2024.04.22. 14:58
A Győri Nemzeti Színház deszkáin a diákszínjátszók - fotók
Az Országos Diákszínjátszó Egyesület Nyugat-Dunántúli Regionális Diákszínjátszó Találkozóján 11 csoport lépett a világot jelentő deszkákra a hét végén a Győri Nemzeti Színházban.
Fotó: Rákóczy Ádám
A fesztivál nagyon jó alkalom arra, hogy a csoportok bemutatkozzanak, de arra is, hogy egymás előadásait megnézve lássák, hogy a kortársaikat milyen problémák érdeklik. Az előadások sorában voltak klasszikus darabok, mint Petőfi Apostolja, Hamlet, de voltak előadások, amelyek kortárs problémákat dolgoztak fel improvizációra építve. Egy kéttagú szakmai zsűri mondta el a véleményét a látottakról. A csoportok minősítést is kaptak, valamint két társulat továbbjut az országos találkozóra, amit május 31-én szintén a Győri Nemzeti Színházban rendeznek.
– Miért fontos a diákszínjátszás?– kérdeztük Balla Richie-től, a győri találkozó főszervezőjétől.
– Elsősorban nem a színész képzés a feladatunk, a közösségépítést tekintjük misszióknak. Azt szeretnénk, hogy azok a diákok, akik hétről hétre elmennek a színjátszó próbákra, jól érezzék magukat, megtalálják azt a közösséget, amiben megmutatkozhatnak, kinyílhatnak. A csoportbeli munka megtanítja a diákokat arra, hogyan szólaljanak meg közönség előtt, ami nemcsak a színpadra szükséges, hanem feleléshez, egy kiselőadáshoz, de bármilyen helyzetre, ahol meg kell szólalni. Maga a játék is nagyon fontos. A színjátszás általános iskola első osztályától egészen egyetemista korukig tarthat, és abban bízunk, hogy vannak akik játszani akarnak. Az is nagyon fontos, hogy azokat a témákat, amelyek őket foglalkoztatják, meg tudják mutatni valamilyen művészeti alkotásban. Egyre több előadás improvizációból épül, mert a gyerekek hozzák magukkal a tudást, és hogy mi motiválja őket. Lehet a kiközösítésről, a családon belüli, korosztályon belüli problémákról játszani. Emellett vannak olyan csoportok, amelyek a klasszikus műveket választják. Vannak olyan fiatalok, akik aztán színésznek készülnek, de vannak olyan gyerekek, akiknek a drámapedagógia lesz a hivatásuk – mondta el véleményét Richie.
Diákok játszottak a győri színházban
Fotók: Rákóczy ÁdámARANY MINŐSÍTÉS
CommEnt: A HISZTÉRIKA - továbbjutott az ODF-re
Rendező: Árvai Péter
JátsszMa Stúdió: FDH - továbbjutott az ODF-re
Rendező: Szabó Róbert Endre
Nagy Arrabona: Bocs, hogy élek!
Rendező: Balla Richie
Kamaszszínpad: Kamaszszületőben
Rendező: Németh Ervin
JátsszaMa Diákstúdió: Egypercesek
Rendező: Németh Gyöngyi
EZÜST MINŐSÍTÉS
Ádám Jenő ÁMK / Soltis Lajos Színház: Apostol
Rendező: Pesti Arnold
Kicsi Arrabona: Semmi
Rendező: Szabó Gergely
Fókusz Kamaraszínpad: Gumicukorszív
Rendező: Kuklis Katalin
Varieté: Hamlet
Horváth-Pintér Viktória
BRONZ MINŐSÍTÉS
Funfact!: Freak
Rendező: Knausz Lizzie
Balkán szamarak: Gyuri?
Rendező: Lizi-Horváth Dóra
KÜLÖNDÍJAK
× Gondolatébresztő színpadi jelrendszerért
Varieté: Hamlet
× Egyedi színházi nyelvhasználatért
Nagy Arrabona: Bocs, hogy élek!
× A fékezhetetlen játékkedvért
Balkán szamarak: Gyuri?
× A közösségi dramaturgiáért
Funfact!: Freak
× Az elhivatottságért
Fókusz Kamaraszínpad: Gumicukorszív
× A hiteles közösség megformálásáért
Kicsi Arrabona: Semmi
× A kreatív atmoszféra megteremtéséért
Ádám Jenő ÁMK / Soltis Lajos Színház: Apostol
× Az egyedi színészi alakítások összjátékáért
JátsszMa Diákstúdió: Egypercesek
× A személyes hangú történetmesélésért
Kamaszszínpad: Kamaszszületőben
Zsűri: Patonay Anita, Szivák-Tóth Viktor