motorok.


– Egyre gyakrabban lehet olvasni az elektromos buszok elterjedésének lehetőségéről. A fejlesztéseknél terveznek elmozdulást ebbe az irányba?


– A haszongépjárműveknél még két-három évtizedig egyeduralkodó lesz a dízelerőforrás. Mivel a buszokban nagyobb hely áll rendelkezésre a motorok számára, ezért adalékanyagokkal könnyen biztosíthatók az európai környezetvédelmi normák. Az elektromos buszok elterjedését hátráltatja, hogy egyelőre nem megoldott az energia tárolása. Részben tudták csak megoldani, hogy egy busz teljes műszakot üzemelni tudjon a városi közlekedésben. Továbbá az akkumulátorok ára és élettartama is hátráltatja az elektromos járművek elterjedését. Mindezek miatt továbbra is a dízelüzemű FPT (Fiat)-motorok beépítésében gondolkodunk és fejlesztünk Credo buszokat.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kisalfold.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!